تجهیزات جعبه آتش نشانی چیست؟

تجهیزات جعبه آتش نشانی

توجه به ایمنی در محل کار یا محل زندگی یک جنبه حیاتی دارد. حوادث آتش سوزی می‌توانند در هر زمانی رخ دهند، مهم این است که در لحظه، آمادگی لازم برای اطفای حریق را داشته باشید. از مهمترین تجهیزاتی که برای جلوگیری از حریق در بسیاری از ساختمان‌ها نصب می‌شود، جعبه‌های آتش نشانی هستند. در داخل جعبه‌های آتش نشانی لوازمی را قرار می‌دهند که برای مهار آتش بسیار موثر هستند. در ادامه تجهیزات داخل جعبه آتش نشانی را بیشتر توضیح خواهیم داد.

 

هدف از نصب جعبه آتش نشانی

جعبه‌های آتش نشانی با دو هدف طراحی و تولید می‌شوند. این امکان را فراهم می‌کنند تا تمام تجهیزات آتش نشانی به طور مرتب در یک محفظه نگهداری شوند تا در صورت نیاز، بلافاصله به آن‌ها دسترسی پیدا کرد.

از سوی دیگر در زیبایی ساختمان تاثیرگذار هستند. برای زیبایی محوطه ساختمان توصیه می‌شود کپسول‌های آتش نشانی را به جای نصب بر روی دیوار، در داخل جعبه آتش نشانی قرار دهید. اگر فضا محدود است، جعبه‌های بسیار کوچک را انتخاب کنید. این جعبه‌ها که بسیار کوچک طراحی شده‌اند، تنها امکان قرار دادن کپسول آتش نشانی را دارند. به راحتی می‌توانید جعبه را بر روی دیوار نصب کرده و به زیبایی ساختمان کمک کنید.

 

انواع جعبه آتش نشانی

معمولا جعبه‌های آتش نشانی را در دو نوع ‌تر و خشک طراحی و اجرا می‌کنند. با توجه به نوع جعبه، تجهیزاتی که داخل جعبه قرار می‌گیرد، متفاوت خواهد بود. در جعبه آتش نشانی ‌تر، شیلنگ آتش نشانی به طور مستقیم به سیستم لوله کشی آب شهری متصل می‌شود، اما در جعبه آتش نشانی خشک، شیلنگ باید به مخزن آب متصل شود. این مخزن می‌تواند ماشین آتش نشانی و یا هر منبع دیگری باشد. معمولا این جعبه‌ها را در قسمت همکف ساختمان نصب می‌کنند، تا امکان اتصال شیلنگ به منبع آب راحت تر فراهم شود.

انواع جعبه آتش نشانی

معرفی تجهیزات جعبه آتش نشانی

در جعبه‌های آتش نشانی تجهیزات ضروری را قرار می‌دهند، تا در شرایط بحرانی بتوان از طریق این تجهیزات آتش را به سرعت مهار و کنترل کرد. از مهمترین تجهیزاتی که در جعبه آتش ‌نشانی قرار می‌دهند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • کپسول آتش نشانی

کپسول‌های آتش نشانی از ساده‌ترین تجهیزات و متعلقات داخل جعبه آتش نشانی هستند. این کپسول‌ها که در انواع مختلف آب و گاز، پودر و گاز، CO2، بیوورسال و موارد دیگر تولید می‌شوند، باید متناسب با فضای موجود در ابعاد مختلف خریداری شوند. تمام کپسول‌ها در ظرفیت‌ها و ابعاد مختلفی تولید می‌شوند، معمولا در جعبه‌های آتش ‌نشانی، کپسول‌هایی که ابعاد کوچک‌تری دارند را قرار می‌دهند. کپسول‌هایی که ابعاد بزرگ‌تری دارند برای حمل آسان، دارای چرخ هستند و در یک گوشه از ساختمان آن‌ها را نگهداری می‌کنند. اگر جعبه آتش ‌نشانی در ابعاد بزرگ ساخته شده است، می‌توان از کپسول‌های کوچک متعدد در جعبه آتش نشانی نیز نگهداری کرد.

 

  • تبر آتش نشانی

از جمله تجهیزاتی که در جعبه آتش نشانی قرار دارند، تبر است. تبر یکی از تجهیزاتی است که می‌تواند در هنگام اعلام حریق بسیار کاربردی باشد. گاهی ممکن است افراد در برخی از فضاها محبوس شده‌اند که با استفاده از تبر می‌توان درب‌ها را شکست و افرادی که گیر افتاده‌اند را نجات داد. تبرها نیز در ابعاد مختلفی ساخته می‌شوند که متناسب با جعبه آتش نشانی می‌توانید آنها را خریداری و در جعبه نگهداری کنید.

 

  • طناب آتش نشانی

طناب از جمله تجهیزاتی است که می‌توان آن را در جعبه آتش نشانی قرار داد. معمولاً از طناب برای نجات افرادی که در طبقات بالا هستند، استفاده می‌شود، تا آن‌ها را از طریق طناب به طبقات پایین هدایت کرد. همچنین برخی از طناب‌ها این استحکام را دارند که از طریق آن‌ها سایر تجهیزات را از سمت پایین به سمت بالا انتقال دهند.

 

  • ماسک

زمانی که حریق رخ می‌دهد، دود ناشی از آتش تمام فضا را پر می‌کند. استفاده از ماسک می‌تواند تا حدود زیادی از استنشاق دود و گازهای مضر جلوگیری کند. ماسک‌ها را می‌توانید در انواع مختلف و در تعداد بالا خریداری و در جعبه آتش نشانی نگهداری کنید.

 

  • دستکش

از لوازم جعبه آتش نشانی می‎توان به دستکش اشاره کرد. دستکش کمک می‌کند تا استفاده از کپسول آتش نشانی و یا شیلنگ آتش نشانی برای شما آسان‌تر شود. در برخی از مواقع ممکن است قطعات کپسول آتش نشانی و یا شیلنگ به دست آسیب وارد کنند، از این رو دستکش می‌تواند ایمنی لازم را فراهم کند. همچنین زمانی که حریق رخ می‌دهد، حرارت و گرما در محیط افزایش پیدا می‌کند، دستکش مانع از آسیب دست می‌شود و اجازه می‌دهد حریق را سریع‌تر مهار کنید.

 

  • چراغ قوه

یکی از تجهیزاتی که در آتش سوزی بسیار کاربردی است، چراغ قوه است. در بسیاری از مواقع زمانی که آتش سوزی رخ می‌دهد، احتمال قطع شدن برق‌ها وجود دارد. اگر در فضای راهرو و ساختمان روشنایی وجود نداشته باشد و دود همه جا را فرا گرفته باشد، امکان کمک‌رسانی محدود می‌شود. اما چراغ قوه می‌تواند مسیر را برای شما روشن نگه دارد. توصیه می‌شود چندین باتری اضافی را در جعبه آتش نشانی قرار دهید تا در صورت نیاز بتوانید از چراغ قوه استفاده کنید.

 

  • نقشه ساختمان

برخی از ساختمان‌ها دارای متراژ زیادی هستند و از تعداد بلوک بیشتری برخوردارند. توصیه می‌شود یک نسخه از نقشه ساختمان را در جعبه آتش نشانی قرار دهید. با استفاده از این نقشه آتش ‌نشان‌ها می‌توانند به خوبی به همه فضاها دسترسی پیدا کرده، منبع برق و گاز را شناسایی کنند و در نهایت عملکرد بهتری داشته باشند.

 

  • شیلنگ آتش نشانی

علاوه بر کپسول‌های آتش‌ نشانی که می‌توانند برای اطفای حریق مورد استفاده قرار بگیرند، استفاده از شیلنگ برای رساندن آب به حریق نیز می‌تواند بسیار کاربردی باشد. کپسول‌های آتش ‌نشانی به دلیل اینکه ظرفیت محدودی دارند، در چند ثانیه به طور کامل تخلیه می‌شوند. به این دلیل، از کپسول‌های آتش ‌نشانی بیشتر برای مهار حریق‌های کوچک استفاده می‌شود.

اگر حریق در ساختمان بسیار گسترده است، بهترین راهکار استفاده از شیلنگ آتش نشانی است. شیلنگ‌های آتش نشانی به دور یک قرقره قرار دارند، یک سر شیلنگ آتش نشانی به شیر آب و سمت دیگر آن آزاد است، تا بتوانید آب را به آتش برسانید. برای اینکه استفاده از شیلنگ آسان باشد آن را به دور یک قرقره می‌پیچند.

شیلنگ‌ها در جنس‌های مختلف و متراژهای متفاوت، می‌توانند در جعبه آتش ‌نشانی قرار گیرند. شیلنگ‌های آتش نشانی که در جعبه قرار می‌گیرند می‌توانند از نوع برزنتی یا پلاستیکی باشند. زمانی که شیلنگ و قرقره را داخل جعبه قرار می‌دهید، باید ۵ سانتی متر نسبت به دیواره‌ها فاصله وجود داشته باشد، تا امکان برداشتن شیلنگ آسان‌تر شود.

 

  • کوپلینگ آتش نشانی

در جعبه آتش نشانی که شیلنگ و قرقره وجود دارد، کوپلینگ نیز نگهداری می‌شود. کوپلینگ اتصال شیلنگ به شیر را امکان‌پذیر می‌کند.

 

نکات مهم انتخاب جعبه آتش نشانی

نکات مهم انتخاب جعبه آتش نشانی

  • مدل

با توجه به فضای موجود می‌توان جعبه آتش نشانی را به صورت تک درب، دو درب، دوقلو و یا کرکره‌ای طراحی کرد. توصیه می‌شود قبل از اینکه جعبه آتش ‌نشانی را انتخاب کنید، ابتدا تجهیزات لازم را خریداری کرده، سپس متناسب با تجهیزاتی که باید نگهداری کنید، ابعاد جعبه آتش نشانی را مشخص کنید.

  • ابعاد

در بسیاری از مواقع به دلیل فضای محدود، جعبه‌های آتش نشانی را در ابعاد کوچک طراحی می‌کنند. در این صورت کپسول‌های آتش نشانی را به صورت جداگانه بر روی دیوار نصب می‌کنند و سایر تجهیزات از جمله شیلنگ را در داخل جعبه نگهداری می‌کنند.

جعبه آتش نشانی می‌تواند از طول ۶۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر، عرض ۵۰ سانتی‌متر تا ۸۵ سانتی‌متر و عمق ۱۸ سانتی‌متر انتخاب شود. توصیه می‌شود با توجه به متراژ ساختمان و تجهیزاتی که قصد دارید در جعبه قرار دهید، جعبه را با ابعاد مناسب خریداری کنید. در برخی از مواقع جعبه‌ها بسیار کوچک هستند و تنها می‌توان کپسول آتش نشانی را در آن‌ها نگهداری کرد.

  • ضخامت

ضخامت ورق جعبه تضمین می‌دهد که در برابر آسیب‌های مکانیکی و فشار مقاومت بالایی دارد. بهترین ورق‌ها دارای دو میل ضخامت هستند.

  • متریال

جعبه‌های آتش نشانی را معمولا از جنس فولاد، استیل یا فایبرگلاس طراحی و تولید می‌کنند که هر یک دارای مزیت‌ها و معایبی هستند. به متریال به کار رفته در جعبه دقت داشته باشید، بهتر است از جنس درجه یک ساخته شده باشد، که در برابر ضربات، زنگ زدگی و خوردگی مقاومت بالایی داشته باشد.

از آنجایی که احتمال دارد برای اطفا حریق از کپسول‌های آتش نشانی با مواد مختلف استفاده شود، جعبه آتش نشانی باید در برابر مواد شیمیایی، رطوبت و البته حرارت و گرما مقاومت بالایی داشته باشد. اگر جعبه آتش نشانی نتواند در برابر حرارت و آتش مقاومت بالایی داشته باشد، قطعاً نمی‌توانید از متعلقات فایر باکس نیز استفاده کنید.

  • تعداد

تعداد جعبه‌های آتش نشانی که در یک ساختمان نصب می‌شوند بستگی به متراژ ساختمان دارد. با توجه به متراژ ساختمان می‌توان جعبه‌های آتش نشانی را در تعداد بیشتر نیز نصب کرد. معمولاً فاصله‌ای که بین جعبه‌های آتش ‌نشانی باید در نظر بگیرید ۳۰ متر است. با توجه به اینکه شیلنگی که داخل جعبه آتش ‌نشانی قرار می‌گیرد، می‌تواند بین ۳۰ تا ۴۰ متر را پوشش دهد، می‌توان به راحتی تعداد جعبه‌های آتش ‌نشانی را مشخص کرد تا تمام ساختمان پوشش داده شود.

 

نکات مهم نصب جعبه آتش نشانی

زمانی که برای نصب جعبه آتش نشانی اقدام می‌کنید، چند نکته مهم را به خاطر بسپارید.

معمولا جعبه‌های آتش ‌نشانی را در جایی از ساختمان نصب می‌کنند که همه افراد دسترسی آسان داشته باشند، بهترین مکان نصب در قسمت ورودی ساختمان است.

محل نصب را باید از نظر ارتفاع انتخاب کنید. بهترین ارتفاع برای نصب جعبه آتش نشانی یک متر و ۳۰ سانتی متر از کف است.

جعبه آتش نشانی می‌تواند در انواع دیواری روکار و توکار نصب شود. معمولاً ساختمان‌هایی که در حال ساختن هستند، محل جاگذاری جعبه آتش نشانی را در داخل دیوار مشخص می‌کنند.

اما برای ساختمان‌هایی که سال‌ها از ساخت آن‌ها می‌گذرد و امکان جاگذاری جعبه آتش نشانی در داخل دیوار وجود ندارد، آن را به صورت روکار نصب می‌کنند. توصیه می‌شود دیواری که برای نصب جعبه آتش نشانی انتخاب می‏کنید، از استحکام خوبی برخوردار باشد تا با قرار دادن تجهیزات داخل جعبه، از دیوار سقوط نکند. برخی جعبه‌های آتش نشانی نیز محوطه‌ای هستند، به این معنا که آن‌ها را بر روی یک پایه در محوطه قرار می‌دهند.

دقت داشته باشید، هرگز برای درب جعبه قفل در نظر نگیرید.

 

خرید تجهیزات جعبه آتش نشانی از شرکت ماهان گستر همگام

خرید تجهیزات آتش نشانی برای ساختمان‌ها بسیار مهم است. هرچه تنوع در خرید تجهیزات بیشتر باشد با آسودگی بیشتر می‌توان حریق را کنترل کرد. بهترین مکان نیز برای نگهداری این تجهیزات نصب جعبه آتش نشانی است. ماهان گستر همگام جعبه آتش نشانی را همراه با تجهیزات داخل آن به فروش می‌رساند.

اگر جعبه آتش‌ نشانی را در گذشته نصب کرده‌اید، می‌توانید بسیاری از تجهیزات را از شرکت همگام خریداری کرده و در جعبه نگهداری کنید. اما اگر به تازگی قصد دارید جعبه آتش نشانی را نصب کنید، می‌توانید این جعبه را با ابعاد مختلف، همراه با تجهیزات، با قیمت بسیار مناسب خریداری کنید. ارائه فاکتور رسمی تضمین می‌دهد که قیمت‌ها کاملاً رقابتی هستند.

اگر برای جعبه آتش نشانی نیاز به کپسول‌های آتش نشانی از جمله کپسول آتش نشانی آب و گاز، کپسول آتش نشانی پودر و گاز، کپسول آتش نشانی CO2، کپسول آتش نشانی ABC، کپسول آتش نشانی بیوورسال و کپسول آتش نشانی FM200 دارید، می‌توانید در ظرفیت‌های مختلف این محصولات را از ماهان گستر همگام از برندهای معتبر برای جعبه آتش نشانی خود خریداری کنید.

 

سخن پایانی

تجهیزات آتش نشانی بسیار متنوع هستند و می‌توانید برای افزایش ایمنی خود و ساختمان، انواع تجهیزات از جمله شیلنگ و قرقره، کپسول آتش نشانی، تبر و طناب را خریداری و در جعبه آتش نشانی نگهداری کنید. توصیه می‌شود به صورت دوره‌ای جعبه آتش نشانی را بررسی کرده و در صورت کم شدن تجهیزات آن‌ها را مجدداً تهیه و در جعبه قرار دهید. همچنین با بررسی کپسول‌های آتش‌ نشانی می‌توانید به موقع نسبت به شارژ کپسول آتش نشانی اقدام کنید.

 

سوالات متداول

آیا نصب جعبه آتش نشانی در ساختمان‌ها ضروری است؟

بله، نصب جعبه آتش نشانی در ساختمان کمک می‌کند تا تجهیزات آتش نشانی به صورت یک جا نگهداری شوند. همچنین امکان استفاده از شیلنگ برای استفاده از آب جهت اطفای حریق امکان‌پذیر خواهد شد.

تجهیزات داخل جعبه آتش نشانی چیست؟

از مهمترین تجهیزات می‌توان به کپسول آتش نشانی، قرقره، شیلنگ، کوپلینگ، تبر، طناب، دستکش و ماسک اشاره کرد.

جعبه آتش نشانی در کجا نصب می‌شود؟

بهترین محل برای نصب جعبه آتش نشانی جهت دسترسی آسان به تجهیزات، جلوی درب ورودی، پاگردها و راهروها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *