راه‌های جلوگیری از حریق در طبیعت

راه‌های جلوگیری از حریق در طبیعت

آتش‌ سوزی‌هایی که در جنگل و طبیعت رخ می‌دهند، می‌توانند آتش سوزی طبیعی یا غیر طبیعی باشند که اقدامات پیشگیرانه لازم را برای مهار آن‌ها باید در نظر گرفت. آتش ‌سوزی‌هایی که در طبیعت رخ می‌دهند با توجه به شدتی که دارند می‌توانند اثرات فاجعه باری به همراه داشته باشند که این اثرات می‌تواند شامل از دست دادن جان افراد، تخریب اموال، آسیب گسترده محیط زیست و از بین رفتن تنوع زیستی شود. در ادامه راهکارهای ایمنی آتش سوزی در مناطق جنگلی و مرتعی را بیشتر توضیح خواهیم داد.

 

دلایل آتش سوزی در طبیعت

علاوه بر دلایل طبیعی از جمله صاعقه و فوران‌های آتشفشانی، علل انسانی بیشترین عامل ایجاد آتش ‌سوزی در طبیعت و جنگل‌ها هستند. طبق تحقیقات صورت گرفته بیش از ۹۰ درصد آتش‌ سوزی‌هایی که در طبیعت و جنگل‌ها رخ می‌دهد، ناشی از فعالیت انسانی است که بسیاری از آن‌ها قابل پیشگیری است. با پیروی از برخی دستورالعمل‌های ایمنی، می‌توان از حریق در طبیعت به طور موثر جلوگیری کرد.

قطعاً آتش سوزی‌های عامل انسانی چه به صورت تصادفی چه به صورت عمدی، می‌توانند برای اکوسیستم، اقتصاد و جوامع یک تهدید مهم به شمار بیایند. در بسیاری از مواقع یک سهل انگاری می‌تواند به راحتی یک آتش سوزی کوچک را به یک آتش سوزی کنترل نشده تبدیل کند. گرچه اقدامات متعددی برای کاهش این خطرات انجام می‌شود اما رفتار مسئولانه در طبیعت بسیار موثر خواهد بود.

 

پیشگیری از آتش سوزی در طبیعت

خاموش کردن سیگار: یکی از عوامل مهم حریق در طبیعت، استعمال دخانیات است. اگر اهل سیگار کشیدن هستید، پس از پایان یافتن سیگار باید آن را با آب خاموش کنید یا در ظرفی آن را خاموش کنید که احتمال پخش شدن خاکستر آن وجود نداشته باشد. به هر طریقی سیگار را خاموش کنید اما آن را بر روی زمین پرتاب نکنید. حتی اگر در طبیعت در داخل خودرو هستید و از سیگار استفاده می‌کنید، در حین حرکت خودرو ته سیگار را از شیشه ماشین به بیرون پرتاب نکنید.

پیشگیری از آتش سوزی در طبیعت

اگر برای روشن کردن سیگار یا موارد دیگری از چوب کبریت استفاده می‌کنید، آن را هرگز در حالت روشن در محیط پرتاب نکنید. باید از خاموش شدن چوب کبریت اطمینان حاصل کنید، سپس آن را طبیعت رها کنید.

عدم رها کردن بطری‌های شیشه ای: بطری‌های شیشه‌ای و پلاستیکی و یا هر قطعه‌ای که از جنس شیشه یا پلاستیک باشد، اگر در طبیعت رها شود، همچون ذره بین عمل کرده و می‌تواند منجر به آتش سوزی در طبیعت شود. به خصوص در فصول پاییز و زمستان که علف‌ها و شاخه‌های خشک زیاد هستند، هرگز بطری‌های شیشه‌ای را در طبیعت رها نکنید و آن‌ها را با خود به خانه برگردانید.

استقرار در طبیعت در مکان مناسب: اگر اهل طبیعت گردی و کمپینگ هستید، باید جایی را برای مستقر شدن انتخاب کنید که ممنوعیتی برای آتش روشن کردن وجود نداشته باشد. در بسیاری از مناطق ممنوعیت‌هایی لحاظ شده است که نباید در آن مناطق آتش روشن کنید.

توصیه می‌شود در جایی بدون پوشش گیاهی کمپ را راه اندازی کنید. بهتر است بین فضایی که کمپ را راه اندازی می‌کنید و مزارع یا جنگل، مرزهایی را ایجاد کنید. این مرز را می‌توانید با استفاده از سنگ چین و یا خاک ریز ایجاد کنید تا با خیال آسوده بتوانید آتش را ایجاد و از گرمای آن استفاده کنید. با استفاده از مرزهای این چنینی در صورت وقوع آتش سوزی امکان گسترش آن وجود نخواهد داشت.

خاموش کردن آتش در طبیعت: برای درست کردن آتش در طبیعت باید فضایی را انتخاب کنید که پوشش گیاهی بسیاری وجود نداشته باشد. پس از ایجاد آتش نیز باید اطراف آن را با سنگ‌های بزرگ مهار کنید تا آتش گسترش پیدا نکند. اگر قصد برگشت از کمپینگ را دارید، هرگز آتش را به حال خود رها نکنید. باید آتش را با آب خاموش کنید و در صورت‌ عدم وجود آب می‌توانید آتش را در زیر خاک مدفون کنید. سپس کمی صبر کنید تا کاملاً خاکستر آن سرد شود، چرا که با ورزش باد خاکسترها می‌توانند پخش شده و منجر به آتش سوزی شوند.

سوزاندن زباله به روش ایمن: سوزاندن زباله‏ ها در آتش شرایطی را فراهم می‌کند تا زباله‌ها را در طبیعت رها نکنید. اما سوزاندن زباله باید با دقت انجام شود، به دور از پوشش گیاهی و کاملاً کنترل شده باشد. اگر مقدار زباله‌ها بسیار زیاد است، آن‌ها را در حجم کم بسوزانید تا بتوانید حریق را کنترل کنید.

عدم استفاده از آتش در کلبه‌های چوبی: بسیاری از افراد در جنگل‌ها، مزارع و مراتع در خانه‌های چوبی ساکن می‌شوند. سقف این کلبه‌ها بیشتر از شاخ و برگ پوشانده می‌شود، در نتیجه هرگز نباید در داخل این کلبه‌های چوبی از آتش استفاده کنید.

در بافت روستا یا جنگل‌ها بهتر است خانه‌ها از سنگ و سیمان ساخته شوند. با توجه به پوشش گیاهی بسیار در این مناطق، خانه‌های سیمانی می‌توانند در برابر آتش مقاوم‌تر باشند. کلبه‌های چوبی بیشتر در معرض حریق هستند. با استفاده از پنجره‌های مناسب و شیشه‌های ضد حریق نیز می‌توان خانه را ایمن کرد.

نگهداری صحیح از هیزم: اگر در خانه‌های روستایی ساکن هستید که در اطراف شما پوشش گیاهی زیادی وجود دارد، برای نگهداری هیزم باید آن را در فاصله حدود ۱۰ متری از خانه نگهداری کنید. یا اگر از مایعات قابل اشتعال استفاده می‌کنید آن‌ها را باید در ظرف مخصوص و دورتر از فضای خانه نگهداری کنید.

از بین بردن پوشش گیاهی خشک: اگر در اطراف محل سکونت شما درختان و پوشش گیاهی خشک وجود دارد، بهتر است فضای اطراف را از وجود آن‌ها پاکسازی کنید. در صورت وقوع آتش سوزی در نزدیکی محل سکونت شما، آتش متوقف می‌شود و اگر آتش سوزی در فضای خانه رخ دهد، امکان انتشار آن به بیرون کمتر خواهد شد.

البته توصیه می‌شود در اطراف خانه درختان و گیاهانی را بکارید که در برابر آتش مقاوم هستند. درختانی همچون کاج از مقاومت بالایی برخوردار هستند. شما باید اطلاعات خود را نسبت به آتش سوزی در طبیعت و مقابله با آن، بالا ببرید تا در مواقع اضطراری بهترین عملکرد را داشته باشید.

چمن زنی با دقت بالا: اگر در اطراف محل سکونت شما چمن وجود دارد، یا اگر می‌خواهید چمن حیاط یا باغ خود را کوتاه کنید، یک نکته مهم را به خاطر بسپارید. معمولا هر جایی که چمن وجود دارد، سنگ ریزه نیز وجود دارد. زمانی که تیغه چمن زنی با سنگ برخورد کند، امکان ایجاد جرقه وجود دارد. اگر علف‌ها کمی خشک باشند و وزش باد وجود داشته باشد، این جرقه‌ها می‌توانند منجر به آتش سوزی شوند.

در کنار کوتاه کردن چمن‏ ها، جمع آوری شاخه و برگ‌های خشک نیز می‌توانند از گسترش آتش جلوگیری کنند.

بررسی‌های مداوم: اگر در جایی ساکن هستید که پوشش گیاهی بسیاری وجود دارد و یک حریق کوچک می‌تواند بسیار فاجعه بار باشد، باید به طور سالانه سیستم گرمایشی همچون شومینه و دودکش آن را بررسی کنید.

 

راهکارهای ایمنی آتش سوزی در مناطق جنگلی و مرتعی

از اقدامات ضروری برای آتش سوزی در مزارع و جنگل‌ها این است که بر روی نقشه قسمت‌هایی که در گذشته دچار حریق شده‌اند را کاملاً مشخص کنید. با مشخص کردن این فضاها باید توجه و تمرکز در این مناطق بیشتر باشد، چرا که امکان تردد انسانی بیشتر است و امکان وقوع آتش نیز افزایش پیدا می‌کند.

در مناطق مرتفع می‌توان دیده‌بان در نظر گرفت. دیده‌بان‌ها می‌توانند به راحتی در ابتدای آتش سوزی با مشاهده دود آن را اطلاع داده و از گسترش آتش جلوگیری کنند. به ویژه در فصل بهار و تابستان که گرما افزایش پیدا می‌کند، دیده‌بان‌ها در فاصله‌های مشخص می‌توانند در سرعت اعلام حریق بسیار تاثیرگذار باشند.

بر روی نقشه مسیرهایی که خطر کمتری دارند و این امکان را فراهم می‌کنند که آتش نشان‌ها بتوانند با سرعت، خود را به حریق برسانند، باید مشخص شوند.

دکل‌های مخابراتی در جنگل‌ها و مراتع می‌توانند اعلام حریق را بسیار سریع اعلام کنند.

باید تجهیزات اطفای حریق در جنگل‌ها و مزارع در فضاهای به خصوصی نگهداری و کاملاً بررسی شوند تا همیشه آماده استفاده باشند.

اگر در مزارع یا جنگل‌ها کار می‌کنید توصیه می‌شود محصولات کشاورزی که باید سوزانده شوند، در جایی دورتر از مزارع و جنگل‌ها آتش زده شوند. اگر در نزدیکی مراتع، مزارع و جنگل‌ها باقیمانده محصولات کشاورزی را بسوزانید، احتمال آتش سوزی گسترده بسیار زیاد خواهد بود.

در مزارع و مراتع بهتر است چاه‌های آب یا استخرهای معمولی آب اجرا شود تا در وقوع آتش سوزی آتش نشان‌ها بتوانند به سرعت آتش را مهار کنند.

 

بهترین روش برای خاموش کردن آتش سوزی در یک مزرعه

اگر به هر دلیلی در مزارع آتش سوزی رخ دهد، اگر تجهیزات ایمنی مناسب در اختیار داشته باشید، مهار آتش می‌تواند آسان‌تر باشد. کپسول‌های آتش‌ نشانی یکی از عناصر حیاتی و بهترین روش برای خاموش کردن آتش سوزی در یک مزرعه هستند. کپسول‌های آتش نشانی را می‌توانید در انبارها، کارگاه‌ها، تراکتورها، کمباین‌ها و سایر ماشین‌هایی که در مزارع مشغول کار هستند، قرار دهید.

شما باید با توجه به مساحت مزرعه و میزان حریقی که ممکن است رخ دهد، کپسول‌های آتش ‌نشانی را با ظرفیت‌های مختلف انتخاب کنید. با بررسی کپسول‌های آتش ‌نشانی به صورت ماهانه و شارژ به موقع آن‌ها نیز می‌توانید همیشه آماده مهار حریق در مزرعه باشید.

بهترین کپسول آتش نشانی برای مهار آتش در مزرعه کپسول‌های آتش ‌نشانی ABC هستند. این کپسول‌ها که حاوی آمونیوم فسفات هستند، می‌توانند آتش را به سرعت مهار کنند. با توجه به ظرفیت کپسول زمان تخلیه آن‌ها می‌تواند از ۸ تا ۲۵ ثانیه به طول انجامد. در هر جایی که تجهیزات کشاورزی را نگهداری می‌کنید کپسول‌های آتش ‌نشانی نیز باید در آنجا نصب شوند تا به سرعت بتوانید آتش را مهار کنید.

بهترین روش برای خاموش کردن آتش سوزی در یک مزرعه

خرید کپسول آتش نشانی از شرکت ماهان گستر همگام

اگر قصد سفر در طبیعت را دارید و یا اگر در مزارع و باغ‌ها ساکن هستید، یکی از موارد ایمنی که باید به آن توجه کنید، استفاده از تجهیزات اطفا حریق است. با توجه به اینکه آتش سوزی‌هایی که در طبیعت، جنگل‌ها، مزارع و مراتع رخ می‌دهند به سرعت می‌توانند گسترش پیدا کنند، در هر لحظه باید آماده اطفای حریق باشید. کپسول‌های آتش نشانی در ظرفیت‌های مختلف این امکان را به شما می‌دهند تا آتش را با سرعت عمل بالایی مهار کنید.

شرکت ماهان گستر همگام انواع کپسول‌های آتش نشانی از جمله کپسول آتش ‌نشانی پودر و گاز، کپسول آتش نشانی آب و گاز، کپسول آتش نشانی بیوورسال، کپسول آتش نشانی ABC، کپسول آتش نشانی CO2 و کپسول FM200 را برای حریق‌های مختلف به فروش می‌رساند. تلاش کرده‌ایم کپسول‌های آتش ‌نشانی را از برندهای معتبر تهیه و آن را به لیست فروش خود اضافه کنیم.

تمامی محصولاتی که از ماهان گستر همگام خریداری می‌کنید دارای فاکتور رسمی هستند و این اطمینان را به شما می‌دهیم که یک کپسول استاندارد را خریداری کرده اید. شارژ کپسول آتش نشانی، فروش تجهیزات اعلام و اطفا حریق از دیگر خدماتی هستند که در مناطق مختلف به کاربران خود ارائه می‌دهیم.

 

سخن پایانی

رفتن به طبیعت می‌تواند سرشار از هیجان و تجربه خوب باشد، به شرط آنکه تمام موارد ایمنی را برای جلوگیری از وقوع حریق در نظر بگیرید. کمپینگ در جای مناسب، خاموش کردن آتش از طریق آب یا خاک، پرتاب نکردن سیگار روشن بر روی زمین، رها نکردن بطری‌های پلاستیکی و شیشه‌ای در طبیعت از جمله مواردی هستند که می‌توانند از آتش ‌سوزی در جنگل، مزارع و مراتع جلوگیری کنند.

 

سوالات متداول

دلایل آتش‌ سوزی در طبیعت چیست؟

آتش سوزی در طبیعت با دو علت ایجاد می‌شود، علت اول می‌تواند دلایل طبیعی همچون صاعقه و فوران‌های آتشفشان باشد و علت دوم می‌تواند خطاهای انسانی باشد.

چگونه از آتش سوزی در طبیعت جلوگیری کنیم؟

خاموش کردن سیگار، عدم پرتاب شیشه و پلاستیک، کمپینگ در جای مناسب، خاموش کردن آتش در طبیعت، سوزاندن زباله در طبیعت به روش ایمن از جمله مواردی هستند که از طریق آن‌ها می‌توان از وقوع آتش سوزی جلوگیری کرد.

کدام کپسول آتش نشانی برای مهار آتش در مزارع مهم است؟

کپسول‌های آتش نشانی ABC که حاوی آمونیوم فسفات هستند برای مهار آتش در مزارع می‌توانند انتخاب بسیار مناسبی باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *