اصول و استاندارد نصب کپسول آتش نشانی چگونه است؟

همانطور که می‌دانید کپسول آتش نشانی یکی از مهم ترین وسایل اطفاء حریق می باشد.

تعمیر و نگهداری خوب برای تجهیزات پیشگیری و واکنش آتش بسیار مهم است، اما محل قرارگیری یا دسترسی آن نیز اهمیت دارد.اصول پ استاندار نصب کپسول آتش نشانی باید باتوجه به شرایط و قوانین ساختمان سازی ایران و جهان باشد. در ادامه مقاله از سایت ماهان گستر همگام آن را به خوبی توضیح خواهیم داد. البته ناگفته نماند که در تمامی این قوانین به شارژ کپسول آتش نشانی اشاره شده است.

اصول و استاندارد نصب کپسول های آتش نشانی

اصول و استاندارد نصب کپسول های آتش نشانی

مقررات تأسیسات حفاظت  در مقابل آتش دستورالعمل ها را برای ما روشن می کند و اینکه چگونه تجهیزات پیشگیری ما باید در ارتفاع و فاصله قرار گیرند.اگر می خواهید همه چیز را در مورد ارتفاع کپسول های آتش نشانی و قوانین تعیین شده بدانید، به خواندن ادامه دهید، در این پست همه چیز را به شما خواهیم گفت.

سه مفهوم اساسی که در اصول و استاندارد نصب کپسول آتش نشانی بدان اشاره شده است عبارت اند از:

  • فاصله
  • دسترسی
  • دید

به عبارت دیگر فاصله محل نصب، دسترس بودت، زاویه دید آن مهم ترین اصولی است که باید رعایت شود.

کلاس کپسول آتش نشانی مهم ترین اصول در نصب

کلاس کپسول آتش نشانی مهم ترین اصول در نصب

مهم ترین نکته ای که باید در أصول و استاندار نصب کپسول های آتش نشانی توجه داشت، کلاس و نوع آن است. باید بدانید که این کپسول ها در مکان هایی استفاده شده ، آن مکان ها احتمال آتش‌سوزی با چه دلایلی خواهد داشت. همچنین باید در نظر داشت که خاموش کننده باید برای هر یک از انواع آتش نشانی مناسب باشد که از جمله آنها می بینیم:

طبقه A: آتش های ساخته شده از مواد جامد، عموماً آلی، که ترکیب آنها معمولاً با تشکیل اخگر انجام می شود.

کلاس B: آتش مایع یا جامد

ج: آتش سوزی گاز

د: آتش های فلزی

کلاس F: آتش های حاصل از استفاده از مواد پخت و پز (روغن ها و چربی های گیاهی یا حیوانی) در وسایل آشپزخانه

کپسول های آتش نشانی کلاس A و D باید هر 75 فوت یا کمتر عرضه شوند. خاموش کننده های کلاس B هر 50 فوت یا کمتر. خاموش کننده های کلاس K هر 30 فوت مورد نیاز است. خاموش کننده های کلاس C باید بر اساس الگوی خطرات کلاس A یا کلاس B توزیع شوند.

کپسول های آتش نشانی باید به طور ایمن روی دیوار یا داخل کابینت نصب شوند. آنها باید همیشه در دسترس باشند. اثاثیه و وسایل نگهداری نباید دسترسی را مسدود کند. کارکنان نیاز به آموزش در مورد ساخت مکان های آتش نشانی دارند. نقشه های تخلیه را می توان با مکان ها مشخص کرد.

قابلیت دید و دسترسی به کپسول های آتش نشانی

تمام کپسول های آتش نشانی باید طوری قرار داده شوند که کاملاً قابل مشاهده باشند و باید به درستی علامت گذاری شوند.

زاویه دید باید به گونه ای باشد که هر فردی با توجه به قدی که دارد بتواند آن را به راحتی استفاده کند. محل دید باید به گونه ای باشد که در مواقع خاص به راحتی قابل رویت بوده و فرد بتواند آن را ببیند.

ارتفاع کپسول آتش نشانی: دید

آنها باید با علامت مربع یا مستطیل که روی دیوار بالای خاموش کننده قرار دارد علامت گذاری شوند.پس زمینه قرمز، به اضافه کلمه آتش نشانی و نمادی برای آن به رنگ سفید. حداقل ارتفاع 80 سانتی‌متر و حداکثر ارتفاع 120 سانتی‌متر از سطح زمین. باید در نظر داشت که قسمت بالایی خاموش کننده باید به 120 سانتی‌متر برسد

این مقررات برای همه موسسات جدید اجباری است، اما ممکن است بسته به نوع تاسیس متفاوت باشد.

ارتفاع کپسول آتش نشانی: قابلیت دسترسی

آنها باید در نقاطی که بیشترین احتمال آتش سوزی وجود دارد و همچنین نزدیک به خروجی های تخلیه و به درستی در موارد زیر قرار گیرند:

  • براکت ها به دیوار ثابت شده اند
  • یا در یک کابینت مربوطه که تابلوها به صورت قابل مشاهده و واضح در کنار کابینت قرار می گیرند.

فاصله بین کپسول های آتش نشانی:

  • حداقل فاصله بین کپسول های آتش نشانی 15 متر است که همیشه با ارتفاع، دید و دسترسی تعیین شده مطابقت دارد.
  • بنابراین حداکثر فاصله افقی از هر نقطه نباید بیش از 15 متر باشد. حداقل 1 کپسول آتش نشانی در هر طبقه.

نگهداری یکی دیگر از اصول و استاندارد نصب کپسول آتش نشانی

نگهداری یکی دیگر از اصول و استاندارد نصب کپسول آتش نشانی

علاوه بر قرارگیری مناسب تجهیزات پیشگیری و اطفاء حریق ما که در آن ارتفاع خاموش کننده ها عامل بسیار مهمی است.برای اطمینان از عمر مفید و مؤثر بودن آنها در صورت لزوم عوامل دیگری مانند نگهداری باید در نظر گرفته شود.این تعمیر و نگهداری باید توسط شرکت تخصصی مانند ماهان گستر همگام انجام شود.

  • بازرسی، نگهداری و آزمایش برای کپسول های آتش نشانی مورد نیاز است. آنها باید همیشه شارژ کامل و در شرایط قابل اجرا باشند. هنگامی که آنها را برای سرویس بردارید، تجهیزات معادل باید ارائه شود. بررسی نگهداری سالانه و شارژ مجدد توسط یک فرد آموزش دیده الزامی است. برای خدمات بهینه، کپسول های آتش نشانی نیاز به آزمایش هیدرواستاتیک هر 5 تا 12 سال یکبار توسط یک فرد آموزش دیده با تجهیزات و امکانات تست مناسب دارند. سرویس سالانه و آزمایش دوره ای باید روی برچسب سرویس کپسول آتش نشانی مستند شود.
  • این کد مستلزم بازرسی ماهانه کپسول آتش نشانی است. خاموش کننده باید قابل استفاده و عاری از فرورفتگی، نشتی و سایر علائم آسیب باشد. فلش های گیج فشار باید در ناحیه سبز رنگ “شارژ” باشد. تاریخ و حروف اول بازرس باید هر ماه بر روی برچسب سرویس خاموش کننده ذکر شود.
  • آموزش کارکنان الزامی است؛ باید اصول کلی استفاده از کپسول آتش نشانی و خطرات مربوط به شروع مرحله اطفاء حریق را پوشش دهد. آموزش باید شامل گزارش آتش سوزی، ارزیابی اندازه آتش سوزی، استفاده از خاموش کننده های ارائه شده و حفظ مسیر خروج باشد. این آموزش باید در اولین استخدام، زمانی که به یک تیم واکنش اضطراری اختصاص داده می شود و حداقل سالی پس از آن ارائه شود. سوابق آموزشی باید مستند باشد.

ارتفاع برای قرار دادن کپسول های آتش نشانی چقدر است؟

درخواست می شود خاموش کننده ها در ارتفاع 1.25 متری از کف تا گردن خاموش کننده قرار گیرند. کپسول های آتش نشانی با وزن بیش از 40 پوند باید در فاصله 1.07 متری از کف تا گردن کپسول نصب شوند. به هیچ وجه نباید فضای خالی بین کف خاموش کننده و کف کمتر از 10 سانتی‌متر باشد.

مسافت طی شده تا مکان یابی کپسول آتش نشانی چقدر است؟

یکی از اصول و استاندارد نصب کپسول آتش نشانی توجه به مسافتی است که باید تا محل نصب طی شود. مسافت سفر برای خاموش کننده های پودر شیمیایی 15 متر و برای خاموش کننده های آب تحت فشار 23 متر است، خاموش کننده های CO2 فاصله مشخصی ندارند. با این حال، همانطور که آنها همراه با یک خاموش کننده آب استفاده می شوند، همان 23 متر اعمال می شود.

سخن پایانی

در این مقاله شما عزیزان را با اصول و استاندارد نصب کپسول آتش نشانی آشنا کردیم. طیف گسترده ای از کپسول های آتش نشانی قابل حمل برای اهداف آتش نشانی در حمله اول وجود دارد. خاموش کننده ها طبق قوانین ساختمان استرالیا در الزامات عملکرد EP1.2 برای همه ساختمان های کلاس 2 تا کلاس 9 مورد نیاز هستند.به عبارت ساده، تمام ساختمان های تجاری به نصب و نگهداری مداوم یک کپسول آتش نشانی قابل حمل از نوع و درجه نیاز دارند.انتخاب، نصب و نگهداری مداوم باید با قوانین ساختمان استرالیا، استانداردهای استرالیا و دستورالعمل های نقشه بردار ساختمان مربوطه و برای راه حل های جایگزین یک مهندس آتش نشانی مطابقت داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *