سیستم اطفا حریق گاز هالوژن چیست؟

کپسول هالوژن

آتش ‌سوزی‌هایی که در سراسر دنیا رخ می‌دهند، دلایل مختلفی دارند که باید با بررسی منشا آتش‌سوزی راهکارها و روش‌های مناسب برای اطفا آتش استفاده شود. یکی از انواع کپسول‌های آتش ‌نشانی که به عنوان یکی از تجهیزات اطفا حریق، بسیار کاربردی است، کپسول آتش نشانی هالوژن است. اگر نمی‏دانید کپسول آتش نشانی هالوژن چیست و چه کاربردی دارد؟ در ادامه آن را بیشتر معرفی خواهیم کرد.

 

منع استفاده از کپسول آتش نشانی هالوژن

امروزه استفاده از کپسول‌های آتش نشانی هالوژن بسیار کاهش پیدا کرده است، زیرا که تحقیقات نشان داده است، گازهای موجود در این نوع از کپسول آتش نشانی سمی هستند و می‌توانند برای محیط زیست و لایه ازون مضر باشند. از سال ۱۹۹۴ با توجه به این نظریه، استفاده از این کپسول محدود و ممنوع شده است.

اما تولید کنندگان این نوع از کپسول‌ها با جایگزین کردن برخی از عناصر تلاش کرده‌اند تا این کپسول آتش نشانی نه تنها مضر نباشد، بلکه بتواند مهار آتش را به سرعت انجام دهد. با جایگزین کردن گاز هالوترون و FE-36 به جای عناصر نام برده، تلاش شده است تا از سمی بودن آن کاسته شود.

منع استفاده از کپسول آتش نشانی هالوژن

کپسول آتش نشانی هالوژن چیست؟

همانطور که از نام کپسول پیداست، در داخل سیلندر از گاز هالوژن پر شده است. هالوژن در کنار مجموعه‌ای از عناصر همچون فلوئور، کلر، ید و برم محتویات این کپسول را تشکیل داده اند. از این جهت به این ترکیب هالوژن اضافه می‌شود که خاصیت آتش‌زایی دیگر عناصر از بین برود و با وجود اتم‌های هالوژن به عنوان خاموش کننده آتش وارد عمل شوند.

محتویات خاموش کننده هالوژنه به صورت مایع است. گاز هالوژن که به صورت مایع داخل سیلندر وجود دارد زمانی که از کپسول خارج می‌شود به حالت گاز به سمت آتش پرتاب می‌شود. در کپسول‌های آتش نشانی هالوژن علاوه بر هالوژن از یک گاز تحت فشار به نام نیتروژن استفاده می‌کنند. بنابراین این گاز نیتروژن است که کمک می‌کند تا محتویات کپسول به مسافت دورتر پرتاب شوند.

 

موارد استفاده از کپسول آتش نشانی هالوژن

با توجه به انواع حریق و طبقه‌بندی آن‌ها، برای اطفا آتش ‌سوزی‌های گروه A، B، C می‌توانید از سیستم اطفا حریق گاز هالوژن استفاده کنید. به طور کلی بیشتر برای فضاهایی که حساسیت بالایی وجود دارد، از این کپسول استفاده می‌کنند. برای اماکنی همچون اتاق سرور، مراکز مخابرات، اداره‌هایی که دستگاه‌های الکتریکی و الکترونیکی بسیاری وجود دارد، ساختمان‌هایی که اسناد و مدارک مهمی را نگهداری می‌کنند، بیشتر از این نوع کپسول برای اطفا حریق استفاده می‌کنند.

 

مهار آتش‌سوزی با منشا برق

اما بیشترین کاربرد این نوع از کپسول‌ها برای مهار آتش ‌سوزی‌هایی است که منشا برق یا الکترونیک دارند. بنابراین در فضاهایی که تجهیزات الکترونیکی بسیاری وجود دارد، خرید این کپسول انتخاب مناسبی خواهد بود. چرا از این کپسول می‌توان برای آتش‌ سوزی‌های ناشی از الکترونیک استفاده کرد؟ به این دلیل که برم، کلر و فلوئور زمانی که به کربن متصل می‌شوند، هالید کووالانسی را ایجاد می‌کنند، که این پیوند الکترولیتی نیست.

در نتیجه می‌توان برای آتش سوزی‌های لوازم الکترونیکی نیز این کپسول را استفاده کرد. این کپسول محتویات غیررسانا دارد، در نتیجه زمانی که در فضاهایی که تجهیزات الکترونیکی وجود دارد، بدون آسیب رساندن به تجهیزات، آتش را مهار می‌کند.

 

انواع کپسول آتش نشانی هالوژن

کپسول هالوژن می‌تواند شامل CBrF3 باشد که هالون ۱۳۰۱ است، یا گاز CBrClF2 باشد که هالون ۱۲۱۱ می‌نامند. محتویات کپسول ۱۲۱۱ شامل فلوئور، برم، کلر و کربن و محتویات کپسول آتش ‌نشانی هالوژن ۱۳۰۱ شامل فلوئور، برم و کربن است.

اگر کپسول آتش نشانی هالوژن ۱۳۰۱ را خریداری کنید، از این کپسول برای اطفا حریق آتش‌ سوزی‌های معمولی که مواد سوختنی، شامل کاغذ، چوب و منسوجات هستند، استفاده می‌شود. به طور کلی برای آتش‌ سوزی‌های گروه A این کپسول را استفاده می‌کنند. همچنین می‌تواند آتش‌ سوزی‌های ناشی از مایعات قابل اشتعال را به خوبی مهار کند، از جمله مایعات قابل اشتعال می‌توان به بنزین، روغن، گریس، گازوئیل و موارد مشابه اشاره کرد.

اما با خرید کپسول آتش نشانی هالوژن ۱۲۱۱ بیشتر برای سرکوب آتش سوزی‌های ناشی از برق به ویژه در اتاق‌های سرور استفاده می‌شود. با بررسی سیستم اطفای حریق هالوژن، می‏توانید بسیاری از آتش‌سوزی‏ها را به راحتی مهار کنید.

انواع کپسول آتش نشانی هالوژن

نحوه عملکرد کپسول آتش ‌نشانی هالوژن

سیستم اطفا حریق گاز هالوژن از طریق تغییرات شیمیایی و فیزیکی می‌تواند آتش را مهار کند. به طور اختصار این طور می‌توان توضیح داد که آتش از یک مثلث سوخت، گرما و اکسیژن حاصل می‌شود. زمانی که آتش‌سوزی رخ می‌دهد، اکسیژن یک عامل اکسید کننده است و گرما باعث تجزیه سوخت می‌شود که یک احتراق ناقص ایجاد و رادیکال‌های آزاد منتشر می‌شوند.

با برخورد رادیکال‌های آزاد با اکسیژن، واکنش صورت و آتش شعله‌ور می‌شود. بنابراین با ایجاد اختلال شیمیایی کمک می‌کند تا آتش مهار و از بین برود. در کپسول آتش نشانی هالوژن اتم‌هایی همچون کلر و برم به عنوان کاتالیزور عمل می‌کنند و رادیکال‌های آزاد را در آتش‌سوزی با واکنش شیمیایی از بین می‌برند.

به دلیل اینکه هالوژن نسبت به هوا سنگین‌تر است، به راحتی می‌تواند به صورت یک لایه بر روی حریق قرار بگیرد و مانع ورود اکسیژن به آتش شود. اما اثر فیزیکی آن کاهش دما و کم شدن شعله‌های آتش است. زمانی که هالوژن به شعله‌های آتش می‌رسد، به دلیل غیر واکنشی بودن، باعث خنک شدن فضای اطراف می‌شود.

 

مزیت انتخاب کپسول‌ آتش نشانی هالوژن

در میان کپسول‌های آتش نشانی کپسول‌های هالوژن جزو کپسول‌های جدید به شمار می‌آیند که توانسته‌اند نسبت به سایر کپسول‌ها عملکرد بهتری از خود نشان دهند.

  • آن‌ها می‌توانند در یک مدت زمان کوتاه حریق را کاملاً کنترل و با منع رسیدن اکسیژن به شعله‌ها، حریق را از بین ببرند.
    استفاده از این گاز برای افراد هیچ ضرری ندارد.
  • از مهمترین مزیت‌های این نوع از کپسول‌ها این است که پس از مهار آتش، هیچ اثری از محتویات کپسول باقی نمی‌ماند.
  • با توجه به ظرفیت کپسول از زمان استفاده تا اتمام محتویات داخل سیلندر، می‌تواند تا ۴۰ ثانیه به طول انجامد.
  • همچنین با توجه به ظرفیت، پرتاب محتویات می‌تواند تا ۱۰ متر افزایش پیدا کند.
  • برندهای تولید کننده این کپسول ظرفیت‌های متفاوتی را برای آن در نظر گرفته‌اند. می‌توانید آن را در سایز کوچک دستی و یا بزرگ چرخدار خریداری کنید.
  • پس از استفاده از کپسول آتش نشانی هالوژن امکان شارژ کپسول آتش نشانی وجود دارد. با مراجعه به مراکز معتبر می‌توانید نسبت به شارژ این کپسول اقدام و مجدداً در مواقع لزوم از آن استفاده کنید.

 

خرید کپسول آتش نشانی هالوژن از شرکت ماهان گستر همگام

شرکت ماهان گستر همگام برای کسانی که قصد خرید کپسول هالوژن را دارند، این محصول را در لیست فروش خود قرار داده است. در کنار کپسول هالوژن امکان خرید کپسول آتش نشانی پودر و گاز، کپسول آتش ‌نشانی آب و گاز، کپسول آتش نشانی بیوورسال، کپسول آتش نشانی ABC، کپسول آتش نشانی CO2و کپسول FM200 نیز فراهم شده است.

هر یک از کپسول‌های نام برده را می‌توانید از برندهای معتبر انتخاب و در ظرفیت‌های مختلف خریداری کنید. ارائه فاکتور رسمی، ارسال به سراسر کشور، تضمین کیفیت و قیمت از جمله تعهدات ماهان گستر همگام به خریداران محترم این مجموعه بزرگ است.

خرید کپسول آتش نشانی هالوژن از شرکت ماهان گستر همگام

سخن پایانی

با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از راهکارهای ساده و آسان تلاش می‌شود تا حریق و آتش سوزی‌ها در مدت زمان کوتاهی و با خسارات کم مهار شوند. یکی از کپسول‌های آتش نشانی که می‌تواند در مهار آتش مؤثر واقع شود، کپسول آتش نشانی هالوژن است که در سال‌های اخیر با تغییر محتویات این کپسول تلاش شده است تا از آسیب محیط زیست جلوگیری و البته مهار حریق نیز بهتر صورت گیرد.

می‌توانید این محصول را در ظرفیت‌های مختلف برای مهار آتش ‌سوزی‌های گروه A، B، C خریداری کنید. پس از اعلام حریق، با این محصول می‏توانید به سرعت آتش را مهار کنید.

 

سوالات متداول

1- آیا کپسول آتش نشانی هالوژن برای لایه ازون مضر است؟

بله، محتویات این کپسول می‌تواند برای لایه ازون مضر باشد. اما در سال‌های اخیر گازهای دیگر جایگزین گازهای مضر در این کپسول شده است.

2- محتویات کپسول هالوژن چیست؟

استفاده از عناصری همچون برم، کلر، ید، کربن و هالوژن است.

3- آیا کپسول آتش نشانی هالوژن را می‌توان شارژ کرد؟

بله، امکان شارژ آن وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *