نکات ایمنی شارژ کپسول آتش نشانی

نکات ایمنی شارژ کپسول

درجه کپسول یکی از موارد مهم در نگهداری و نکات شارژ کپسول آتش نشانی است حتما بارها کپسول های آتش نشانی را دیده یا حتی از آنها استفاده کرده اید کپسول های آتش نشانی در شرایط بسیار حساس یعنی در زمان وقوع آتش‌سوزی استفاده می شوند و این نشان دهنده اهمیت استفاده از این وسایل است با توجه به اهمیت بسیار زیاد استفاده از کپسول های آتش نشانی، همیشه باید از بهداشتی بودن آن ها اطمینان حاصل شود تا در مواقع لزوم از آنها استفاده شود و آتش را مهار کنند از ابزارها و نکات مورد استفاده برای بررسی سلامت کپسول ها می توان به درجه کپسول آتش نشانی اشاره کرد.

⇚ حتما بخوانید: شارژ کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی چیست؟

کپسول آتش نشانی یک ظرف فولادی است که با مواد آتش نشانی مانند آب، دی اکسید کربن، پودر بی کربنات سدیم یا پتاسیم و فوم اطفاء حریق پر شده است کپسول آتش نشانی دارای اهرمی است که با فشار دادن آن، عوامل اطفای حریق با فشار زیادی پاشیده می شوند و گاز دی اکسید کربن موجود در کپسول را می توان با فشار دادن حذف کرد، اما سایر مواد خاموش کننده را نیز نمی توان حذف کرد.

جهت شارژ کپسول آتش نشانی را بررسی کنید

کلیه کپسول های آتش نشانی باید با توجه به نوع کپسول یا بالون فشار مداوم و نوع پودر موجود در آنها طبق دستور سازنده در فواصل زمانی معین تا زمانی که کوچکترین نقص مشاهده شود، بررسی شوند و مشکل یا تاریخ انقضای ارسال برای رفع مشکل یا شارژ مجدد.

نکات ایمنی برای شارژ کپسول های آتش نشانی

  1. شارژر کپسول آتش نشانی باید عضو انجمن ایمنی آتش نشانی، کلاه ایمنی و تجهیزات باشد.
  2. اگر فرستنده ادعا می کند که پودر را جایگزین می کند، جزئیات پودر استفاده شده باید در فاکتور ذکر شود.
  3. پس از شارژ کپسول آتش نشانی باید دستگاه آب بندی شده و کارت شارژ به آن متصل شود.

نکاتی در مورد شارژ کپسول های آتش نشانی

  • شارژ کپسول های آتش نشانی کارگاه ها و کپسول های آتش نشانی باید قبل از استخدام پرسنل توسط کمیته فنی و صلاحیت فدراسیون گارانتی شود در غیر این صورت اجازه فعالیت در کارگاه های شارژ را نخواهند داشت تعمیر، تعویض و حمل کپسول های آتش نشانی نیز به عهده مالک می باشد.
  • شایان ذکر است که بدانید کلیه مراکز آموزشی اصول شارژ کردن کپسول های آتش نشانی را در برابر عملکرد صحیح کپسول و کلیه اپراتورها و کارگران در کارگاه های شارژ به درستی ارائه می دهد و باید قوانین و الزامات این دستورالعمل را سرلوحه کار خود قرار دهند همچنین برای آزمایش کپسول های آتش نشانی، تمامی پرسنل کارگاه باربری باید از تجهیزات و روش های کاری استاندارد استفاده کنند.
  • همچنین تمام کپسول ها باید به طور مرتب یکسان و بازرسی شوند و این بسته به کپسول آتش نشانی و زمان ارسال و بررسی شود کپسول های آتش نشانی فقط باید با همان نوع پودر توصیه شده توسط سازنده کپسول استفاده شوند و دستورالعمل های شارژ نوشته شده روی دستگاه را رعایت کنید تا در هنگام اطفاء حریق مشکلی برای کپسول ایجاد نشود.
  • کارگاه های شارژ کپسول آتش نشانی باید قبل از استخدام کارگر گواهی کمیته فنی و صلاحیت اتحادیه را دریافت کنند تا از صلاحیت کارگران خود اطمینان حاصل کنند این است.
  • استفاده از وسایل حفاظت فردی استاندارد و مناسب با توجه به خطرات محل از قبیل کفش ایمنی، لباس کار، ماسک و غیره ضروری است.
  • خاموش کننده باید از نظر ظاهر و تمام قسمت های خاموش کننده و تست هیدرواستاتیک بدنه بازرسی شود.
  • هر کارگاه حمل و نقل باید دارای گواهی صلاحیت برای ساختار تست استاندارد سیلندرها تحت فشار هیدرواستاتیک باشد.
  • کلیه اپراتورها باید به مراکز مجاز و دارای مجوز تحویل سی دی که نیاز به تست شاسی دارند مراجعه کنند.
  • کلیه کارگاه های خدمات، کنترل، شارژ و تست کپسول های آتش نشانی باید در سطح زمین باشند و فعالیت کارگاه های شارژ در زیر زمین مجاز نمی باشد.
  • قرار دادن کارگاه های باربری در مجاورت محل تجمع، اماکن مسکونی، بیمارستان ها، مراکز تجاری، مدارس، پمپ بنزین ها و  ممنوع بوده و باید حداقل 211 متر از آنها فاصله داشته باشد.

چگونه متوجه می شوید که یک کپسول آتش نشانی باید شارژ شود؟

برای ایمنی بیشتر، بهتر است کپسول ها را ماهی یک بار چک کنید کپسول هایی که دارای گیج فشار در بدنه خود هستند باید دارای سوزن فشارسنج در محدوده مشخص شده باشند و اجزای کپسول (اهرم، استاپ، شیلنگ و بدنه) از نظر ظاهری مشکلی نداشته باشند اگر حتی یک بار از کپسول استفاده کرده اید تا محتویات داخل آن تمام نشود نیاز به شارژ مجدد دارد بنابراین اگر محل نصب کپسول بسیار گرم، بسیار سرد یا مرطوب است، بهتر است در فواصل زمانی کوتاه تری شارژ شود تا از سلامت کپسول اطمینان حاصل شود.

هزینه حمل و نقل کپسول آتش نشانی

کپسول های آتش نشانی بسته به نوع قطعات در فواصل مختلف شارژ می شوند در صورت عدم استفاده، کپسول های پودری باید سالی یک بار و کپسول های گاز دی اکسید کربن هر دو سال یکبار شارژ شوند اطمینان حاصل کنید که تاریخ ارسال به وضوح روی بسته بندی کپسول نوشته شده باشد.

هزینه حمل و نقل یک کپسول آتش نشانی شامل قیمت مواد استفاده شده در آن و دستمزد می باشد اندازه و کوچکی کپسول نیز به قیمت آن بستگی دارد اما به طور کلی هزینه حمل و نقل با پودر، مواد گازی، آب و گاز از گاز دی اکسید کربن گرانتر است که برای استعلام قیمت شارژ کپسول آتش نشانی می توانید وارد سایت ماهان گستر همگام شوید.

کلام پایانی

همانطور که می‌دانید این کپسول ها از جمله تجهیزات امنیتی ساختمان ها هستند که در مواقع حساس و خطرناک مانند آتش‌سوزی مورد استفاده قرار می گیرند بنابراین لازم است از سالم بودن این کپسول ها در زمان های مختلف اطمینان حاصل شود یکی از قسمت های حیاتی این دستگاه ها درجه کپسول آتش نشانی است که برای اندازه گیری فشار گاز در آن استفاده می شود در مطلب فوق انواع کپسول های آتش نشانی را توضیح داده ایم و همچنین نحوه خواندن درجه کپسول آتش نشانی را توضیح داده ایم امیدواریم با مطالعه مقاله فوق نکات مفیدی را به دست آورده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *