تفاوت اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد چیست؟

تفاوت اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد چیست؟

سیستم اسپرینکلر (Fire Sprinkler) با سیستم پاشش آب یکی از مهمترین و کاربردی‌ترین تجهیزات اطفا حریق بوده که نقش موثری در مهار و خاموش کردن آتش‌سوزی دارد. اسپرینکلرها انواع مختلفی داشته و سالانه بالغ بر ۴۰ میلیون از این وسیله در مکان‌های مختلف نصب می‌شود.‌ آب موجود در این سیستم‌های پاششی توسط لوله کشی آب شهری تامین شده و می‌تواند عملکرد مناسبی در زمان حریق داشته باشد.  اما سوال اینجاست که اسپرینکلرها چگونه آتش‌سوزی را مهار می‌کنند؟ تفاوت اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد چیست؟ در ادامه این مطلب قصد داریم شما را به طور کامل با اسپرینکلرها آشنا کنیم.

 

نحوه عملکرد اسپرینکلرها

هنگامی که دمای محیط از حدی فراتر رود، سنسورهای حساس به دمای اسپرینکلر وارد عمل شده و وضعیت را بحرانی تشخیص می‌دهد. در چنین حالتی اسپرینکلرها شروع به پاشش آب کرده و آتش‌سوزی را به طور چشمگیری کنترل می‌کند. این سیستم ایمنی محیط را بسیار بالا می‌برد به طوری که در صورت استفاده درست و اصولی از آن خسارات مالی و جانی افراد در منطقه حریق را تا ۹۹ درصد کاهش می‌دهد. اسپرینکلرها کاملا هوشمند بوده و پاشش آب فقط در مناطق آتش‌سوزی و نه کل محیط انجام می‌شود، لذا در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

 

طبقه‌بندی اسپرینکلرها بر اساس نوع واکنش

طبقه‌بندی اسپرینکلرها بر اساس نوع واکنش

واکنش اسپرینکلرها به آتش‌سوزی به قطر لوله بستگی دارد. هر چه اندازه قطر شیشه اسپرینکلر کوچکتر باشد، اسپرینکلر واکنش سریع تری نسبت به وقوع حادثه نشان می‌دهد. اسپرینکلرها بر اساس اندازه قطر لوله یا لامپ شیشه‌ای به دو گروه اسپرینکلر واکنش سریع ‌و استاندارد تقسیم‌ می‌شوند. برای درک تفاوت سیستم‌های بارنده آبپاش و نوع واکنش آنها ادامه مطلب را مطالعه کنید.

 

 اسپرینکلر واکنش سریع (Quick)

قطر لامپ شیشه‌ای در این نوع اسپرینکلر ۳ میلیمتر بوده و نسبت به اسپرینکلرهای استاندارد واکنش سریع‌تری دارند. درون لامپ شیشه‌ای اسپرینکلرها مایع انبساط شونده‌ای وجود داشته که از طریق وارد کردن فشار به لامپ شیشه‌ای اسپرینکلر را فعال می‌کند. اندازه کم قطر لامپ شیشه‌ای و کم‌ حجم بودن آن در اسپرینکلرهای فشار سریع سبب شده تا مایع منبسط شده در زمان کوتاه‌تری به لامپ شیشه‌ای فشار وارد کند، لذا این نوع اسپرینکلرها خیلی زود فعال می‌شوند.

واکنش زودهنگام اسپرینکلرهای واکنش سریع سبب تشخیص به موقع آتش سوزی و و جلوگیری از گسترش شعله‌های آتش می‌شود. این نوع اسپرینکلرها تا با پاشش آب در لحظات اولیه آتش‌سوزی تلفات ناشی از حریق را بسیار کاهش و در اغلب موارد به صفر می‌رسانند. از کاربردی‌ترین اسپرینکلرهای واکنش سریع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • اسپرینکلر مخفی واکنش سریع

اسپرینکلر مخفی پس از قرار گیری در داخل قاب خود به صورت مخفی نصب می‌شود. از این نوع اسپرینکلر برای اطفا حریق‌ مایعات قابل اشتعال (نوع B) و مواد خشک نظیر پارچه، مقوا، کاغذ و …(نوع A) استفاده می‌شود. اسپرینکلرهای منفی به دلیل عدم سمیت و بی‌خطر بودن برای انسان گزینه مناسبی برای اطفا حریق محیط‌های سربسته هستند. این وسیله قیمت مناسبی داشته و می‌توانید از آن در منازل، ادارات، کارخانجات، دفاتر و سایر ساختمان‌ها استفاده کنید.

 

  • اسپرینکلر بالا زن واکنش سریع

یکی از بهترین و کاربردی‌ترین اسپرینکلرهای موجود در بازار اسپرینکلر بالا زن واکنش سریع بوده که توسط کمپانی‌های مختلف و در پوشش‌های متنوعی ساخته می‌شود. این‌ نوع اسپرینکلرها اتوماتیک بوده و نسبت به دماهای بالا بسیار حساس هستند. تشخیص آتش‌سوزی با استفاده از اسپرینکلرهای بالازن بسیار سریع بوده و عملیات اطفا حریق در همان لحظات اولیه آتش‌سوزی به وسیله پاشش آب انجام می‌شود. از این وسیله می‌توان در مجتمع‌های مسکونی، ساختمان‌های اداری، تجاری و تمام محل رفت و آمدها استفاده کرد.

 

  • اسپرینکلر پایین زن واکنش سریع

اگر به دنبال سیستم اطفا حریق بسیار کارآمدی برای منازل، دفاتر، ادارات و … هستید، اسپرینکلر پایین زن واکنش سریع بهترین انتخاب است.

پوشش‌دهی این نوع اسپرینکلر ۲۰ متر مربع بوده و قادر است با پاشش آب در این محدوده به اطفا حریق کمک کند. اسپرینکلر پایین زن برای انسان هیچ خطری نداشته لذا می‌توان از آن در محیط‌های سربسته نیز استفاده کرد‌. نصب و راه‌اندازی راحت و قیمت مناسب از مزایای این نوع اسپرینکلر است.

 

 اسپرینکلر واکنش استاندارد Standard

قطر لامپ یا حباب شیشه‌ای در اسپرینکلرهای واکنش استاندارد ۵ میلیمتر بوده و در مقایسه با اسپرینکلرهای واکنش سریع دیرتر فعال می‌شوند.‌

البته این تفاوت زمان در فعالسازی به این معنی نیست که اسپرینکلرهای استاندارد در مهار و کنترل آتش‌سوزی موفق نیستند. این نوع اسپرینکلرها نیز توسط کمپانی‌های مختلفی تولید و در برندهای متنوعی در بازار موجود هستند. اسپرینکلر مخفی، اسپرینکلر بالا زن و اسپرینکلر پایین نمونه‌های پرکاربرد و رایج اسپرینکلرهای واکنش استاندارد هستند.

 

تفاوت اسپرینکلر واکنش سریع و واکنش استاندارد در چیست؟

اسپرینکلرهای واکنش سریع و استاندارد از لحاظ ظاهری و عملکردی با هم تفاوت‌هایی دارند. آشنایی با این تفاوت‌ها کمک شایانی در طراحی بهتر نقشه و محیط پروژه به ما خواهد کرد. در ادامه به بررسی تفاوت اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد می‌پردازیم:

 

  • تفاوت فیزیکی

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های فیزیکی اسپرینکلرهای واکنش سریع و واکنش استاندارد قطر لامپ شیشه‌ای است. اندازه قطر حباب شیشه‌ای در اسپرینکلر واکنش سریع ۳ میلیمتر و در نوع واکنش استاندارد ۵ میلیمتر است.

هر چه قطر لامپ کوچکتر باشد، حساسیت بیشتری نسبت به دماهای بالا داشته و زودتر می‌ترکد. جالب است بدانید که اسپرینکلرهای واکنش سریع قادرند آب را با سرعت بیشتری به اطراف خود اسپری کرده و اطفا حریق را در زمان کمتری انجام دهند.

 

  • تفاوت در عملکرد

کم بودن حجم مایع منبسط شده و کوچک بودن قطر حباب شیشه‌ای در اسپرینکلرهای واکنش سریع سبب شده پاسخگویی در این اسپرینکلرها بسیار سریع اتفاق افتد. لذا پیشنهاد می‌شود از اسپرینکلرهای واکنش سریع در مکان‌های حساسی همچون منازل و محیط‌هایی که در معرض خطر آتش‌سوزی قرار دارند، استفاده شود. درست است اسپرینکلرهای واکنش استاندارد حجم مایع منبسط بیشتر از نوع واکنش سریع آن است، اما این اسپرینکلرها نیز عملکرد مناسبی در اطفا حریق دارند.

حساسیت این نوع اسپرینکلرها به درجه حرارت بیش از حد نصاب موجب ترکیدن حباب شیشه‌ای و تخلیه آب می‌شود. پاشش آب توسط اسپرینکلرهای واکنش استاندارد به اطراف منطقه حریق از گسترش شعله‌های آتش جلوگیری می‌کند. به طور کلی اسپرینکلرهای واکنش استاندارد ابتدا منبع آتش را شناسایی و پس از آن از طریق پاشش آب به اطفا حریق می‌پردازند.

در زمان آتش‌سوزی اسپرینکلرهای واکنش استانداردی که در منطقه آتش‌سوزی قرار دارند به طور خودکار فعال می‌شوند. به دلیل اینکه فعالسازی این نوع اسپرینکلرها نسبت به اسپرینکلرهای واکنش سریع دیرتر اتفاق میفتد، لذا جهت کنترل و مهار حریق تعداد اسپرینکلرهای بیشتری فعال می‌شود.

اسپرینکلرهای واکنش استاندارد قادرند آتش‌سوزی‌های بسیار وسیع را تا رسیدن تیم آتش‌نشانی به خوبی کنترل کرده و خسارات جبران‌ناپذیر مالی و جانی را تا حد زیادی کاهش دهند.

 

مزیت‌های اسپرینکلر واکنش سریع نسبت به واکنش استاندارد

هر دو اسپرینکلر واکنش سریع و واکنش استاندارد از ایمن‌ترین تجهیزات اطفا حریق هستند که وظیفه اصلی آنها خاموش کردن آتش است. اما اسپرینکلر واکنش سریع نسبت به نوع واکنش استاندارد مزیت‌هایی دارد که سبب استفاده گسترده‌تر از این وسیله شده است. مزیت‌های اسپرینکلر واکنش سریع نسبت به واکنش استاندارد به صورت زیر است:

یکی از مزیت‌های بارنده‌های واکنش سریع نسبت به واکنش استاندارد فعالسازی زود هنگام و سرعت بسیار بالای آنها در واکنش است.

اسپرینکلرهای واکنش سریع قادرند آتش‌سوزی را با سرعت بالایی کنترل کنند.

به دلیل پاسخ زودهنگام نسبت به درجه حرارت بالای محیط در اسپرینکلرهای واکنش سریع تعداد بارنده‌های کمتری نسبت به واکنش استاندارد فعال شده لذا آب کمتری مصرف می‌شود.

تولید گازهای سمی و حرارت بالای ناشی از حریق دور از انتظار نیست. بارنده‌های واکنش سریع تا حد زیادی باعث کاهش این دودها می‌شوند.
استفاده از این نوع اسپرینکلر امنیت محیط را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

یکی از مزیت‌های اسپرینکلر واکنش سریع نسبت به واکنش استاندارد جلوگیری از افزایش دما و خشکی ایجاد شده ناشی از آتش‌سوزی است.

عملکرد سریع این نوع اسپرینکلر در خاموش کردن آتش و جلوگیری از گسترش شعله‌های حریق به افراد این اجازه را می‌دهد تا محیط را ترک کنند.
کاربرد اسپرینکلر واکنش سریع و واکنش استاندارد

با توجه به یکسان بودن هدف اسپرینکلرهای واکنش سریع و واکنش استاندارد، این دو وسیله از لحاظ عملکرد با هم تفاوت‌هایی دارند. اینکه بدانیم از کدام نوع اسپرینکلر در چه مکانی استفاده کنیم، کمک بسیار زیادی در کاهش تلفات ناشی از آتش‌سوزی به ما خواهد کرد. کاربرد اسپرینکلرهای واکنش سریع و استاندارد به صورت زیر است:

 

کاربرد اسپرینکلر واکنش سریع

این اسپرینکلرها حساسیت بالایی نسبت به درجه حرارت‌های بالا دارند، لذا استفاده از آنها در مکان‌های شلوغ و پر از سکنه ضروری است. در چنین مکان‌هایی به دلیل ازدحام جمعیت نمی‌توان محیط را به سرعت تخلیه کرد لذا وجود این نوع اسپرینکلرها می‌تواند با اطفا حریق زود هنگام فرصت لازم را برای تخلیه فراهم آورد.

البته به دلیل حساسیت بالای این اسپرینکلرها می‌توان از آنها در مکان‌های بسیار حساس نیز استفاده کرد. از موارد کاربرد بارنده‌های واکنش سریع می‌توان به بیمارستان‌ها، خوابگاه‌ها، ساختمان‌های اداری، ساختمان‌های مسکونی، مدارس و مکان‌های پرجمعیت و پر رفت و آمد اشاره کرد.

 

کاربرد اسپرینکلر واکنش استاندارد

کاربرد اسپرینکلر واکنش استاندارد

فعال شدن تعداد زیادی از اسپرینکلرهای واکنش استاندارد در محل آتش‌سوزی می‌تواند از گسترش حریق جلوگیری کرده و آتش‌سوزی را تا زمان رسیدن نیروهای آتش‌نشانی مهار کند. حساسیت این نوع اسپرینکلرها در مقایسه با اسپرینکلرهای واکنش سریع نسبت به درجه حرارت‌های بالا کمتر است، لذا در مکان‌هایی که درجه حرارت محیط زیاد است، این نوع اسپرینکلرها گزینه مناسبی هستند. در ساختمان‌های تجاری، مراکز صنعتی، کوره آجرپزی، کارخانجات تولیدی، انبارها، مراکز خرید استفاده از اسپرینکلرهای واکنش استاندارد ضروری است.

 

ماهان گستر همگام؛ بهترین مجموعه برای خرید تجهیزات ایمنی آتش‌نشانی

یکی از دغدغه‌های افراد برای خرید انواع تجهیزات ایمنی آتش نشانی اعلام حریق و اطفا حریق پیدا کردن فروشگاهی مناسب است. ماهان گستر همگام بزرگترین و موفق‌ترین مجموعه این افتخار را دارد تا با فروش انواع تجهیزات ایمنی آتش‌نشانی در خدمت شما عزیزان در سراسر نقاط کشور باشد.

این شرکت بزرگترین مجموعه عرضه کننده انواع کپسول‌های آتش‌نشانی از جمله کپسول fm200، کپسول CO2، کپسول آتش‌نشانی بیوورسال، کپسول آب و گاز، کپسول پودر و گاز و کپسول 6ABC در برندهایی معتبر همچون سام، تدبیر، هونامیک، دژ، سعدی، پیشرام و آرمان است.

ارائه فاکتور رسمی، ضمانت‌نامه کالا، ارائه برندهای معتبر، خرید غیر حضوری، پرداخت آنلاین از طریق درگاه‌های مطمئن، ارائه کد تخفیف به مناسبت‌های مختلف، ارسال به سراسر نقاط کشور، سرویس تجهیزات آتش‌نشانی و شارژ کپسول آتش‌نشانی از مزیت‌های خرید از مجموعه ماهان گستر همگام است.

در این مجموعه انواع اسپرینکلرهای واکنش سریع و واکنش استاندارد در برندهای معتبری که همگی تولید ملی هستند، عرضه می‌شوند. اگر قصد دارید بارنده‌های واکنش سریع و واکنش استاندارد را خرید کنید، می‌توانید مشخصات و قیمت محصول را در صفحه رسمی ماهان گستر همگام مشاهده کرده و پس از تایید، نسبت به نهایی کردن سفارش خود اقدام کنید.

 

سخن پایانی

اسپرینکلر، بارنده یا سیستم‌های پاشش آب یکی از مهم‌ترین تجهیزات اطفا حریق بوده که وجود آنها در مکان‌های مختلف ضروری است. وجود اسپرینکلرها ایمنی بالایی به محیط می‌بخشد به طوری‌ که در مکان‌هایی که از این وسیله استفاده کرده‌اند، هیچ گزارشی مبنی بر خسارت بالای حریق دیده نشده است.

با افزایش دمای محیط از حد مجاز لامپ شیشه‌ای اسپرینکلر شکسته و با تخلیه آب از پیشروی آتش جلوگیری می‌شود. بارنده‌ها بر اساس واکنش به دو نوع واکنش سریع و واکنش استاندارد تقسیم می‌شوند. از مزیت‌های اسپرینکلرهای واکنش سریع نسبت به واکنش استاندارد می‌توان به فعالسازی سریع، سرعت بالای پاسخگویی و صرفه جویی در مصرف آب اشاره کرد.

از این دو نوع اسپرینکلر می‌توانید در مکان‌های زیادی همچون مدارس، بیمارستان‌ها، خوابگاه، منازل، ساختمان‌های تجاری، ادارات و … اشاره کرد. اگر تمایل دارید انواع اسپرینکلرهای واکنش سریع و واکنش استاندارد را کیفیتی عالی و قیمتی استثنایی تهیه کنید، ماهان گستر همگام بهترین انتخاب است.

 

سوالات متداول

سیستم‌های بارنده آب چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

بارنده‌ها در دو نوع واکنش سریع و واکنش استاندارد طراحی شده‌اند که تفاوت آنها در سرعت پاسخگویی و فعالسازی آنهاست.

استفاده از اسپرینکلر فشار سریع در چه مکان‌هایی الزامیست؟

در مکان‌های شلوغ و پرجمعیتی که افراد قادر به ترک سریع محیط نیستند، باید از این نوع اسپرینکلر استفاده کرد.

در چه مکان‌هایی باید از اسپرینکلر واکنش استاندارد استفاده کرد؟

بارنده‌های واکنش استاندارد حساسیت کمتری نسبت به دماهای بالا دارند، لذا استفاده از آنها در مکان‌هایی که حرارت زیادی دارند، ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *