نکات ایمنی در هنگام استفاده از وسایل برقی

پیشگیری از آتش‌ سوزی وسایل برقی

استفاده از انواع وسایل برقی در زندگی امروز بسیار رایج شده است و معمولاً در هر خانه تعداد بسیار زیادی ابزار برقی مشاهده می‌شود. استفاده از این تجهیزات زندگی را بسیار راحت‌تر کرده است؛ اما باید توجه داشته باشید که کار با این وسایل برقی بدون رعایت نکات ایمنی بسیار خطرناک است و باعث می‌شود که حوادث جدی رخ دهد.

معمولاً وسایل برقی یکی از مواردی هستند که باعث ایجاد آتش سوزی در منازل و اداره‌جات می‌شوند؛ به همین دلیل توصیه می‌شود در هر محیطی سیستم اعلام حریق وجود داشته باشد. در قدم بعدی هنگام استفاده از این تجهیزات به نکات ایمنی توجه ویژه‌ای داشته باشید تا بتوانید از بروز آتش سوزی‌های احتمالی، برق گرفتگی و غیره پیشگیری کنید. برای آشنایی با نکات مهم در پیشگیری از آتش‌ سوزی وسایل برقی، تا پایان مطلب ما را همراهی کنید.

 

نکات ایمنی قبل از استفاده از وسایل برقی

در هر خانه تعداد بسیار زیادی وسایل برقی وجود دارد که استفاده نادرست و اشتباه از آن‌ها ممکن است خطرات و حوادث جبران ناپذیر را به همراه داشته باشد. به همین دلیل قبل از استفاده از وسایل برقی باید نکات مهم را مد نظر داشته باشید تا بتوانید از بروز هرگونه حادثه پیشگیری کنید. برخی از نکات ایمنی قبل از استفاده از وسایل برقی، عبارت است از:

  • انتخاب به وسایل برقی بر اساس استاندارد ایمنی

قبل از اینکه هرگونه وسایل برقی را برای منزل خود خریداری کنید، ابتدا به این نکته توجه داشته باشید که این وسایل دارای استاندارد ایمنی معتبری باشند و نشانی معتبر روی آن درج شده باشد. انتخاب وسایل برقی که با استانداردهای ایمنی طراحی شده‌اند، به شما کمک می‌کند که از کیفیت و ایمنی محصول هنگام استفاده اطمینان حاصل کنید و تا حد امکان خطرات احتمالی و آتش‌سوزی را کاهش دهید.

  • مطالعه دفترچه راهنمایی وسایل برقی

پس از اینکه هرگونه وسیله برقی جدیدی را برای منزل خود خریداری کردید، در قدم اول دفترچه راهنمای آن و تمامی دستورالعمل‌هایی که در داخل آن ذکر شده است را به طور کامل مطالعه کنید. بعد از مطالعه این دفترچه شما می‌توانید با نکات مهم در مورد نحوه استفاده، محدودیت‌ها و اقدامات ایمنی در مورد محصول مورد نظر خود آشنایی شوید. در نتیجه با استفاده از این دستورالعمل‌ها می‌توانید تا حد زیادی خطرات احتمالی را شناسایی کنید و برای جلوگیری از آن‌ها اقدامات اساسی را انجام دهید.

  • نکات ایمنی حین استفاده از لوازم برقی

علاوه بر نکاتی که قبل از استفاده از لوازم برقی باید رعایت کنید، شما عزیزان هنگام استفاده از لوازم برقی هم باید به موارد مهمی توجه داشته باشید. در این صورت می‌توانید از خسارت و حوادث احتمالی پیشگیری کنید، طول عمر لوازم برقی را افزایش دهید و با خیال راحت از لوازم برقی استفاده کنید.

یکی از نکات مهم در پیشگیری از آتش سوزی وسایل برقی، نصب و اتصال صحیح لوازم برقی است. شما عزیزان قبل از اینکه از لوازم برقی استفاده کنید، باید از اتصال درست و صحیح آن مطمئن شوید. تمامی کابل‌ها و پلاگین‌هایی که برای نصب و اتصال لوازم برقی استفاده می‌کنید، باید سالم، بدون خرابی و عیب و نقص باشند.

یکی از نکات بسیار مهم دیگر استفاده از وسایل محافظ است. در صورتی که از لوازم برقی استفاده می‌کنید، وسایل محافظ ایمنی را برای آن‌ها فراهم کنید تا بتوانید مانع رخ دادن صدمات جسمانی و آسیب‌های ناشی از آن شوید. همچنین توصیه می‌شود همیشه در محیط اطراف خود کپسول‌ هایی مانند کپسول fm200 را در اختیار داشته باشید.

  • دستورالعمل ایمنی کار با تجهیزات برقی

یکی از خطرات جدی هنگام کار با تجهیزات برقی، خطر آتش سوزی است که صدمات مالی و جانی بسیار زیادی را به همراه دارد. به همین دلیل باید دستورالعمل ایمنی کار با تجهیزات برقی را به طور کامل یاد بگیرید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن با تجهیزات برقی کار کنید و مانع ایجاد هرگونه آسیب احتمالی شوید. برخی از دستورالعمل‌های ایمنی کار با تجهیزات برقی، عبارت است از:

  • هنگامی که هرگونه اختلالی در سیم کشی منزل وجود دارد، از تعمیر آن خودداری کنید؛ مگر در حالتی که از قبل آموزش و دوره‌های لازم را دیده باشید.
    تمامی لوازم برقی دارای دستورالعمل‌ها و هشدارهای ایمنی هستند؛ به همین دلیل هنگام کار با آن‌ها با تمامی این دستورالعمل‌ها آشنایی داشته باشید.
  • هرگز برای جدا کردن دو شاخه از پریز، سیم آن را نکشید؛ زیرا در اثر این کشیدگی ممکن است سیم پاره شود و در اثر قطعی و اتصال آن آتش سوزی رخ دهد.
  • با استفاده از سیم هرگز وسایل الکتریکی را آویزان نکنید.
  • تا حد امکان لوازم برقی که خریداری می‌کنید، کاملاً استاندارد باشد.
  • پس از اینکه از وسایل و لوازم برقی خود استفاده کردید، بلافاصله دو شاخه آن را از پریز برق جدا کنید.
  • در صورتی که سیم‌های لوازم برقی لخت شده است، آن را بپوشانید تا از پاره شدگی و اتصالی جلوگیری کنید.
  • سیمی که جریان برق دارد را فشار ندهید و بیش از حد نکشید؛ زیرا در اثر این اتفاق ممکن است اتصال رخ دهد.
  • معمولا لوازم برقی بعد از استفاده گرم می‌شوند؛ به همین دلیل بلافاصله بعد از استفاده آن‌ها را نپوشانید.
  • یکی از دستورالعمل ایمنی کار با تجهیزات برقی این است که قبل از اینکه هرگونه تجهیزات برقی را به پریز برق متصل کنید، از خاموش بودن آن مطمئن شوید.
  • معمولا لوازم برقی زمان کار کردن گرم می‌شوند؛ به همین دلیل آن‌ها را در مجاورت موادی که ممکن است دچار آتش سوزی شوند، قرار ندهید.
    در صورتی که دست و پای شما خیس شده است، به لوازم برقی دست نزنید.
  • هرگز تعداد زیادی دو شاخه را به یک پریز برق متصل نکنید؛ زیرا در این مواقع مدار سنگین می‌شود و جریان برق به درستی به تجهیزات برقی نمی‌رسد.
  • سیم برق لوازم برقی را روی سطوح گرم قرار ندهید؛ زیرا در اثر این حرارت ممکن است سیم آسیب ببیند و دچار آتش سوزی شود.
    در صورتی که سیم لوازم برقی شما فرسوده شده‌اند یا اینکه عایق آن دچار آسیب شده است و دو شاخه مناسبی ندارد، هرگز از آن استفاده نکنید.

 

عواقب بی‌توجهی به نکات ایمنی کار با برق در منزل و محل کار

جریان برق یکی از خطرناک‌ترین مواردی است که در صورت بی‌توجهی به دستورالعمل‌ها حین کار کردن با آن، ممکن است عواقب خطرناک و جدی به همراه داشته باشد. به همین دلیل رعایت دستورالعمل ایمنی کار با تجهیزات برقی اهمیت بسیار زیادی دارد؛ به گونه‌ای که بی‌توجهی به آن ممکن است عواقب جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. برخی از عواقب بی‌توجهی به نکات ایمنی کار با برق در منزل و محل کار، عبارت است از:

  • خطرات جسمانی: در صورتی که نکات ایمنی در هنگام کار با لوازم برقی رعایت نشود، ممکن است در معرض ضربه، برق گرفتگی، سوختگی یا سایر صدمات دیگر قرار بگیرید.
  • خسارت به لوازم برقی: عدم رعایت نکات ایمنی باعث می‌شود که به تجهیزات برقی هم آسیب وارد شود و در نتیجه باعث می‌شود که شما هزینه‌های زیادی را برای تعمیرات صرف کنید.
  • خسارت به محیط زیست: بعضی از لوازم برقی امکان دارد که در اثر مصرف باعث آلودگی محیط زیست شوند؛ در نتیجه در اثر آلودگی‌های آن ممکن است سلامت انسان‌ها و سایر حیوانات به خطر بیفتد.
  • خسارت مالی: هنگامی که لوازم برقی دچار مشکل فنی می‌شوند، امکان دارد که تلفات مالی را هم به دنبال داشته باشند.

عواقب بی‌توجهی به نکات ایمنی کار با برق در منزل و محل کار

بعد از مواجهه با آتش سوزی ناشی از لوازم برقی چه کاری باید انجام دهیم؟

در صورتی که لوازم برقی شما دچار آتش سوزی شد، اولین کاری که باید انجام دهید این است که در کمترین زمان ممکن تجهیزات برقی را از برق خارج کنید. اگر آتش سوزی بزرگی رخ داده است، با اداره آتش نشانی تماس بگیرید. در غیر این صورت اگر فکر می‌کنید که می‌توانید آتش را خاموش کنید، باید اقدامات اساسی را در این زمینه انجام دهید تا از پیشروی آتش جلوگیری کنید.

معمولا در آتش‌سوزی‌های کوچک از مواد مختلفی برای ملایم‌تر شدن شعله‌های آتش استفاده می‌شود. اما در صورتی که آتش سوزی بزرگتر است، باید از کپسول‌هایی مناسب برای اطفا حریق استفاده کنید. مهار آتش لوازم برقی، نیازمند عواملی است که می‌تواند موارد تغذیه کننده آتش مانند حرارت، اکسیژن و غیره را از بین ببرد. یکی از نکات ایمنی کار با برق در منزل و محل کار کپسول‌ های خاموش کننده آتش یکی از بهترین گزینه‌هایی هستند که باعث حذف اکسیژن و در نتیجه خاموش شدن آتش می‌شوند. مهم‌ترین کپسول آتش نشانی عبارت است از:

  • کپسول آتش نشانی co2

این مدل کپسول آتش نشانی جزو کاربردی‌ترین لوازم ایمنی در منزل و محیط کار محسوب می‌شود. دی اکسید کربن جزو گازهای غیر قابل احتراق، بی‌بو و غیر سمی است که هادی الکتریسیته نیست. نحوه عملکرد این گاز در هنگام آتش سوزی به گونه‌ای است که ابتدا یک لایه مقاوم در برابر عبور هوا را ایجاد می‌کند تا آتش را خفه کند و در مرحله بعد اکسیژن هوا در اطراف آتش سوزی کمتر می‌شود و آتش به طور کامل سرد خواهد شد.

یکی از ویژگی‌های بسیار مهم در مورد استفاده از این مدل کپسول‌های آتش نشانی این است که هیچ گونه خسارتی به مواد موجود در محیط نمی‌رساند و بدون کمترین ضرر آتش را خاموش می‌کند. پس در صورتی که تجهیزات برقی با ارزش و منزل شما دچار آتش سوزی شده است، برای خاموش کردن آن باید از کپسول آتش نشانی co2 استفاده کنید؛ زیرا برای خاموش کردن آتش‌های ناشی از موارد الکتریکی و الکترونیکی بسیار مناسب هستند.

  • کپسول آتش نشانی آب و گاز

کپسول آتش نشانی آب و گاز جزو کاربردی‌ترین کپسول‌های آتش نشانی برای منازل و محیط کار محسوب می‌شود که یک کپسول حاوی آب است. مواد خارج شده از این کپسول ناشی از گاز نیتروژن است که با فشار بسیار زیاد درون این کپسول‌ها تزریق شده است.

  • کپسول آتش نشانی بیوورسال

کپسول آتش نشانی بیوورسال به حالت کنسانتره فرموله شده و با استفاده از آب رقیق شده است. با استفاده از این کپسول آتش نشانی می‌توانید هیدروکربن‌ها را مهار کنید؛ به گونه‌ای که در اثر آن آتش خفه می‌شود، در نتیجه امکان اشتعال مجدد و برگشت آتش سوزی به صفر می‌رسد. این کپسول آتش نشانی سبز رنگ و غیر مخرب است و به انسان و محیط زیست هیچگونه آسیبی وارد نمی‌کند.

  • کپسول آتش نشانی پودر و گاز

کپسول آتش نشانی پودر و گاز جزو تجهیزات حیاتی برای خاموش کردن آتش هستند که در وضعیت اضطراری بسیار کمک کننده خواهند بود. با استفاده از این کپسول آتش نشانی می‌توان از گسترش آتش پیشگیری کرد؛ زیرا پودر موجود در آن می‌تواند سه عامل گرما، سوخت و اکسیژن را مهار کند. در نهایت با استفاده از این اقدامات آتش سوزی خاموش می‌شود.

  • کپسول آتش نشانی 6ABC

کپسول آتش نشانی هستند که به کپسول مونو آمونیا فسفات مشهور شده‌اند و مناسب‌ترین گزینه برای خاموش کردن آتش هستند. این کپسول‌ها دارای یک مخزن فلزی هستند که از پودر آتش‌نشانی ABC پر شده است و گاز با فشار بالا درون آن قرار دارد. برای خفه کردن آتش، پودر و گاز با فشار بالا تخلیه می‌شود و در نهایت در اسرع آتش خاموش می‌شود.

بعد از مواجهه با آتش سوزی ناشی از لوازم برقی چه کاری باید انجام دهیم؟

خرید از شرکت ماهان گستر همگام

شرکت ماهان گسترهمگام یکی از بهترین مراکز فروش کپسول آتش نشانی در تهران است که با هدف واردات و فروش انواع تجهیزات ایمنی و آتش نشانی، شارژ کپسول آتش نشانی و غیره تاسیس شده است. این شرکت برای گسترش فعالیت خود از کادر مجرب و کارشناسان حرفه‌ای در زمینه ارائه خدمات ایمنی استفاده می‌کند. شرکت ماهان گستر همگام تنها فروشنده محسوب می‌شود و با استفاده از تمامی مجوزهای رسمی که از مراجع ذی‌صلاح کشور دریافت کرده است، توانسته بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهد.

تمامی کپسول‌های آتش نشانی که از این مجموعه خریداری می‌کنید، همراه با ارائه فاکتور در اختیار شما قرار می‌گیرند که جزو مهم‌ترین خدمات در این شرکت محسوب می‌شود. با توجه به اینکه این شرکت از به روزترین تکنولوژی و فناوری‌ها استفاده کرده، در بین مردم بسیار محبوب واقع شده است. برای آشنایی بیشتر با نکات مهم در پیشگیری از آتش سوزی وسایل برقی می‌توانید با کارشناسان این مجموعه ارتباط برقرار کنید.

 

سوالات متداول

آیا می‌توان از آتش سوزی لوازم برقی پیشگیری کرد؟

بله با رعایت نکات ایمنی هنگام استفاده از لوازم برقی، می‌توانید تا حد زیادی از آتش سوزی و خسارت ناشی از آن پیش پیشگیری کنید.

آیا در اثر استفاده نادرست از لوازم برقی ممکن است با خسارت‌های جانی مواجه شد؟

بله در اثر قطعی، اتصالی و جریان کوتاه برق ممکن است آتش سوزی رخ دهد و در نتیجه خسارت‌های جانی فراوان را به همراه دارد.

مناسب‌ترین کپسول برای خاموش کردن آتش ناشی از لوازم برقی کدام است؟

کپسول co2 مناسب‌ترین کپسول برای خاموش کردن آتش ناشی از لوازم برقی است؛ چون هادی الکتریسیته نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *