کپسول خاموش کننده برق – کپسول آتش نشانی مناسب حریق الکتریکی کدام است؟

آتش سوزی‌ها می‌توانند به دلایل مختلف رخ دهند که یکی از این دلایل می‌تواند برق یا جریان الکتریکی باشد. بنابراین می‌توان گفت در هر فضایی که جریان برق، تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی وجود داشته باشد امکان آتش سوزی نیز وجود خواهد داشت.

برای اطفا این نوع حریق‌ها باید از کپسول‌های آتش ‌نشانی مخصوصی استفاده شود که علاوه بر اینکه بتوانند حریق را در مدت زمان کوتاهی مهار کنند، از هرگونه آسیب به تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی نیز جلوگیری شود. در ادامه کپسول آتش ‌نشانی مناسب برای حریق الکتریکی را بیشتر معرفی خواهیم کرد.

حریق کلاس E

در دنیا برای هر نوع حریق تعریفی صورت گرفته است تا تجهیزات و لوازمی که برای حریق باید استفاده شود، مناسب و کاربردی باشد. در دسته‌بندی حریق‌ها آتش سوزی‌های ناشی از برق و جریان الکتریکی جزو حریق‌های کلاس E طبقه‌بندی شده‌اند که در اروپا استاندارد E و در آمریکا با استاندارد C شناخته می‌شوند. بنابراین اگر قصد خرید هرگونه تجهیزات آتش نشانی به منظور اطفا حریق جریان برق را دارید، باید تجهیزات مربوط به اطفا حریق کلاس E را خریداری کنید.

Co2، کپسول آتش نشانی مناسب برای حریق الکتریکی

از میان کپسول آتش نشانی مناسب برای حریق الکتریکی، کپسول‌هایCO2 جزو بهترین کپسول‌های خاموش کننده حریق‌های الکترونیکی هستند. این کپسول‌ها به دلیل محتویات خاصی که دارند، می‌توانند حریق را به سرعت مهار و از آسیب به تجهیزات جلوگیری کنند.

در میان سه عنصر اصلی ایجاد حریق، کپسول‌های آتش ‌نشانی CO2 می‌توانند اکسیژن را به خوبی مهار کنند. با حذف اکسیژن از مثلث آتش سوزی، به سرعت آتش مهار خواهد شد. در هنگام استفاده از کپسول ممکن است در مدت زمان کوتاهی محتویات آن تخلیه شود، اما محتویات پس از خروج بسیار موثر هستند و بلافاصله می‌توانند آتش را مهار کنند.

کپسول‌های آتش نشانی CO2 توسط برندهای معتبری طراحی و تولید می‌شوند که می‌توانید با انتخاب این کپسول‌ها در ظرفیت‌های مختلف، در مواقع آتش سوزی‌های ناشی از برق، جان خود و سایرین را نجات دهید.

Co2، کپسول آتش نشانی مناسب برای حریق الکتریکی

ویژگی‌های کپسول آتش نشانی CO2

از ویژگی‌های گاز دی اکسید کربن در کپسول‌های آتش ‌نشانی CO2می‌توان به غیرقابل احتراق بودن این گاز اشاره کرد. به دلیل سنگین‌تر بودن CO2 از هوا می‌تواند به راحتی آتش را مهار کند. وزن سنگین نسبت به هوا که حدود یک و نیم برابر هوا است، کمک می‌کند تا به صورت یک لایه سنگین مانع از رسیدن اکسیژن به حریق شود. زمانی که اکسیژن به حریق نرسد، آتش بلافاصله خفه یا مهار خواهد شد.

از آنجا که محتویات این کپسول گاز CO2 است و رسانا نیست نمی‌تواند در تجهیزات خرابی ایجاد کند. غیر سمی و بدون بو است و رسانای جریان الکتریکی نیست. پس از استفاده از این کپسول هیچ اثری در فضا باقی نمی‌ماند و نیازی به نظافت محیط پس از مهار حریق نخواهد بود. پر کردن کپسول‌های CO2 به این صورت است که گاز دی اکسید کربن تحت فشار ۵۵ تا ۶۰ اتمسفر قرار می‌گیرد و به صورت مایع در کپسول آتش نشانی وارد می‌شود.

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی CO2

وجود حریق همیشه با استرس و اضطراب همراه بوده است، اما توصیه می‌کنیم تا جایی که می‌توانید خونسردی خود را حفظ کنید. با تشخیص دقیق ایجاد حریق و اطمینان از اینکه دلیل حریق جریان برق و تجهیزات الکترونیکی هستند، در میان کپسول‌های آتش نشانی که در محل وجود دارد، کپسول آتش نشانی CO2 را انتخاب کنید. با دقت برچسب روی کپسول را بخوانید و به سرعت به سمت حریق بروید.

اگر در فضایی هستید که باد وزیدن گرفته است، باید پشت به باد بایستید، با برداشتن ضامن کپسول و حرکت جارویی شیلنگ کپسول، حریق را مهار کنید.

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی CO2

نکات استفاده از کپسول آتش نشانی CO2

بیشتر آتش ‌سوزی‌های ناشی از برق در فضاهای بسته رخ می‌دهند و این کپسول آتش نشانی برای فضاهای سربسته انتخاب بسیار مناسبی است. اگر برای مهار آتش سوزی در فضای باز این کپسول را انتخاب می‌کنید، CO2 نمی‌تواند به درستی جایگزین اکسیژن شود و ممکن است روند مهار حریق کمی طولانی شود.

از نکات مهم برای استفاده کپسول‌های CO2، کپسول آتش نشانی مخصوص برق و الکتریسیته، این است که اگر در فضای بسته از این کپسول استفاده می‌کنید، باید فضای مورد نظر از تهویه هوای مناسب برخوردار باشد، چرا که با کاهش اکسیژن امکان خفگی اطفا کننده آتش و کسانی که در محل حضور دارند، وجود دارد.

بسیاری از آتش نشان‌ها با استفاده از کپسول‌های اکسیژن برای تنفس، برای اطفا حریق جریان الکتریکی با کپسول آتش نشانی CO2 در فضای بسته اقدام می‌کنند. اگر شما تجهیزاتی همچون کپسول‌های اکسیژن را ندارید، باید نسبت به تهویه محیط اطمینان خاطر داشته باشید.

از نکات مهم دیگر جهت استفاده از کپسول‌های CO2 این است که با تماس دست یا بدن با محتویات کپسول امکان سوختگی وجود دارد، چرا که گاز CO2 که به صورت مایع و فشرده است به دلیل سرمای بیش از اندازه می‌تواند منجر به سوختگی شود.

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی CO2

کپسول آتش نشانی مناسب حریق برق، یعنی کپسول‌ آتش نشانی CO2 جزو کپسول‌هایی است که امکان شارژ مجدد آن‌ وجود دارد. اگر برای اطفا حریق از کپسول استفاده کرده‌اید، می‌توانید نسبت به شارژ کپسول آتش نشانی CO2 اقدام کنید. البته توصیه می‌شود برای اطمینان خاطر از سالم بودن و عملکرد کپسول آتش نشانی در طول سال به صورت دوره‌ای کپسول را بررسی کرده و در صورت افت فشار نسبت به شارژ آن اقدام کنید.

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی CO2

انتخاب کپسول آتش نشانی CO2

برای ساختمان‌هایی که تجهیزات الکترونیکی بسیاری وجود دارد، خرید و نگهداری کپسول‌های آتش نشانی CO2 توصیه می‌شود، چرا که امکان حریق با جریان برق در این ساختمان‌ها بسیار بیشتر خواهد بود. بنابراین برای جلوگیری از هرگونه اتفاق، خرید کپسول‌های CO2می‌تواند یک راه پیشگیرانه باشد.

برای انتخاب کپسول آتش نشانی CO2 باید متناسب با فضا و محیط ظرفیت کپسول را انتخاب کنید. در مراکز صنعتی یا ساختمان‌های اداری بزرگ که از تجهیزات الکترونیکی بسیاری استفاده می‌کنند، بهتر است این کپسول را با ظرفیت بالا انتخاب کنید تا مهار آتش سریعتر انجام شود.

عدم استفاده از کپسول آب و گاز برای حریق برق

هرگز برای مهار آتش سوزی‌های ناشی از برق از کپسول‌های آتش ‌نشانی آب و گاز استفاده نکنید. برای اطفا حریق باید یکی از عوامل یعنی اکسیژن، حرارت یا ماده سوختنی تحت کنترل باشند. استفاده از کپسول‌های آب و گاز هیچ یک از این سه عامل را در حریق برق مهار نمی‌کنند و به دلیل خاصیت رسانایی که در آب وجود دارد، می‌تواند منجر به برق گرفتگی فرد اطفا کننده شود.

در فضاهای صنعتی که از جریان برق با ولتاژ بالا استفاده می‌کنند، برق گرفتگی اطفا کننده آتش می‌تواند تا مرحله مرگ باشد. همچنین تجهیزاتی که در محل وجود دارند به دلیل وجود آب در کپسول آب و گاز دچار آسیب خواهند شد.

دلیل آتش سوزی‌های ناشی از برق

نفوذ آب در تجهیزات الکتریکی، وجود مشکلات سخت‌افزاری در تجهیزاتی که در محل وجود دارد، نوسانات برق و ایراد در سیم کشی ساختمان، می‌توانند از دلایل آتش‌ سوزی‌های جریان الکتریکی باشند.

دلیل آتش سوزی‌های ناشی از برق

پیشگیری از وقوع آتش سوزی ناشی از برق

برای جلوگیری از حریق جریان الکتریکی می‌توانید پیشگیری‌های لازم را انجام دهید. برای هر سیم کشی که در ساختمان انجام می‌شود، ورود جریان برق معینی تعیین می‌شود. اگر جریان برق بیش از حد توان سیم باشد امکان حریق وجود دارد، با استفاده از فیوز می‌توانید این مشکل را برطرف کنید.

همچنین در فضاهایی که امکان بالا رفتن دمای محیط وجود دارد، امکان حریق توسط برق نیز وجود خواهد داشت. با استفاده از سیستم‌های خنک کننده در فضا می‌توانید دما را متعادل نگه داشته و از حریق ناشی از جریان برق جلوگیری کنید.

با بررسی دوره‌ای سیم‌کشی‌های ساختمان و اطمینان از سالم بودن آن‌ها می‌توانید از وقوع هرگونه حریق که ناشی از جریان برق است، جلوگیری کنید.

خرید کپسول آتش نشانی CO2 از شرکت ماهان گستر همگام

شرکت ماهان گستر همگام در میان کپسول‌های آتش ‌نشانی، کپسول‌های آتش ‌نشانی CO2را از برندهای معتبر از جمله سعدی، هونامیک، توچال، پیشرو، آذر سیلندر، آرمان، تدبیر و سام به فروش می‌رساند.

علاوه بر کپسول‌های آتش ‌نشانی CO2 می‌توانید انواع کپسول‌های آتش نشانی پودر و گاز، کپسول آتش ‌نشانی آب و گاز، کپسول آتش ‌نشانی بیوورسال و کپسول آتش نشانی ABC را از شرکت ماهان گستر همگام با فاکتور رسمی خریداری کنید. تضمین کیفیت، قیمت‌های مناسب، ارسال سریع و پشتیبانی از جمله تعهدات شرکت ماهان گستر همگام نسبت به خریداران است.

فعالیت ما تنها فروش کپسول آتش نشانی و شارژ آن‌ها نیست، می‌توانید سایر تجهیزات آتش نشانی و وسایل اطفا حریق از جمله کپسول FM200 را نیز از برندهای معتبر خریداری کنید.

قیمت کپسول آتش نشانی CO2

به دلیل محتویات ساده که در این کپسول‌ها وجود دارد، معمولا از قیمت مناسب‌تری برخوردار هستند. هرچه ظرفیت کپسول کمتر باشد، قیمت فروش آن نیز پایین‌تر خواهد بود. اگر فضای کوچکی دارید و تنها برای یک اتاق در محل کار خود قصد خرید کپسول آتش نشانی CO2 را دارید می‌توانید آن را با ظرفیت‌های کمتر خریداری کنید.

قیمت کپسول آتش نشانی CO2

سخن پایانی

دلایلی که برای ایجاد حریق وجود دارد بسیار گسترده هستند، یکی از دلایل جریان برق است که می‌تواند به وسیله تجهیزات الکترونیکی و یا نوسانات برق، یا خرابی در سیم کشی ساختمان‌ها رخ دهد. تنها کپسول آتش نشانی موثر برای اطفا حریق جریان الکتریکی کپسول‌های آتش نشانی CO2 هستند که به دلیل نارسا بودن و کنترل اکسیژن در محیط، می‌توانند در مدت زمان کوتاهی آتش را مهار کنند، بدون اینکه آسیبی به تجهیزات وارد شود. کپسول‌های آتش‌ نشانی CO2 در ظرفیت‌های مختلف به صورت دستی و چرخدار توسط برندهای معتبر طراحی و به فروش می‌رسند.

سوالات متداول

بهترین کپسول آتش ‌نشانی برای اطفا حریق جریان الکتریکی چیست؟

کپسول آتش نشانی CO2

کپسول‌های آتش نشانی CO2 چگونه آتش ناشی از جریان برق را مهار می‌کنند؟

CO2 در کپسول به صورت مایع است که پس از خارج شدن از کپسول، به صورت یک لایه بر روی آتش قرار می‌گیرد و مانع از رسیدن اکسیژن به شعله می‌شود.

آیا کپسول‌های آتش نشانی CO2 قابلیت شارژ دارند؟

بله، می‌توانید این کپسول‌ها را پس از استفاده مجدداً شارژ و استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *