آشنایی با انواع خاموش کننده‌های دستی برای اطفا حریق

نام دیگر کپسول‌های آتش نشانی خاموش کننده‌های دستی هستند. کپسول‌های آتش نشانی با ظرفیت کم را به راحتی می‌توانید با خود حمل کنید و برای اطفاء حریق وارد عمل شوید. کپسول‌های ظرفیت بیشتر به دلیل سنگینی بر روی چرخ قرار دارند تا حمل آن توسط کاربر آسان‌تر شود.

خاموش کننده‌های دستی در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند تا بتوانند آتش سوزی‌های مختلف را مهار کنند. با توجه به تعریفی که برای آتش‌ سوزی‌ها صورت گرفته است، با توجه به منشا آتش‌ سوزی، خاموش کننده‌های دستی یا کپسول‌های آتش نشانی در انواع آب و گاز، پودر و گاز، فوم، گاز و هالوژنه، توسط برندهای معتبر تولید و به بازار عرضه می‌شوند. در ادامه انواع خاموش کننده یا کپسول آتش نشانی قابل حمل را بیشتر توضیح خواهیم داد.

اهمیت استفاده از خاموش کننده‌های دستی

آتش‌ سوزی‌ها هرگز از قبل اطلاع نمی‌دهند، آن‌ها به طور ناگهانی و در شرایط غیر قابل باور شکل می‌گیرند. خاصیت آتش این است که به سرعت می‌تواند گسترش پیدا کند و خسارات جانی و مالی بسیاری را به جا بگذارد. از این رو خرید کپسول آتش نشانی برای هر مکانی، هر ساختمانی و هر فضایی یکی از الزامات ضروری به شمار می‌آید. با در دسترس بودن کپسول‌های آتش‌ نشانی می‌توان در ثانیه‌های ابتدایی آتش را خفه و از گسترش آن جلوگیری کرد.

با توجه به فضای محل کار خود، اجناسی که با آن‌ها سر و کار دارید، محتویاتی که در مکان مورد نظر نگهداری می‌شوند، کپسول‌های آتش نشانی را باید با محتویات مناسب انتخاب و خریداری کنید. علاوه بر این، با توجه به مساحت فضای مورد نظر در انتخاب ظرفیت کپسول آتش نشانی نیز باید دقت لازم را داشته باشید. می‌توانید برای فضای بزرگ از یک خاموش کننده دستی با ظرفیت بالا و یا چندین خاموش کننده دستی با ظرفیت پایین استفاده کنید.

خاموش کننده دستی پودر و گاز

اگر از مایعات قابل اشتعال نگهداری می‌کنید، یا کار شما به گونه‌ای است که با این مایعات سر و کار دارید، باید برای پیشگیری از وقوع آتش سوزی کپسول‌های آتش نشانی پودر و گاز را خریداری و در محل نگهداری کنید. بدین ترتیب می‌توان گفت برای مهار حریق کلاس B که آتش سوزی‌های مربوط به مایعات قابل اشتعال هستند، کپسول آتش نشانی پودر و گاز مناسب‌ترین گزینه برای اطفا حریق است.

از جمله مایعات قابل اشتعال می‌توان به گازوئیل، بنزین، اتانول، متانول و سایر مایعات مشابه اشاره کرد. از پودرهای مختلفی که در این کپسول‌ها استفاده می‌شود می‌توان به فسفات مونو آمونیوم، بی‌کربنات سدیم و بی‌کربنات پتاسیم اشاره کرد که هر یک با توجه به مزیت‌ها و ویژگی‌هایی که دارند، می‌توانند در وقوع آتش سوزی بهترین عملکرد را داشته باشند.

نحوه استفاده از این کپسول به این صورت است که با برداشتن ضامن، پودر همراه با گاز از کپسول خارج و با شدت بالا به سمت آتش سرازیر می‌شود. با توجه به نوع کپسول تا حدود ۷ متر محتویات آن پرتاب می‌شوند. با ایجاد یک لایه بین ماده سوختنی و اکسیژن هوا، عملیات اطفا انجام می‌شود. این لایه پودری کمک می‌کند تا اکسیژن به شعله‌ها دسترسی پیدا نکند.

خاموش کننده دستی پودر و گاز

خاموش کننده دستی آب و گاز

از انواع خاموش کننده یا کپسول آتش نشانی قابل حمل می‎توان به خاموش کننده دستی آب و گاز اشاره کرد. معمولاً کپسول‌های آتش ‌نشانی آب و گاز نسبت به سایر کپسول‌ها استفاده گسترده‌تری دارند. با توجه به اینکه آتش‌ سوزی‌هایی که منشا آن‌ها مواد سوختنی است و از خود خاکستر به جا می‌گذارند، خاموش کننده‌های دستی آب و گاز را انتخاب می‌کنند.

از جمله مواد سوختنی که خاکستر به جا می‌گذارند می‌توان به چوب و منسوجات اشاره کرد. با استفاده از این خاموش کننده دستی و پرتاب آب داخل کپسول، لوازمی که در حال سوختن هستند، با کاهش دما روبرو می‌شوند و آتش می‌تواند مهار شود.

از مزیت‌های این نوع خاموش کننده‌ها این است که امکان شعله‌ور شدن آتش پس از مهار آن بسیار کم است. با توجه به اینکه در محتویات این کپسول‌ها از هیچگونه مواد شیمیایی استفاده نشده است، می‌توان برای تمام فضاها و مکان‌ها از جمله فضاهایی که کودکان یا سالمندان هستند، فضاهایی که حیوانات نگهداری می‌شوند، به راحتی آن را استفاده کرد. به خاطر داشته باشید هرگز از خاموش کننده‌های دستی آب و گاز برای اطفا حریق ناشی از جریان الکتریکی استفاده نکنید، چرا که آب یک رسانا است و می‌تواند منجر به برق گرفتگی اطفا کننده آتش شود.

خاموش کننده دستی آب و گاز

خاموش کننده دستی گاز

از دیگر خاموش کننده‌های دستی می‌توان به نوع گازی اشاره کرد. در این کپسول‌ها از هیچ گونه ماده دیگری به جز گاز CO2 استفاده نشده است.

برای آتش‌ سوزی‌هایی که دلیل وقوع آن‌ها جریان الکتریکی و برق است این نوع کپسول‌ها را استفاده می‌کنند. از مزیت استفاده از این کپسول می‌توان به ‌عدم باقیمانده مواد در محیط اشاره کرد. به دلیل اینکه محتویات آن گازی است، نیازی به تمیز کاری محیط نخواهد بود. اگر در محیط آتش گرفته تجهیزات و لوازم الکترونیکی بسیاری وجود داشته باشد، هیچ گونه آسیبی به آن‌ها وارد نمی‌شود.

برای استفاده از این خاموش کننده‌های دستی چند نکته مهم را به خاطر بسپارید. با توجه به اینکه محتویات این کپسول گاز CO2 است و جای اکسیژن را در فضا می‌گیرد، بهتر است برای مهار آتش ‌سوزی‌های فضای باز استفاده کنید و اگر قرار است از این کپسول برای مهار آتش سوزی فضای داخلی استفاده کنید، نسبت به تهویه فضا اطمینان کامل به دست آورید و یا از کپسول اکسیژن برای تنفس استفاده کنید. در حریق‌های گسترده که در فضای بسته صورت می‌گیرد، استفاده از کپسول‌های گازی می‌توانند به سرعت اکسیژن را از بین ببرند.

خاموش کننده دستی گاز

خاموش کننده دستی فوم

نوع دیگری از کپسول‌های آتش نشانی، خاموش کننده‌های دستی فوم هستند که برای آتش ‌سوزی‌هایی که جامدات و مایعات قابل اشتعال وجود داشته باشد، می‌توان از این نوع کپسول‌ها برای مهار آتش استفاده کرد. فوم موجود در این کپسول‌ها به دلیل سبک بودن به راحتی بر روی مواد سوختنی قرار می‌گیرند و از رسیدن اکسیژن به حریق جلوگیری می‌کنند. فوم در کپسول آتش نشانی فومی می‌تواند از دو گروه مواد پروتئینی یا مواد شیمیایی تهیه شده باشد. در برخی از برندها در کپسول‌های آتش ‌نشانی فوم از الکل استفاده می‌شود تا از تجزیه فوم توسط حریق جلوگیری شود.

خاموش کننده‌های فوم معمولا بر اساس انتشار در انواع مختلفی تولید می‌شوند. برخی از آن‌ها انتشار کمتری دارند به این معنا که ویسکوزیته آن‌ها کم است و نرخ انتشار آن‌ها کمتر از ۲۰ برابر است، این کپسول‌ها می‌توانند فضاهای بزرگ را به سرعت پوشش دهند. نوع دیگر، کپسول‌هایی هستند که نرخ انتشار آن‌ها بین ۲۰ تا ۱۰۰ برابر است و نوع دیگر نرخ انتشار ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ برابر را دارند که این نوع از کپسول‌ها برای فضاهای محدود استفاده می‌شوند.

خاموش کننده دستی هالوژنه

از دیگر انواع خاموش کننده یا کپسول آتش نشانی قابل حمل می‌توان به خاموش کننده‌های دستی هالوژنه اشاره کرد. در محتویات این کپسول‌ها ترکیبی از کلر، بروم، کربن، فلوئور و البته گاز هالوژن وجود دارد. ترکیب این گازها هیچگونه خطری برای افراد ندارد و می‌توان به راحتی آتش سوزی را مهار کرد.

عملکرد این کپسول به این صورت است که محتویات پس از خارج شدن از کپسول بر روی مواد سوختنی قرار می‌گیرد و به دلیل اینکه نسبت به هوا سنگین‌تر هستند، از نفوذ اکسیژن به مواد سوختنی جلوگیری می‌کنند. در میان خاموش کننده‌های دستی گازی، بین CO2 و هالوژنه، امروزه بیشتر از نوع CO2 استفاده می‌شود، چرا که محتویات خاموش کننده‌های هالوژنه می‌توانند بر روی لایه اوزون تاثیر نامطلوبی بگذارند.

شارژ خاموش کننده‌های دستی

اگر از خاموش کننده‌های دستی استفاده کرده اید، نیازی به خرید مجدد آن‌ها نیست، می‌توانید آن‌ها را مجدداً شارژ و استفاده کنید. نه تنها پس از استفاده از کپسول، بلکه در صورت ‌عدم استفاده از کپسول نیز باید در برخی از مواقع نسبت به شارژ آن اقدام کنید. اگر از زمان خرید کپسول آتش نشانی مدت زمان زیادی گذشته است، باید نسبت به فشار داخل کپسول اطمینان به دست آورید.

در برخی از موارد به دلیل نشتی یا موارد دیگر به مرور فشار داخل کپسول کم می‌شود و خاموش کننده عملکرد خود را از دست نمی‌دهد. در محل با استفاده از یک ترازو کپسول را وزن گیری کنید و با مطابقت با مندرجات روی کپسول، از میزان فشار آن مطلع شوید. در صورت مشاهده کاهش فشار، برای شارژ کپسول آتش نشانی از خدمات مراکز معتبر استفاده کنید. قبل از اقدام به شارژ، تکنسین تست هیدرواستاتیک را انجام می‌دهد، اگر نشتی تایید شود باید کپسول به طور کامل تعویض شود.

بررسی دوره‌ای خاموش کننده‌های دستی

برای اطمینان خاطر از سالم بودن کپسول آتش نشانی باید نسبت به بررسی دوره‌ای کپسول اقدام شود. با بررسی ماهانه کپسول و چک کردن قطعات آن، این اطمینان به وجود می‌آید که در هر لحظه می‌توانید از کپسول استفاده کنید. باید نسبت به هرگونه تغییر فیزیکی که در سیلندر به وجود آمده است از جمله زنگ زدگی، خوردگی و فرورفتگی توجه داشت. اگر قطعات آن از جمله شلنگ، نازل، دستگیره و سایر موارد آسیب دیده‌اند باید نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کنید. با بررسی دوره ای، پس از اعلام حریق، با خیال آسوده خاموش کننده دستی را برای مهار آتش استفاده کنید.

بررسی دوره‌ای خاموش کننده‌های دستی

انتخاب خاموش کننده دستی مناسب

برای انتخاب یک خاموش کننده دستی مناسب چندین فاکتور را در نظر بگیرید. ابتدا با توجه به مواد و لوازمی که در محیط وجود دارد، نوع خاموش کننده را از میان آب و گاز، پودر و گاز، گاز، فوم انتخاب کنید. با توجه به مساحت محیط، خاموش کننده دستی را در ظرفیت‌های مختلف انتخاب کنید. میزان پرتاب محتویات کپسول متفاوت است، با توجه به محتویاتی که دارند می‌توانند بین ۲ تا ۷ متر محتویات را پرتاب کنند. فشار مناسب سیلندر و مدت زمان اطفا حریق نیز از جمله مواردی هستند که باید در انتخاب کپسول آتش نشانی به آن‌ها توجه کنید.

قیمت خاموش کننده دستی

قیمت هر یک از خاموش کننده‌های دستی می‌تواند متفاوت باشد. محتویاتی که در کپسول‌ها استفاده می‌شوند، مهم ترین عامل تعیین کننده‌ قیمت هستند. معمولاً کپسول‌های پودری و کپسول‌های فومی به دلیل محتویات متفاوت از قیمت بالاتری برخوردار هستند. اما از دیگر فاکتورها می‌توان به ظرفیت کپسول و برند تولید کننده اشاره کرد.

کپسول‌های بزرگتر به دلیل اینکه حجم بیشتری دارند، باید محتویات داخل آنها بیشتر باشد، همچنین متریال بیشتری در ساخت سیلندر آنها استفاده می‌شود. برندهای معتبر و نام آشنا کپسول‌های استاندارد را به بازار عرضه می‌کنند، توصیه می‌شود برای جلوگیری از هرگونه حادثه ناگوار، از خرید خاموش کننده‌های دستی با برندهای متفرقه خودداری کنید.

قیمت خاموش کننده دستی

خرید خاموش کننده دستی از شرکت ماهان گستر همگام

شرکت ماهان گستر همگام، انواع خاموش کننده‌های دستی از جمله کپسول‌های آتش نشانی آب و گاز، کپسول آتش نشانی پودر و گاز، کپسول آتش نشانی بیوورسال، کپسول آتش نشانی ABC کپسول آتش ‌نشانی CO2 را از برندهای معتبر از جمله سپهر، سعدی، سام، پیشرام، پیشگامان، پیشرو، توچال، تدبیر، هونامیک، روناک، آذر سیلندر، دژ، آرمان و کارا به فروش می‌رساند. با همکاری خوبی که با این برندهای معتبر داریم، انواع خاموش کننده‌های دستی را با کیفیت بالا و فاکتور رسمی به فروش می‌رسانیم.

از دیگر محصولاتی که در لیست فروش قرار داده‌ایم می‌توان به کپسول FM200 و سایر تجهیزات اطفا حریق اشاره کرد. تنها کافیست به قسمت معرفی محصولات مراجعه و محصول مورد نظر خود را ثبت سفارش کرده و درب منزل تحویل بگیرید.

سخن پایانی

از دلایل طراحی و ساخت انواع خاموش کننده‌های دستی این است که همه افراد بتواند در مدت زمان کوتاهی نسبت به مهار آتش اقدام کنند. از این رو کپسول‌های آتش ‌نشانی در ظرفیت‌های مختلف، توسط برندهای معتبر با رعایت استانداردها به فروش می‌رسند. برای جلوگیری از هر حادثه ناگواری خاموش کننده‌های دستی را خریداری و در محل نگهداری کنید.

سوالات متداول

انواع کپسول‌های آتش ‌نشانی دستی کدام هستند؟

کپسول آتش نشانی پودر و گاز، کپسول آتش نشانی آب و گاز، کپسول آتش نشانی فوم، کپسول آتش نشانی گاز، کپسول آتش نشانی هالوژنه

فاکتورهای مهم برای انتخاب خاموش کننده‌های دستی چیست؟

محصولاتی که در محل نگهداری می‌شوند و مساحت فضای مورد نظر دو فاکتور اصلی برای انتخاب خاموش کننده‌های دستی حریق هستند.

آیا خاموش کننده‌های دستی را می‌توان مجدداً استفاده کرد؟

بله، برخی از کپسول‌های آتش نشانی امکان شارژ مجدد آن‌ها وجود دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *