اقدامات لازم بعد از آتش‌سوزی

اقدامات لازم بعد از آتش‌سوزی

درصورتی‌که شما اقدامات لازم بعد از آتش‌سوزی را بدانید، می‌توانید خسارات وارده را کاهش دهید. خصوصا زیان‌های جانی که در اولویت هستند. اگر قادر هستید، آتش را خاموش نمایید ولی درصورتی‌که نمی‌توانید، از محل حادثه دور شده و با سازمان آتش نشانی تماس بگیرید. برای این‌که راه خود را از میان آتش پیدا کنید، به سوی درب‌ها نروید. چرا که ممکن است بر اثر حرارت، بسیار داغ شده باشند.

براساس آمار منتشر شده از سوی سازمان آتش نشانی، هر ساله حدود 2500 نفر جان خود را به دلیل آتش‌سوزی از دست می‌دهند. همواره توصیه می‌شود که پیشگیری بهترین قدم به سوی ایمنی است. ولی اگر به هر دلیلی یک مکان دچار حریق شد، شما باید بدانید که هنگام وقوع آتش‌سوزی چه باید کرد؟

 

پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی

امروزه آگاهی از نکات ایمنی پس از وقوع آتش‌سوزی بسیار مهم است. چرا که بیش از پیش ایمن‌سازی اماکن در برابر حوادث احتمالی خصوصا آتش‌سوزی اهمیت پیدا کرده است. حادثه آتش‌سوزی همواره یکی از خطرناک‌ترین حوادثی است که سالانه در انواع اماکن اتفاق می‌افتد. خسارات جانی و مالی این حادثه در مواردی می‌تواند غیرقابل جبران باشند.

این حادثه خصوصا در ساختمان‌های بلند و آسمان ‌خراش‌ها خسارات بیشتری را به دنبال دارد. بنابراین، انجام اقدامات ضروری در لحظه وقوع آتش‌سوزی و ایمن‌سازی ساختمان‌ها سبب کاهش خطرات آتش‌سوزی خواهد شد. اهمیت این موضوع در دقت اجرای آن است. در کل، این خطر به دلیل ایمنی پایین یا سهل‌انگاری‌های کوچک رخ می‌دهد. حفظ آمادگی برای مواجهه با آن و انجام اقدامات لازم بعد از آتش‌سوزی، می‌تواند از وقوع و تحمیل خسارات فراوان جلوگیری نماید.

 

نکات ايمنی بعد از وقوع آتش‌سوزى

نکات ايمنی بعد از وقوع آتشسوزی

شما با آگاهی یافتن از این‌که هنگام وقوع آتش‌سوزی چه باید کرد، حافظ جان و مال افراد خواهید شد. بنابراین، این موارد عبارتند از:

  • در ابتدا مطمئن شويد که موارد ایمنی را رعایت کرده و برای نجات افراد، جان خودتان به خطر نمیافتد.
  • یک دستمال خيس به جلو دهان و بينی ببندید تا از شما در برابر گاز يا دودهای سمی حفاظت کند.
  • یک طناب ایمن را به کمر خود بسته و سر دیگر آن را به دست يکی از اشخاص حاضر در محل بدهيد.
  • بهترين شیوه اين است که طناب را به‌ شکل دائم و در حالت کشيده نگه‌ داريد. آن را در زمان خطر، شل کنيد تا شخص کمک‌دهنده متوجه خطر بشود و شما را بيرون بیاورد.
  • پیش از نجات افراد مصدوم، با لمس در و دستگیره اتاق، حرارت آن را بسنجيد. اگر داغ باشد به هیچ عنوان وارد آن نشويد.
  • فرد مصدوم را محکم بگيريد و با رعایت نکات ایمنی پس از وقوع آتش‌سوزی، او را به ‌سرعت به ‌سوی درب خروجی بکشيد. سعی کنید لباس سوخته را با کمک پتو، گليم و يا کت خاموش نمایید. اگر لباس سوخته یا به پوست مصدوم چسبيده است، آن را جدا نکنيد.
  • اگر شخص مصدوم هوشيار است، باتوجه اقدامات ضروری در لحظه وقوع آتش‌سوزی از او مراقبت کنيد. چرا که ممکن است به دلیل نيم‌سوز شدن اشیاء، گاز منواکسيدکربن فضای اتاق را پُر کرده باشد.
  • درصورتی‌که تنفس مصدوم قطع شد، سریعا تنفس مصنوعی را شروع کنيد و او را به بيمارستان منتقل کنید.
  • اگر فرد مصدوم در پارکينگ یا مکان بسته‌ گرفتار شده است، سریعا درب پارکينگ را باز کنيد. بدین ترتیب دود از آن محل خارج شده و هوای تازه‌وارد می‌شود.

 

مهار آتش‌سوزی

پس از انجام اقدامات لازم بعد از آتش‌سوزی ، نخستین کاری باید انجام دهید مهار آتش با کمک تجهیزات اطفا حریق است. برای ایجاد آتش وجود سه عامل گرما، مواد سوختی و اکسیژن لازم است. شما برای این‌که بتوانید آتش را کنترل کنید، باید این سه عامل یا حداقل یکی از آن‌ها را از بین ببرید.

زمانی که آتش‌سوزی مشاهده شد، باید با استفاده از کپسول آتش نشانی یا یک پتوی ضخیم نم‌دار، آن را سرد نمایید. به این شیوه مهار آتش، سرد کردن گفته می‌شود. شما می‌توانید با شن و نمک نیز ریشه آتش یعنی اکسیژن را هدف گرفته و آن را از بین ببرید. به اطفا حریق به این روش خفه کردن می‌گویند.

در هنگام روبه‌رو شدن با یک ظرف مشتعل، برای انجام اقدامات ضروری در لحظه وقوع آتش‌سوزی، هیچ‌گاه آن را حرکت ندهید. جهت خاموش کردن آتش ناشی از مواد نفتی و تجهیزات برقی، هیچ زمان از آب استفاده نکنید. در صورت امکان، آن لوازم را از محل حادثه دور نمایید. به کنترل آتش به این شیوه، جداسازی گفته می‌شود.

نکته مهم: اگر توانایی کنترل آتش یا نجات جان افراد مصدوم را ندارید، محل حادثه را ترک نموده و به سمت بیرون فرار کنید. سپس منتظر بمانید تا آتش نشانی به محل برسد.

 

توصیه‌ مهم در زمان آتش‌سوزی

یک بی‌توجهی یا سهل‌انگاری کوچک می‌تواند یک خانه‌ در کم‌تر از ۵ دقیقه، در آتش فرو ببرد. توجه داشته باشید که هنگام وقوع آتش‌سوزی چه باید کرد. چرا که شعله‌های آتش، تنها تهدید در زمان وقوع آن نیست. گرما و دود‌های سمی ناشی از آتش، تهدید بزرگی برای سلامتی شما و خانواده‌تان است. طبق تحقیقات، اغلب قربانیان آتش‌سوزی جان خود را به دلیل استشمام دود از دست داده‌اند.

دود و گاز‌های سمی باعث کاهش میزان هوشیاری و سرگیجه شده و این مورد می‌تواند خروج را برای شما دشوار کند. همچنین دود غلیظ و سیاه آتش، قدرت دید شما را کاهش خواهد داد. در این شرایط برای فرار از حرارت و دود‌های سمی، روی سطح زمین دراز کشیده و با انجام نکات ایمنی پس از وقوع آتش‌سوزی سینه خیز به سمت خروجی‌ها بروید. بدین ترتیب گاز‌های سمی را استشمام نخواهید کرد.

 

استفاده از تجهیزات اطفاء حریق در زمان آتش‌سوزی

همه افراد باید نکات فنی این حوزه را بدانند و آگاه شوند که اقدامات پس از آتش‌سوزی چیست؟ آشنایی مناسب یا تسلط بر آن‌ها سبب کاهش خسارات وارد خواهد شد. درون یک سیستم اطفاء حریق یک منبع خاموش کننده، یک سیستم تحویل، تجهیزات تشخیص و شیرهای کنترل موجود است.

تامین مخزن یا همان منبع آب برای سیستم آب‌پاش محدود بوده ولی منبع آب شهری برای تامین این سیستم تقریبا نامحدود است. شیرهای کنترل نیز شامل شیرهای آب پاش، سیل و کنترل هالون هستند. سیستم تحویل مواد خاموش‌کننده پیکربندی لوله‌ها، نازل‌ها یا ژنراتورها را دربر می‌گیرد. این سیستم عامل اطفاء حریق را در شکل و میزان مورد نیاز به شما تحویل می‌دهند.

آشنایی داشتن با این سیستم، تجهیزات آن و نحوه عملکردشان نکته‌ای بسیار مهم است. شما باید بدانید که در هنگام وقوع آتش‌سوزی چه باید کرد؟ مکانیزم همه تجهیزات تشخیص و کنترل آتش، مکانیکی یا الکتریکی هستند. این‌گونه سیستم‌ها با ابزار تشخیصی مثل سرهای آب پاش یا سیستمی جدا، در عملیات اطفاء حریق نقش اساسی دارند.

 

کپسول آتش‌نشانی تهیه کنید

کپسول آتش نشانی تهیه کنید

با آگاهی از نکات ایمنی پس از وقوع آتش‌سوزی، هیچ‌گاه اجازه ندهید که یک آتش کوچک، کل خانه را در بر بگیرد. شما می‌توانید آن را همان ابتدا مهار کنید. ابتدایی‌ترین قدم برای افزایش ایمنی و مهار آتش در زمان مشاهده آن، تهیه یک کپسول آتش نشانی استاندارد از محلی معتبر است. سعی کنید شیوه کار کردن با آن را فرا بگیرید تا خسارات را کاهش دهید.

پیشنهاد می‌شود برای آشپزخانه منزل خود یک کپسول آتش نشانی جدا تهیه نمایید. بعضی از این تجهیزات در نزدیکی سیستم تهویه هود یا بالای گاز قرار می‌گیرند. بدین ترتیب در زمان ایجاد حادثه، روی محل‌های عنوان شده نوعی مواد شیمیایی به نام پیش گیرنده شعله پاشیده می‌شود. توصیه می‌شود تمامی وسایل حمل‌ونقل به کپسول آتش نشانی هرچند کوچک مجهز باشند.

 

ماهان گستر همگام

مجموعه ماهان گستر همگام، در زمینه ارائه کپسول‌های آتش نشانی و با هدف ارائه تجهیزات ایمنی همچون سیستم‌های اعلام حریق و اطفا حریق مشغول فعالیت است. همچنین این شرکت در حوزه سرویس و کنترل شارژ خاموش کننده فوم نیز مشغول به‌کار است. شما با رعایت زمان شارژ کپسول آتش‌نشانی، می‌توانید شارژ کپسول آتش نشانی را با دریافت فاکتور رسمی از این شرکت انجام دهید.

شرکت ماهان گستر همگام، به منظور گسترش فعالیت‌ها در زمینه خدمات بهداشتی، ایمنی و محیط زیست، انواع خدمات را ارائه می‌دهد. همچنین این شرکت این تجهیزات را با مناسب‌ترین قیمت عرضه می‌کند. این محصولات شامل موارد زیر هستند:

  • کپسول آتش نشانی co2
  • کپسول آتش نشانی آب و گاز
  • کپسول آتش نشانی بیوورسال
  • کپسول آتش نشانی پودر و گاز
  • کپسول آتش نشانی 6ABC
  • کپسول fm200

البته این کپسول‌های آتش نشانی با برندهای سپهر، هونامیک، سعدی، روناک، توچال، پیشرو، آذر سیلندر، دژ، آرمان، پیشگامان، کارا، پیشرام، تدبیر و سام ارائه می‌شوند.

هم‌اکنون این شرکت با دریافت تمامی مجوزهای رسمی از مراجع کشور، به‌عنوان شرکتی پیشرو در ارائه خدمات انواع کپسول آتش نشانی فوم معرفی شده است. شرکت ماهان گستر همگام با استفاده از دانش فنی روز دنیا و افراد متخصص خود، به عنوان یک شرکت ممتاز در حال فعالیت است.

 

سخن پایانی

اقدامات لازم بعد از آتش‌سوزی و کنترل آتش، صرفا برای آتش‌سوزی‌های کوچک یا شروع آن است. اگر حریق گسترش پیدا کند و زبانه بکشد، بهترین اقدام ترک محل و اطلاع دادن به سازمان آتش نشانی است. این سازمان با تجهیزات متعدد آتش را اطفاء خواهد کرد.

در کل، خاموش کننده‌های حریق براساس نوع آتش، تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر نوع آتش‌سوزی باتوجه به شرایط محل، به خاموش‌کننده مخصوص خود و نکات ایمنی پس از وقوع آتش‌سوزی نیاز دارد. معمولی‌ترین تجهیزات اطفاء حریق، کپسول‌های آتش نشانی هستند. این کپسول‌ها در انواع شیمیایی خشک، آب و کپسولCO2 یا همان دی‌اکسیدکربن وجود دارند. فراموش نشود که این تجهیزات تخصصی را باید از تامین‌کنندهای معتبر تهیه نمایید.

 

سوالات متداول

چگونه آتش به وجود می‌آید؟

برای شکل‌گیری آتش وجود سه عال گرما، اکسیژن و مواد سوختنی ضروری است.

اقدامات لازم بعد از آتش‌سوزی کدامند؟

تماس با شماره 125
عمل کردن به دستورها و توصیه‌های سرپرست آتش نشانی
اطلاع به اورژانس
پوشاندن یا خنک نگه ‌داشتن محل سوختگی‌

ﻧﮑﺎت اﯾﻤﻨﯽ ﺣﻔﺎﻇﺖ و نگه‌داری محل کار یا زندگی چیست؟

سرویس سالیانه تجهیزات خصوصا کپسول‌های آتش نشانی
قرار گرفتن وﺳﺎﯾﻞ اﻃﻔﺎی ﺣﺮﯾﻖ در ﻣﺤﻞ ﺻﺤﯿﺢ ﺧﻮد
تهیه ﮐﭙﺴﻮل اﻃﻔﺎء ﺣﺮﯾﻖ متناسب با محل نصب

2 دیدگاه در اقدامات لازم بعد از آتش‌سوزی

  1. هادی سعادت says:

    سلام روز بخیر ساختمان ما در پاسداران می باشد و 30 عدد کپسول 6 کیلویی (25 عدد پودر و گاز و 5 عدد CO2) لطفا برای شارژ سالانه کپسول های فوق یک پیش فاکتور با مشخصات کامل لطف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *