نکاتی که درباره خطرات استفاده نادرست از کپسول آتش نشانی باید بدانیم!

کپسول آتش نشانی بهترین وسیله برای جلوگیری از شروع آتش‌سوزی است. با توجه به مقررات ایمنی، استفاده از آن در هر محیط کاری الزامی است. اگرچه آنها در بخش خصوصی در دسترس نیستند، نصب آنها در خانه ها به طور فزاینده ای ضروری است.بنابراین برای اینکه اجرای آن مؤثر باشد، باید بدانید که چه نوع است و چگونه از آن به بهترین شکل استفاده کنید. این امر از وقوع حادثه به دلیل استفاده نادرست از تجهیزات و رشد خارج از کنترل شعله جلوگیری می کند.اگر خطرات استفاده نادرست از کپسول های آتش نشانی را نمی دانید، در این مقاله هر آنچه که باید در مورد آن بدانید را به شما خواهیم گفت. توجه به این نکات سبب جلوگیری از خسارات احتمالی شده و فاجعه را ایجاد نخواهد کرد. توجه داشته باشید قبل از استفاده از شارژ کپسول آتش نشانی مطمئن شوید.

خطرات استفاده نادرست از کپسول آتش نشانی چیست؟

خطرات استفاده نادرست از کپسول آتش

کپسول آتش نشانی به خودی خود خطرناک نیست، حتی کپسول نشتی (گاز به مردم آسیب نمی رساند). با این حال، حوادث احتمالی که در صورت عدم استفاده صحیح ممکن است رخ دهد، می تواند کشنده باشد. استفاده نادرست می تواند باعث بدتر شدن آتش و انفجار شود که می تواند آسیب جدی ایجاد کند.

نگهداری نامناسب نیز می تواند وضعیت خطرناکی ایجاد کند: کپسول های آتش نشانی باید به روش خاصی نگهداری شوند. اگر در محل مناسب نگهداری نشوند یا در معرض شرایط نامناسب قرار گیرند، ممکن است شروع به خوردگی کنند. مهم است که آنها در یک منطقه خنک و خشک نگهداری شوند.

مهم ترین خطرات استفاده نادرست از کپسول آتش

مهم ترین خطرات استفاده نادرست از کپسول آتش

آسفیکسی و مسمومیت

استنشاق گازهای کپسول آتش نشانی یا گرد و غبار دلیل خفگی نیست. اما بسته به سابقه پزشکی فرد، می تواند نوعی واکنش را در بدن فرد ایجاد کند.

اگر در محیط، گاز یا ماده ای وجود داشته باشد که با خاموش کننده قابل احتراق باشد، باعث تشدید آتش می شود. کاربر ممکن است در آتش گرفتار شود و خفه شود.

استفاده از نوع مناسب خاموش کننده و دانستن نحوه کار با آن برای اجتناب از موقعیت هایی که در آن شرایط اضطراری بدتر از کاهش هوا و افزایش دود می شود، حیاتی است.

پاشش اشیاء

یکی از مهمترین جنبه های کار با خاموش کننده تخلیه آن در محل مناسب و اعمال نیروی مناسب برای جلوگیری از برآمدگی و پاشش بیش از حد است.

مهم است که آن را خیلی نزدیک به منبع آتش یا خیلی دور تخلیه نکنید، زیرا این امر می تواند آتش را بیشتر کند و وضعیت را تشدید کند.

انفجارها

قبل از استفاده از کپسول آتش نشانی، مهم است که به خوبی دستگاه را بشناسید، نوع آن و نحوه استفاده از آن است. در برخی موارد انواع خاصی از خاموش کننده ها وجود دارد که نباید بر روی یک ماده خاص استفاده شود، زیرا می تواند آتش را افزایش دهد.

این در مورد تجهیزاتی است که از آب استفاده می کنند. تخلیه آنها در یک تاسیسات الکتریکی می تواند باعث اتصال کوتاه و ایجاد منبع آتش‌سوزی دیگری شود.

در برخی شرایط، خود خاموش کننده می تواند به یک ماده رسانا تبدیل شود. بسیار مهم است که دستورالعمل های مربوط به هر دستگاه را به دقت بخوانید.

نکاتی برای جلوگیری خطرات استفاده نادرست از کپسول آتشنشانی

خطرات استفاده نادرست از کپسول آتش

  • اگر می‌خواهید با خیال راحت با کپسول آتش نشانی کار کنید تا از حوادث جلوگیری کنید و آتش را به طور مؤثر خاموش کنید. در زیر مجموعه ای از نکات و توصیه ها را برای استفاده صحیح از این تجهیزات به شما ارائه می دهیم:
  • لازم است از قبل در مورد مدل خاموش کننده لازم با توجه به نوع آتش سوزی احتمالی مطلع شوید. یک آب در آتش روغنی و گازی (از مایعات یا گازهای قابل اشتعال) کمتر از پودری که برای این نوع آتش مناسب است، مؤثر است.
  • توصیه می کنیم تا جایی که ممکن است خود را بین آتش و خروجی قرار دهید تا در صورت بروز مشکل فرار کنید.
  • سنجاق را با خیال راحت بردارید: زانو بزنید و تجهیزات را در مقابل خود نگه دارید تا هنگام رها کردن آن از هرگونه خطر آسیب به شانه یا سر جلوگیری کنید.
  • ابتدا با فشار دادن مختصر دسته خاموش کننده آن را امتحان کنید. سپس پایه آتش را نشانه بگیرید، دسته را فشار دهید و در صورت امکان با باد در پشت، شعله های آتش را از چپ به راست جارو کنید.
  • به خاطر داشته باشید که مدت زمان استفاده از کپسول آتش نشانی هنوز بسیار کوتاه است. معمولاً بین 10 تا 40 ثانیه است. استفاده از آن تا حد امکان برای مبارزه مؤثر با شعله های آتش ضروری است.
  • قبل از استفاده از خاموش کننده، اطلاعات روی آن را نخوانید، روی آن دستورالعمل وجود دارد، زیرا در برخی شرایط می توانند عامل رسانا باشند، مانند تجهیزات آب در محیط هایی که از برق استفاده می شود، در اینجا آب رسانای برق است. و عدم آگاهی از آن می تواند منجر به یک وضعیت غیرقابل کنترل شود.
  • استفاده نادرست از این کپسول های آتش نشانی صنعتی در CDMX در برابر یک عنصر سوخت می تواند یک وضعیت اضطراری متوسط ​​را به فاجعه منجر شود که در آن اتصال کوتاه وجود دارد، به دلیل استفاده از یک کپسول آتش نشانی که رسانای الکتریکی است و شناخته نشده است.

سخن پایانی

در این مقاله شما عزیزان را با خطرات استفاده نادرست از کپسول آتش نشانی را تضویح دادیم. برای جلوگیری از این اشتباهات باید چند نکته اساسی را رعایت کنید مه عبارت اند از:

  • استفاده نادرست از خاموش کننده با جلوگیری نکردن از ضربه ناشی از شدت جت.
  • در مواقع اضطراری، رعایت نکردن فاصله مناسب در هنگام اطفاء حریق که به عنوان یک اقدام ایمنی لازم است.
  • در مورد خاموش کننده های گاز، تماس مستقیم با مناطقی که گاز از آنها جریان می یابد و محافظت نمی شود می تواند باعث سوختگی سرد شود.
  • آتش‌سوزی‌ها غیرقابل پیش‌بینی هستند، هر لحظه ممکن است شعله‌ور شوند و باید آگاهی زیادی از این موضوع وجود داشته باشد، در غیر این صورت یک وضعیت قابل کنترل می‌تواند از کنترل خارج شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *