استاندارد رنگ کپسول‌های آتش نشانی کدام است؟

استاندارد رنگ کپسول‌های آتش نشانی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تجهیزات می‌توان همه ابزارها و محصولات را به سادگی از یکدیگر تشخیص داد. همان طور که اثر انگشت هر شخص منحصربه‌فرد و فقط متعلق به او است. بعضی از ابزارها نیز یک سری نشانه‌ها برای شناسایی خود دارند. کپسول‌های آتش نشانی نیز یکی این محصولات هستند که از این قاعده پیروی می‌کنند.

به‌طوری که این محصول از طریق رنگ‌بندی که دارد، قابل شناسایی است. کپسول‌های آتش نشانی هر یک برای رنج‌های گوناگون آتش سوزی ساخته شده‌اند. همچنین هر یک از آن‌ها فقط می‌تواند آتش‌های خاصی را مهار کند. به عنوان مثال کپسول آتش نشانی آب و گاز فقط قابلیت خاموش کردن آتش‌های ساده مانند سوختن کاغذ و مواد خشک را دارد؛ ولی بهترین روش برای شناسایی کپسول‌های آتش نشانی رنگ‌بندی آن‌ها است. به همین دلیل برای آشنایی بیشتر و بهتر با رنگ کپسول‌های آتش نشانی کاربردهای آن، شما را به خواندن این مقاله دعوت می‌کنیم.

رنگ‌بندی کپسول آتش نشانی نشان‌دهنده چیست؟

شما با توجه به رنگ بدنه کپسول‌های آتش نشانی می‌توانید کاربرد آن را تشخیص دهید. کپسول‌های آتش نشانی در سه رنگ سبز، قرمز و آبی موجود هستند. در ضمن شما برای اطلاع دقیق از نوع کاربری کپسول بایستی اطلاعات درج شده روی این محصول را مطالعه کنید. به عنوان نمونه کپسول‌های آتش نشانی CO2 و پودر و گاز هر دو به رنگ قرمز تولید و عرضه می‌شوند، اما کاربرد این دو نوع کپسول با یکدیگر متفاوت است.

رنگ‌بندی کپسول آتش نشانی نشان‌دهنده چیست؟

رنگ کپسول‌های آتش نشانی

سازمان بین‌المللی ISO به عنوان یک استاندارد جهانی رنگ‌بندی کپسول‌های آتش نشانی را تعیین کرده است؛ زیرا این استاندارد با کمک رنگ‌های خاص، نوع و خواص کپسول‌های آتش نشانی را نشان می‌دهد و در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای اینکه بتوانید زمان اعلام حریق عملکرد بهتر و موثرتری داشته باشید، باید انواع تجهیزات و لوازم مرتبط با آتش نشانی را به خوبی بشناسید. از جمله این تجهیزات می‌توان به کپسول‌های آتش نشانی اشاره کرد که در همه محل‌ها وجود حداقل یکی از آن‌ها الزامی است. شما برای مهار اصولی حریق باید از کپسول مناسب با هویت ماده در حال سوخت استفاده کنید. به‌همین دلیل شناخت انواع کپسول آتش نشانی اهمیت زیادی دارد.

برای شناخت این محصول راهکارهای گوناگونی در نظر گرفته شده است که یکی از این موارد رنگ کپسول‌های آتش نشانی محسوب می‌شود.

رنگ‌بندی این محصول در سال ۱۹۹۷ میلادی در انگلستان تعیین شد. شرکت تولیدکننده این محصول تصمیم گرفت رنگ کپسول‌های آتش نشانی همگی به رنگ قرمز تولید شوند، اما روی آن‌ها نوارهای رنگی باشند. این نوارهای رنگی هر کدام نشان‌گر نوع کپسول آتش نشانی هستند. در ادامه به بررسی و معرفی انواع رنگ‌بندی کپسول‌های آتش نشانی می‌پردازیم.

کپسول آتش نشانی با نوار قرمز رنگ

هنگامی که روی کپسول‌های آتش نشانی نوار قرمز رنگ مشاهده کردید، باید بدانید که کپسول مورد نظر شما حاوی آب است. ضمنا از این نوع کپسول مواقعی استفاده می‌شود که مواد سوختنی از نوع پارچه، کاغذ، چوب، پارچه و… باشد؛ بنابراین در زمان وقوع آتش سوزی ابتدا نوع ماده آتش گرفته را مشخص کنید، سپس مطابق آن کپسول آتش نشانی مناسب و مخصوص آن را مورد استفاده قرار دهید.

این موضوع بسیار مهم است به‌طوری که بی‌توجهی یا ناآگاهی در این حوزه می‌تواند حوادث غیرمترقبه و خطرناکی را رقم بزند. به عنوان مثال از کپسول آتش نشانی آبی به هیچ عنوان نباید برای خاموش کردن آتش سوزی ناشی از تجهیزات الکترونیکی استفاده کنید؛ زیرا نه تنها باعث مهار آتش نمی‌شود، بلکه آن شعله‌ور خواهد کرد.

کپسول آتش نشانی با نوار قرمز رنگ

کپسول آتش نشانی با نوار لیمویی رنگ

این رنگ کپسول‌های آتش نشانی نشان‌دهنده فومی بودن این محصول است. نکته قابل توجه این است که کپسول‌های حاوی فوم به منظور مهار آتش سوزی‌هایی با ماهیت مایعات قابل اشتعال مورد استفاده می‌شوند. در ضمن این نوع کپسول معمولا در مکان‌هایی مانند پمپ بنزین‌ها و کارخانجات مربوطه کاربرد دارند. این ماده هنگامی که به سمت آتش پرتاب می‌شود، روی آن را می‌پوشاند و از نفوذ اکسیژن به آتش جلوگیری می‌کند. در نهایت این روش موجب خاموش شدن و مهار آتش می‌شود.

آتش نشانی در تولید این تجهیزات باید یک سری قوانین و استانداردها را رعایت کند؛ زیرا رعایت این موارد سبب می‌شود تا این محصولات به‌طور کاملا ایمن و مطمئن در اختیار مصرف‌کنندگان قرار بگیرند. از آنجایی که کپسول‌های آتش نشانی در انواع گوناگونی تولید می‌شوند و هر یک از آن‌ها عملکرد خاص و ویژه‌ی خود را دارند، برای اطفا حریق اصولی و درست لازم است از کپسول مناسب و مختص آن استفاده شود.

کپسول آتش نشانی با نوار لیمویی رنگ

کپسول‌های آتش نشانی آبی رنگ

کپسول‌های آتش نشانی پودر و گاز با نوار آبی رنگ تعبیه شده‌اند. این کپسول از نوع ABC بوده و نشان‌دهنده این است که از آن می‌توان جهت مهار کردن آتش سوزی‌های کلاس A با ماهیت خشک مانند کاغذ و چوب، کلاس B با ماهیت مایعات قابل اشتعال و کلاس C با ماهیت گازهای مشتعل استفاده کرد. کپسول آتش نشانی آبی رنگ برای آتش سوزی‌های کوچک و ساده نظیر دسته A (کاغذ و مواد خشک) استفاده می‌شوند. این کپسول‌ها در دسته‌بندی‌های گوناگونی وجود دارند.

شما با با اسپری کردن قطرات آب روی محل احتراق، باعث خنک شدن آن و مهار حریق می‌شوید. همچنین این کپسول آتش نشانی را به هیچ عنوان نباید برای مهار کردن آتش‌های ناشی از سوختن مواد الکتریکی به کار ببرید.

این رنگ کپسول‌های آتش نشانی با مواد افزودنی از مخلوط فوم و کف تولید می‌شوند. کپسول‌های آتش نشانی بخار آب که از طریق قطرات بسیار ریز آب که سایز آن‌ها بسیار کوچک‌تر از قطره‌های اسپری شده هستند، مکان مورد نظر را خنک و از ادامه فرآیند آتش‌سوزی جلوگیری می‌کنند. از خصوصیات این نوع کپسول آتش نشانی می‌توان به کوچک بودن قطره‌های آب در آن اشاره کرد.

این ویژگی محدوده فعالیت آن‌ها را کاهش می‌دهد و در نهایت باعث می‌شود تا تاثیرگذاری آن‌ها چند برابر بیشتر شود؛ زیرا کاهش محدوده فعالیت موجب افزایش سطح مقطع می‌شود.

یکی دیگر از مشکلاتی که این کپسول‌های آتش نشانی دارند، این است که در دمای کمتر از ۴ درجه یخ می‌زنند. اما در این حالت کارایی خود را از دست می‌دهند و غیر قابل استفاده می‌شوند. به‌طور معمول در این نوع کپسول برای برطرف کردن این مشکل از ضد یخ‌هایی استفاده می‌کند تا در دمای ۴۰- درجه سانتیگراد قابل استفاده باشند.

قدرت پرتاب کپسول‌های آتش نشانی آبی با توجه به استاندارد انگلیس ۷ متر است، ولی این استاندارد در آمریکا به ۱۰ تا ۱۲ متر نیز تغییر می‌کند. به‌علاوه مدت زمان تخلیه کپسول آتش نشانی به‌طور مستمر مطابق استاندارد انگلیس ۶۰ ثانیه است، اما استاندارد آمریکا این مدت زمان را ۵۵ ثانیه در نظر می‌گیرد. در ضمن این نوع کپسول در هنگام شارژ به‌طور کامل دارای ۱۰ یا ۱۵۰ بار PSI فشار است.

کپسول‌های آتش نشانی آبی رنگ

کپسول‌های آتش نشانی سبز

استفاده از این رنگ کپسول‌های آتش نشانی تقریبا تا اواخر سال ۲۰۰۳ میلادی غیر قانونی بود. دلیل این ممنوعیت مربوط به کار بردن مایعات تبخیر شونده هنگام اطفا حریق می‌شد. این نوع کپسول‌های آتش نشانی در زمینه‌های نظامی و هوایی کاربرد داشتند. اما اکنون در بازار داخلی این کپسول‌های سبز رنگ از مواد بایوفوم که دوستدار محیط زیست هستند، تولید و عرضه می‌شوند. این کپسول‌ها جزو بهترین و کارآمدترین خاموش کننده‌های موجود در بازار هستند.

 

کپسول آتش نشانی زرد رنگ

رنگ زرد، مخصوص کپسول‌های آتش نشانی حاوی مواد شیمیایی خیس است. محتویات درون این کپسول در دماهای بالا به گاز CO2 م تبدیل می‌شوند و آتش سوزی را مهار می‌کنند. در ضمن کپسول‌های آتش نشانی زرد بیشتر برای اطفاء حریق ناشی از سوختن چربی‌ها و روغن‌های خوراکی یا چوب و پارچه و… به کار می‌رود.

در پایان قابل ذکر است که بعضی از رنگ کپسول‌های آتش نشانی در جاهای گوناگون جهان امکان دارد معانی متعددی داشته باشند. در حالت کلی استاندارد هر کشور با بعضی از کشورهای دیگر متفاوت است. در برخی کشورها مانند ایران روی هر کپسول آتش نشانی افزون‌بر این که رنگ مربوط به آن تعبیه شده است، اسم آن نیز در کنارش وجود دارد؛ چرا که احتمال اینکه در وضعیت‌های بحرانی فرد نتواند رنگ‌ها را تشخیص دهد، وجود دارد. در نتیجه تمایز کپسول‌ها از یکدیگر برایش سخت باشد.

در ضمن یادگیری رنگ کپسول‌های آتش نشانی و عناوین کار آن‌ها چندان دشواری نیست. شما باید بدانید که فقط با به خاطر سپردن چنین اطلاعات ساده‌ای، می‌توان از بروز حوادث فاجعه‌باری جلوگیری کرد.

خرید کپسول آتش نشانی از شرکت ماهان گستر همگام

شرکت ماهان گستر همگام یک مرکز معتبر و باسابقه در زمینه فروش تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی، همچنین سرویس و کنترل شارژ خاموش‌کننده‌های دستی حریق است. این شرکت محصولاتِ، برندهایی مانند سپهر، هونامیک، سعدی، روناک، توچال، پیشرو، آذر سیلندر، دژ، آرمان، پیشگامان، کارا، پیشرام، تدبیر، سام، و… را با بهترین کیفیت و اصالت عرضه می‌کند. از خدمات شرکت ماهان گستر همگام می‌توان به ارائه فاکتور رسمی، پشتیبانی سریع، ضمانت کیفیت، ضمانت قیمت و… اشاره کرد.

از جمله کپسول‌های آتش نشانی که این شرکت عرضه می‌کند می‌توان به کپسول‌های آتش نشانی 6ABC، پودر و گاز، کپسول fm200، آب و گاز و CO2 اشاره کرد. برای سفارش این محصول تنها باید از طریق سایت، ظرفیت و نوع مورد نظر خود را پس از بررسی، انتخاب کرده و آن را به سبد خرید خود اضافه کنید تا در مدت زمان کوتاهی به دست شما برسد. همچنین شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رنگ‌های مختلف کپسول‌های آتش نشانی به سایت شرکت ماهان گستر همگام مراجعه کنید.

خرید کپسول آتش نشانی از شرکت ماهان گستر همگام

سخن پایانی

امروزه با پیشرفت‌های صورت گرفته شما می‌توانید مانند سایر محصولات، از طریق رنگ کپسول‌های آتش نشانی به کاربرد و نوع آن پی ببرید. نوار لیمویی رنگ روی کپسول‌های آتش نشانی نشان‌دهنده فومی بودن این محصول است. یا اینکه کپسول‌های آتش نشانی پودر و گاز با نوار آبی رنگ قابل تشخیص هستند. همچنین رنگ زرد، مخصوص کپسول‌های آتش نشانی حاوی مواد شیمیایی خیس است. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رنگ‌های مختلف کپسول‌های آتش نشانی به سایت شرکت ماهان گستر همگام مراجعه کنید.

سوالات متداول

اگر کپسول آتش نشانی فاقد فشار باشد باز می‌توانیم از کپسول استفاده کنیم؟

خیر، شما باید ابتدا کپسول را شارژ کنید و سپس مورد استفاده قرار دهید.

از کجا باید زمان شارژ کپسول آتش نشانی را متوجه شد؟

بعد از هر بار استفاده، کپسول آتش نشانی باید فورا شارژ شود. حتی اگر به مقدار کمی ماده از آن خارج شده باشد.

کپسول co2 را چگونه از کپسول‌های آتشنشانی پودر و گاز تشخیص دهیم؟

بدنه محفظه نگهداری کپسول پودر و گاز از ۳ تیکه تشکیل شده است و روی آن جای جوش وجود دارد. در حالی که روی بدنه کپسول آتش نشانی co2 هیچ گونه جوشی وجود ندارد و این کپسول ۱ تیکه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *