سیستم اطفا حریق اتوماتیک گازی چیست و چگونه کار می کند؟

سیستم اطفا حریق اتوماتیک گازی چیست

آتش نشانی یا اطفا حریق اعمالی است که برای مهار یا هدایت و خاموش کردن آتش‌سوزی انجام می‌گیرد. حال این اقدامات به چند طریق صورت می‌پذیرد که یکی از آن‌ها به صورت اتوماتیک است. هر کدام از این روش‌ها که در ادامه اشاره خواهیم کرد، باید در زمان و مکان مناسب انجام شود. هدف ما در این مقاله آشنایی با سیستم اطفا حریق اتوماتیک گازی است و سعی داریم مطالب مفید در این خصوص را برای شما ارائه دهیم.

سیستم اطفا حریق گازی اتوماتیک چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، اطفا حریق به منظور خاموش کردن آتش‌سوزی است. حال یک تفاوت اصلی اطفا حریق اتوماتیک با آتش نشانی وجود دارد. منظور ما از یک سیستم اطفا حریق گازی اتوماتیک، دستگاه‌هایی است که آتش‌سوزی را اعلام می‌کند و قبل از اینکه آتش شعله‌ورتر و غیرقابل کنترل شود، اقدامات لازم صورت می‌گیرد. از این رو ما این دستگاه‌ها را اطفا حریق می‌نامیم. از آن‌جایی که این کار به صورت اتوماتیک است، دستگاه‌ را سیستم اطفا حریق گازی اتوماتیک تلقی می‌کنیم.

دستگاه اعلام و اطفا حریق

انواع سیستم اطفا و اعلام حریق در بازار موجود است که بر اساس کارکرد و جنس ممکن است با دیگری متفاوت باشد. از این دستگاه‌ها در مکان‌های مختلفی از جمله خانه، ساختمان، مراکز اداری یا بیمارستان‌ها، پاساژ و سوله و… به کاربرده می‌شود. مقدار مصرف از این دستگاه‌ها هر روز نسبت به دیروز افزایش می‌یابد و به اصطلاح سیر صعودی دارد.

این سیستم‌ها دارای اجزایی به نام کاشف، درون خود هستند. با توجه به شرایط محیطی موجود، مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال انواع کاشف‌ها شامل کاشف‌های حرارتی، دودی، گازیاب، نوع لیزری و شعله‌ای در بازار قابل دسترسی هستند. طریقه کار هر یک از این کاشف‌ها عبارتند از

دستگاه اعلام و اطفا حریق

حرارتی

این نوع از کاشف‌ها در دو نوع یعنی ثابت و متغیر هستند. همانطور که از نامشان پیداست، هنگامی شروع به فعالیت می‌کنند که دمای محیط از حد در نظر گرفته شده، فراتر برود که معمولا دمای در نظر گرفته شده ۶۰ درجه سلسیوس است. حال اگر دمای محیط بیشتر از این مقدار شود، سنسورها تحریک شده و به صدا در می‌آیند.

دودی

این نوع کاشف به ذرات دود، حتی در حد میکرو حساس هستند و می‌توانند آن‌ها را تشخیص دهند. بنابراین اگر در هوا ذرات ریز معلق دودی وجود داشته باشد، این کاشف به راحتی آن‌ها را شناسایی می‌کند و به صدا در می‌آید.

شعله‌ای

این کاشف‌ها به نور مرئی که از شعله ساطع می‌شوند، حساس هستند. بنابراین اگر شعله ایجاد شده حتی در مقدار کم باشد، به دلیل نور مرئی، قابل شناسایی توسط این دستگاه است.

گازیاب

این کاشف نیز همانطور که از نامش نمایان است، از سیستم‌های است که قادر به شناسایی گازهای قابل اشتعال است. از این رو اگر آتش‌سوزی اتفاق افتد، این سیستم قادر به کشف و شناسایی آن است.

نوع لیزری

نوع لیزری این کاشف‌ها، تنفسی هستند. به این صورت که وقتی دود از لوله‌ها به سیستم وارد می‌شود، فعالیت آن شروع می‌گردد. نوع لیزری در مقایسه با سایر انواع، اندازه کوچکتری دارد.

از مهمترین و بهترین مزیت‌ کاشی‌های گفته شده، هشداری است که معمولا به صورت صدای قابل توجه در محیط پخش می‌شود. از این رو این اطلاعات به نیروهای آتش‌نشانی محلی منتقل شده و قبل از حاد شدن شرایط، اقدامات لازم جهت خاموش کردن آتش صورت می‌گیرد. تمامی کاشف‌های گفته شده از همگام گستر ماهان قابل خرید هستند.

انواع دستگاه‌های اعلام حریق

دستگاه‌های اعلام حریق در دو نوع قابل طبقه‌بندی هستند. این دو نوع شامل اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر است.

انواع دستگاه‌های اعلام حریق

اعلام حریق متعارف

تشخیص آتش در این نوع دستگاه وابسته به برق است. به این صورت که وقتی جریان برق عادی و کم است، چراغ دستگاه به رنگ سبز نمایان می‌شود. هنگامی که نقصی ایجاد شود رنگ چراغ زرد می‌شود. در نهایت نیز هنگام آتش سوزی رنگ آن به قرمز تغییر می‌کند.

این نوع از سیستم‌های اطفا و اعلام حریق در محیط‌هایی مانند مراکز اداری یا بیمارستان قادر به عملکرد خوب نیستند. زیرا اجزای جانبی این دستگاه زیاد است. همچنین برای نصب آن، نیاز به سیم‌کشی های جداگانه است اما مزیت آن، مقرون به صرفه بودن است.

اعلام حریق آدرس پذیر

از پرکاربردترین دستگاه‌های اعلام حریق، نوع آدرس پذیر آن است. چگونگی کارکرد این دستگاه به این صورت است که پس از شناسایی آتش سوزی و گزارش آن به آتش‌نشانی‌های محل، آدرس دقیق آتش سوزی را نیز نشان می‌دهند. از این اعلام و اطفا حریق در مکان‌های اداری یا بیمارستان‌ها به صورت انبوه استفاده می‌شود. از مزایای دیگر این سیستم، عدم نیاز به سیم‌کشی جداگانه است. همچنین کنترل از راه دور نیز از دیگر مزایای این سیستم پرکاربرد به شمار می‌رود.

چگونگی راه‌اندازی اطفا حریق اتوماتیک گازی

چگونگی کارکرد اطفا حریق و نصب و راه‌اندازی آن، از مواردی است که باید حتما توسط یک متخصص انجام شود. برای راه‌اندازی آن می‌توانید از متخصصین مجرب همگام گستر ماهان کمک بگیرید. توجه داشته باشید که اگر شما یک فرد ناشی باشید، هیچگاه نمی‌توانید به تنهایی اطفا حریق را راه‌اندازی و فعال کنید. پس حتما قبل از هرکاری با متخصصین این حوزه مشورت کرده و کمک بگیرید.

اطفا حریق گازی

کل هدف ما در این مقاله، شرح این یک مورد بود اما سعی داریم مطالبی که به این عنوان وابسته‌اند را نیز ذکر کنیم. لازم است بدانید که این نوع اطفا حریق از بهترین‌های دنیای اطفا حریق است. و شامل سیستم‌هایی چون ایروسل، آلارم لس، IG55 ، هالوژن، Co2 و FM200,FE36است. به دلیل قیمت مناسبی که دارند، بسیار محبوب هستند. همچنین انواع حریق گازی عبارتند از:

  • CO2
  • FM200
  • IG55
  • FE36
  • فایرتیوب

در ارائه این نوع سیستم ماهان گستر همگام عالی عمل کرده است و محصولات خود را در پنج دسته به فروش می‌گذارد. شامل کپسول آتش نشانی CO2 ، کپسول آتش نشانی آب و گاز، کپسول آتش نشانی بیوورسال، کپسول آتش نشانی پودر و گاز و کپسول آتش نشانی 6ABC .تمامی موارد گفته شده در برندهای سپهر، هونامیک یا سعدی قابل دسترسی هستند. همچنین برای خرید کپسول fm200 یا شارژ کپسول آتش نشانی، می‌توانید از برندهای گفته شده خریداری کنید. همگی در حوزه کاری خود بی‌نظیر هستند.

مزایای سیستم حریق گازی اتوماتیک

قطعا هر وسیله‌ای که تولید شده است به منظور هدفی است که این هدف به نوبه خود مزیت به شمار می‌رود. سیستم حریق گازی اتوماتیک نیز از این قافله عقب نمانده است و دارایای مزایای فراوانی است که مهمترین آن‌ها عبارتند از

  • نصب آسان و بدون هیچگونه دردسری
  • عدم وجود خطر و زیان در هنگام نصب و بهره‌برداری
  • نبود پسماند و عدم آسیب به محیط زیست
  • کاملا غیرسمی و قابل استفاده در هر مکانی
  • قیمت مناسب و ارزان
  • قابلیت جابجایی و حمل آسان

بنابراین با توجه به مزیت‌های گفته شده، یک سیستم ضروری برای هر خانه به حساب می‌آید. قطعا هزینه و هر کاری بر حفظ سلامتی و در امان ماندن از خطر، امری ضروری تلقی می‌شود.

روش‌هایی اطفای حریق عمومی

علاوه بر موارد گفته شده درباره سیستم‌های اطفا حریق ، لازم است با روش‌هایی مقابله با آتش سوزی که به اصطلاح اطفای حریق عمومی هستند، آشنا شوید. این روش‌ها در ۴ دسته سرد کردن اتش، خفه کردن اتش، با کپسول آتش نشانی و جابجاکردن وسایل است.

روش‌هایی اطفای حریق عمومی

سرد کردن آتش

یکی از رایج‌ترین اقدامات هنگام آتش‌سوزی سرد کردن است. به این معنی که شما با استفاده از آب، اگر در دسترس باشد می‌توانید آتش ایجاد شده را مهار کنید. مسئله مهم این است که آیا می‌توان در هر شرایطی از این روش بهره برد؟ به طور کلی استفاده از این روش کارساز است، اما اگر آب با فشار بالا به محل حادثه ریخته شود، پس از خاموش کردن ممکن است باعث تخریب مکان گردد.

یا هنگامی که وسایل برقی یا فلزات شروع به آتش گرفتن می‌کنند، استفاده از آب بسیار خطرناک است. زیرا، اکسیژن موجود در آب با فلزات ترکیب شده و شعله را دو چندان افزایش می‌دهد.

خفه کردن آتش

از دیگر روش‌های عمومی به کار گرفته شده برای مهار آتش سوزی، خفه کردن آن است. به این صورت که باید کاری کنید تا اکسیژن به شعله‌ها نرسد و به اصطلاح خفه شود. با این کار آتش خفه شده و خاموش می‌شود. با استفاده از وسایلی همچون پتو این عمل قابل انجام شدن است.

مهار آتش با کپسول آتش نشانی

استفاده از کپسول آتش نشانی یکی از آسانترین روش های مقابله با آتش سوزی است. اما مشکل مهم در این خصوص این است که همه افراد قادر با کارکردن با این وسیله نیستند. بنابراین هنگام خرید کپسول باید ابتدا کار کردن با آن را بلد باشید.

جابجاکردن وسایل

این کار باید زمانی صورت گیرد که همه وسایل یا خانه آتش نگرفته باشد. یعنی وقتی قسمتی از خانه یا وسیله شروع به اتش گرفتن کرده است، باید وسایلی که هنوز آتش نگرفته‌اند را جدا کنید. با استفاده از این روش از ادامه آتش سوزی و شعله ور شدن بیشتر جلوگیری می‌کنید.

سخن پایانی

هدف ما در این مقاله آشنایی با سیستم اطفا حریق اتوماتیک گازی بود. سعی کردیم در خصوص این عنوان، مطالب مفید دیگری را نیز در اختیار شما قرار دهیم. نکته مهمی که باید توجه داشته باشید این است که قبل از هرکاری اطلاعات لازم درباره هر نوع سیستم را کسب کنید. سپس با توجه به عملکرد و برند، بهترین آن را انتخاب کنید. سپس نصب و راه‌اندازی را بر افراد متخصص بسپارید.

منظور از سیستم اطفا حریق چیست؟

سیستمی که با استفاده از آن می‌توان از مهار و شعله ور شدن آتش جلوگیری به عمل آورد.

چند نوع سیستم اطفا حریق وجود دارد؟

بسته به عملکرد دو نوع سیستم اطفا حریق آدرس پذیر و متعارف موجود است.

آیا دود موادی مانند سیگار می‌تواند دتکتورها را فعال کند؟

خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *