کپسول آتش نشانی فوم چیست؟

کپسول های آتش نشانی در مدل های مختلفی وجود دارند که هر کدام از این مدل ها برای شرایط خاصی استفاده می‌شود. یکی پر استفاده ترین آنها مدل کپسول آتش نشانی فوم است. حال این سؤال برای بسیاری از افراد شکل می‌گیرد که کپسول آتش نشانی فوم چیست؟ چگونه کار می‌کند. برای پاسخ به این سؤال ها تا انتهای مقاله همراه ما باشید. البته لازم به ذکر است که برای استفاده از این ‌سال إطفاء حریق حتما از شارژ کپسول آتش نشانی مطمئن شوید.

کپسول آتش نشانی فوم چیست؟

کپسول آتش نشانی فوم

کپسول آتش نشانی  فوم حاوی مخلوطی از آب و اجزای فوم است که عامل خاموش کننده را تشکیل می دهد. برای خاموش کردن آتش های کلاس A و Bاستفاده می شود و همچنین برای آتش‌سوزی روغن و گریس در آشپزخانه مؤثر است.

فوم این خاموش کننده توده ای از حباب های پر از گاز (معمولاً هوا) است که با خفگی و خنک شدن آتش را خاموش می کند.

کپسول آتش نشانی فوم مخصوص چه آتش هایی است؟

کپسول آتش نشانی فوم عمدتاً در آتش سوزی کلاس B با سوخت مایع قابل اشتعال استفاده می شود. همچنین می توان از آن برای خاموش کردن آتش های کلاس A و آتش های کلاس F یا K استفاده کرد که از روغن ها یا چربی ها در پخت و پز منشا می گیرند.

چگالی فوم تشکیل شده در خاموش کننده کمتر از چگالی مایعات قابل اشتعال است. این باعث می‌شود که خاموش‌کننده فوم وسیله‌ای ایده‌آل برای آتش‌سوزی کلاس B باشد، زیرا بدون گسترش آتش، آتش را می‌پوشاند و خفه می‌کند. همین امر در مورد آتش کلاس K نیز اتفاق می افتد، زیرا فوم روغن در حال سوختن را می پوشاند و آتش را از اکسیژن جدا می کند.

قبل از انتخاب نوع مناسب خاموش کننده مهم است که طبقه‌بندی حریق را بدانید. انواع مختلفی از آتش بسته به سوختی که آن را تغذیه می کند وجود دارد. اگر می خواهید در مورد انواع آتش سوزی و نحوه مبارزه با آنها بیشتر بدانید در لینک زیر به شما خواهیم گفت.

چگونه یک کپسول آتش نشانی فوم آتش را خاموش می کند؟

چگونه یک کپسول آتش نشانی فوم آتش را خاموش می کند؟

کپسول فوم به دو صورت خفگی و سرد کردن آتش را خاموش می کند. فوم یک لایه یکنواخت را تشکیل می دهد که سطح شعله ها را می پوشاند و آنها را از اکسیژنی که آنها را تغذیه می کند جدا می کند. از طرف دیگر، آبی که کف را تشکیل می دهد، به جذب گرمای آتش کمک می کند.

کپسول فوم برای مبارزه با انواع آتش بسیار مناسب است اما محدودیت هایی نیز دارد که باید دانست.

محدودیت ها یا معایب کپسول آتش نشانی فوم

این فوم که از بیش از 90 درصد آب تشکیل شده است، رسانای الکتریسیته است. بنابراین به طور کلی نباید از خاموش کننده فوم در آتش سوزی هایی با وجود خطر الکتریکی استفاده کرد. این محدودیت مانند خاموش کننده آب است.

کپسول فوم با برخی از کپسول های آتش نشانی دیگر سازگار نیست. به عنوان مثال می توان به دستگاه های پودری مانند کپسول آتش نشانی ABCاشاره کرد. خاموش کننده های پودر می توانند فورا فوم را تجزیه کنند و آن را بی اثر کنند.

علاوه بر خاموش کننده فوم، بسیاری از مواد خاموش کننده دیگر نیز برای موقعیت ها و انواع آتش طراحی شده اند. همه چیز را در مورد آنها در لینک زیر بدانید.

خاموش کننده های فوم به دلیل کاربردی بودن، استفاده آسان و به خصوص به این دلیل که به راحتی در دسترس هستند، به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند: در اینجا نحوه کار آنها و هزینه آنها آمده است. آنها از جمله قابل قدردانی و خریداری هستند زیرا کیفیت را با راحتی ترکیب می کنند و در بین موجودترین انواع کپسول های آتش نشانی باقی می مانند. آنها برای خاموش کردن آتش های کلاس A و B استفاده می شوند، تاریخچه بسیار قدیمی دارند: در اینجا ویژگی های آنها، نحوه کار آنها و قیمت بازار چقدر است.

کپسول آتش نشانی فوم تاریخچه، ترکیب و انواع

کپسول آتش نشانی فوم تاریخچه، ترکیب و انواع

اولین کپسول آتش نشانی در تاریخ به سال 1723 باز می گردد و توسط آمبروز گادفری ساخته شد، اما اولین کپسول آتش نشانی “مدرن” توسط ویلیام مانبی در سال 1818 ساخته شد: تعداد بسیار زیادی از پیشرفت ها به لطف نوآوری های تکنولوژیکی رخ داده است. تاریخچه خاموش کننده های فوم به اوایل قرن بیستم باز می گردد: در روسیه، الکساندر لوران اولین خاموش کننده فوم شیمیایی را بر اساس اختراع قبلی فوم آتش نشانی ساخت.

این دستگاه از یک مخزن اصلی با محلول آبی کربنات سدیم و یک مخزن داخلی با سولفات آلومینیوم تشکیل شده بود: این دو ماده با هم مخلوط شده و کف و دی اکسید کربن در حالت گاز تولید می‌کردند که قادر به ریختن ماده بود. اولین آزمایش لوران خاموش کردن مخزن نفتا، مخلوطی از هیدروکربن‌ها بود که امروزه به عنوان سوخت مایع طبقه‌بندی می‌شود: فوم در واقع مقاومت بیشتری ایجاد کرد، بنابراین نتیجه موفقیت‌آمیز بود.

انواع کپسول آتش نشانی فوم

امروزه این نوع خاموش کننده شامل مخزن، شیر تنظیم جریان، شلنگ جهت هدایت خاموش کننده، عامل خاموش کننده و در نهایت ماده پیشران است. مانند همه کپسول های آتش نشانی قرمز رنگ است، با مقررات EN 3 مطابقت دارد و دارای برچسبی است که از طریق پیکتوگرام، نوع آتش سوزی را که می تواند خاموش کند، نوع ماده خاموش کننده موجود و کلاس های قابل دستیابی را نشان می دهد. این نوع خاموش کننده ها نیز به دو دسته بزرگ تقسیم می شوند: خاموش کننده های فوم شیمیایی، بر اساس واکنش اسید پایه، که با برخورد وارونه خاموش کننده به زمین به طوری که این دو عنصر به هم برسند و فوم خارج شود، استفاده می شود. خاموش کننده های فوم مکانیکی که حاوی دی اکسید کربن برای دفع مایع کف هستند.

عملکرد و قیمت کپسول آتش نشانی فوم

این خاموش کننده برای اطفاء حریق های کلاس A و B یعنی سوخت های جامدی که اخگر تولید می کنند مانند کاغذ، زغال سنگ، چوب یا مایع و سوخت های جامد مایع مانند گازوئیل، بنزین و روغن های روان‌کننده استفاده می شود. عمل آن به سه روش مختلف انجام می شود: رنگ آمیزی، رقیق شدن و خنک شدن، مسدود کردن بخار. ویژگی های عامل خاموش کننده فوم خاموش کننده عمدتاً سه است:

  • انبساط: مایع فوم با انبساط کم و متوسط ​​عملکرد سطحی دارد. از طرف دیگر، انبساط زیاد دارای عملکرد حجمی و در نتیجه قدرت اشباع بیشتر کل فضا است.
  • سیالیت: یعنی توانایی فوم برای جریان خوب بر روی سطوح مایع یا جامد که برای نفوذ و رسیدن به تمام محیط هایی که مستقیماً توسط جت قابل دسترسی نیستند ضروری است.
  • پایداری در برابر زهکشی، گرما، آلاینده ها و پارگی های مکانیکی لایه محافظ.

قیمت خاموش کننده های فوم چقدر است؟

خاموش کننده های فوم 6 لیتری بین 55 تا 75 یورو قیمت دارند، در حالی که خاموش کننده های 9 لیتری بین 150 تا 170 یورو قیمت دارند. راحتی، سهولت استفاده و راحتی: این محصولات توسط بسیاری از افراد برای اطمینان از ایمنی و آرامش هر سایت انتخاب می شوند.

سخن پایانی

در این مقاله از سایت ماهان گستر همگام شما عزیزان را با کپسول آتش نشانی فوم آشنا کردیم. همانطور که می‌دانید این کپسول ها در استفاده ترین نوع کپسول ها هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *