آیا کپسول‌های آتش‌نشانی تاریخ انقضا دارند؟

آیا کپسول‌های آتش‌نشانی تاریخ انقضا دارند؟

کپسول‌های آتش‌نشانی از مهمترین تجهیزات آتش‌نشانی بوده که از آنها برای خاموش کردن انواع حریق استفاده می‌شود. درون این کپسول‌ها با مواد خاموش کننده متنوعی پر شده که آنها را از هم متمایز می‌کند. یکی از نکات مهمی که باید در مورد کپسول‌های آتش‌نشانی بدانید، نحوه نگهداری و تاریخ انقضای آنهاست.

بعد از خرید کپسول‌های آتش‌نشانی تا چه مدت می‌توان از آنها استفاده کرد؟ تاریخ انقضای کپسول‌های آتش‌نشانی چقدر است؟ آیا پس از اتمام تاریخ مصرف کپسول‌های آتش‌نشانی می‌توان از آنها استفاده کرد؟ برای یافتن پاسخ این سوالات متن زیر را با دقت مطالعه کنید.

 

تاریخ مصرف انواع کپسول‌های آتش‌نشانی چقدر است؟

متاسفانه نمی‌توان تاریخ انقضای دقیقی برای انواع کپسول آتش‌نشانی بیان کرد. تاریخ مصرف کپسول‌های آتش‌نشانی به عوامل مختلفی بستگی داشته و از یک کپسول به کپسول دیگر متفاوت است. به گفته اغلب تولید کنندگان کپسول آتش‌نشانی، این وسیله در صورت نگهداری درست و اصولی می‌تواند 20 سال عمر کرده و طول عمر متوسط و مفید آن 10 الی 12 سال در نظر گرفته شده است.

به طور کلی عواملی همچون نوع کپسول آتش‌نشانی، قابلیت شارژ مجدد کپسول، یکبار مصرف بودن آن، نگهداری درست و اصولی، تاریخ تولید و نکات ارائه شده توسط سازنده برای جایگزینی دستگاه بستگی دارد. از این رو حتی ممکن است تاریخ مصرف دو کپسول آتش‌نشانی یکسانی که توسط دو کمپانی ساخته شده باشند، با هم تفاوت داشته باشد.

بر روی بدنه انواع کپسول‌های آتش‌نشانی یک عدد کارت وجود دارد که بر روی آن تاریخ آخرین شارژ کپسول درج شده است‌. پس از گذشت این تاریخ بهتر است کپسول آتش‌نشانی شارژ شود، در غیر این صورت عملکرد مناسبی نخواهد داشت‌.

 

استانداردهای انجمن NFPA در مورد تاریخ مصرف کپسول‌های آتش‌نشانی

مدیران و صاحبان کسب‌وکارهای مختلف قبل از استفاده از کپسول‌های آتش‌نشانی باید از تاریخ انقضای آن مطلع شوند. کپسول‌های آتش‌نشانی در همگام حریق حافظ جان و مال افراد بوده و در صورت نداشتن تاریخ انقضا نمی‌توانند به درستی عمل کنند. از این رو انجمن ملی حفاظت از آتش یا NFPA دستورالعمل‌هایی برای تاریخ انقضای کپسول‌های آتش‌نشانی ارائه کرده که به صورت زیر است:

  1. کپسول‌هایی که تحت عنوان کپسول آتش‌نشانی یکبار مصرف به فروش می‌رسند، تا 12 سال قابل استفاده هستند. بعد از این مدت بهتر است این کپسول‌ها به طور کلی تعویض شوند چرا که کارایی قبل را ندارند.
  2. برخی از کپسول‌های آتش‌نشانی قابلیت شارژ مجدد دارند. مدت زمان شارژ در این کپسول¬ها با توجه به نوع کپسول از 1، 2 و 5 سال متغیر است.

 

از چه کپسول های اتش نشانی نباید استفاده کرد؟

 

از چه کپسول‌هایی نباید استفاده کرد؟

با پیشرفت علم و تکنولوژی و تولید کپسول‌های آتش‌نشانی جدید، برخی از کپسول‌های آتش‌نشانی قدیمی‌تر منسوخ شده و باید آنها را منقضی شده حساب کرد. طبق بیانیه‌ای که توسط انجمن NFPA ارائه شده است، برخی از کپسول‌های آتش‌نشانی منسوخ شده و قابل استفاده نیستند.

برای مثال اگر کمپانی تولید کننده کپسول آتش‌نشانی دیگر به فعالیت خود ادامه نداده و یا دستورالعملی برای تعمیر و نگهداری کپسول آتش‌نشانی ارائه ندهد، آن کپسول منسوخ شده است. فوم شیمیایی، اسید سودا، کپسول محتوی مایعات تبخیر کننده مانند تتراکلرید کربن، آب کارتریج و خاموش کننده‌های CO2 جزو کپسول‌های آتش‌نشانی منقضی شده هستند.

 

نحوه تشخیص منقضی شدن کپسول آتش‌نشانی

با توجه به اینکه جدول زمانی دقیقی برای تاریخ مصرف کپسول آتش‌نشانی موجود نبوده، تشخیص منقضی شدن انواع کپسول آتش‌نشانی دشوار است. یکی از راه‌های منقضی شدن کپسول آتش‌نشانی پیدا کردن علائم خرابی در کپسول است. علائم زیر جز موارد هشدار دهنده کپسول آتش‌نشانی بوده و در صورت مشاهده هر کدام از آنها باید به فکر تعویض و یا شارژ مجدد کپسول آتش‌نشانی باشید:

 

  • خوردگی و زنگ‌زدگی بدنه کپسول آتش‌نشانی

یکی از راه‌های افزایش طول عمر انواع کپسول آتش‌نشانی نگهداری درست آنهاست. اگر کپسول‌های آتش‌نشانی در محیط مرطوب نگهداری شوند، بدنه آن دچار خوردگی و زنگ‌زدگی می‌شود. خوردگی و زنگ‌زدگی کپسول آتش‌نشانی منجر به آسیب به برخی قسمت‌های مهم کپسول و غیر قابل استفاده شدن آن می‌شود‌. از این رو توصیه می‌شود هر چند وقت یکبار بدنه کپسول آتش‌نشانی را با دقت بررسی کنید و از سلامت آن مطمئن شوید. بهتر است اینکار توسط تکنسین‌های مجرب و حرفه‌ای انجام شود‌.

  • افت فشار کپسو‌ل‌های آتش‌نشانی

یکی از مواردی که سبب غیرقابل استفاده شدن کپسول‌های آتش‌نشانی می‌شود، کاهش فشار است. شیر تخلیه و اورینگ‌ها در کپسول‌های آتش‌نشانی از تخلیه گاز و افت فشار محتویات درون کپسول جلوگیری می‌کند. آسیب به این قسمت‌ها سبب کاهش فشار و نشتی کپسول‌ می‌شود.

  • دمای بالا و پایین

دماهای بالا و پایین از جمله مواردیست که در کاهش طول عمر و تاریخ انقضای کپسول‌های آتش‌نشانی موثر است. اگر دمای محیط بسیار بالا باشد، فرسایش کپسول‌های آتش‌نشانی سریع‌تر رخ داده و سبب در افت عملکرد آنها می‌شود‌. سعی کنید کپسول‌های آتش‌نشانی را در دماهای بالا و پایین قرار ندهید.

  • رد شدن تست هیدرواستاتیک کپسول‌های آتش‌نشانی

تست هیدرواستاتیک آزمایشی است که به منظور سلامت انواع تجهیزات اطفا حریق از جمله کپسول آتش‌نشانی انجام می‌شود. این تست جهت اطمینان از عدم نشتی کپسول آتش‌نشانی انجام شده و اگر تست هیدرواستاتیک کپسولی ناموفق باشد، دیگر قابل استفاده نبوده و جزو کپسول‌های منقضی شده محسوب می‌شود.

 

تاریخ انقضای کپسول آتش‌نشانی CO2 چقدر است؟

کپسول‌های آتش‌نشانی جهت اطمینان از سلامت و عملکرد صحیح بهتر است به صورت دوره‌ای از لحاظ مکان نگهداری، تاریخ تولید، بدنه، نشتی و … مورد بررسی قرار گیرد. کپسول‌ آتش‌نشانی CO2 یکی از مهمترین و کاربردی‌ترین تجهیزات اطفا حریق بوده که از آن استفاده زیادی می‌شود. توصیه می‌شود کپسول‌های آتش‌نشانی CO2 نیز هر 6 ماه یکبار از نظر موارد فوق الذکر مورد بررسی قرار گیرند. کپسول‌های آتش‌نشانی CO2 باید بعد از 2 سال مجددا شارژ شوند.

 

نکاتی در رابطه با شارژ انواع کپسول‌های آتش‌نشانی

یک کپسول آتش‌نشانی منقضی شده و ناسالم نمی‌تواند عملکرد خوبی در اطفا حریق از خود نشان دهد. از این رو بازرسی کپسول‌های آتش‌نشانی از مهمترین نکاتی ست که باید مورد توجه قرار گیرد. نکات مهم در رابطه با شارژ انواع کپسول¬های آتش¬نشانی به صورت زیر است:

  • کپسول‌های آتش‌نشانی بهتر است هر ماه مورد بررسی قرار گیرند. بررسی ماهانه این کپسول‌ها از لحاظ سلامتی بدنه، محیط نگهداری، عدم نشتی آن و … انجام می‌گیرد.
  • وزن انواع مختلف کپسول‌های آتش‌نشانی با گذشت زمان ممکن است کاهش یابد. بهتر است هر 6 ماه یکبار وزن کپسول‌های آتش‌نشانی مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت کاهش وزن، مورد شارژ مجدد قرار گیرد.
  • انجام دادن تست هیدرواستاتیک برای اطمینان از سلامت و ایمنی در تمام کپسول‌های آتش‌نشانی 2 سال یکبار ضروری است.
  • به جز کپسول‌های آتش‌نشانی CO2 (هر 2 سال یکبار) و بیوورسال (هر 5 سال یکبار) باید شارژ شوند، دیگر کپسول‌های آتش‌نشانی هر ساله نیاز به شارژ مجدد دارند.
  • کپسول‌های آتش‌نشانی یکبار مصرف را نمی‌توان شارژ کرد و پس از 12 سال مصرف باید به طور کامل تعویض شوند.

 

چرا باید کپسول آتش‌نشانی را تعویض کنیم؟

چرا باید کپسول آتش‌نشانی را تعویض کنیم؟

تمام کپسول‌های آتش‌نشانی یکبار مصرف پس از منقضی شدن باید تعویض شوند. فاکتورهای مختلفی تاریخ انقضای کپسول‌های آتش‌نشانی تاثیر می‌گذارند از جمله:

  • شرایط اقلیمی از جمله دمای بالا، دمای پایین، افزایش فشار و رطوبت طول عمر مفید کپسول آتش‌نشانی را کاهش می‌دهد. برخی کمپانی‌های سازنده برای تولید کپسول‌های خود از موادی مقاوم نسبت به شرایط اقلیمی استفاده می‌کنند. خرید کپسول آتش‌نشانی که با استفاده از مواد مقاوم ساخته شده باشد، نیاز به تعویض کپسول را کمتر می‌کند.
  • پیشرفت تکنولوژی و به کارگیری فناوری‌های نوین و جدید در ساخت کپسول‌های آتش‌نشانی سبب افزایش طول عمر و مقاوم شدن آنها شده است.
  • یکی از راه‌های تشخیص زمان مناسب جهت تعویض انواع کپسول آتش‌نشانی استفاده از سیستم‌های هوشمند است. تعویض به موقع کپسول‌های آتش‌نشانی از هدر رفتن منابع جلوگیری کرده و سبب کاهش هزینه‌ها می‌شود.
  • بازرسی دوره‌ای کپسول‌های آتش‌نشانی و برطرف کردن ایرادات جزئی شما را از تعویض زود هنگام کپسول‌های آتش‌نشانی بی‌نیاز می‌کند.

 

چرا باید کپسول‌های آتش‌نشانی را شارژ کنیم؟

همه کپسول‌های آتش‌نشانی جهت عملکرد بهتر و بهینه‌تر نیاز به شارژ مجدد دارند. مواد کپسول‌های آتش‌نشانی پودری، گازی، فوم و … در اثر استفاده کاهش می‌باید و حتما باید مجددا شارژ شود. در صورتی که کپسول‌های آتش‌نشانی مورد شارژ مجدد قرار نگیرند، همانند سابق عمل نکرده و نمی‌توانند به خوبی آتش‌سوزی را خاموش کنند.

توجه داشته باشید که حتی اگر از کپسول‌های آتش‌نشانی استفاده نکرده‌اید، باید به صورت دوره‌ای نسبت به شارژ مجدد آنها اقدام کنید، چرا که با گذشت زمان مواد درون کپسول‌ها قدیمی شده و بهتر است با مواد جدید جایگزین شود‌. برای شارژ کپسول آتش‌نشانی به مراکزی مراجعه کنید که شارژ کپسول را در حضور شما انجام دهند. بهترین زمان برای شارژ کپسول آتش‌نشانی یکسال پس از شارژ مجدد کپسول (حتی در صورت عدم استفاده) است.

 

بهترین برندهای کپسول‌ آتش‌نشانی

کپسول‌های آتش‌نشانی انواع مختلفی داشته و توسط کمپانی‌های مختلفی ساخته می‌شوند. به دلیل وجود برندهای متنوع کپسول آتش نشانی در بازار بسیاری از افراد در هنگام خرید این محصول دچار سردرگمی می‌شوند. برندهای معتبری از انواع مختلف کپسول آتش‌نشانی در داخل کشور خودمان تولید می‌شود.
این کپسول‌ها با استفاده از بهترین مواد و متریال ساخته شده و در هنگام اطفا حریق عملکرد مناسبی از خود ارائه می‌دهند. سپهر، هونامیک، سعدی، روناک، دژ و آرمان از برترین و باکیفیت‌ترین برندهای کپسول آتش‌نشانی تولید ملی هستند.
کپسول‌های آتش‌نشانی ایرانی کیفیتی مشابه و حتی برتر با برندهای خارجی داشته و به دلیل داخلی بودن قیمت پایین‌تری نسبت به برندهای خارجی دارند. بنابراین اگر قصد خرید کپسول آتش‌نشانی با کیفیت همراه با قیمتی مناسب هستید، برندهای ایرانی بهترین گزینه هستند.

 

خرید کپسول آتش‌نشانی از ماهان گستر همگام

ماهان گستر همگام یکی از بهترین، بزرگترین و موفق‌ترین مجموعه‌های عرضه کننده انواع تجهیزات اعلام حریق و اطفا حریق است. این مجموعه بهترین و باکیفیت‌ترین برندهای تجهیزات آتش‌نشانی را جمع‌آوری کرده و به صورت مستقیم و بدون واسطه در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد.
یکی از محصولات ارائه شده و پرفروش در مجموعه ماهان گستر همگام کپسول آتش‌نشانی است. کپسول fm200، کپسول آتش‌نشانی CO2، کپسول آتش‌نشانی پودر و گاز، کپسول آتش‌نشانی بیوورسال، کپسول آتش‌نشانی آب و گاز و کپسول آتش‌نشانی 6ABC نمونه‌هایی از محصولات موجود در وب‌سایت معتبر ماهان گستر همگام هستند.

مجموعه ماهان گستر همگام علاوه بر فروش انواع تجهیزات آتش‌نشانی شارژ کپسول آتش‌نشانی را نیز انجام می‌دهد. بنابراین اگر قصد شارژ مجدد کپسول آتش‌نشانی خود را داشتید، می‌توانید از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.
امکان خرید غیرحضوری، ثبت سفارش از طریق سایت، پرداخت به سراسر نقاط کشور، ارائه فاکتور رسمی، قیمتی نازل‌تر نسبت به دیگر مراکز عرضه کننده و ارائه محصولات با کیفیت همراه با ضمانت‌نامه از مزایای خرید کپسول‌ آتش‌نشانی از ماهان گستر همگام است.

 

سخن پایانی

وجود کپسول‌های آتش‌نشانی در محیط‌های مختلف همانند ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری و … در هنگام آتش‌سوزی جان بسیاری از افراد را نشان می‌دهد. نکته مهمی که در رابطه با کپسول‌های آتش‌نشانی وجود دارد، تاریخ انقضای آنهاست. تاریخ انقضای کپسول‌های آتش‌نشانی دقیق نبوده و به مواردی همچون نوع کپسول، کمپانی سازنده، تاریخ تولید، نگهداری درست و … بستگی دارد.
بهتر است کپسول‌های آتش‌نشانی به صورت ماهانه، 6 ماه یکبار و سالانه مورد بررسی قرار گیرند. کپسول‌هایی که قابلیت شارژ مجدد دارند حتی در صورت عدم استفاده هر سال باید شارژ شوند. بهترین، معتبرترین و منصف‌ترین مجموعه جهت خرید انواع کپسول آتش‌نشانی و شارژ مجدد آنها ماهان گستر همگام است.

 

سوالات متداول

آیا کپسول‌های آتش‌نشانی تاریخ مصرف دارند؟
بله. تاریخ مصرف کپسول آتش‌نشانی به کمپانی سازنده، قابل شارژ بودن کپسول، یکبار مصرف بودن، نوع کپسول و نحوه نگهداری از آن بستگی دارد.

آیا کپسول‌های آتش‌نشانی در صورت عدم استفاده نیاز به شارژ مجدد دارند؟
بله. حتی وزن کپسول‌های آتش‌نشانی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، پس از یک سال کاهش یافته و جهت عملکرد بهتر باید شارژ شوند.

چگونه بفهمیم کپسول آتش‌نشانی منقضی شده است؟
خوردگی و زنگ‌زدگی بدنه، رد شدن تست هیدرواستاتیک، افت فشار، شرایط نگهداری نامناسب علائمی هشدار دهنده برای تعویض کپسول آتش‌نشانی هستند.

برای شارژ کپسول آتش‌نشانی به کجا مراجعه کنیم؟
ماهان گستر همگام بهترین مجموعه جهت شارژ انواع کپسول‌های آتش‌نشانی با قیمتی مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *