کپسول آتش نشانی هالوژنه چیست و چه کاربردی دارد؟

کپسول هالوژنه چیست - کپسول آتش نشانی هالوژن چیست و چه کاربردی دارد؟

در حال حاضر اهمیت استفاده از کپسول‌های آتش نشانی بر کسی پوشیده نیست و این کپسول‌ها به دلیل ساز و کار ویژه و مواد مخصوصی که دارند، باعث خاموش شدن آتش در کمترین زمان می‌شوند. کپسول‌های آتش نشانی بر اساس ترکیبات و موادی که داخل آنها است انواع مختلفی دارند که کپسول آتش نشانی هالوژنه را می‌توانیم یکی از پرفروش‌ترین و قدیمی‌ترین آنها معرفی کنیم.

این کپسول‌ها از عنصرهای مختلف مانند کلر، بروم، ید و فلوئور تولید شده‌اند و می‌توانند با اضافه کردن یک اتم هالوژن به آتش، آن را خاموش کنند. در حال حاضر بحث‌های مختلفی در مورد کپسول‌های آتش نشانی هالوژن وجود دارد و از سال ۱۹۹۴ استفاده و تولید آنها ممنوع شده است با این حال امروز در برخی کشورهای جهان مانند ایران از آنها به منظور خاموش کردن سریع آتش استفاده می‌کنند. در صورتی که می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد این کپسول‌ها به دست بیاورید بهتر است تا پایان این بخش همراه ما باشید.

 

کپسول آتش نشانی هالوژن چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده برای شما توضیح دهیم که کپسول آتش نشانی هالوژن چیست باید بگوییم از این کپسول‌ها به دلیل داشتن مواد مختلف و خاص، برای اطفاء حریق استفاده می‌کنند. این کپسول‌ها وزنی ۴ تا ۵ برابر سنگین‌تر از هوا دارند و به همین دلیل مانند یک لایه روی آتش قرار گرفته و از رسیدن اکسیژن به آتش پیشگیری می‌کنند.

مواد داخل این کپسول‌ها به شکل مایع بوده و پس از خارج شدن در محیط به شکل گاز هستند. در حال حاضر معروف‌ترین کپسول‌های هالوژن موجود در بازار عبارت است از هالوژن ۱۳۰۱ و هالون ۱۲۱۱ که هر کدام از آنها می‌تواند ویژگی و کیفیت خاص خود را در خاموش کردن آتش داشته باشد.

کپسول آتش نشانی هالوژن چیست؟

اهمیت استفاده از کپسول آتش نشانی هالوژن

به صورت سالیانه شاهد ایجاد خسارات مالی و جانی فراوان به دلیل آتش سوزی در مکان‌های مختلف هستیم. آتش یکی از مخرب‌ترین مواد است که اگر به سرعت مهار نشود ممکن است مشکلات جدی برای افراد به وجود بیاورد. علاوه بر این، خاموش کردن آتش به سرعت می‌تواند از آزاد شدن گازهای گلخانه‌ای در جو و آسیب به محیط زیست در طولانی مدت جلوگیری کند.

به همین دلیل این تجهیزات ایمنی را می‌توانیم بسیار ضروری معرفی کرده به طوری که نیاز است تا همه افراد در منزل یا محل کار خود از آنها استفاده کنند. کپسول آتش نشانی هالوژن به دلیل داشتن ترکیبات مختلف و سنگین می‌تواند به عنوان یک کپسول مؤثر و قدیمی معرفی شود که سبب پیشگیری از گسترش آتش و ایجاد انفجار می‌شود و نیاز است در تمام مکان‌ها مخصوصاً مکان‌های صنعتی از آن استفاده شود. خاموش کننده هالوژن را می‌توانیم جزء موثرترین و بهترین خاموش کننده‌های آتش معرفی کنیم که کثیفی زیادی از خود به جای نگذاشته و برای تمامی مواد از جمله مایعات و جامدات نیز قابل استفاده است.

 

معرفی انواع کپسول آتش نشانی هالوژنه

بسیاری از افراد مایل هستند پس از اطلاع از این موضوع که کپسول آتش نشانی هالوژن چیست با انواع آن آشنا شوند. در نظر داشته باشید امروز شاهد ساخت انواع کپسول آتش نشانی هالوژنه هستیم که از مهمترین آنها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • نوع استوانه‌ای
  • نوع شیشه‌ای یا بولینگی که سبب پرتاب مواد مخصوص در داخل آتش شده و به همین دلیل سبب اطفای حریق می‌شود.
  • نوع سقفی که به شکل اتوماتیک کار می‌کند.

در نوع سقفی، کپسول‌های آتش نشانی هالوژن دارای ظرفیت‌های ۳، ۹ و ۱۲ کیلویی بوده و به طور اتوماتیک کار می‌کنند. دو نوع دیگر نیز استفاده راحت و دستی داشته و به دلیل تاریخ انقضای طولانی می‌توان آنها را تا مدت‌های زیاد نگهداری کرده و هر موقع که احتیاج بود استفاده کرد.

معرفی انواع کپسول آتش نشانی هالوژنه

نحوه عملکرد کپسول آتش نشانی هالوژن

در صورتی که مایل هستید از نحوه عملکرد کپسول آتش نشانی هالوژنه اطلاع پیدا کنید، باید بگوییم که این گاز سبب ایجاد اختلال در عملکرد شیمیایی آتش شده و در کوتاه‌ترین زمان از گسترش آن جلوگیری می‌کند. معمولاً از این کپسول‌ها برای مکان‌هایی که دارای وسایل الکترونیکی زیاد هستند یا اتاق‌های سرور، استفاده می‌شود.

این کپسول دارای یک نازل فلزی یا پلاستیکی محکم است که در صورت نیاز، شما می‌توانید آن را فشار دهید تا محتویات کپسول هرچه سریع‌تر از آن خارج شوند. البته در مورد نحوه عملکرد کپسول‌های اتوماتیک باید بگوییم این کپسول‌ها پس از اینکه با دود یا آتش برخورد کردند، در همان مراحل ابتدایی به دلیل ساز و کار ویژه‌ای که دارند اقدام به پاشش مواد داخل کپسول کرده و در کمترین زمان ممکن آتش را خاموش می‌کنند.

 

کاربرد کپسول آتش نشانی هالوژن

کپسول آتش نشانی هالوژنه ممکن است کاربردهای مختلفی داشته باشد در حال حاضر شاهد استفاده از کپسول‌های آتش نشانی هالوژن برای خاموش کردن چوب، کاغذ، پارچه، انواع مایعات، بنزین، زباله هستیم. به طور کلی می‌توان گفت خاموش کننده هالوژنه می‌تواند برای تمام مواد مناسب باشد و به دلیل سیلندر خاص و جایگاه مخصوصی که دارد به سرعت خارج شده و می‌تواند در کمتر از چند ثانیه حجم گسترده‌ای از آتش را از بین ببرد.

به طور کلی کاربرد کپسول‌های آتش نشانی برای خاموش کردن انواع آتش با کلاس‌های A، B و حتی C مناسب است. به عبارتی پس از اعلام حریق، در صورتی که در محیط کار یا منزل خود اقدام به نصب دستگاه‌های کپسول‌های آتش نشانی اتوماتیک هالوژنه کرده باشید، این دستگاه‌ها به سرعت آتش و هرگونه دود را خاموش کرده و میزان اکسیژن موجود در محیط را به حالت طبیعی برمی‌گردانند.

کاربرد کپسول آتش نشانی هالوژن

خرید کپسول آتش نشانی هالوژنه از شرکت ماهان گستر همگام

برای خرید کپسول آتش نشانی هالوژن می‌توانید این تجهیزات را از شرکت ماهان گستر همگام سفارش دهید. مجموعه ما فعالیت خود را در زمینه ارائه خدمات ایمنی و آتش نشانی از سال ۱۳۷۸ آغاز کرد و در حال حاضر اقدام به فروش انواع تجهیزات ایمنی و کپسول‌های آتش نشانی می‌کند. علاوه بر این، ارائه فاکتور رسمی نیز جزء خدمات مجموعه ما است. شما می‌توانید انواع کپسول‌های آتش نشانی از جمله

  • کپسول آتش نشانی co2
  • کپسول آتش نشانی آب و گاز
  • کپسول آتش نشانی بیوورسال
  • کپسول آتش نشانی پودر و گاز
  • کپسول آتش نشانی 6ABC

را در برندها و اندازه‌های مختلف از شرکت ماهان گستر همگام سفارش دهید.

 

نکات مهم هنگام تهیه و سفارش کپسول‌های آتش نشانی هالوژن

پس از اینکه دانستید کپسول آتش نشانی هالوژن چیست یکسری نکات و موارد مهم در مورد خرید این تجهیزات وجود دارد که برای افزایش ایمنی و جلوگیری از ایجاد مشکلات مختلف باید آنها را در نظر داشته باشید؛ این موارد عبارت است از:

  1. هنگام خرید از تاریخ انقضای کپسول‌ها مطمئن شده و اطمینان پیدا کنید زمان زیادی به تاریخ انقضای این تجهیزات باقی مانده است.
  2. از سالم بودن نازل و بدنه آنها مطمئن شوید و پس از اطمینان از کیفیت آنها، محصول مورد نظر را سفارش دهید.
  3. برخی از افراد تمایل به شارژ کپسول آتش نشانی دارند به همین دلیل بهتر است کپسول‌هایی را خریداری کنید که امکان شارژ آنها در تمامی شرایط امکان پذیر است.
  4. کپسول‌ها را از فروشگاه‌های شناخته شده و معتبر خریداری کنید زیرا امروز نمونه‌های تقلبی و بی‌کیفیت انواع کپسول‌های آتش نشانی در بازار وجود دارند که خرید آنها می‌تواند مشکلات فراوانی برای شما به وجود بیاورد.
  5. در صورتی که برای مکان‌هایی با متراژ بزرگ می‌خواهید از این کپسول‌ها استفاده کنید، بهتر است آنهایی را خریداری کنید که حجم زیادی دارند.

نکات مهم هنگام تهیه و سفارش کپسول‌های آتش نشانی هالوژن

قیمت کپسول آتش نشانی هالوژنه

برای بسیاری از خریداران اطلاع از قیمت کپسول آتش نشانی هالوژن اهمیت دارد. بهتر است بدانید قیمت این محصول همانند کپسول fm200  می‌تواند به موارد مختلفی بستگی داشته باشد به همین دلیل نمی‌توانیم قیمت مشخص و ثابتی برای آن در نظر بگیریم. همانطور که می‌دانید در حال حاضر کپسول‌های آتش نشانی هالوژن دارای وزن‌های مختلفی هستند که بسته به حجم آنها می‌توانند قیمت‌های مختلفی نیز داشته باشند.

علاوه بر این، در صورتی که شما این تجهیزات را به صورت عمده خریداری کنید می‌توانید هزینه کمتری نیز برای آنها پرداخت کنید. به طور کلی می‌توانیم بگوییم خاموش کننده هالوژنه به دلیل کارایی ویژه و حفظ جان و مال افراد جزء محصولات ایمنی ضروری هستند که شما در ابتدا باید به کیفیت و کارکرد آنها توجه کرده و در مرحله بعد قیمت را در نظر بگیرید.

 

سوالات متداول

با کمک کپسول آتش نشانی هالوژن آتش چه موادی را می‌توان خاموش کرد؟

محدودیتی برای استفاده از این کپسول‌ها وجود ندارد و می‌توان آتش ایجاد شده برای تمام مواد جامد یا مایع را به وسیله آنها خاموش کرد.

کپسول آتش نشانی هالوژن در چه مکان‌هایی قابل استفاده است؟

این کپسول‌ها قابل استفاده در تمامی مکان‌ها از جمله منازل، کارگاه‌ها و کارخانجات، مکان‌های آموزشی، دفاتر، ادارات و…. هستند و به طور کلی می‌توان در اکثر مکان‌ها از این تجهیزات خاموش کننده استفاده کرد.

مهم‌ترین مزیت استفاده از کپسول آتش نشانی هالوژنه چیست؟

از مهمترین مزیت استفاده از کپسول‌های حاوی هالوژن می‌توان به عدم ایجاد هیچ ردی پس از خاموش کردن اشاره کرد. علاوه بر این، برای تولید این کپسول‌ها از مواد اضافه استفاده نمی‌کنند و همین امر باعث افزایش سرعت و عملکرد آنها در خاموش کردن آتش می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *