انواع کپسول آتش‌نشانی کدام است؟

بدون شک همه شما تا به حال کپسول‌های آتش‌نشانی را دیده‌اید. کپسول‌ آتش‌نشانی دستگاهی قابل حمل و دستی برای خاموش کردن آتش بوده که در آن از ترکیبات مختلفی از جمله آب، پودر و گاز، دی اکسید کربن و … استفاده شده است. آتش‌سوزی حادثه‌ای بسیار پرخطر و خسارت‌زا بوده که ممکن است در مکان‌های مختلفی رخ دهد؛ به همین دلیل وجود کپسول آتش‌نشانی می‌تواند در خاموش کردن آتش و کاهش خسارت موثر واقع شود.

کپسو‌ل‌های آتش‌نشانی با توجه به ترکیبات سازنده آنها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی انواع کپسول آتش‌نشانی و کاربرد آنها بپردازیم.

کپسول آتش‌نشانی چیست؟

کپسول آتش‌نشانی محفظه‌ای فلزی و استوانه‌ای بوده که درون آن با ترکیبات اطفا حریق پر شده است. از ترکیبات خفه کننده حریقی که در کپسول‌های آتش‌نشانی استفاده شده است می‌توان به پودر و گاز، دی اکسیدکربن، بیوورسال، فوم و … اشاره کرد.

کپسول‌های آتش‌نشانی از کاربردی‌ترین تجهیزات اطفا حریق هستند که کمک زیادی به خاموش کردن آتش و کاهش خسارات ناشی از حریق می‌شوند. این کپسول‌ها جمع و جور، دستی و قابل حمل بوده که در بالای آن یک اهرم قرار دارد. با فشردن اهرم ترکیبات تحت فشار موجود در کپسول آزاد شده و به خاموش کردن آتش کمک می‌کند.

اجزای مختلف کپسول آتش‌نشانی

حال که با کپسول آتش‌نشانی و نقش مهم آن در عملیات اطفا حریق آشنا شدید، بهتر است اطلاعاتی در مورد قسمت‌های سازنده این دستگاه اطفا حریق داشته باشید:

اجزای مختلف کپسول آتش‌نشانی

محفظه کپسول

محفظه کپسول استوانه‌ای بوده و جنس آن از فلزهای محکم و مقاومی همچون فولاد است. درون این محفظه با توجه به نوع کپسول از ترکیبات خفه کننده حریق مانند پودر و گاز، کربن دی اکسید، بیوورسال و … استفاده شده است.

دسته نگهدارنده

در انواع کپسول‌های آتش‌نشانی دسته‌ای برای نگهداری دستگاه وجود دارد که حمل و نقل و جابجایی آن را آسان کرده است.

پین

یکی از قسمت‌های تشکیل دهنده کپسول‌های آتش‌نشانی پین بوده که به صورت سوزنی در بین اهرم و دسته قرار دارد. برای استفاده از کپسول آتش‌نشانی و خروج محتویات دستگاه ابتدا باید پلمپ پین را باز کنید.

اهرم

اهرم یا ضامن در قسمت بالای کپسول قرار داشته و جهت استفاده از دستگاه باید آن را فشار داد. توجه کنید که قبل از فشردن ضامن حتما باید پلمپ پین را باز کرده باشید.

شیلنگ

یکی از قسمت‌های بسیار مهم انواع کپسول آتش‌نشانی شیلنگ هدایت کننده است. وجود شیلنگ در دستگاه سبب بالا رفتن سرعت و هدایت ترکیبات موجود در کپسول بر روی آتش می‌شود.

انواع کپسول آتش‌نشانی

با توجه به متفاوت بودن نوع حریق کمپانی‌های سازنده انواع کپسول آتش‌نشانی این محصول را در انواع مختلفی طراحی و تولید کرده‌اند. وجود انواع کپسول‌های آتش‌نشانی سبب شده تا خسارت جانی و مالی ناشی از آتش‌سوزی‌ها به حداقل برسد. کپسول‌های آتش‌نشانی با توجه به وزن، رنگ و نوع ترکیبات موجود در آنها انواع مختلفی دارند.

در هنگام خرید کپسول آتش‌نشانی توجه به نوع کپسول اهمیت ویژه‌ای دارد، چرا که هر کپسول کاربرد خاص خود را دارد‌. شاید از خود بپرسید که انواع کپسول‌های آتش‌نشانی و تفاوت‌هایشان چیست؟ برای دریافت پاسخ این سوال ادامه مطلب را مطالعه کنید.

تقسیم بندی کپسول‌های آتش‌نشانی با توجه به وزن آنها

کپسول‌های آتش‌نشانی در وزن‌های گوناگونی از جمله 12، 14 و سنگین‌تر طراحی شده‌اند. کپسول‌های سبک به صورت دستی جابجا شده و کپسول‌های سنگین‌تر جهت جابجایی راحت مجهز به چرخ‌هایی روان شده‌اند. با توجه به ابعاد محل نصب و نوع آتش‌سوزی می‌توان بهترین حجم را برای خرید کپسول آتش‌نشانی انتخاب کرد.

توجه داشته باشید که هر چه کپسول آتش‌نشانی سنگین‌تر باشد، ترکیبات خاموش کننده آن مساحت بیشتری از حریق را دربر خواهند گرفت و آتش‌سوزی سریع‌تر کنترل می‌شود. به طور کلی انواع کپسول‌های آتش‌نشانی که وزنی سبک‌تر از 18 کیلوگرم را دارند در ارتفاع 1 متری از سطح زمین و کپسول‌های سنگین‌تر از 18 کیلوگرم را در ارتفاع 5/1 متری از سطح زمین قرار می‌دهند. سر کپسول‌های آتش‌نشانی باید در ارتفاع‌های ذکر شده قرار گیرد تا تمام افراد بتوانند از آن استفاده کند.

تقسیم بندی کپسول‌های آتش‌نشانی بر اساس رنگ

به دلیل تفکیک راحت کپسول‌های آتش‌نشانی در ساخت آنها از رنگ‌های مختلفی استفاده شده است. وجود رنگ‌های متنوع کپسول آتش‌نشانی سبب می‌شود تا کاربر به راحتی بتواند انواع کپسول‌ها را از هم تشخیص داده و از آنها استفاده کند.

مثلا کپسول‌هایی که در ترکیبات آنها از آب استفاده شده است به رنگ قرمز، کپسول‌های محتوی دی اکسیدکربن به رنگ سیاه، کپسول‌های بیوورسال سبز رنگ و کپسول‌های آتش‌نشانی محتوی پودر آبی هستند. متداول‌ترین و رایج‌ترین کپسول‌آتش‌نشانی که در ایران استفاده می‌شود، کپسول‌های قرمز رنگ هستند که تفاوت هر کدام از این کپسول‌ها بر روی نوار رنگی روی بدنه دستگاه درج شده است.

تقسیم بندی کپسول‌های آتش‌نشانی بر اساس رنگ

تقسیم بندی کپسول‌های آتش‌نشانی بر اساس ترکیبات تشکیل دهنده

یکی از مواردی که سبب تفاوت کپسول‌های آتش‌نشانی با هم می‌شوند، مواد تشکیل دهنده آن است. وجود این مواد درون محفظه کپسول سبب شده تا کاربرد آنها با هم متفاوت بوده و از هر کدام از آنها در مکان‌های مختلفی استفاده شود. حریق انواع مختلفی داشته که برای خاموش کرون هر کدام از آنها باید از کپسول آتش‌نشانی مخصوص استفاده شود.

آتش‌سوزی جامدات قابل اشتعال نوع A و آتش‌سوزی مایعات قابل اشتعال نوع B و حریق گازهای قابل اشتعال نوع C هستند. برای آشنایی با انواع کپسول آتش‌نشانی و کاربرد آنها مطلب زیر را مطالعه کنید:

کپسول آتش‌نشانی دی اکسیدکربن

درون محفظه این نوع کپسول آتش‌نشانی با استفاده از گاز تحت فشار co2 پر شده است. از این کپسول بیشتر برای اطفا حریق در مکان‌های سربسته استفاده می‌شود. غیر قابل اشتعال، عدم سمیت، خنثی بودن و عدم بو از ویژگی‌های گاز دی اکسیدکربن است. عدم وجود جریان الکتریسته در این نوع گاز سبب شده تا گزینه مناسبی برای اطفا حریق تجهیزات الکتریکی باشد، چرا که هیچ گونه آثاری بر روی این وسایل باقی نمی‌گذارد.

کاربرد کپسول آتش‌نشانی CO2 در مکان‌های رو باز سبب پخش گاز به اطراف و کاهش اثر آن می‌شود. برای عملیات اطفا حریق با کپسول دی اکسیدکرین حتما دستگاه را نزدیک آتش قرار دهید چرا که قدرت پرتاب گاز در این کپسول 2 تا 4 متر است. برای خاموش کردن آتش‌سوزی نوع B و C کپسول‌های آتش‌نشانی CO2 گزینه مناسبی هستند.

کپسول آتش‌نشانی پودر و گاز (پودری)

این نوع کپسول آتش‌نشانی قادر است هر نوع حریقی را با استفاده از پودر و گاز خاموش کند. این کپسول برای اطفا حریق فلزات و مایعات مشتعل می‌تواند بسیار موثر عمل کند. اطفا حریق‌های بسیار وسیع، خاموش کردن آتش‌سوزی نوع A، B، C و D، گازها و مایعات اشتعال زا از دیگر کاربردهای کپسول آتش‌نشانی پودری است‌‌.

کپسول‌های آتش‌نشانی پودر و گاز در وزن‌های 2، 4 و 6 کیلوگرمی تولید می‌شوند که به ترتیب مناسب برای اطفا حریق محیط‌های کوچک و خانگی، محیط‌های متوسط و تجاری و محیط‌های بسیار وسیع و صنعتی هستند.

کپسول آتش‌نشانی آب و گاز (آبی)

یکی از کپسول‌های متداول و پرکاربرد در ایمنی منازل مسکونی و محیط کار، کپسول‌های آبی هستند. آب موجود در این نوع کپسول با استفاده از گاز نیتروژن از محفظه خارج شده و به خاموش کردن آتش کمک می‌کند. از این نوع کپسول برای اطفا حریق آتش‌ سوزی نوع A، جامدات، لوازم چوبی، کارتن، فرش و … استفاده می‌شود.

کپسول آتش‌نشانی فوم

رنگ کپسول آتش‌نشانی فوم قرمز بوده و یک نوار خردلی بر روی آن قرار دارد. از این نوع کپسول برای خاموش کردن آتش مایعات مشتعل همچون مشتقات نفتی استفاده می‌شود. با فشردن اهرم این کپسول فوم موجود در آن خارج شده و با پوشش سطح آتش از رسیدن اکسیژن به آتش جلوگیری کرده و آتش را خاموش می‌کند. توجه داشته باشید که کپسول آتش‌نشانی فومی بر روی وسایل برقی و کاغذی اثرات نامطلوبی دارد. این نوع کپسول در مقایسه با دیگر کپسول‌ها کمتر مورد استفاده قرار گرفته و مناسب برای آتش‌سوزی‌های نوع B است.

کپسول آتش‌نشانی بیوورسال

از پر قدرت‌ترین کپسول‌های آتش‌نشانی اطفا حریق، کپسول‌های بیوورسال هستند. این نوع کپسول قادر است بدون هیچ گونه اثر سویی در اطفا حریق جامدات و مایعات مشتعل موثر واقع شود. یکی از مزیت‌های استفاده از کپسول آتش‌نشانی بیوورسال اثربخشی بالا و در نتیجه مصرف مواد کمتر است.

سازگاری با محیط زیست، کاهش حرارت ناشی از آتش و خنک کردن محیط زیست، افزایش ایمنی، بدون خطر و کاملا ایمن برای انسان، عدم خورندگی تجهیزات، سرعت بالای اطفا حریق و قابل استفاده برای تمام عموم از ویژگی‌های کپسول بیوورسال است. به طور کلی از این نوع کپسول برای اطفا حریق نوع A و B، خاموش کردن آتش از روی کاغذ، چوپ، پلاستیک، پارچه، گازوئیل، نفت، تینر ‌‌و …. استفاده می‌شود.

کپسول آتش‌نشانی 6ABC

درون محفظه فلزی کپسول آتش‌نشانی 6ABC با استفاده از پودر مونو آمونیوم فسفات پر شده است. از این کپسول برای اطفا حریق آتش سوزی جامدات، مایعات و گازهای قابل اشتعال استفاده می‌شود. پودر استفاده شده در کپسول‌های 6ABC غیر رسانا بوده، بنابراین این کپسول‌های گزینه بسیار ایمن و مناسبی جهت اطفا حریق در محیط‌های برقی هستند. این نوع کپسول‌ها به دلیل کارایی بالا و قابلیت خاموش کردن آتش‌سوزی‌های مختلف بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند.

بهترین برندهای کپسول آتش‌نشانی کدامند؟

با توجه به فراوانی انواع کپسول‌های آتش‌نشانی و کاربرد آنها امروزه شاهد برندهای متنوعی از این محصول در بازار هستیم. کمپانی‌های تولید کننده انواع کپسول‌های آتش‌نشانی همواره در تلاشند تا با تولید محصولات برتر بتوانند میزان خسارت ناشی از آتش‌سوزی را به حداقل ممکن خود برسانند. از میان برندهای کپسول آتش‌نشانی در بازار برندهای سپهر، هونامیک، روناک، سعدی، دژ، تدبیر و سام از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

این کمپانی‌ها همواره بهترین و مرغوب‌ترین انواع کپسول‌های آتش‌نشانی را تولید کرده و در اختیار کاربران خود در سراسر نقاط کشور قرار می‌دهند. برندهای مذکور همگی تولید ملی بوده و قیمت کپسول آتش‌نشانی تولید ملی در مقایسه با برندهای خارجی بسیار مناسب‌تر است. افرادی که به دنبال خرید بهترین، باکیفیت‌ترین و اقتصادی‌ترین کپسول آتش‌نشانی هستند، می‌توانند این برندها را تهیه کنند.

 

انواع کپسول آتش‌نشانی کدام است؟

خرید انواع کپسول آتش‌ نشانی

بعد از معرفی انواع کپسول آتش‌نشانی و کاربرد آنها نوبت به معرفی بهترین فروشگاه عرضه کننده این محصول می‌رسد. بسیاری از افرادی که قصد خرید کپسول آتش‌نشانی را دارند، در انتخاب فروشگاه به مشکل می‌خورند. اما کدام فروشگاه از همه معتبرتر بوده و می‌تواند بهترین محصول را با مناسب‌ترین قیمت عرضه کند؟

ماهان گستر همگام یکی از بزرگترین و موفق‌ترین مجموعه‌های عرضه کننده انواع تجهیزات ایمنی آتش‌سوزی از جمله کپسول آتش‌نشانی است. در این مجموعه انواع کپسول‌های آتش‌نشانی با برندهای معتبری همچون پیشرام، سام، تدبیر، سپهر و … به فروش می‌رسد. از مزیتهای خرید انواع کپسول آتش‌نشانی از ماهان گستر همگام می‌توان به خرید اینترنتی و بدون نیاز به حضور، قیمت مناسب به دلیل عرضه مستقیم کالا، ارائه فاکتور رسمی، ارسال به سراسر نقاط کشور و امکان خرید ۲۴ ساعته اشاره کرد.

کپسول آتش‌نشانی CO2، کپسول آتش‌نشانی پودر و گاز، کپسول آتش‌نشانی آب و گاز، کپسول آتش‌نشانی بیوورسال و کپسول آتش‌نشانی 6ABC از محصولات موجود در مجموعه ماهان گستر همگام هستند. برای خرید برندهای معتبر انواع کپسول آتش‌نشانی همراه با ضمانت‌نامه در بهترین کیفیت، مناسب‌ترین قیمت مجموعه ماهان گستر همگام بهترین انتخاب است.

سخن پایانی

جهت افزایش ایمنی و کاهش خسارات ناشی از حریق در ساختمان‌های مسکونی، ساختمان‌های تجاری، صنعتی و سایر فضاهای سر باز و سربسته وجود کپسول آتش‌نشانی بسیار ضروری است. کپسول‌های آتش‌نشانی بر اساس وزن، رنگ و ترکیبات تشکیل دهنده انواع مختلفی داشته که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند.

با انتخاب درست و کاربردی هر کدام از کپسول‌های آتش‌نشانی می‌توان انواع حریق‌های نوع A، B، C و D را خاموش کرد. ترکیبات موجود در انواع کپسول‌های آتش‌نشانی با پوشش دهی سطح آتش و جلوگیری از رسیدن اکسیژن به آب سبب خاموش کردن حریق می‌شوند. در این مقاله سعی کردیم به معرفی انواع کپسول های آتشنشانی و کاربرد هر یک از آنها بپردازیم.

سوالات متداول

بهترین برندهای کپسول آتش‌نشانی کدامند؟

برند دژ، سپهر و روناک جز بهترین و پرفروش‌ترین کپسول‌های آتش‌نشانی موجود در بازار هستند.

قیمت کپسول‌ آتش‌نشانی چقدر است؟

قیمت کپسول آتش‌نشانی با توجه به مواردی همچون برند، نوع کپسول، وزن کپسول، کشور سازنده، استانداردها و تکنولوژی‌های به کار رفته در آن تعیین می‌شود.

بهترین کپسول آتش‌نشانی را از کجا تهیه کنیم؟

می‌توانید بهترین برندهای کپسول آتش‌نشانی را از وب‌سایت معتبر ماهان گستر همگام با قیمتی مناسب تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *