آموزش نگهداری صحیح کپسول آتش نشانی

آموزش نگهداری صحیح کپسول آتش نشانی

در میان وسایل مختلفی که برای اطفاء حریق وجود دارد کپسول آتش نشانی از جایگاه خاص و ویژه‌ای برخوردار است. در جهت اینکه کپسول آتش نشانی عملکرد درست و بهینه ای داشته باشد باید به نگهداری درست و اصولی آن توجه ویژه ای شود. رعایت این موارد به افزایش طول عمر کپسول نیز کمک می‌کند.

به صورت کلی می توان گفت اکثر کپسول‌های آتش نشانی موجود در بازار طول عمر معادل ده الی چهارده یا پانزده سال دارند. با رعایت اصول نگهداری می توان طول عمر آن را تا هجده الی بیست سال نیز افزایش دهید. برای اینکه اطلاعات خود را در خصوص آموزش نگهداری صحیح کپسول آتش نشانی و همچنین مقررات مربوط به نصب و نگهداری کپسول‌های آتش نشانی کامل کنید با ما در ادامه همراه شود.

 

محل نصب کپسول آتش نشانی

استانداردهای متعددی را برای نصب کپسول آتش نشانی مشخص کرده‌اند که توجه به تمامی آن‌ها ضرورت دارد. بهترین مکان برای نگهداری صحیح کپسول آتش نشانی به دور از نور مستقیم خورشید، برف، باران و… است. به هیچ عنوان کپسول آتش نشانی را در کنار موادی که دارای خاصیت اشتعال زا هستند قرار ندهید چون احتمال آتش سوزی را در پی دارد.

به صورت رایج اکثر افراد محلی را در کنار درب ورودی و خروجی ساختمان، نزدیک آشپزخانه که احتمال آتش سوزی وجود دارد، در کنار تجهیزات مختلف الکترونیکی و همچنین در نزدیکی موادی که خاصیت اشتعال زا دارد برای قرار دادن کپسول آتش نشانی در نظر می گیرند.

کپسول‌های آتش نشانی از نظر وزنی به دو دسته کلی زیر هجده کیلو و بالای هجده کیلو تقسیم بندی می شود که ارتفاع هر کدام از آنها به هنگام نصب فرق می کند. برای اندازه گیری ارتفاع کپسول آتش نشانی با زمین لازم است بالاترین نقطه آن را در نظر بگیرید. کپسول‌هایی که وزن آن‌ها از هجده کیلو کمتر است را باید به گونه ای نصب کنید که فاصله آن از زمین 1.5 متر باشد.

تنها در این صورت تمامی افراد اعم از کودک و بزرگسال به راحتی می توانند در موقعیت‌های حساس از کپسول آتش نشانی استفاده کنند. کپسول‌هایی که بالای هجده کیلو است را نیز باید به گونه ای باید قرار دهید که با زمین تنها 1 متر فاصله داشته باشد.

محل نصب کپسول آتش نشانی

بهترین دما برای نگهداری از کپسول آتش نشانی

بسیاری از افراد تصور می کنند که دمای محیطی که درون آن کپسول وجود دارد مهم نیست. باید بدانید که اینگونه نیست و در صورت عدم وجود دمای مناسب کپسول به درستی کار نمی کند. بهترین دما برای محلی که کپسول آتش نشانی درون آن قرار دارد بین منفی منفی پانزده تا پنجاه درجه سانتی گراد است. دماهای پایین تر از منفی پانزده درجه سانتی گراد باعث عملکرد نادرست کپسول می‌شود. دماهای بالاتر از پنجاه درجه نیز علاوه بر عدم عملکرد درست خرابی آن را نیز در پی دارد.

 

زمان شارژ کردن کپسول آتش نشانی

شارژ کپسول آتش نشانی در زمان مناسب نیز از جمله مواردی است که به هنگام بررسی و نگهداری از کپسول آتش نشانی در نظر گرفته می شود. چه بسا در موارد بسیار زیادی به دلیل عدم شارژ کپسول حوادث جبران ناپذیری اتفاق افتاده است. بر روی کپسول‌های مختلف تاریخ انقضا وجود دارد. این تاریخ از زمان شارژ کپسول به مدت یکسال اعتبار دارد. در صورتی که تاریخ انقضا فرا برسد باید برای شارژ مجددا آن اقدام کنید هر چند که در طی مدت یک سال هیچ استفاده‌ای از آن نشده باشد.

در صورتی که به دلایل گوناگون کپسول شما دچار خرابی و آسیب دیدگی شده است نیز در درجه اول باید برای شارژ کردن آن اقدام کنید. در صورتی که پس از خواندن مطالب آموزش نگهداری صحیح کپسول آتش نشانی متوجه نامناسب بودن شرایط محیطی جهت نگهداری از آن شده اید نیز باید برای شارژ کردن آن اقدام نمایید. هر گونه استفاده از کپسول حتی برای خاموش کردن آتش بسیار کوچک نیز نیاز به شارژ کردن آن را در اولویت قرار می‌دهد.

 

چک کردن دوره ای کپسول آتش نشانی

یکی از مهمترین اصول نگهداری صحیح کپسول آتش نشانی چک کردن مداوم و دوره ای کپسول آتش نشانی است. بر روی کپسول صفحه ای وجود دارد که میزان فشار آن را نشان می دهد. از اینکه عقربه بر روی درجه فشار مناسبی قرار گرفته است اطمینان پیدا کنید. یکی از بهترین امکانات در برخی از کپسول‌های آتش نشانی نمایشگر آزمایشی است. با فشار دادن این نمایشگر به سادگی می‌توانید از داشتن فشار مناسب کپسول مطمئن شوید.

قسمت‌های مختلف کپسول شامل بدنه، شیلنگ و همچنین نازلی که بر روی آن قرار گرفته را با دقت کامل بررسی کنید. هر گونه فرورفتگی و برآمدگی که بر روی این نواحی وجود داشته باشد عملکرد کپسول را دچار اختلال می نماید. در کنار تمامی موارد گفته شده هر ماه کپسول را تکان دهید و وجود و عدم وجود گاز را بررسی کنید.

چک کردن دوره ای کپسول آتش نشانی

خرید کپسول آتش نشانی از ماهان گستر

با توجه به اینکه کیفیت کپسول آتش نشانی اهمیت بسیار زیادی در جلوگیری از بروز حوادث جبران ناپذیر دارد خرید آن بسیار دقیق و حساس است. فروشگاه‌های بسیار زیادی در زمینه فروش و عرضه انواع کپسول آتش نشانی به صورت حضوری و غیر حضوری فعال هستند که یکی از بهترین آن‌ها ماهان گستر است. انواع کپسول آتش نشانی co2، کپسول آتش نشانی آب و گاز، کپسول آتش نشانی بیوورسال، کپسول آتش نشانی 6ABG توسط این فروشگاه به فروش می رسد که می توانید برای خرید آن اقدام کنید.

تمام محصولات موجود در این فروشگاه از بهترین برندهای تولید کننده کپسول آتش نشانی تهیه شده است. یکی از خدمات ارزشمند و بسیار خوب این شرکت ارائه فاکتور رسمی به هنگام ارسال و بسته بندی محصولات مورد نظر شما می باشد.

 

سوالات متداول

به هنگام مشاهده کپسول آتش نشانی چه مواردی نیاز به بررسی دارد؟

به هنگام مشاهده کپسول در درجه اول باید به این مسئله توجه کنید که در محل مناسب و قابل دسترسی قرار داشته و همچنین بر روی هیچ پارچه ای و تجهیزات دیگری نباشد. بهترین مکان برای نگهداری از کپسول آتش نشانی را انتخاب کنید. نازل و شیلنگ کپسول را از نظر عدم وجود هر گونه انسداد بررسی نمایید. پین هر کپسول باید کاملا مهروموم شده باشد. در برخی از مواقع کپسول به هنگام حمل و نقل دچار نشتی می شود که این موضوع نیز نیاز به بررسی دارد. سطح رویی کپسول نیز باید کاملا تمیز و بدون هر گونه کثیفی و آلودگی باشد.

کپسول آتش نشانی هر چند وقت یکبار نیاز به بررسی دارد؟

برای اطمینان از عملکرد صحیح کپسول آتش نشانی نیاز است که به صورت ماهیانه بررسی شود. در بررسی ماهیانه مواردی همچون تاریخ انقضا، تاریخ شارژ کپسول، سالم بودن بدنه و همچنین وجود و یا عدم وجود صدمات فیزیکی را باید چک کنید. در کنار بررسی ماهیانه کپسول آتش نشانی باید به صورت سالیانه نیز آن را توسط متخصصین ماهر و با تجربه در این زمینه چک نمایید.

به هنگام خرید کپسول آتش نشانی به چه مواردی باید توجه شود؟

انواع مختلف کپسول آتش نشانی در سایزهای مختلفی در بازار وجود دارد. به هنگام خرید کپسول توجه کنید که کاملا بر اساس استانداردهای جهانی ساخت آن را انجام داده باشند. به تاریخ انقضای موجود بر روی کپسول توجه کرده و از معتبر بودن آن مطمئن شوید. متریال سازنده کپسول آتش نشانی را نیز باید به هنگام خرید بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *