نکات ایمنی در برابر آتش سوزی در ساختمان

نکات ایمنی در برابر آتش سوزی در ساختمان

اگر نسبت به آتش سوزی اطلاعات خوبی داشته باشید، می‌توانید در لحظه بهترین تصمیم را گرفته و نکات ایمنی را برای نجات خود و سایرین در نظر بگیرید. از آنجا که شعله‌ها به سرعت گسترش پیدا می‌کنند، برای جلوگیری از هرگونه خسارت جانی و مالی، بلافاصله آتش نشانی و اورژانس را مطلع کنید. در واقع در آتش سوزی ثانیه‌ها بسیار اهمیت دارند و هرگونه تاخیر و تعلل می‌تواند منجر به خسارات فراوان شود.

اگر بدانید که در یک ساختمان چه عواملی منجر به آتش سوزی می‌شوند، بهتر می‌توانید موارد ایمنی ساختمان‌ها در برابر آتش را پیاده‌سازی کنید. موارد ایمنی می‌توانند در دو بخش قبل از وقوع آتش سوزی و حین آتش سوزی رعایت شوند که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

 

رعایت موارد ایمنی قبل از وقوع آتش سوزی

برای جلوگیری از هر گونه حادثه در ساختمان به موارد زیر توجه کنید.

نصب سیستم‌های اعلام حریق و اطفا حریق

نصب سیستم‌های اعلام حریق و اطفا حریق

یکی از اصول ایمنی از آتش در ساخمان‌ها که بسیار مفید واقع می‌شود، سیستم‌های اعلام حریق و اطفا حریق هستند. نصب آخرین مدل‌های سیستم‌های اعلام و اطفا حریق می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. هر یک از این سیستم‌ها دارای پیچیدگی‌هایی هستند که باید توسط متخصصین در ساختمان نصب شوند. با نصب سیستم اعلام حریق، به موقع از آتش سوزی مطلع می‌شوید و با نصب سیستم اطفا حریق به موقع می‌توانید آتش را مهار کنید.

سیستم اعلام حریق کمک می‌کند تا در ثانیه‌های ابتدایی از وقوع آتش باخبر شوید. بهترین نوع سیستم‌های کشف و اعلام حریق، سیستم‌های حساس به دود هستند، قبل از اینکه آتش گسترش پیدا کند، از طریق دود، خطر را تشخیص داده و اطلاع‌رسانی می‌کنند. این سیستم‌ها به اندازه‌ای پیشرفته شده‌اند که با کوچک‌ترین ترکیب دود در هوا فعال می‌شوند. اگر در گذشته از سیستم اعلام حریق استفاده کرده‌اید می‌توانید آن‌ها را با سیستم‌های پیشرفته جایگزین کنید. در سیستم‌های جدید تلاش شده است تا با سرعت عمل بالا، خسارات جانی و مالی بسیار کاهش پیدا کند.

سیستم‌های اطفای حریق نیز توسط شرکت‌های مختلف با امکانات بیشتر تولید می‌شوند. اگر برای اطفای حریق تنها از کپسول آتش نشانی استفاده می‌کنید، باید بگوییم که سیستم‌های اطفای حریق که در ساختمان‌ها نصب می‌شوند، بسیار مجهز هستند و به روش‌های مختلف آتش را مهار می‌کنند. اسپرینکلرهای آتش نشانی، از جمله تجهیزاتی هستند که با پاشیدن آب، آتش را در لحظه اول مهار می‌کنند.

 

خرید کپسول آتش نشانی

از اصول مهم ایمنی حریق ساختمان، خرید کپسول آتش نشانی است. توصیه می‌شود با هزینه اندک این کپسول‌ها را برای ساختمان تهیه کرده و آن‌ها را در دسترس افراد قرار دهید. با توجه به فضای ساختمان می‌توانید کپسول‌ها را در فضای پارکینگ، حیاط، لابی، راهرو و پاگردها قرار دهید. همچنین می‌توانید به صورت شخصی کپسول آتش نشانی را در خودرو یا فضای آشپزخانه نیز نگهداری کنید. از آنجا که کپسول‌های آتش نشانی کوچک هستند، استفاده از آن‌ها نیز برای همه افراد آسان خواهد بود.

پس از خرید کپسول آتش نشانی نسبت به نحوه استفاده از کپسول نیز اطلاعات خود را کامل کنید تا بتوانید در شرایط اضطراری بهترین استفاده را از کپسول داشته باشید. همچنین باید شارژ کپسول آتش نشانی را به صورت سالیانه انجام دهید تا همیشه امکان استفاده از آن وجود داشته باشد.

 

نصب نردبان طنابی

اگر ساختمان دارای طبقات زیادی است، می‌توانید در طبقه آخر نردبان طنابی نصب کنید. اگر به هر دلیلی آتش سوزی در طبقات پایین رخ دهد و مسیر خروج برای شما مسدود شود، بهترین راهکار این است که از طریق نردبان طنابی که در طبقه‌های بالاتر نصب شده‌اند، به سمت پایین بروید.

 

بررسی ایمنی ساختمان

از اصول ایمنی در ساختمان‌ها برای جلوگیری از آتش، بررسی ساختمان است. زمانی که به ساختمان جدید نقل مکان می‌کنید، باید ساختمان را از لحاظ ایمنی کاملاً بررسی کنید. در برخی از موارد در ساختمان‌ها از مواد قابل اشتعال استفاده می‌شود و یا ایمنی ساختمان کافی نیست. با در نظر گرفتن همه موارد می‌توانید نسبت به رفع مشکلات اقدام کرده و خطر آتش سوزی را کاهش دهید.

 

بررسی راه‌های خروجی

اگر به تازگی به یک ساختمان نقل مکان کرده‌اید، توصیه می‌شود تمام راه‌های خروجی اضطراری آن را بررسی کنید. درب‌هایی که برای مواقع ضروری طراحی شده‌اند را پیدا کنید و این اطلاعات را در اختیار اعضای خانواده نیز قرار دهید. در بسیاری از مواقع راه‌های خروج اضطراری می‌توانند جان بسیاری از افراد را به هنگام آتش ‌سوزی نجات دهند.

پس از اینکه مسیرهای اضطراری را شناسایی کردید، می‌توانید با علامت‌گذاری واضح خروجی‌ها را برای همه افراد مشخص کنید. برای ساختمان‌های بزرگ همچون بیمارستان‌ها و کارخانه‌ها که دسترسی به خروجی اضطراری می‌تواند کمی سخت باشد، می‌توانید این علامت‌گذاری را از طریق نصب تابلو اطلاع‌رسانی کنید.

توصیه می‌شود مسیرهای ورود و خروج، عاری از لوازم اضافی باشند. از آنجا که آتش سوزی ترسناک است و افراد کنترل خود را از دست می‌دهند، امکان زمین خوردن افراد وجود دارد. بنابراین توصیه می‌شود در مسیر رفت و آمد و خروجی‌های اضطراری هرگونه موانع را برطرف کنید.

 

برنامه از پیش تعیین شده

گرچه ممکن است آتش سوزی هرگز اتفاق نیفتد، اما توصیه می‌شود یک برنامه اضطراری را در نظر بگیرید. تماس با آتش نشانی، جمع آوری اقلام ضروری و خروج از ساختمان از جمله مواردی است که باید در کمال خونسردی انجام شوند. قطعاً آتش سوزی می‌تواند بسیار ترسناک باشد و تمرکز افراد را برای مهار آتش سوزی مختل کند. باید تلاش کنید خونسردی خود را حفظ کرده تا بهترین تصمیم را در زمان وقوع آتش سوزی بگیرید.

 

شرکت در دوره‌های آموزشی

در بسیاری از مراکز آتش نشانی و یا مجتمع‌های فرهنگی، دوره‌های ایمنی در برابر آتش سوزی برگزار می‌شود. اگر زمان کافی در اختیار دارید، می‌توانید در این دوره‌ها شرکت کنید و نسبت به ایمنی در برابر آتش سوزی، اطلاعات خود را افزایش دهید. اگر تنها یک نفر نسبت به ایمنی در برابر آتش سوزی اطلاعات کافی داشته باشد، می‌تواند از دیگران نیز محافظت کند.

در بسیاری از ساختمان‌های مسکونی، اداری یا تجاری نیز، با برگزاری جلسات آموزشی منظم می‌توانید آگاهی کارکنان و کارمندان را نسبت به خطرات آتش سوزی بالا برده و استفاده صحیح از وسایل اطفای حریق از جمله کپسول آتش نشانی را توضیح دهید.

 

بالا بردن آگاهی افراد

اگر در خانه کودکان و سالمندان زندگی می‌کنند، باید آگاهی این افراد را نسبت به آتش سوزی بالا ببرید. با آموزش مسائل ایمنی می‌توانید امنیت خود و خانواده را بهتر حفظ کنید.

 

بررسی تجهیزات گرمایشی

از جمله تجهیزاتی که می‌تواند منجر به آتش سوزی شود، تجهیزات گرمایشی هستند. در ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی رادیاتورها، بخاری‌ها و سایر منابع گرمایشی، اگر بیش از اندازه گرم شوند، منجر به آتش سوزی می‌شود. هر گونه خرابی در قطعات نیز می‌تواند خطر آفرین باشد. بنابراین توصیه می‌شود به صورت دوره‌ای تمام تجهیزات گرمایشی را مورد بررسی قرار دهید.

 

بررسی تجهیزات الکتریکی

اگر لوازم برقی دچار قطعی می‌شوند و قطعات دستگاه خراب شده است، هرگز از آن‌ها استفاده نکنید، چرا که معیوب بودن لوازم برقی می‌تواند یکی از دلایل آتش سوزی در ساختمان‌ها باشد. بنابراین اگر از تجهیزات الکتریکی بی‌کیفیت، معیوب و خراب استفاده کنید، احتمال وقوع آتش سوزی در ساختمان وجود دارد.

همچنین اگر از چند راهی برای اتصال سیم‌های برق دستگاه‌های خود استفاده می‌کنید، باید بگوییم این کار خطرآفرین است. بارگیری بیش از حد برق می‌تواند منجر به آتش گرفتن سه راهی‌ها شود. اگر به هر دلیلی قصد دارید چند روز خارج از ساختمان باشید، برای فراهم کردن ایمنی توصیه می‌شود، لوازم برقی غیر قابل استفاده را از برق جدا کنید، چرا که هرگونه نوسانات برق می‌تواند منجر به آتش سوزی شود.

 

بررسی سیم کشی

اگر در ساختمان سیم کشی دچار ایراد شده است، قبل از اینکه هرگونه حادثه‌ای رخ دهد باید نسبت به تعویض سیم‌ها اقدام کرد. اگر سال ساختمان بالا است احتمال پوسیدگی در سیم کشی وجود دارد. با بررسی دوه‌ای و تعویض سیم‌های معیوب می‌توانید خطر آتش سوزی را کاهش دهید.

 

نکات ایمنی در آشپزخانه

علاوه بر اینکه در ساختمان‌های مسکونی آشپزخانه وجود دارد، در بسیاری از ساختمان‌های اداری و تجاری نیز فضایی برای آبدارخانه در نظر گرفته می‌شود. از جمله دلایل آتش سوزی می‌توان به‌ عدم موارد احتیاطی در آشپزخانه اشاره کرد. استفاده از ابزارهایی همچون کبریت، فندک و اجاق گاز می‌تواند بر اثر بی‌احتیاطی منجر به آتش سوزی شوند.

توصیه می‌شود از قرار دادن هرگونه لوازم از جمله دستمال یا پارچه در کنار اجاق گاز خودداری کنید. همچنین به هنگام پخت و پز در آشپزخانه، آشپزخانه را ترک نکنید چرا که اگر پنجره آشپزخانه باز باشد وزش باد می‌تواند منجر به آتش سوزی شود.

 

نکات ایمنی در اتاق خواب

در بسیاری از موارد مشاهده شده است که علت آتش سوزی سیگار کشیدن و بی‌احتیاطی در دفع صحیح مواد دخانی است. هرگز به هنگام خوابیدن از سیگار استفاده نکنید، ممکن است به دلیل خستگی با سیگار روشن به خواب بروید که این موضوع می‌تواند منجر به آتش سوزی شود. بنابراین هرگز در اتاق خواب و در رختخواب از سیگار استفاده نکنید.

 

نکات ایمنی در انبارها

گازها و مواد قابل اشتعال اگر به درستی نگهداری نشوند، می‌توانند عامل آتش سوزی باشند. نگهداری و ذخیره کردن آن‌ها نه تنها برای افراد بسیار خطرناک است، بلکه به هنگام آتش سوزی می‌تواند جان تیم آتش‌ نشانی را نیز به خطر بیندازد. توصیه می‌شود این مواد خطر آفرین را به دور از منابع حرارتی نگه دارید، همچنین توصیه می‌شود مایعات قابل اشتعال در ظروف خاص در انبارها نگهداری شوند.

 

رعایت موارد ایمنی حین وقوع آتش سوزی

رعایت موارد ایمنی حین وقوع آتش سوزی

در زمانی که آتش سوزی رخ داده است، اگر برق ساختمان قطع نشده است، کنتور برق را قطع کنید تا حادثه گسترش پیدا نکند. یکی از کارهای مهم ایمنی در برابر آتش سوزی این است که بلافاصله پس از وقوع آتش سوزی، شیر اصلی گاز ساختمان را ببندید. در غیر این صورت ممکن است شاهد هرگونه انفجار در ساختمان باشید. با توجه به اینکه مسیرهای خروجی را مشخص کرده‌اید، می‌توانید افراد را به سرعت از ساختمان خارج کنید.

تا رسیدن ماشین آتش نشانی می‌توانید از کپسول آتش نشانی مناسب استفاده کنید. از مهمترین نکات ایمنی در خاموش کردن آتش این است که هرگز از کپسول آتش نشانی آب و گاز برای مهار آتش ‌سوزی‌های ناشی از برق استفاده نکنید. اگر حریق بسیار گسترده است، بلافاصله ساختمان را ترک کرده و اجازه دهید ماموران آتش نشانی با استفاده از تجهیزات قدرتمند آتش را مهار کنند.

 

خرید تجهیزات ایمنی در برابر آتش سوزی از شرکت ماهان گستر همگام

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. با رعایت موارد ایمنی در ساختمان‌ها می‌توان در برابر آتش سوزی‌ها میزان خسارات جانی و مالی را بسیار کاهش داد. از جمله راه‌های ایمنی در برابر آتش سوزی می‌توان به نصب سیستم‌های اعلام حریق و اطفای حریق و خرید کپسول آتش نشانی اشاره کرد. این تجهیزات می‌توانند به سرعت آتش را مهار کرده و از گسترش آن جلوگیری کنند.

شرکت ماهان گستر همگام انواع تجهیزات ایمنی در برابر آتش سوزی را به فروش می‌رساند. می‌توانید با مراجعه به سایت و مشاهده لیست با انواع سیستم‌ها آشنا و برای ایمنی ساختمان خود این تجهیزات را از برندهای معتبر با دریافت فاکتور رسمی خریداری کنید.

از جمله کپسول‌های آتش نشانی که در ماهان گستر همگام می‌توانید خریداری کنید، می‌توان به کپسول‌های آتش نشانی پودر و گاز، کپسول‌های آتش ‌نشانی آب و گاز، کپسول‌های آتش نشانی بیوورسال، کپسول‌های آتش نشانی ABC، کپسول‌های آتش ‌نشانی CO2 و کپسول‌ FM200 اشاره کرد.

 

سخن پایانی

آتش سوزی می‌تواند به دلیل مسائل پیش پا افتاده رخ دهد. هر بی‌احتیاطی کوچک در آشپزخانه و استعمال سیگار در اتاق خواب می‌تواند منجر به آتش ‌سوزی‌های گسترده شود. با رعایت نکات ایمنی و تجهیز کردن ساختمان به سیستم‌های اعلام و اطفای حریق می‌توانید ایمنی ساختمان‌ها در برابر آتش افزایش دهید. همچنین باید تمامی اعضای ساختمان را نسبت به آتش سوزی و خطراتی که در پی دارد، مطلع کرده تا در وقوع آتش سوزی بهترین عملکرد را نشان دهند.

 

سوالات متداول

آیا نصب سیستم اعلام حریق و اطفای حریق در ساختمان موثر است؟

بله، سیستم اعلام حریق می‌تواند در ثانیه‌های ابتدایی آتش ‌سوزی را اطلاع دهد و سیستم اطفای حریق نیز می‌تواند بلافاصله آتش را مهار کند.

از موارد ایمنی برای جلوگیری از آتش سوزی در ساختمان چیست؟

بررسی سیم کشی، بررسی تجهیزات الکترونیک، بررسی تجهیزات گرمایشی از جمله مواردی هستند که باید به صورت دوره‌ای مورد بررسی قرار گیرند.

هدف از برگزاری جلسات ایمنی در برابر آتش سوزی چیست؟

در این جلسات، تجهیزات آتش ‌نشانی معرفی و توضیحات کاملی در خصوص روش‌های اطفای حریق ارائه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *