کپسول آب و گاز تقلبی و خطرات آن

آموزش تشخیص کپسول آتش نشانی اصل و بدل

مشخصات کپسول آتش ‌نشانی آب و گاز استاندارد

همه کپسول‌های آتش‌ نشانی، جزء مهم‌ترین تجهیزات کنترل و اطفا حریق هستند. ولی، گاهی اوقات مشاهده شده که سودجویان برای منافع خود، اقدام به تولید و توزیع کپسول آب و گاز تقلبی کرده‌اند. با توجه به همین موضوع، اگر شما به آموزش تشخیص کپسول آتش نشانی اصل و بدل بی‌توجه باشید، خطرات جانی و مالی سنگینی را متحمل خواهید شد. حال سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که، آیا کپسول آتش نشانی اصلی را از تقلبی تشخیص می‌دهید؟ آیا از خطرات کپسول آتش نشانی آب و گاز تقلبی اطلاع دارید؟

از یک کپسول آب و گاز اصلی در مراحل اولیه عملیات‌های آتش ‌نشانی و اطفاء حریق استفاده می‌شود. شما باید از مشخصات فنی این محصول ‌مطلع باشید تا بتوانید نمونه اصلی را تهیه کنید. مشخصات یک کپسول آتش ‌نشانی آب و گاز استاندارد و اصلی شامل موارد زیر است:

  • متریال بدنه: بدنه این کپسول‌ آتش ‌نشانی از فلزهایی مانند آلومینیوم یا فولاد تولید می‌شود. انواع متریال استفاده شده برای تولید این محصولات، باید در برابر حرارت و آتش مقاومت بالایی داشته باشند.
  • ابعاد بدنه: ابعاد بدنه یک کپسول‌ آتش ‌نشانی، متناسب با نیاز و نوع استفاده، تعیین می‌شود. میانگین ابعاد برای تولید این محصول بین 60 تا70 سانتی‌متر برای طول و 20 تا 30 سانتی‌متر برای عرض است.
  • وزن: وزن یک کپسول با توجه به مقدار آب و گاز درون آن متغیر است. این وزن براساس نیاز تا 20 کیلوگرم نیز تعیین شده است.
  • رنگ بدنه: همه کپسول‌های آتش ‌نشانی با رنگ‌های متفاوتی پوشیده شده‌اند تا آتش ‌نشانان بتوانند با مشاهده آن‌ها، مواد درون آن را تشخیص دهند. رنگ بدنه کپسول آب قرمز بوده و برای گاز (به صورت جداگانه)، رنگ بدنه آن مشکی است.
  • قفل و مکانیزم آن: کپسول‌های آتش ‌نشانی برای باز و بسته شدن امن به قفل‌ها و مکانیزم‌های آن مجهز هستند تا آب و محتوای داخل کپسول، در زمان حمل و استفاده به شکل مطمئن تأمین شوند.
  • محتوا: محتوای درون کپسول‌های آتش نشانی شامل آب، CO2، گاز، فوم، هالوژن و پودر است.

مشخصات کپسول آتش ‌نشانی آب و گاز استاندارد

کپسول آب و گاز چیست؟

کپسول محتوی آب و گاز یکی از معمول‌ترین و پرکاربردترین کپسول‌ها برای اطفاء حریق است. همه کپسول‌هایی که درون خود این مواد را نگه‌داری می‌کنند، صرفا برای اطفاء آتش سوزی‌ مخصوص به خود به‌کار می‌روند. حریق‌هایی که منبع آن‌ها چوب، پنبه، کاغذ، مبلمان، فرش و پلاستیک باشد، با این کپسول خاموش می‌شوند.

به دلیل این‌که، منابع حریق عنوان شده در همه جا وجود دارند، بنابراین، بهتر است کپسول‌های آب و گاز در آن محل‌ها در دسترس باشند. در استاندارد و ایمنی تجهیزات آتش نشانی ایران، برای این‌که کپسول آب و گاز (ترکیبی) به سرعت قابل تشخیص باشد، با مخزنی به رنگ آبی تولید می‌شود. در آموزش تشخیص کپسول آتش نشانی اصل و بدل عنوان شده که این کپسول برای آتش سوزی کلاس A کاربرد دارد.

کپسول آتش نشانی اصلی و تقلبی

در زمان تولید هر نوع کالا یا تجهیزات، افرادی سودجو بدون توجه به خطرات کپسول آتش نشانی آب و گاز تقلبی، به دنبال تولید و عرضه کالاهای غیراصلی هستند. یکی از دلایل آن که مهم‌ترین علت آن نیز است، کسب سود زیاد است. یعنی، با مشاهده قیمت پایین این نوع محصولات، برخی افراد برای پرداخت هزینه کم‌تر وسوسه می‌شوند.

به همین دلیل برای عدم تهیه محصولات تقلبی، شما باید با راه‌کارهای موجود در این زمینه آشنا شوید. در برخی موارد، تشخیص محصول تقلبی از اصلی دشوار است. ولی، اگر یک کالای صنعتی تحت لیسانس ویژه تولید شوند، علاوه‌بر داشتن مدارک و درج اطلاعات مربوطه، از برند خاصی نیز استفاده می‌کند. از سوی دیگر در زمان انجام تحقیقات، می‌توان با بررسی برندهای باکیفیت و مشهور هستند، کالای اصلی را تشخیص داد.

کپسول آتش نشانی آب و گاز تقلبی و خطرات آن

یکی از خاموش کننده‌های آتش نشانی رایج، کپسول حاوی آب و گاز است. نکته‌ای که در این‌جا باید عنوان شود، این است که قسمت داخلی و خارجی این کپسول با مواد ضدزنگ پوشیده شده است. نحوه تشخیص کپسول آتش نشانی آب و گاز اصلی در موارد زیر عنوان شده است:

  • انجام تحقیقات

یکی از شیوه‌های تشخیص کپسول آتش نشانی اصلی از تقلبی، دریافت مشاوره از کارشناسان است. امروزه فضای مجازی و خرید آنلاین گسترش پیدا کرده‌اند و می‌توان با مراجعه به آموزش تشخیص کپسول آتش نشانی اصل و بدل، کپسول آب و گاز موردنظر را تشخیص داد. همچنین، یکی از معیارهای تشخیص کپسول آتش‌ نشانی اصلی، دارا بودن نشان استاندارد است.

کپسول آتش نشانی آب و گاز تقلبی و خطرات آن

  • درج مشخصات روی بدنه

روی بدنه تمامی ‌محصولات اصلی، برچسبی نصب شده که حاوی اطلاعات فنی و مشخصات سازنده آن است. چراکه نبودِ برچسب روی کپسول، تقلبی بودن آن را نشان می‌دهد.

  • اخذ تاییدیه‌های مربوطه

تایید شدن یک کپسول آتش نشانی، از اصل بودن آن حکایت دارد. این تاییدیه را سازمان‌های آتش ‌نشانی و مراکز استاندارد و تحقیقات ایران صادر می‌کنند. شما با مراجعه به وب‌سایت رسمی برند تولیدکننده هر کپسول، می‌توانید فهرست استانداردهای کسب شده آن محصول را مشاهده نمایید.

  • بدنه و وزن

جنس و فرم بدنه این کپسول، باید با جوشکاری مناسب و کیفیت بالا ساخته شده باشد. اگر موارد عنوان شده در تولید این محصول رعایت نشود، خطرات کپسول آتش نشانی آب و گاز تقلبی خود را نشان خواهند داد. همچنین، اگر این کپسول وزن زیادی داشته باشد، در زمان نیاز هیچ کارایی مناسبی نخواهد داشت.

  • فشار درون کپسول و زمان تخلیه

 اگر یک کپسول آب و گاز در زمان استفاده، فشار مناسبی نداشته باشد، از جان و مال افراد محافظ نخواهد کرد. این مورد در کپسول‌های تقلبی به وضوح مشاهده می‌شود. طول پرتاب مواد درون کپسول و زمان تخلیه کامل آن باتوجه به حجم محتویات و نوع آن متغیر است.

عرضه کپسول آب و گاز اصلی با ماهان گستر همگام

مرکز تخصصی ماهان گستر همگام، در حوزه عرضه کپسول‌های آتش ‌نشانی اصلی و تجهیزات ایمنی مانند سیستم‌های اعلام حریق و اطفاء حریق فعالیت می‌کند. همچنین این شرکت جزء برندهای معتبر در حوزه سرویس و شارژ کپسول‌ آتش‌ نشانی است. شما در زمان تهیه کپسول آب و گاز اصلی و اخذ انواع خدمات، فاکتور رسمی نیز از این شرکت دریافت می‌کنید.

این شرکت، با توجه به گسترش فعالیت‌های خود در زمینه خدمات بهداشتی، ایمنی و محیط زیستی، انواع خدمات این حوزه‌ها را ارائه می‌دهد. همچنین این شرکت این تجهیزات را با مناسب‌ترین بها عرضه می‌نماید. این محصولات شامل موارد زیر هستند:

  • کپسول آتش ‌نشانی CO2
  • کپسول آتش ‌نشانی آب و گاز
  • کپسول آتش ‌نشانی بیوورسال
  • کپسول آتش ‌نشانی پودر و گاز
  • کپسول آتش ‌نشانی 6ABC
  • کپسول fm200

خرید کپسول آب و گاز اصل

این کپسول‌های آتش‌ نشانی با برندهایی مانند سپهر، هونامیک، سعدی، روناک، توچال، پیشرو، آذر سیلندر، دژ، آرمان، پیشگامان، کارا، پیشرام، تدبیر و سام عرضه می‌شوند.

هم‌اکنون این شرکت با در اختیار داشتن تمامی مجوزهای رسمی از مراجع مربوطه، به‌عنوان شرکتی تخصصی و پیشرو در ارائه انواع خدمات آتش ‌نشانی برگزیده شده است. شرکت ماهان گستر همگام با آموزش تشخیص کپسول آتش نشانی اصل و بدل و استفاده از دانش فنی روز دنیا، به عنوان یک شرکت ممتاز در حال فعالیت است.

سخن پایانی

در متون بالا مهم‌ترین خطرات کپسول آتش نشانی آب و گاز تقلبی عنوان شد. همه موارد ذکر شده در آموزش تشخیص کپسول آتش نشانی اصل و بدل، می‌تواند برای شما یک خرید مطمئن را به ارمغان آورد. البته، مهم‌ترین ویژگی‌های یک کپسول استاندارد و اصلی، مشخصات فنی و شرکت تولیدکننده آن است.

توجه نمایید که صرفا حک شدن علامت استاندارد روی بدنه محصول، به منزله اعتبار علامت و اصلی بودن آن نیست. توجه کنید که رنگ بدنه یک کپسول آب و گاز، معمولا آبی است. در این کپسول برای تامین فشار مورد نیاز، از گاز CO2 در کارتریج استفاده می‌شود.

سوالات متداول

چگونه یک کپسول آب و گاز اصلی را بشناسیم؟

برای تشخیص اصل بودن این محصول باید به موارد زیر توجه نمود:

  • رنگ بدنه آبی
  • بدنه فلزی از فولاد یا آلومینیوم
  • ابعاد و زن بدنه مناسب
  • وزن بین 6 تا 10 کیلوگرم (معمولا)
  • دارای نشان استاندارد
  • نصب برچسب مشخصات فنی روی بدنه
  • تولیدکننده معتبر

مزایای تهیه کپسول آتش نشانی اصل چیست؟

شما با تهیه یک کپسول اصلی به موارد زیر دست پیدا می‌کنید:

  • کارایی و کنترل مناسب در زمان آتش سوزی
  • حمل و استفاده آسان
  • حفاظت از جان و مال افراد
  • غیر مخرب برای محیط زیست

آیا کپسول‌ آب وگاز برای محیط زیست مضر است؟

درصورتی‌که شما محصول اصلی و استاندارد را تهیه کرده و به درستی از آن استفاده نمایید، خطرات کپسول آتش نشانی آب و گاز تقلبی پدیدار نخواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *