اطفای حریق با بیل

اطفا آتش سوزی با بیل

همیشه مبارزه با آتش سوزی برای افراد یکی از موضوعات مهم و چالش برانگیز بوده است. از این رو، تکنیک‌ها و ابزارهای مختلفی برای مهار آتش سوزی‏‌ها طراحی و استفاده می‌شوند. یکی از ابزارهایی که می‌تواند در بسیاری از مواقع مفید واقع شود، بیل است. بیشترین کاربرد بیل، برای اطفای حریق در فضای باز است.

گرچه بیل‌ها جزو پیچیده‌ترین و پیشرفته‌ترین ابزارهای اطفای حریق نیستند، اما خرید و نگهداری آن‌ها می‌تواند در مواقع ضروری مفید واقع شود. اطفای حریق با بیل، یکی از راه‌های دستی اطفای حریق است که در بسیاری از موقعیت‌ها کمک کننده خواهد بود.

 

ساختار بیل

بیل آتش نشانی تقریبا با سایر بیل‌ها مشابه است و تفاوت چندانی ندارد.

صفحه بیل

صفحه بیل‌های آتش نشانی از فولاد با دوام ساخته می‌شوند که در برابر ضربه و حرارت حریق مقاومت بالایی داشته باشند. صفحه بیل می‌تواند سر صاف یا گرد داشته باشد. بیل با سر صاف و تیز برای کندن خاک‌های معمولی و یا حتی خاک‌های پر از سنگ استفاده می‌شود. اما بیل‌هایی که دارای سر گرد و تیز هستند، معمولاً برای جابه جایی خاک مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ساخت بیل باید لبه آن کاملاً تیز باشد تا برداشتن زباله‌ها از روی زمین و یا حفر گودال آسان‌تر شود.

دسته بیل

دسته بیل می‌تواند از جنس چوب یا فلز، کوتاه یا بلند باشد. بیل‌هایی که دارای دسته‌های چوبی هستند، ممکن است نسبت به بیل‌های فلزی از عمر کوتاه‌تری برخوردار و استحکام لازم را نداشته باشند. معمولا برای دسته بیل از چوب‌های مقاوم همچون چوب راش، توسکا، چنار، افرا، صنوبر و درختان دیگر استفاده می‌کنند. چوبی که برای دسته استفاده می‌شود باید به اندازه ای مقاوم باشد که در برابر شرایط آب و هوایی دچار آسیب نشود.

اما دسته‌های فولادی یا فلزی به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت امکان سوختن آن‌ها وجود ندارد، در نتیجه ماندگاری طولانی‌تری دارند. هر یک از این بیل‌های آتش نشانی می‌توانند برای مهار حریق مورد استفاده قرار بگیرند. طراحی بیل به این صورت است که بین دسته و صفحه بیل یک زاویه ایجاد می‌شود، تا سهولت کار برای آتش نشان‌ها بیشتر باشد.

 

انواع بیل آتش نشانی

برخی از بیل‌ها دارای جای دست هستند تا مهار بیل در دست راحت‌تر باشد. از این طریق بدون سر خوردن بیل از دست، افراد می‌توانند با تسلط بیشتری بر روی بیل، گودال را حفاری و آتش را مهار کنند. برخی دیگر از بیل ‏های آتش نشانی تاشو هستند تا فضای کمی را اشغال کنند. این نوع از بیل ‏ها، نه تنها در عملیات آتش نشانی بلکه در طبیعت گردی و کمپینگ نیز بسیار کاربرد دارند.

 

معایب اطفای حریق با استفاده از بیل

اطفای حریق با استفاده از بیل می‌تواند یک کار چالش برانگیز برای آتش ‌نشان‌ها و یا کسانی که برای اطفای حریق اقدام می‌کنند، باشد. به خصوص اگر برای مقابله با آتش ‌سوزی‌های گسترده از بیل استفاده شود، اطفای حریق بسیار سخت‌تر و در برخی از مواقع امکان‌پذیر نخواهد بود.

  • از معایب اطفای حریق با بیل می‌توان به ایجاد خستگی اشاره کرد. استفاده از بیل برای خاموش کردن آتش کار بسیار سخت و طاقت فرسایی خواهد بود، آتش ‌نشانی که از بیل استفاده می‌کند باید از نظر فیزیکی شرایط خوبی داشته باشد.
  • علاوه بر این، قطعاً بیل نمی‌تواند در خاموش کردن آتش بسیار کارآمد باشد. در مقایسه با سایر تجهیزات آتش ‌نشانی از جمله شیلنگ‌های انتقال مایعات و یا کپسول‌های آتش نشانی، بیل نمی‌تواند تاثیر به سزایی در اطفای حریق داشته باشد. بیل‌ها می‌توانند تنها محدوده کمی از آتش را مهار کنند، در صورتی که استفاده از شیلنگ و یا سایر خاموش کننده‌ها می‌توانند با سرعت بیشتری آتش را مهار کنند.
  • اگر آتش سوزی در ارتفاع رخ داده باشد و یا در جایی باشد که امکان دسترسی به آنجا سخت باشد، قطعاً استفاده از بیل غیر ممکن خواهد بود.
  • استفاده از بیل برای اطفای حریق به طور کلی می‌تواند بسیار خطرناک باشد. به ویژه برای آتش سوزی‌هایی که در حال گسترش هستند، چرا که آتش ‌نشان‌ها نمی‌توانند از خود در برابر شعله‌های آتش محافظت کنند.
  • گرچه تلاش می‌شود تا بیل با کیفیت خریداری شود، اما امکان شکستگی دسته یا صفحه وجود دارد.

 

مزایای اطفای حریق با استفاده از بیل

اطفا حریق با بیل

اطفای حریق با بیل مزیت‏هایی نیز دارد. با توجه به محدودیت‌هایی که استفاده از بیل برای اطفای حریق دارد، اما همچنان می‌تواند در موقعیت‌های ضروری، مفید واقع شود.

  • یکی از مزیت‌های اصلی استفاده از بیل جهت اطفای حریق، شکستن آتش است. به این معنا که با حفر گودال در اطراف آتش، می‌توان از گسترش آتش جلوگیری کرد. همچنین می‌توان مسیر آتش را کنترل کرده تا آتش زودتر مهار شود.
  • معمولا از بیل برای خاموش کردن آتش‌های کوچک از طریق سرکوب آتش و پوشاندن آتش با خاک یا شن استفاده می‌شود. با استفاده از بیل می‌توان خاک و شن را بر روی آتش ریخته تا از رسیدن اکسیژن به آتش جلوگیری شود. در نتیجه آتش خفه شده و شعله‌های آتش فروکش می‌کنند.
  • همچنین می‌توان با دور کردن مواد سوختنی از محیط از طریق بیل، از گسترش آتش جلوگیری کنید.
  • پس از پایان آتش سوزی از بیل برای جابجا کردن زباله‌های داغ به مکان امن استفاده می‌شود. برای پاکسازی زباله‌های ناشی از آتش سوزی بیل می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
  • از سوی دیگر می‌توان گفت بیل به عنوان یکی از تجهیزات آتش ‌نشانی ارزان قیمت به فروش می‌رسد. برخلاف سایر تجهیزات از جمله پمپ‌ها، شیلنگ‌ها و کپسول‌ها که قیمت‌های بسیار بالایی دارند، بیل یکی از لوازم مقرون به صرفه است. گرچه نمی‌تواند مانند سایر تجهیزات عملکرد قابل قبولی داشته باشد، اما در بسیاری از مواقع می‌تواند جان افراد و اموال آن‌ها را نجات دهد.
  • استفاده از بیل برای مهار آتش، برای همه افراد امکان‌پذیر است. در زمانی که حریق رخ می‌دهد بسیاری از افراد داوطلب اطفای حریق می‌شوند. اگر تجهیزات پیشرفته‌ای در دسترس نباشد، استفاده از بیل قطعاً کارآمد خواهد بود. استفاده از بیل در شرایط اضطراری قطعاً می‌تواند مثمر ثمر واقع شود. بنابراین می‌توان گفت بیل‌ها می‌توانند جزو تجهیزات ارزشمند در بین سایر تجهیزات آتش‌ نشان‌ها باشند.

 

نکات استفاده از بیل برای اطفای حریق

گرچه بیل یک ابزار ساده برای اطفای حریق است، اما آتش‌نشان‌ها آموزش‌های لازم را برای استفاده از بیل جهت حذف حریق‌های کوچک، می‌گذرانند.

  • اگر برای اطفای حریق تنها تجهیزاتی که در دسترس دارید، بیل است، بهتر است که به صورت تیمی کار کنید تا اطفای حریق سریع‌تر انجام شود.
  • برای اطفای حریق با بیل باید از لباس‌های مناسب، دستکش و عینک استفاده شود تا میزان آسیب رسیدن به حداقل برسد.
  • به هنگام اطفای حریق به جهت ورزش باد توجه داشته باشید. برای به حداقل رساندن خطرهای ناشی از آتش سوزی باید برای مهار آتش با بیل در جهت مناسب با باد بایستید.
  • هرگز نباید از بیل برای مهار آتش استفاده شود، اما اگر در شرایط اضطراری قرار دارید که تنها وسیله دسترسی، بیل است، باید به سرعت و مهارت خاصی آتش را مهار کنید. قطعاً مهار آتش با بیل نیاز به مهارت دارد چرا که شعله‌های آتش غیر قابل پیش بینی هستند و هر آن امکان دارد آتش شعله ورتر شود.
  • در نهایت اگر آتش به حدی بزرگ و گسترده است که امکان مهار آن با بیل وجود ندارد، هرچه سریع‌تر منطقه را ترک کرده و آتش نشان‌ها را در جریان بگذارید.

 

مهار آتش در جنگل با بیل

متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل بی‌احتیاطی گردشگران و گرم شدن بی‌سابقه هوا، جنگل‌ها به طور گسترده‌ای دچار حریق شده اند. برای اطفای حریق جنگل‌ها باید از تجهیزات پیشرفته همچون هلیکوپترهای آب‌پاش و پمپ‌های آتش‌ نشانی قوی استفاده کرد. اما متاسفانه به دلیل ‌عدم تجهیزات لازم، اطفای حریق جنگل‌ها با بیل انجام می‌شود. موضوعی که باعث ناراحتی بسیاری از فعالان محیط زیست شده است.

قطعا اطفای حریق جنگل با بیل به زمان بسیاری نیاز دارد. هرچه زمان برای اطفای حریق طولانی‌تر شود، آتش گسترش پیدا کرده و حجم سوختن درخت‌ها افزایش پیدا می‌کند. آتش نشانان، افراد محلی و داوطلبینی که برای اطفای حریق به جنگل‌ها مراجعه می‌کنند، تنها وسیله‌ای که در اختیار دارند و تا حدودی مفید خواهد بود، بیل است.

با ریختن خاک و شن بر روی شعله‌های آتش، تلاش می‌کنند تا از پیشروی آتش جلوگیری کنند. البته زمانی که حریق در جنگل رخ می‌دهد، اگر در ثانیه‌های ابتدایی با همان ابزار بیل برای اطفای حریق اقدام شود، قطعاً موثر خواهد بود و آتش در حجم کم بلافاصله خاموش می‌شود.

پس از مهار آتش در جنگل، برای پاکسازی استفاده از بیل بسیار کارآمد است. آتش ‌نشان‌ها با گشت زنی در جنگل می‌توانند با بیل شعله‌های کوچک باقیمانده را خاموش کرده و با قطع زنجیره آتش، از ایجاد شعله مجدد جلوگیری کنند.

قطعاً با وجود تجهیزات روز و فناوری‌های نوین، می‌توان از سوختن جنگل در ابعاد گسترده جلوگیری کرد، موضوعی که متاسفانه جدی گرفته نمی‌شود و هر ساله به دلیل نداشتن امکانات لازم بخش وسیعی از جنگل‌های کشور در آتش می‌سوزند.

 

مهار آتش در کمپینگ با بیل

آتش‌سوزی جنگل

کمپینگ در طبیعت برای علاقمندان به طبیعت بسیار هیجان‌انگیز است. معمولا افرادی که به طبیعت سفر می‌کنند برای گرم شدن و یا پخت و پز از آتش استفاده می‌کنند. توصیه می‌شود نکات ایمنی را برای خاموش کردن آتش رعایت کرده و پس از اطمینان کامل از خاموش شدن آتش، محل را ترک کنید.

اما در برخی از موارد بی‌احتیاطی می‌تواند منجر به آتش سوزی گسترده در طبیعت شود. معمولا یکی از ابزارهایی که طبیعتگردها با خود حمل می‌کنند، بیل در ابعاد کوچک است تا بتوانند در مواقع ضروری از آن استفاده کنند. بیل‌های سفری، بیل‌های تاشویی هستند که فضای زیادی را در خودرو نمی‌گیرند، آن‌ها معمولاً از فولاد ضخیم تولید می‌شوند و مقاومت بالایی دارند.

اگر بر اثر بی‌احتیاطی آتش سوزی رخ داد، بلافاصله از بیلی که همراه دارید برای مهار آتش استفاده کنید. با بیل می‌توانید آتش را سرکوب کرده و با ریختن شن و ماسه بر روی آتش شعله‌ها را خفه کنید. اگر نمی‌توانید شعله‌های آتش را مهار کنید، با سرعت بالا گودالی را در اطراف آتش ایجاد کنید، تا از گسترش آتش جلوگیری شود. اطفای حریق با بیل، گرچه سخت است اما در شرایط اضطراری می‏تواند نجات دهنده باشد.

 

خرید تجهیزات آتش نشانی از شرکت ماهان گستر همگام

در سال‌های دور به دلیل نبود تجهیزات لازم برای اطفای حریق، افراد از تجهیزات ساده و در دسترس همچون بیل استفاده می‌کردند. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، تجهیزات حوزه آتش نشانی نیز تغییرات چشمگیری پیدا کرد.

متخصصین در این زمینه، برای مهار آتش سوزی‌های مختلف تجهیزات بسیار کاربردی را طراحی و تولید کردند. قطعاً استفاده از تجهیزات مدرن و پیشرفته میزان خسارات آتش سوزی را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

شرکت ماهان گستر همگام پیشرو در تامین تجهیزات آتش نشانی، انواع تجهیزات را از برندهای معتبر در لیست فروش خود قرار داده است. کپسول آتش نشانی پودر و گاز، کپسول آتش نشانی آب و گاز، کپسول آتش نشانی بیوورسال، کپسول آتش نشانی ABC، کپسول آتش نشانی CO2، تنها بخشی از تجهیزات آتش نشانی است که از برندهای معتبر به فروش می‎رسانیم.

با ارائه فاکتور رسمی این تضمین را می‌دهیم که تمامی تجهیزاتی که خریداری می‌کنید، از کیفیت بالا برخوردار هستند و استانداردهای لازم در تولید آنها رعایت شده است. با خرید و نصب تجهیزات سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق، جان خود و دیگران را از هرگونه حادثه نجات دهید.

 

سخن پایانی

بیل یک ابزار ساده اما در عین حال همه کاره است. آتش ‌نشان‌ها در کنار ابزارهای تخصصی، از بیل نیز برای اطفای حریق استفاده می‌کنند. آن‌ها به راحتی می‌توانند از طریق شیلنگ‌ها و کپسول‌ها، از افزایش دما جلوگیری و آتش را مهار کنند. همچنین با بیل می‌توانند خیلی سریع گودالی را در اطراف آتش ایجاد، از گسترش آن جلوگیری کنند. همچنین با پشت صفحه بیل، آتش را سرکوب کنند.

 

سوالات متداول

  • آیا با بیل می‌توان آتش را مهار کرد؟

بله، اگر آتش کوچک و حجم کمی داشته باشد، می‌توان با بیل آتش را سرکوب کرد و یا با ریختن شن و ماسه بر روی آتش مانع از رسیدن اکسیژن به شعله‌های آتش شد.

  • از معایب استفاده از بیل برای مهار آتش چیست؟

افرادی که با بیل اطفای حریق را انجام می‌دهند، نمی‌توانند از خود در برابر آتش محافظت کنند. برای مهار آتش‌ سوزی‌های گسترده استفاده از بیل امکان‌پذیر نخواهد بود.

  • از مزیت‌های استفاده از بیل برای مهار آتش چیست؟

در برخی از مواقع که آتش سوزی رخ می‌دهد و دسترسی به تجهیزات لازم وجود ندارد، اگر بیل در دسترس است می‌تواند برای مهار آتش مفید واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *