آموزش استفاده از کپسول آتش نشانی

در زندگی روزمره، ما دائماً کپسول های آتش نشانی را می بینیم و از کنار آنها می گذریم: در ساختمان آپارتمان، در اداره، در سوپرمارکت… با این حال، آیا می‌دانیم که چگونه از کپسول آتش نشانی در هنگام آتش‌سوزی استفاده کنیم؟ استفاده نادرست از کپسول آتش نشانی چه خطراتی دارد؟ آموزش استفاده از کپسول آتش نشانی چیست؟ برای پاسخ به این سؤال تا انتهای مقاله همراه ما باشید. البته نکته حائز اهمیت قبل از استفاده این وسایل اطمینان پیدا کردن از وضعیت شارژ کپسول آتش نشانی است.

نکات مهم در آموزش استفاده از کپوسل آتش نشانی

آموزش استفاده از کپسول آتش نشانی

اگرچه همه ما امیدواریم که هرگز در موقعیتی قرار نگیریم که بتوانیم از آن استفاده کنیم، اما دانستن عملکرد و استفاده از کپسول آتش نشانی ضروری است. در صورت شروع حریق، اقدام سریع و اطلاع از نحوه عملکرد این شیء حفاظتی در برابر حریق می تواند حیاتی باشد و از این رو، قدم به قدم نحوه استفاده صحیح از کپسول آتش نشانی را به شما آموزش می دهیم.

قبل از آموزش استفاده از کپسول آتش نشانی، اطلاعات اولیه ای وجود دارد که باید بدانید:

  • کپسول های آتش نشانی به گونه ای طراحی شده اند که به اشتباه نمی توان آنها را فعال کرد. این بدان معناست که آنها یک سیستم پیشگیرانه دارند که باید حذف شود تا کار کند.
  • این سیستم به عنوان یک دریچه عمل می کند که وقتی خاموش می شود، به گاز خاموش کننده اجازه می دهد تا وقتی آن را فعال می کنیم، خارج شود.
  • قبل از استفاده از خاموش کننده و فعال کردن شیر، بررسی کنید که آیا مخزن فشار دارد یا خیر. برای این کار کپسول های آتش نشانی وجود دارد که دارای فشارسنج و سوزن هستند که باید در محدوده سبز باشد. از سوی دیگر، در مورد خاموش‌کننده‌های CO2، برای تخمین اینکه آیا خاموش‌کننده شارژ شده است، باید وزن را هدایت کنیم.
  • همانطور که می بینید، عملکرد خاموش کننده به گونه ای طراحی شده است که سریع باشد و به خاموش کردن آتش در اسرع وقت کمک کند. به همین ترتیب، در زیر می بینیم که چگونه استفاده از این شی آتش نشانی نیز ساده است، بنابراین مهمترین چیز حفظ آرامش است.

آموزش استفاده از کپسول آتش نشانی به شکل گام به گام

آموزش استفاده از کپسول آتش نشانی

اکنون که این نکات را قبل از کار با کپسول آتش نشانی می‌دانید که به شما امکان می دهد بفهمید که آیا آنها پر هستند و باید آنها را فعال کنید تا بتوانید از آنها استفاده کنید، قصد داریم گام به گام نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی را توضیح دهیم. کپسول آتش نشانی به درستی:

  • حلقه را بکشید، زیرا این راه برای فعال کردن خاموش کننده است. اگر چندین خاموش کننده کامل وجود داشته باشد، استفاده از همه آنها به طور همزمان موثرتر است.
  • خود را در نزدیکی آتش قرار دهید اما هرگز کمتر از 2 متر از آن یا پشت خود را به آن نکنید.
  • خاموش کننده را به صورت عمودی قرار دهید و آن را به سمت شعله های آتش در پایه آن قرار دهید. این مهم است، به یاد داشته باشید که قسمت های بالایی شعله را هدف قرار ندهید، بلکه به سمت پایه ای که از آنجا بلند می شود، هدف قرار دهید.
  • دسته خاموش کننده را فشار دهید و آن را در نقطه مشخص شده شعله تخلیه کنید: محتویات آن از طریق شلنگ خارج می شود. اگر در فضای باز هستید، باد را در نظر بگیرید.
  • با شلنگ به دو طرف حرکت کنید تا به کل امتداد پایه شعله برسید.
  • تخلیه کردن کپسول خاموش کننده را تا زمانی که کاملاً خالی نشده است متوقف نکنید، زیرا این کار باعث می شود که بازتولید آتش با مشکل مواجه شود، علاوه بر این که خاموش کننده بدون توجه به استفاده شما کاملاً شارژ می شود.
  • اگر زمانی که می خواهید این مراحل را انجام دهید، عصبی بودن بر ما مسلط شد، همیشه ارزش آن را دارد که یک لحظه نفس بکشید، به یاد داشته باشید که چه باید بکنید تا اینکه از کپسول آتش نشانی به طور نادرست استفاده کنید و این منبع را هدر ندهید.

در هر مورد آتش سوزی از چه خاموش کننده ای استفاده می شود؟

آموزش استفاده از کپسول آتش نشانی

یکی از نکاتی که باید هنگام آموزش استفاده از کپسول آتش نشانی بدانید آن است که هنگام آتش سوزی چه فعل و انفعالاتی رخ می‌دهد؟ هنگامی که توضیح دادیم که چگونه باید از خاموش کننده ها استفاده شود، باید انواع مختلفی را که می توان راحت تر پیدا کرد متمایز کرد تا بدانیم کدام یک برای هر نوع آتش سوزی مناسب است.

به طور کلی، اتخاذ این تصمیم نباید ضروری باشد، زیرا هر نوع خاموش کننده همانطور که منطقی است در مکان ها یا نزدیک تاسیساتی که باید از آن استفاده شود، قرار می گیرد.

با این حال، باید بدانید که چرا این اتفاق می‌افتد و از کدام خاموش‌کننده برای هر نوع آتش‌سوزی استفاده کنید، زیرا هر کدام با یک عامل خاموش کننده متفاوت بارگیری می‌شوند، که در آتش‌های مختلف یکسان عمل نمی‌کند:

  • خاموش کننده های فوم یا اسپری آب: برای آتش سوزی هایی که مواد جامد یا مایع مصرف می کنند استفاده می شود. آنها معمولاً در فضاهای دارای تهویه یافت می شوند.
  • خاموش کننده های CO2 و پودری: از جمله مواردی هستند که باید برای آتش سوزی با سوخت الکتریکی و گازی استفاده شوند و به همین دلیل معمولاً در کنار این نوع تاسیسات قرار می گیرند.

امیدواریم این اطلاعات به شما کمک کرده باشد تا نحوه استفاده صحیح از کپسول آتش نشانی و همچنین کپسول های مورد استفاده در هر مورد را یاد بگیرید. و به یاد داشته باشید که برای اینکه بتوان از کپسول های آتش نشانی استفاده کرد، داشتن یک برنامه خوب برای نگهداری آتش ضروری است.

چگونه از کپسول آتش نشانی به درستی استفاده کنیم؟

کپسول آتش نشانی یک ظرف فلزی (سیلندر فولادی) است که حاوی یک عامل اطفاء حریق تحت فشار است. این سیستم حفاظت آتش فعال دارای دستگاهی برای جلوگیری از فعال سازی تصادفی است که قبل از استفاده از خاموش کننده باید غیرفعال شود. هنگامی که یک شیر را باز می کنید، عامل از طریق شیلنگ خارج می شود که باید به سمت پایه آتش هدایت شود.

 سخن پایانی

همانطور که میدانید لحظه استفاده از کپسول آتش نشانی به دلیل وجود آتش، همیشه یک موقعیت شدید است. به همین دلیل، ما در نظر داریم که برای جلوگیری از تسخیر اعصاب شما در این مواقع سخت، ضروری است که یک سری نکات اساسی در مورد نحوه خاموش کردن آتش با خاموش کننده روشن کنید.

  • حلقه روی پین را بکشید تا مهر و موم آن جدا شود.
  • دسته را فشار دهید.
  • به آتش در جهت باد حمله کنید. باید پشت خود را به باد برگردانید تا دود و گرما از نزدیک شدن کافی به شما جلوگیری کند.
  • عامل خاموش کننده را در پایه آتش بریزید و سعی کنید بطری را صاف نگه دارید.
  • حرکت زیگزاگ. جت را به سمت پایه شعله هدایت کنید و آن را با حرکات زیگزاگ جارو کنید.
  • در صورت امکان با چند نفر به آتش حمله کنید.
  • مهم است که بدانید بستن نادرست اجازه نمی دهد که ماده خاموش کننده در پایه آتش ریخته شود. برای گرفتن مناسب، شلنگ را از لبه بگیرید و دست خود را نزدیک نازل قرار دهید.

یکی از نکات مهم در آموزش استفاده از کپسول آتش نشانی نگهداری از این وسیله  است. زیرا اگر کپسول در شرایط نگهداری بهینه نباشد، امکان استفاده از آن در مواقع اضطراری وجود نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *