لوله گالوانیزه آتش نشانی 

Fire galvanized pipe

(لوله گالوانیزه جزو خدمات شرکت ماهان گستر همگام نیست.)

 

رعایت موارد ایمنی در برابر آتش سوزی‌ها یکی از الزاماتی است که هر ساختمانی باید به آن توجه داشته باشد. طراحان و صاحبان ساختمان‌ها باید اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای افزایش ایمنی در برابر آتش‌سوزی در ساختمان‌ها اجرا کنند. از انواع سیستم‌های آتش ‌نشانی که در ساختمان‌ها می‌تواند طراحی و اجرا شود، می‌توان به سیستم خشک، تر و ترکیبی اشاره کرد.

برای اجرای هر یک از این روش‌ها باید نسبت به لوله کشی آتش نشانی اقدام شود. لوله کشی باید با بهترین لوله‌ها انجام شود تا سیستم آتش نشانی عملکرد خوبی داشته باشد. در ادامه ویژگی‌ها و مشخصات لوله گالوانیزه آتش نشانی را برای اجرای لوله کشی آتش نشانی بیشتر توضیح خواهیم داد.

 

لوله کشی آتش نشانی

Fire piping

قطعاً اجرای سیستم اطفا حریق، در کنار استفاده از کپسول‌های آتش نشانی برای ساختمان‌های چندین طبقه ضرورت خواهد داشت. برای تغذیه سیستم اطفا حریق که می‌تواند اسپرینکلر و یا شلنگ آتش نشانی باشد، لوله کشی باید کاملاً استاندارد و با لوله‌های با کیفیت انجام شود.

سیستم‌های لوله کشی آتش نشانی می‌توانند در روش‌تر، روش خشک و ترکیبی اجرا شوند که در همه روش‌ها باید از لوله‌های گالوانیزه استفاده شود. دقت داشته باشید که لوله آتش نشانی با لوله کشی آب شهری که در ساختمان‌ها اجرا می‌شود، تفاوت دارد.

 

مزیت انتخاب لوله گالوانیزه

  • مقاومت در برابر حرارت بالا

زمانی که آتش‌سوزی در ساختمان رخ می‌دهد، امکان دارد دمای شعله‌ها بسیار بالا برود، تا حدی که فلزاتی که در محیط وجود دارند، ذوب شوند. برای اینکه سیستم لوله کشی آتش نشانی بتواند عملکرد خوبی داشته باشد، باید در برابر دمای بالا مقاومت خوبی از خود نشان دهد. بنابراین از لوله‌هایی باید استفاده کرد که حداقل تا دمای ۱۴۸۰ درجه سانتیگراد بتوانند در برابر حرارت مقاومت بالایی داشته باشند، بدین منظور از لوله‌ گالوانیزه آتش نشانی استفاده می‌کنند.

 

  • مقاومت در برابر ضربه

مزیت دیگر استفاده از این لوله‌ها این است که نیازی به جوشکاری ندارند و میزان آسیبی که به آن‌ها وارد می‌شود نسبت به سایر لوله‌ها، بسیار کمتر است. بنابراین زمانی که لوله مقاومت بالایی در برابر عوامل خارجی داشته باشد، می‌توان آن را برای سیستم لوله کشی اماکنی که امکان انفجار وجود دارد، همچون صنایع نفت و گاز، پتروشیمی و کارخانه‌های مواد شیمیایی، انتخاب کرد.

 

  • مقاومت در برابر فشار بالای آب

معمولا در ساختمان‌های بزرگ تجاری و اداری چند طبقه، اماکنی همچون کارخانه‌ها و پالایشگاه‎ها، پارکینگ‌ها و مراکز صنعتی که امکان وقوع آتش سوزی‌های گسترده و حجیم وجود دارد، باید آب با فشار بالا به سمت شعله‌ها پرتاب شود تا اطفا حریق در زمان کوتاهی انجام و خسارات کاهش پیدا کنند. لوله‌های گالوانیزه از مقاومت بالایی برخوردار هستند و در برابر فشار زیاد آب دچار ترک و ترکیدگی نمی‌شوند.

 

  • مقاومت در برابر رطوبت

لوله گالوانیزه آتش نشانی نه تنها باید در برابر فشار آب و حرارت بالا، مقاومت بالایی داشته باشد، بلکه باید در برابر رطوبت، خوردگی و زنگ زدگی نیز استحکام خوبی داشته باشد. هر میزان از خوردگی و زنگ زدگی بر روی لوله‌های آتش نشانی می‌تواند به طور کلی سیستم لوله کشی را مختل کند.

 

  • مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی

در برخی از فضاها امکان دارد که سیستم لوله کشی آتش نشانی در فضای باز نصب شود، لوله‌های گالوانیزه در برابر انواع شرایط آب و هوایی، گرد و غبار، برف و باران مقاومت خوبی دارند. باید این نکته را خاطر نشان کرد که استفاده از لوله‌های گالوانیزه برای سیستم آتش نشانی در فضای باز نسبت به فضای بسته از طول عمر کمتری برخوردار خواهد بود. لوله‌های گالوانیزه در برابر تنش‌های مکانیکی، حمل و نقل و نصب نیز از استحکام خوبی برخوردار هستند.

 

مشخصات لوله گالوانیزه آتش نشانی

Specifications of galvanized fire fighting pipe

  • گالوانيزه کردن

گالوانیزه کردن لوله‌های فولادی به این صورت است که پس از اینکه لوله‌ها ساخته و آماده شدند، در حوضچه‌ای از محلول روی غوطه‌ور می‌شوند، تا بخش بیرونی و داخلی لوله کاملاً با روی پوشیده شود. به دلیل پوشش روی، مقاومت لوله در برابر فشار آب، حرارت و زنگ زدگی بالاتر می‎رود.

 

  • ضخامت

ضخامت لوله‌ گالوانیزه آتش نشانی با توجه به نوع ورقی که به کار رفته است و تعداد دفعاتی که از روی استفاده شده است، می‌تواند متغیر باشد. دقت داشته باشید که اگر در فضای موجود امکان آتش‌سوزی بسیار گسترده وجود دارد که دمای بالایی ایجاد خواهد شد، باید ضخامت لوله گالوانیزه را بیشتر انتخاب کنید چرا که نیاز به آب با فشار بالا است و علاوه بر این در برابر حرارت بالا مقاومت داشته باشد.

قطر لوله‌های گالوانیزه می‌تواند بین ۱ تا ۸ اینچ متغیر باشد و طول آن‌ها نیز معمولا ۶ متر است که با توجه به طراحی سیستم لوله کشی، لوله‌ها می‌توانند در متراژ مختلف خریداری شوند.

 

لوله گالوانیزه مانیسمان

یکی از انواع لوله‌های گالوانیزه، مانیسمان است. لوله‌های گالوانیزه مانیسمان بدون درز تولید می‌شوند و آنچه این لوله را نسبت به گالوانیزه متمایز کرده است، وجود آهن در پوشش لوله است. یعنی علاوه بر اینکه از روی برای روکش استفاده می‌شود از مقدار کمی آهن نیز برای استحکام بیشتر لوله‌ها استفاده می‌شود.

این میزان از درصد آهن کمک می‌کند تا لوله‌ها در برابر خوردگی‌های اسید و باز نیز مقاومت خوبی داشته باشند. بر اساس استانداردها، رنگ قرمز را برای لوله‌های آتش نشانی در نظر گرفته‌اند تا نسبت به سایر لوله‌ها متمایز باشند.

استفاده از لوله گالوانیزه مانیسمان به دلیل‌ عدم وجود درز، امنیت و ایمنی بیشتری را ارائه می‌دهد. به دلیل فاقد عملیات جوشکاری بر روی لوله می‌تواند در برابر فشارهای بالا مقاومت عالی داشته باشند. کاربرد لوله‌های مانیسمان به دلیل ‌عدم وجود درز برای بسیاری از صنایع از جمله نفت، پتروشیمی، انتقال گاز و سیستم لوله کشی آتش نشانی استفاده می‌شود. قیمت لوله آتش نشانی مانیسمان با توجه به کارخانه تولید کننده می‏تواند متغیر باشد.

 

تفاوت‌های لوله گالوانیزه و سیاه

اگر قصد دارید از لوله سیاه برای سیستم آتش نشانی استفاده کنید باید بگوییم که انتخاب درستی را انجام نداده اید. از تفاوت‌های لوله گالوانیزه و سیاه می‌توان به وجود لایه روی اشاره کرد. بر روی لوله‌های فولادی گالوانیزه از یک لایه روی استفاده شده است که در لوله‌های فولادی سیاه این لایه وجود ندارد.

نه تنها عمر لوله کاهش پیدا می‌کند بلکه در برابر رطوبت و حرارت نیز از مقاومت لازم برخوردار نخواهد بود. در نتیجه قیمت لوله سیاه بسیار کمتر از گالوانیزه است و قیمت پایین یکی از دلیل انتخاب لوله سیاه است.

 

خرید لوله گالوانیزه آتش نشانی

گرچه می‌توان از سایر لوله‌ها نیز برای لوله کشی آتش نشانی استفاده کرد، اما لوله‌های گالوانیزه این اطمینان را به شما می‌دهند که عمر طولانی دارند و دچار خوردگی، پوسیدگی و زنگ زدگی نمی‌شوند.

لوله‌های گالوانیزه بر اساس وزن در چهار گروه سبک، متوسط، سنگین و فوق سنگین طبقه‌بندی می‌شوند. در واقع فاکتوری که برای این طبقه‌بندی در نظر گرفته شده است، ضخامت لوله است که منجر به کاهش یا افزایش وزن لوله می‌شود. بیشتر از لوله‌های سنگین و فوق سنگین برای لوله کشی آتش نشانی استفاده می‌شود، چرا که ضخامت بالا کمک می‌کند تا مقاومت آن‌ها در برابر فشار آب و حرارت آتش بالا برود.

قطعاً به هنگام اجرای سیستم لوله کشی آتش نشانی در ساختمان، کیفیت و جنس لوله‌ آتش‌ نشانی باید مورد بررسی قرار گیرند. هرگونه بی‌احتیاطی در انتخاب می‌تواند منجر به از دست دادن کل سیستم لوله کشی شود.
اگر لوله گالوانیزه را از برند معتبر انتخاب کنید، این تضمین وجود دارد که محافظ روی از کیفیت بالا برخوردار است و لوله در طولانی مدت دچار خوردگی و آسیب نمی‌شود.

 

خرید لوله گالوانیزه آتش نشانی از شرکت ماهان گستر همگام

شرکت ماهان گستر همگام در تامین کپسول آتش نشانی co2، کپسول آتش نشانی آب و گاز، کپسول آتش نشانی بیوورسال، کپسول آتش نشانی پودر و گاز و کپسول آتش نشانی ABC از برندهای معتبر، تلاش کرده است تا خریداران یک خرید مقرون به صرفه اما باکیفیت انجام دهند.

برای نصب سیستم لوله کشی آتش نشانی نیز اگر به لوله‌های گالوانیزه نیاز دارید، از برندهای خوشنام این محصول فولادی را با قیمت مناسبی به فروش می‌رسانیم. برندهای بسیاری در تولید لوله‌های گالوانیزه آتش ‌نشانی در حال فعالیت هستند که توانسته‌اند با ارائه محصولات با کیفیت و استاندارد نظر خریداران را به خود جلب کنند.

با شناسایی و همکاری با این برندها، سعی کرده‌ایم فعالیت خود را در زمینه‌های دیگر نیز به بهترین شکل ممکن، ادامه دهیم. با ارائه فاکتور رسمی توسط شرکت، با خیال آسوده تجهیزات آتش نشانی را خریداری و ایمنی ساختمان خود را فراهم کنید.

 

قیمت لوله گالوانیزه آتش نشانی

هرگز برای خرید لوله گالوانیزه آتش نشانی قیمت را در اولویت قرار ندهید، سیستم لوله کشی آتش نشانی باید از مقاومت بالایی در برابر حرارت و رطوبت برخوردار باشد. بنابراین می‌توان گفت در قیمت لوله گالوانیزه آتش نشانی، فاکتور کیفیت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به طور کلی تنوع در لوله‌های گالوانیزه از نظر ضخامت بسیار زیاد است که این موضوع ارتباط مستقیمی با وزن و قیمت آن خواهد داشت.

 

سخن پایانی

قطعاً در ساختمان‌های بلند مرتبه، ساختمان‌های تجاری که واحد صنفی بسیاری در حال فعالیت هستند، یا مراکز صنعتی بزرگ که با موادی سروکار دارند که امکان احتراق وجود دارد، اهمیت به ایمنی و امنیت باید دوچندان باشد.

اگر می‌خواهید در وقوع آتش‌سوزی خسارات به میزان حداقل کاهش پیدا کند و خسارات جانی اتفاق نیفتد، برای مقابله با آتش می‌توانید سیستم لوله کشی آتش نشانی را اجرا کنید. با انجام این لوله کشی می‌توانید از اسپرینکلر و قرقره شلنگ‌های آتش نشانی برای مهار آتش استفاده کنید. یک سیستم لوله کشی با لوله گالوانیزه، تا سال‌ها دوام خواهد داشت و در برابر خوردگی و زنگ زدگی آسیب نمی‌بیند.

 

سوالات متداول

1. لوله گالوانیزه مناسب برای لوله کشی آتش نشانی چیست؟

در میان انواع لوله‌های گالوانیزه، نوع مانیسمان به دلیل ‌عدم وجود درز مقاومت بالاتری دارد.

 

2. مقاومت لوله‌های گالوانیزه یا آتش نشانی چه اندازه است؟

لوله‌های گالوانیزه می‌توانند در برابر رطوبت، فشار بالای آب، ضربه و حرارت بالا مقاومت خوبی داشته باشند.

 

3. تفاوت لوله گالوانیزه و لوله سیاه چیست؟

در لوله سیاه از پوشش روی استفاده نشده است، در نتیجه مقاومت خوبی ندارد و برای سیستم لوله کشی آتش نشانی انتخاب مناسبی نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *