مانیتور آتش نشانی

در بسیاری از موارد برای مهار آتش از شلنگ‌های دستی استفاده می‌شود که معمولا این نازل‌ها خروجی آب ۱۰۰۰ لیتر در دقیقه را ارائه می‌دهند. برای جریان بالاتر نیز ممکن است آتش نشان نتواند به طور ایمن از این تجهیزات استفاده کند. بنابراین می‌توان گفت استفاده از شلنگ‌های دستی دارای محدودیت است و نمی‌توان برای حریق‌های گسترده، روی این شلنگ‌ها حساب باز کرد.

بدین منظور برای مهار آتش‌های بزرگ و حریق‌های گسترده که امکان حرارت و تشعشعات بسیار، وجود دارد و باید در فاصله ایمن، فوم یا آب پرتاب شوند، عملاً استفاده از شلنگ‌های دستی غیر ممکن خواهد بود. اما با طراحی و تولید مانیتور آتش نشانی این نگرانی در بین آتش نشان‌ها از بین رفته است و می‌توانند از طریق مانیتور در فاصله دور، آب و فوم را به طور موثر هدایت کنند.

مانیتور اتش نشانی

مانیتور آتش نشانی چیست؟

مانیتور آتش نشانی چیست؟ یکی از روش‌های موثر برای مقابله با آتش استفاده از مانیتور است. این دستگاه به صورت تخصصی طراحی شده است و باید توسط افراد حرفه‌ای استفاده شود. در بسیاری از مناطق که آتش ‌سوزی‌های پرخطر رخ می‌دهد، این دستگاه به عنوان یک سیستم اطفا حریق بسیار موثر عمل می‌کند.

به دلیل کنترل دقیق جریان آب، زاویه چرخش، امکان افزایش فشار جریان آب، کاهش خسارت‌ها و امنیت آتش ‌نشان‌ها، می‌توان گفت مانیتورهای آتش‌ نشانی یکی از گزینه‌های مهم برای اطفا حریق به شمار می‌آیند.

مشخصات مانیتور آتش نشانی

مانیتورها می‌توانند محتویاتی همچون آب، فوم و آب و فوم را به سمت شعله‌ها پرتاب کنند. در ساختار مانیتورها تفاوتی وجود ندارد، تنها تفاوت در نوع نازل است. با توجه به نوع مانیتور و برند تولید کننده امکان پرتاب آب از ۱۸۰۰ لیتر تا ۷۵۰۰ لیتر در دقیقه وجود دارد. میزان پرتاب مانیتور با توجه به سایز نازل، سایز ورودی، مقدار فشار و دبی آب، می‌تواند بین ۴۰ تا ۱۲۰ متر متغیر باشد.

ساختار مانیتور آتش نشانی

  • سر

سر مانیتور که جریان آب از آن خارج و به صورت جهت‌دار یا پراکنده منتشر می‌شود، معمولاً از جنس برنج، فولاد یا آلومینیوم ساخته می‌شود. سر مانیتور می‌تواند به دو صورت طراحی شده باشد، به صورت یکپارچه متصل با بدنه باشد و یا به صورت جداگانه طراحی شده باشد که می‌تواند شامل شیر تنظیم آب باشد.

  • نازل

نازل‌ها بیشتر از جنس برنز و گلویی آن از استنلس استیل تولید می‌شود. نازل مانیتورها می‌تواند انواع نازل آب و کف، نازل آب، نازل کف باشد. با توجه به نوع آتش سوزی می‌توان به راحتی نازل را تعویض کنید، نازل آب را به جای نازل فوم و یا بالعکس استفاده کنید.

  • شیر آب

شیر آب کمک می‌کند تا جریان آب، کنترل شده خارج شود. شیر آب می‌تواند به صورت خودکار و یا دستی تنظیم شود.

  • لوله

برای اتصال مانیتور به منبع آب یک لوله نیاز است که معمولاً از جنس فولاد یا آلومینیوم ساخته می‌شود.

جنس مانیتور آتش نشانی

با توجه به برند تولید کننده مانیتورها می‌توانند از متریال‎های مختلف ساخته شوند.

  • مانیتور آتش نشانی آلومینیومی

برای مکان‌هایی که امکان خورندگی وجود ندارد، می‌توان از مانیتورهای آلومینیومی استفاده کرد. در فضاهایی که امکان دارد اسید وجود داشته باشد، مانیتورهای آلومینیومی می‌توانند دچار خرابی و خوردگی ‌شوند. بنابراین به دلیل مقاومت کم مانیتورهای آلومینیومی در برابر شرایط محیطی، جزو مانیتورهای ارزان قیمت به شمار می‌آیند.

جنس مانیتور

  • مانیتور آتش نشانی فولادی

مانیتورهای فولادی معمولاً بر روی ماشین‌های آتش نشانی نصب می‌شوند.

 

  • مانیتور آتش نشانی برنزی

مانیتورهای برنزی یا برنج در اماکنی مورد استفاده قرار می‌گیرند که امکان اسید و یا آب دریا وجود دارد. در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها که امکان وجود اسید و مواد خورنده وجود دارد، از مانیتورهای برنجی استفاده می‌شود.

 

  • مانیتور آتش نشانی چدنی

مانیتور چدنی به دلیل وزن بالا، جابجایی و حرکت آن‌ها سخت و دشوار است و برندهای کمی به تولید مانیتور چدنی می‌پردازند.

 

انواع مانیتور آتش نشانی

انواع مانیتور اتش نشانی

 

  • مانیتور آتش نشانی ثابت

مانیتورهای ثابت همانطور که از نام آن‌ها مشخص است به طور ثابت در یک جایی قرار می‌گیرند و امکان حمل و جابجایی آن‌ها وجود ندارد. بدین منظور بیشتر بر روی شیر آتش نشانی، یا سکوها و ماشین آتش نشانی نصب می‌شوند. مانیتورهایی که به طور ثابت نصب می‌شوند دارای یک دسته هستند که به صورت افقی و عمودی حرکت می‌کند.

برای بسیاری از اماکن که هر لحظه امکان آتش‌ سوزی وجود دارد، همچون پالایشگاه‌ها، نصب مانیتورهای ثابت ضرورت دارد. در کوتاه‌ترین زمان این مانیتورها می‌توانند فوم یا آب را به طور گسترده پخش کرده و از تشدید حریق جلوگیری کنند.

  • مانیتور آتش نشانی پرتابل

مانیتورهای پرتابل یا دستی به دلیل حمل آسان می‌توانند بیشترین کاربرد را داشته باشند چرا که آتش ‌نشان‌ها می‌توانند در بسیاری از اماکن که مهار آتش سوزی سخت و دشوار است، از مانیتورهای پرتابل استفاده کنند. مانیتورهای اطفا حریق پرتابل طوری طراحی می‌شوند که آتش نشان می‌تواند آن را حمل کند یا توسط ارابه‌های چرخ دار به محل حریق منتقل کند.

  • مانیتور آتش نشانی چرخدار

مانیتورهای چرخ‌دار نوعی از مانیتورهای پرتابل محسوب می‌شوند. مانیتورهای چرخ‌دار بر روی یک ارابه چهار چرخ قرار دارند، برای چرخ‌ها ترمز در نظر گرفته شده است تا از حرکت چرخ به هنگام استفاده از مانیتور جلوگیری شود. زمانی که آتش نشان‌ها از مانیتور چرخدار استفاده می‌کنند، قدرت مانور آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند و می‌توانند با حرکت دادن مانیتور، از زوایای مختلف آتش را مهار کنند.

  • مانیتور آتش نشانی تریلر

مانیتورهای آتش ‌نشانی می‌توانند بر روی تریلرها نصب شوند. در واقع تریلرها نوعی از انواع خودروهای آتش نشانی محسوب می‌شوند. با قرار دادن مانیتور بر روی تریلر و بکسل تریلر توسط کامیون، می‌توان از مانیتورها در اماکنی که آتش سوزی‌های گسترده رخ می‌دهد، استفاده کرد.

برای استفاده از آب، شلنگ مانیتورها به هیدرانت آتش ‌نشانی متصل می‌شود، اما اگر باید برای آتش سوزی از فوم استفاده شود، معمولاً مخازن فوم نیز بر روی تریلر نصب می‌شوند تا به هنگام مهار حریق بتوان به راحتی مخزن را با شلنگ به مانیتور متصل کرد.

مانیتورهای تریلر دارای ترمز دستی هستند، ظرفیت آن‌ها می‌تواند تا ۳ تن افزایش پیدا کند و مخزن فوم آن‌ها نیز می‌تواند تا ۱۰۰۰ لیتر باشد. ظرفیت مانیتور نیز می‌تواند تا ۳۰۰۰ لیتر در دقیقه افزایش پیدا کند، در این مانیتورها زاویه گردش افقی تا ۳۶۰ درجه و زاویه گردش عمودی می‌تواند تا ۷۵ درجه تغییر کند.

  • مانیتور آتش نشانی نوسانی

در میان انواع مانیتور آتش نشانی، عملکرد مانیتورهای نوسانی به این صورت است که در جهت افقی چرخش دارند و با نوسان می‌توانند محدوده بزرگ‌تری را پوشش دهند. بیشتر برای آتش‌ سوزی‌هایی که بهتر است آتش‌ نشان در نزدیکی قرار نگیرد، این نوع از مانیتور که می‌تواند بدون اپراتور فعالیت ‌کند، مناسب است.

  • مانیتور آتش نشانی برج

مانیتورهای برج همانطور که از نام آن‌ها پیداست در بالای یک برج در ارتفاع بلند نصب می‌شوند و مهار آتش از بالا صورت می‌گیرد. این مانیتورها کمک می‌کنند تا تسلط بیشتری بر روی آتش سوزی وجود داشته باشد. برجی که برای نصب این مانیتورها ساخته می‌شود، باید از استحکام لازم برخوردار باشد. در برابر لرزش و وزش باد مقاومت داشته باشد و همچنین نیروهایی که از طریق مانیتور به برج منتقل می‌شود را بتواند کنترل کند.

  • مانیتور آتش نشانی HVLR

اگر آتش سوزی‌ها بسیار گسترده هستند و نیاز به حجم بالایی از آب یا فوم وجود دارد، این مانیتورها بهترین عملکرد را دارند. برای اماکنی که مایعات قابل اشتعال، نفت و گاز وجود دارد از این مانیتور استفاده می‌کنند. با توجه به عملکرد عالی می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان حریق را اطفا کنند.

  • مانیتور آتش نشانی TFT

اگر قصد خرید مانیتور آتش نشانی TFT را دارید باید بگوییم این مانیتورها از بدنه بسیار مقاوم، از جنس فولاد ساخته شده‌اند، اما وزن سبکی دارند و می‌توانید آن‌ها را به راحتی استفاده کنید. مانیتور می‌تواند دارای ریموت کنترل و برد کنترل فاصله ۳۶۰ متری باشد. از دیگر مزیت‌های این مانیتور می‌توان به چرخش مانیتور از راه دور و یا دستی اشاره کرد. با تعویض نازل می‌توانید از مانیتور هم برای پاشش آب و هم برای فوم استفاده کنید.

انواع کنترل مانیتور آتش نشانی

کنترل مانیتورهای آتش نشانی به طرق مختلف انجام می‎شود.

  • برخی دارای اهرم دستی هستند، آتش ‌نشان می‌تواند به راحتی اهرم دستی را در جهت افقی و عمودی حرکت داده و نازل را به سمت شعله‌های آتش بگیرد.
  • اهرم گیربکسی که شبیه به یک فرمان است نیز امکان چرخش افقی و عمودی را به مانیتور می‌دهد.
  • مانیتورهای اتوماتیک از راه دور و از طریق ریموت کنترل مدیریت می‌شوند. با نصب مانیتورها در فضاهایی که امکان دسترسی سخت است، از راه دور می‌توان مانیتور را کنترل کرد.

مانیتورهای پرتابل آتش نشانی

نحوه استفاده از مانیتور آتش نشانی

با توجه به نوع مانیتور که می‌تواند ثابت یا پرتابل باشد، باید ابتدا منبع آب را مشخص کرد. منبع آب می‌تواند مخزن ماشین آتش نشانی، هیدرانت در خیابان و یا سیستم لوله کشی شهری با فشار بالا باشد. سپس از طریق یک لوله، مانیتور به منبع آب متصل می‌شود، از طریق یک پمپ هیدرولیک جریان آب از سمت مخزن به سمت مانیتور حرکت می‌کند.

با توجه به شیر آب که بر سر مانیتور وجود دارد، جریان آب کنترل می‌شود. با باز کردن شیر آب و هدایت سر مانیتور به سمت شعله‌های آتش، آب با فشار بالا خارج و پرتاب می‎شود. با توجه به میزان حجم آتش، جریان آب باید توسط شیر آب کنترل شود. از آنجایی که آب با فشار زیاد از مانیتور خارج می‌شود، سعی کنید مانیتور را به خوبی کنترل کنید. توجه داشته باشید که برای هر نوع از حریق باید جریان، شدت و برد آب یا فوم متفاوت باشد.

استفاده از مانیتور آتش نشانی در اماکن مختلف

با توجه به حجم بالای آبی که مانیتورها می‌توانند پرتاب کنند، برای فضاهای بزرگ که امکان حریق‌های گسترده وجود دارد، قابلیت استفاده دارند.

اماکنی همچون مراکز صنعتی، ساختمان‌های بلند، صنایع فولاد، صنایع نفت و گاز، صنایع شیمیایی، دریانوردی، پالایشگاه‌ها، کارخانه‌های بزرگ، آشیانه هواپیماها، سکوهای فرود هلیکوپتر، فرودگاه‌ها و اماکنی که به هنگام آتش سوزی امکان انتشار گاز سمی و حرارت بالا زیاد است، امکان انفجار وجود دارد، شرایط نزدیک شدن به آتش برای مهار و کنترل حریق وجود ندارد، مانیتور آتش نشانی می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

استفاده از مانیتور آتش نشانی در اماکن مختلف

اهمیت استفاده از مانیتور آتش نشانی

  • آنچه باعث شده است تا مانیتور آتش نشانی اهمیت بسیاری پیدا کند، این است که با تنظیم میزان فشار آب، این امکان را به آتش ‌نشان می‌دهد تا بتواند آتش را به درستی مورد هدف قرار دهد و با توجه به مسافت و میزان حریق، جریان آب را افزایش یا کاهش دهد.
  • نکته مهم‌تر این است که در حریق‌های گسترده که امکان انتشار مواد سمی و انفجار وجود دارد، مانیتور آتش نشانی می‌تواند امنیت آتش‌ نشان را حفظ کند، چرا که آتش نشان‌ها می‌توانند از فاصله ایمن نسبت به کنترل آتش اقدام کنند.
  • از آنجایی که میزان خروجی آب از مانیتورها بسیار بیشتر و با شدت بالا صورت می‌گیرد، مهار آتش در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام می‌شود، در نتیجه از خسارات گسترده می‌تواند جلوگیری کند.

مزیت استفاده از مانیتور آتش نشانی

  • مانیتورها این توانایی را دارند که در حجم گسترده و در مدت زمان کوتاهی، به فاصله زیاد آب یا فوم را پرتاب کنند.
  • از دیگر مزیت‌های استفاده از مانیتور این است که برای استفاده از آن تنها به یک اپراتور نیاز است.
  • به دلیل ثابت کردن آن، می‌تواند ایمن‌تر باشد و آتش نشان‌ها بتوانند راحت‌تر آتش را کنترل و مهار کنند. به دلیل نصب، احتمال رانش به عقب در زمان استفاده از شلنگ و پاشش، وجود ندارد.
  • امکان انتشار هرگونه مواد خاموش کننده از جمله پودر، آب و فوم با تعویض نازل وجود دارد.

اتصال مانیتور آتش نشانی به هیدرانت

هیدرانت آتش نشانی یکی از تجهیزات آتش‌ نشانی است که علاوه بر اینکه می‌توان خروجی شلنگ و پمپ را به آن متصل کرد، دارای یک زانویی مخصوص است که می‌توان مانیتور آتش ‌نشانی را نیز بر روی آن نصب کرد.

هیدرانت‌ها، استوانه‌های کوتاه و با قطر زیاد، دارای نقاط اتصال متعددی هستند. به هنگام آتش سوزی برای دسترسی سریع به آب، هیدرانت‌ها در بسیاری از خیابان‌ها و گذرگاه‌ها نیز نصب می‌شوند. اگر در نزدیکی محل آتش سوزی هیدرانت وجود داشته باشد، آتش ‌نشان‌ها می‌توانند به راحتی شلنگ را به مانیتور و هیدرانت متصل، و آتش را مهار کنند.

گرچه می‌توان مانیتور را به مخزن آب ماشین‌های آتش نشانی متصل کرد، اما از آنجایی که ظرفیت مخزن‌ها محدود است، نمی‌توان برای مهار آتش ‌سوزی‌های گسترده چندان روی مخازن آب ماشین‌های آتش نشانی حساب باز کرد. اما زمانی که مانیتور به هیدرانت در خیابان متصل شود، به میزان نامحدودی از آب دسترسی خواهد داشت. علاوه بر این، می‌توان هیدرانت را از طریق شلنگ به ماشین آتش ‌نشانی متصل و سپس چندین شلنگ را به ماشین آتش نشانی متصل کرد.

مانیتور

نکاتی که هنگام انتخاب مانیتور آتش نشانی باید دقت کرد

هر یک از برندهای تولید کننده مانیتور آتش نشانی، این وسیله کاربردی را در ابعاد، وزن، زاویه چرخش، جریان آب، فشار کار و قطر خروجی متفاوت طراحی و تولید می‌کنند.

  • بهترین مانیتورها باید دارای زاویه چرخش باشند تا بتوانند در تمام زوایا به شعله‌های آتش دسترسی و آن را مهار کنند. زاویه چرخشی افقی می‌تواند تا ۳۶۰ درجه و زاویه چرخش عمودی نیز می‌تواند تا ۷۵ درجه متغیر باشد.
  • اگر قصد خرید مانیتور پرتابل را دارید به وزن و ابعاد آن توجه داشته باشید. معمولاً برای مانیتورهای پرتابل باید وزنی را در نظر بگیرید که حمل آن برای شما آسان باشد. اما مانیتورهای ثابت به دلیل اینکه در یک جا همیشه ثابت خواهند ماند، وزن زیاد مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.
  • مانیتورها می‌توانند با سیستم دستی و یا کنترل از راه دور مدیریت شوند.
  • مانیتور باید دارای استانداردهای لازم باشد تا در برابر شرایط آب و هوایی، گرد و غبار، رطوبت دچار آسیب و خوردگی نشود.
  • نوع پاشش آن‌ها می‌تواند مه‌پاش و یا جت‌پاش باشد.
  • در خرید مانیتور آتش نشانی دقت داشته باشید که قابلیت تنظیم جریان آب را داشته باشد.
  • قطر خروجی، فشار کاری، میزان پرتاب و ظرفیت‌ را نیز در نظر بگیرید.

خرید مانیتور آتش نشانی از شرکت ماهان گستر همگام

شرکت ماهان گستر همگام به عنوان یکی از شرکت‌های اینترنتی فروش تجهیزات آتش نشانی، تجهیزات مختلف از جمله انواع کپسول آتش نشانی پودر و گاز، کپسول آتش نشانی آب و گاز، کپسول آتش نشانی ABC، کپسول آتش نشانی CO2 و کپسول آتش نشانی بیوورسال را از برندهای معتبر تامین، با قیمت‌های مناسب، در تعداد بالا به فروش می‌رساند.

مانیتور آتش نشانی نیز یکی دیگر از تجهیزاتی است که می‌توانید برای استفاده در اماکن مهم از جمله پالایشگاه‌ها، کارخانه‌ها و مراکز صنعتی در مواقع آتش سوزی‌های گسترده استفاده کنید.

تلاش کرده‌ایم با فروش تجهیزات آتش نشانی همچون مانیتور از برندهای معتبر، به حقوق مشتری مداری احترام بگذاریم و امنیت را با استانداردهای بالا برای آن‌ها فراهم کنیم. برای خدمت رسانی بهتر به مشتری، ارائه فاکتور رسمی را نیز جزو خدمات خود قرار داده¬ایم.

قیمت مانیتور آتش نشانی

برندهای معتبری در دنیا و البته ایران اقدام به تولید مانیتور آتش نشانی کرده‌اند که هر یک از برندها مدل‌های متفاوتی از مانیتور را با قیمت‌های متفاوت به بازار عرضه می‌کنند. فاکتورهای مهمی همچون متریال، ثابت یا پرتابل بودن، نوع کنترل و موارد دیگر در قیمت مانیتور آتش نشانی لحاظ می‌شوند.

سخن پایانی

در فضاهای بزرگ که تولیدات و عملیات‏ها می‎‏توانند بسیار پر خطر باشند، امکان وقوع آتش سوزی بیشتر خواهد بود. در پالایشگاه‏ها، کارخانه‎ها، صنایع نفت و گاز، صنعت پتروشیمی و سایر صنایع وابسته و مرتبط امکان وقوع حریق‏های گسترده و خطرناک بیشتر است.

مانیتور آتش نشانی یکی از تجهیزات کاربردی و مهم است که در چنین اماکنی با عملکرد سریع می‏تواند موثر واقع شود. آب یا فوم با شدت فشار بالا، پرتاب بلند تر و سرعت بیشتر می‏توانند حریق را به خوبی کنترل و مهار کنند.

 

سوالات متداول

مانیتورهای آتش نشانی در چند مدل تولید می‌شوند؟

مانیتور آتش ‌نشانی ثابت، پرتابل، برج، تریلر

با مانیتور آتش ‌نشانی کدام آتش‌ها را می‌توان مهار کرد؟

هیچ محدودیتی برای پاشش وجود ندارد و می‌توانید از طریق مانیتور آتش نشانی محتویات آب، فوم، آب و فوم را به سمت آتش پرتاب کرد.

کنترل مانیتور آتش نشانی به چند صورت است؟

با توجه به طراحی مانیتورها می‌توان آن‌ها را به صورت دستی، اهرمی گیربکسی و اتوماتیک مدیریت کرد.