انواع تکنیک اطفاء حریق کدام است؟

تجهیزات اطفا حریق ماهان گستر همگام

آسیب و دامنه آتش‌سوزی‌های بزرگ می‌تواند همه چیز را با چشم غیرمسلح ناامیدکننده جلوه دهد. با این حال، انواع تکنیک اطفاء حریق کدام است؟ چگونه حریق شروع می شوند، چگونه گسترش می یابند؟ این ها سؤال هایی است که باید در زمان کنترل آتش سوزی جواب آن را بدانیم تا بتوانیم علاوه بر مهار آتش آسیب های آن را به حداقل برسانیم.یکی از مهم ترین وسایلی که در این شرایط کارامد است کپسول آتش نشانی بوده که در صورت سالم بودن قابل استفاده است. توجه کنید قبل از استفاده از شارژ کپسول آتش نشانی مطمئن شوید.

انواع تکنیک اطفاء حریق کدام است؟

انواع تکنیک اطفاء حریق

بر کسی پوشیده نیست که آتش‌سوزی می‌تواند به فاجعه‌های عظیمی برای بشریت و طبیعت تبدیل شود. در حال حاضر ما در مورد بسیاری از آنها در آمازون، استرالیا و تعداد زیادی از کشورهای دیگر اطلاعات کسب کرده ایم. اینها به راحتی می توانند به زندگی صدها نفر پایان دهند و هزاران و هزاران هکتار از پوشش گیاهی را مصرف کنند. بنابراین، مهم است که یک آتش‌نشان عالی و آموزش دیده باشید.

اشکال مختلف و انواع تکنیک اطفاء حریق با عوامل مختلفی که بر تولید آنها تأثیر می گذارد، مرتبط است. اگر سوخت، یک اکسید کننده (اکسیژن در اکثر موارد)، انرژی فعال سازی و واکنش زنجیره ای در آتش مداخله کنند، همانطور که اشاره کردیم، اگر یک یا چند عامل از بین بروند، می توان آتش را خاموش کرد.

دانستن اینکه چگونه آتش را خاموش کنیم می تواند برای بقای ما حیاتی باشد، زیرا ما هرگز نمی دانیم چه زمانی ممکن است یک آتش سوزی در مقیاس بزرگ رخ دهد و آیا می توانیم خود را در آن موقعیت ناگوار درگیر کنیم یا خیر. در عین حال، برای جلوگیری از ادامه تشدید آتش سوزی های کوچک جنگلی یا شهری مفید است.

روش های اطفاء حریق کدام است؟

روش های اطفاء حریق کدام است؟

با پیروی از این اصل، می‌توانیم روش‌های مختلف اطفاء حریق را در موارد زیر به هم مرتبط و خلاصه کنیم:

دفع سوخت

یکی از مهم ترین انواع تکنیک اطفاء حریق دفع آتش است. همانطور که به وضوح بیان شد، این زمانی است که سوخت از احتراق خارج می شود، مانند زمانی که شیر تغذیه سیستم تامین کننده گاز سوخت یا مایع سوخت بسته است. از نقطه نظر پیشگیری از آتش سوزی، اتخاذ تدابیری مانند حذف زباله و تمیز کردن مرکز کار، جایگزینی مواد اولیه با مواد کمتر قابل اشتعال، مخلوط های رقیق کننده یا تهویه طبیعی یا اجباری مهم است.

خفگی

آتش برای سوختن نیازمند اکسیژن است. یکی از مهم ترین انواع تکنیک اطفء حریق مسدود کردن اکسیژن است. زمانی است که اکسیژن از احتراق خارج می شود، مانند زمانی که ماهیتابه را با روغن سوزان می پوشانند، زمانی که آتش را با خاک می پوشانند، یا زمانی که شخصی که لباسش می سوزد با یک پتو پوشانده می شود. در محیط های صنعتی، از نقطه نظر پیشگیری، به انجام کارهای خاصی در اتمسفرهای بی اثر، یعنی با نسبت کم اکسیژن، تبدیل می شود.

بازداری

واکنش زنجیره ای حذف می شود. رادیکال های آزاد از عامل خاموش کننده با رادیکال های آزاد حاصل از احتراق در یک واکنش گرماگیر واکنش می دهند که گرما را جذب کرده و واکنش زنجیره ای را می شکند. خاموش کننده های چند منظوره پودری ABC بر این اصل بنا شده اند. از نقطه نظر پیشگیری، به افزودن مواد آنتی اکسیدانی به مواد اولیه یا استفاده از پارچه های نسوز ترجمه می شود.

تکنیک ها و تاکتیک های حمله به آتش

تکنیک ها و تاکتیک های حمله به آتش

هنگام حمله به آتش، از یک تاکتیک استفاده نمی شود، بلکه فرآیندی که نیاز به اعمال یک سری از آنها دارد، نشان دهنده مرکز آموزش ایمنی، اکولوژی و بقا PEMEX است. تسلط بر انواع تکنیک إطفاء حریق پیشروی، تکامل، مانورها و عقب نشینی با شلنگ بخشی از مجموعه اقدامات پیچیده ای است که هدف آن خاموش کردن آتش است. لازم است که حرکات به صورت مکانیکی اما هوشمندانه انجام شود. اجتناب از اشتباهات در زمان مبارزه که می تواند هم برای شخصی که آنها را مرتکب می شود و هم برای کل گروه حمله فاجعه بار باشد.

به همین دلیل، هدف این است که هر فرد بداند چه کاری باید انجام دهد، تجهیزات مورد استفاده خود را بداند و سعی نکند مستقل عمل کند و مانع برنامه‌های فردی که مانور را هدایت می‌کند، بتواند در هر گروه دفاع آتش ادغام شود. ، تطبیق فوری و بدون ایجاد مانع در کار گروه.

  • در طول مانورهای آتش نشانی با خطوط حمله، پرسنل درگیر باید حرکات مختلفی را برای حرکت از یک مکان به مکان دیگر، حتی با سرعت های مختلف، توسعه دهند، اما همیشه این کار را به صورت هماهنگ انجام دهند.
  • برای اعضای خط جایگاه مشخصی در نظر گرفته شده است که هنگام حرکت با آن، افراد حامل خط باید پای چپ خود را به سمت جلو قرار دهند، انگشت پا رو به جلو، پای راست را جدا کرده و بین پاها زاویه ای ایجاد کنند تا آتش‌نشان احساس راحتی می کند.
  • شلنگ را باید با هر دو دست نگه داشت، دست چپ را تقریباً به طور کامل در جلوی بدن قرار داد، در حالی که بازوی راست شلنگ را زیر بغل نگه داشت و تنه بدن را در یک مربع عمود برهم قرار داد. قفسه سینه کمی به سمت جلو متمایل می شود و دید در همان جهت است. حرکات می تواند به جلو، عقب، جانبی چپ و جانبی راست باشد. گاهی اوقات به دلیل مواجهه با آتش در برابر باد، می توان این حرکات را در زیر، چمباتمه زدن با دید رو به جلو انجام داد تا از محصولات احتراق جلوگیری شود.
  • قبل از حمله به آتش، کسی که قرار است در خاموش کردن آن کمک کند، نمی تواند تنها به شجاعت و حسن نیت خود متکی باشد، قهرمانان آتش را خاموش نمی کنند، آن دسته از افرادی که با احتیاط عمل می کنند، به اندازه کافی آموزش دیده اند که خود را افشا نکنند.
  • پس از اطمینان از صحیح بودن پای خود، باید مناسب ترین موقعیت را اتخاذ کنید تا حد امکان کمتر خود را در معرض گرمای آتش قرار دهید. این شامل قرار دادن بدن روی لبه، خم شدن تا حد امکان و محافظت از خود در پشت بادبزن آب است.اما حتی در این حالت نیز گام باید محکم، آهسته و حساب شده باشد.
  • قبل از شروع پیشروی، توصیه می شود از عملکرد صحیح نازل اطمینان حاصل کنید و همچنین فشار موجود در شیلنگ را بررسی کنید که برای این کار نازل باید دو یا سه بار باز و بسته شود و تغییرات جریان آب را مشاهده کنید. آب
  • به همین ترتیب، تمام مشخصات آتشی که در حال خاموش شدن است باید رعایت شود تا از قبل مانور اجرا و آنچه انتظار می رود با آن حاصل شود و همچنین مسیری که تا رسیدن به نقطه انتخابی و موانع طی می شود، مشخص شود. و خطرات ناشی از آن
  • اگر پس از شروع پیشروی، یک اتفاق غیرقابل پیش بینی مانند ترکیدن سوپاپ اطمینان یا سقوط یکی از همکاران رخ دهد، شیلنگ هرگز رها نمی شود و آتش خاموش نمی شود. نباید فراموش کنیم که تنها دفاع ما در برابر آتش آب است و اگر آن را از دست بدهیم خود را نیز از دست داده ایم.
  • در مانورهایی که بیش از یک نفر در آن دخالت می کنند، همه بدون استثنا باید از صدای فرمان یک نفر اطاعت کنند تا از اشتباه و بدبختی جلوگیری شود. هنگام پیشروی به سمت آتش، توصیه می شود همیشه چانه خود را پایین نگه دارید، مه را نزدیک صورت خود نگه دارید و قدم خود را محکم و مطمئن نگه دارید.

سخن پایانی

در این نقاله شما عزیزان را با انواع تکنیک اطفا حریق آشنا کرده ایم. همانطور که می‌دانیم آتش نتیجه احتراق است که به ترکیبی از سوخت و اکسیژن و همچنین منبع احتراق نیاز دارد. امروزه روش های مختلفی برای اطفاء حریق وجود دارد. اینها معمولاً شامل استخراج گرما با خنک کردن مواد در حال سوختن، برش سوخت یا افزودن مواد شیمیایی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *