کلاس‌های کپسول‌های آتش‌نشانی

کلاس‌های کپسول‌های آتش‌نشانی

کپسول‌های آتش‌نشانی از موثرترین و کاربردی‌ترین تجهیزات خاموش کننده جهت اطفا حریق هستند. این تجهیزات با توجه به نوع مواد خاموش کننده درون آنها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. از طرفی آتش‌سوزی نیز با توجه به ماهیت مواد سوختنی به کلاس‌های مختلفی تقسیم شده که برای خاموش کردن هر کدام از این حریق‌ها باید از کپسول‌های آتش‌نشانی خاصی استفاده کرد.

آتش‌سوزی از معمول‌ترین و پرخطرترین حوادثی بوده که ممکن است در مکان‌های مختلفی اعم از منازل مسکونی، ساختمان‌های تجاری، کارخانه‌های صنعتی و … رخ دهد. از این رو آشنایی با کلاس‌های کپسول‌های آتش‌نشانی در خاموش کردن بهتر آتش و کاهش خسارات جانی و مالی بسیار موثر است. در مطلب زیر قصد داریم شما را با انواع کلاس‌های حریق و کپسول‌های آتش‌نشانی آشنا کنیم.

 

طبقه‌بندی انواع حریق

با توجه به نوع ماده سوختنی آتش‌سوزی به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود. آشنایی با کلاس‌های آتش سوزی به ما کمک می‌کند تا از مناسب‌ترین کپسول‌های آتش‌نشانی جهت اطفا حریق استفاده کنیم. انواع آتش‌سوزی به صورت زیر است:

کلاس A

از متداول‌‌ترین و معمول‌ترین آتش‌سوزی‌هایی که در مکان‌های مختلف رخ می‌‌دهد، حریق نوع A است. در صورتی که مواد سوخته شده خشک بوده و ماهیتی جامد داشته باشد، آتش‌سوزی نوع A اتفاق افتاده است. سوختن کاغذ در انبارهای کاغذ و چاپخانه‌ها، سوختن انواع پارچه، چوب و … جزو حریق کلاس A هستند.

کلاس B

پمپ بنزین‌ها، صنایع پتروشیمی، آزمایشگاه‌ها و تمام کارخانه‌هایی که با مایعات اشتعال‌زا سروکار دارند نیز ممکن است دچار آتش‌سوزی شوند. به آتش‌سوزی‌هایی که در اثر مایعات مشتعل اتفاق میفتد، حریق نوع B می‌گویند.

کلاس C

مشتعل و یا منفجر شدن گازهای قابل اشتعال منجر به آتش‌سوزی‌های خطرناکی شده که به آن حریق نوع C می‌گوییم. این نوع حریق در مکان‌هایی همچون مجموعه‌های پر کننده کپسول گازی، جایگاه CNG و LPG و کلیه مجموعه‌هایی که با گازهای اشتعال‌زایی همچون بوتان، متان، پروپان و … سروکار دارند، اتفاق میفتد.

کلاس D

حریق نوع D در اثر سوختن مواد فلزی همچون لیتیم، سدیم، پتاسیم، آلومینیوم، تیتانیوم، منیزیم و … اتفاق میفتد. کارخانه‌های تولید باتری، آزمایشگاه‌هایی که با مواد فلزی سروکار دارند، فروشگاه لوازم خانگی و انبار نگهداری فلزات ممکن است دچار این نوع حریق شوند.

کلاس E

حریق نوع E از متداول‌ترین و رایج‌ترین انواع حریق بوده که در پی سوختن تجهیزات الکتریکی اتفاق میفتد. خرابی بورد، اتصالات و هر گونه نقص الکتریکی در تجهیزات الکتریکی منجر به این نوع آتش‌سوزی می‌شود. آتش‌سوزی کلاس E ممکن است در مجموعه‌های فروش موبایل، لپ‌تاپ و سایر تجهیزات الکترونیکی و انبار نگهداری این وسایل اتفاق افتد.

کلاس F

در برخی موارد سوختن چربی‌ها و روغن‌های خوراکی سبب ایجاد آتش‌سوزی‌های بسیار وسیع و خطرناک شده که این نوع حریق را در کلاس F طبقه‌بندی کرده‌اند. کارخانه‌های تولید کننده روغن‌های خوراکی، آشپزخانه‌‌های بزرگ و صنعتی و حتی آشپزخانه‌های کوچک نیز ممکن است دچار حریق نوع F شوند.

 

انواع کلاس‌ کپسول آتش‌نشانی

یکی از نکات مهم قبل از اطفا حریق انتخاب درست کپسول آتش‌نشانی متناسب با کلاس حریق است. توجه داشته باشید که همه آتش‌سوزی‌ها با یک کپسول خاموش نشده و عدم توجه به این قضیه، نه‌تنها موجب خاموش کردن آتش نشده بلکه ممکن است وضع را نیز بدتر کند. بنابراین بعد از آشنایی با طبقه‌بندی انواع حریق باید بدانید که هر کدام از انواع حریق را چه نوع کپسول آتش‌نشانی خاموش می‌کند. کلاس‌های کپسول‌های آتش‌نشانی به صورت زیر است:

 

حریق نوع A

همانگونه که در بالاتر گفتیم حریق نوع A در اثر سوختن مواد خشک و جامد اتفاق میفتد. توجه کنید که خاکستر ایجاد شده در اثر سوختن مواد جامد حرارت آتش را در درون خود نگه داشته و احتمال بازگشت آتش را امکان‌پذیر می‌کند. بهترین کلاس آتش‌نشانی برای اطفا حریق این نوع آتش‌سوزی کپسول آتش‌نشانی آب و گاز، کپسول محتوی مواد شیمیایی مواد خیس، کپسول آتش‌نشانی فوم و پودر ABC بهترین گزینه هستند. این خاموش کننده‌ها با نفوذ به دورن خاکستر و کاهش حرارت از بازگشت آتش‌سوزی جلوگیری می‌کنند.

حریق نوع B

مایعات اشتعال‌زا چگالی کمتری در مقایسه با آب دارند و همین امر سبب شده که خاموش کننده‌های آبی نتوانند حریق نوع B را کنترل کنند. در صورت وقوع این کلاس آتش‌سوزی استفاده از کپسول آتش‌نشانی فوم، پودر ABC و کپسول آتش‌نشانی CO2 در عملیات اطفا حریق بسیار موثر است.

اکسیژن یکی از اضلاع مثلث آتش بوده و عدم حضور آن سبب خاموش شدن آتش می‌شود. این خاموش‌ کننده‌ها روی سطح حریق قرار می‌گیرند و از رسیدن اکسیژن به آتش جلوگیری کرده و در نهایت منجر به خاموش کردن آتش می‌شوند.

حریق نوع C

مناسب‌ترین کپسول آتش‌نشانی جهت اطفا حریق نوع C کپسول حاوی پودر ABC است.

حریق نوع D

کپسول آتش‌نشانی CO2 و کپسول‌های محتوی پودر مانند کپسول ABC گزینه مناسبی برای خاموش کردن حریق‌های نوع D هستند. این خاموش کننده‌ها لایه عایقی بین آتش و اکسیژن ایجاد کرده و با جلوگیری از ورود اکسیژن به آتش سبب خفگی و اطفا حریق می‌شوند.

حریق نوع E

این نوع آتش‌سوزی یکی از خطرناک‌ترین انواع حریق بوده چرا که ماده سوختنی کاملا رسانا است و هر گونه بی‌دقتی در انتخاب خاموش کننده‌ها شعله‌های آتش را گسترده‌تر می‌کند. به هیچ وجه از خاموش کننده‌های پودر و آب برای اطفا حریق نوع E استفاده نکنید. قبل از اطفا این نوع حریق ابتدا جریان‌های برق را به طور کامل قطع کرده و سپس عملیات را آغاز کنید. کپسول‌های آتش‌نشانی حاوی CO2، کپسول‌های بیوورسال، کپسول‌های هالوژنه و ABC بهترین خاموش کننده‌ها برای حریق ناشی از لوازم الکتریکی هستند.

حریق نوع F

استفاده از کپسول آتش‌نشانی آب، پودر، گاز، کف و کپسول CO2 به خاموش کردن حریق نوع F هیچ کمکی نکرده و فقط موجب گسترش شعله‌های آتش می‌شود. مناسب‌ترین راه برای خاموش کردن این نوع حریق استفاده از پتو و یا کپسول آتش‌نشانی محتوی مواد شیمیایی خیس است.

 

انواع کپسول‌های آتش‌نشانی

کپسول‌های آتش‌نشانی از مهم‌ترین تجهیزات اطفا حریق بوده و انواع مختلفی از آنها در بازار موجود است. درون محفظه استوانه‌ای شکل کپسول‌های آتش‌نشانی با استفاده از مواد مختلفی پر شده که همین امر سبب تمایز کپسول‌ها با یکدیگر شده است. انواع کپسول آتش نشانی به صورت زیر است:

 

  • کپسول آتش‌نشانی CO2

کپسول آتش‌نشانی محتوی گاز CO2 یکی از کاربردی‌ترین انواع کلاس کپسول آتش‌نشانی است. گاز CO2 قادر است حرارت ناشی از حریق را تا حد زیادی کاهش داده و آتش‌سوزی را مهار کند. این گاز غیر قابل اشتعال و غیرسمی بوده و با ایجاد لایه عایقی بین حریق و اکسیژن سبب خفه شدن آتش می‌شود.

این نوع کپسول به رسانای جریان الکتریسیته نبوده و یکی از بهترین خاموش‌ کننده‌های حریق‌های الکتریسیته است. یکی از ویژگی‌هایی که سبب شده کپسول آتش‌نشانی CO2 بسیار مورد استفاده قرار گیرد، عدم ایجاد خسارت به اجزای موجود در محیط آتش‌سوزی است‌.

  • کپسول آتش‌نشانی آب و گاز

از کلاس های کپسول‌های آتش‌نشانی می‌توان به کپسول محتوی آب و گاز اشاره کرد‌. درون این نوع کپسول‌ها با استفاده از آب و گاز پر شده است. آب موجود در این نوع کپسول آتش‌نشانی نقش خاموش کننده را داشته و فشار مورد نیاز برای خارج شدن آب از درون کپسول به بیرون توسط گاز (نیتروژن) تامین می‌شود.

  • کپسول آتش‌نشانی فوم

این کپسول‌ها برای اطفا حریق از فوم و یا همان کف استفاده می‌کنند. کپسول‌های آتش‌نشانی فومی بسیار ایمن بوده و از آنها می‌توان برای خاموش کردن حریق‌های الکتریکی، مواد جامد و مایعات قابل اشتعال استفاده کرد. این نوع کپسول در وزن‌های 2، 4 و 6 کیلوگرمی در بازار موجود بوده و برای محیط‌های کوچک و بزرگ قابل استفاده است. کپسول‌ آتش‌نشانی فوم قادر است در مدت زمان کوتاهی حریق‌های A و B را خاموش کند.

  • کپسول آتش‌نشانی پودر و گاز

یکی از رایج‌ترین و پر استفاده‌ترین کلاس‌های کپسول‌های آتش‌نشانی کپسول محتوی پودر و گاز است. درون این کپسول‌ها با استفاده از پودرهای مختلفی همچون بی‌کربنات پتاسیم، فسفات آمونیوم، پودر جوش شیرین و … پر شده است. این پودرها با جدا کردن گرما، اکسیژن و سوخت موجب کاهش درجه حرارت، رقیق کردن اکسیژن و در نهایت خفه کردن آتش می‌شوند. کپسول آتش‌نشانی پودر و گاز برای خاموش کردن انواع حریق نوع A، B، C، D، E و F مناسب است.

  • کپسول آتش‌نشانی بیوورسال

ویژگی‌های همچون عدم آسیب به محیط زیست، عدم خورندگی و خسارت به تجهیزات موجود در محیط، خاموش کردن حریق‌های بسیار وسیع، کاهش حرارت و غیر فعال کردن اکسیژن، گرما، سوخت و زنجیره حریق سبب شده تا کپسول بیوورسال به یکی از بهترین کلاس‌های آتش‌نشانی تبدیل شود. از این کپسول برای خاموش کردن حریق جامدات و مایعات قابل اشتعال استفاده می‌شود.

 

منظور از پتوهای خاموش کننده آتش چیست؟

بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای اطفا برخی حریق ها مانند آتش‌سوزی‌های نوع F که در آشپزخانه‌های کوچک و صنعتی رخ می‌دهد، استفاده از پتو است. این پتوها نسوز و ضد حریق بوده و در ساخت آنها از فایبرگلاس و کولار ساخته شده است.

در هنگام حریق باید این پتوها را بر روی نقطه آتش گرفته انداخته تا از رسیدن اکسیژن به آتش جلوگیری شود. این پتوها کاملا نسوز بوده و مقاومت زیادی در برابر درجه حرارت‌های بالا دارند. برای خاموش کردن حریق‌های کوچک و هنگام آتش گرفتن لباس افراد استفاده از پتوهای نسوز بهترین گزینه است.

 

بهترین برندهای کپسول آتش‌نشانی

کمپانی‌های مختلفی در سراسر دنیا مشغول به تولید انواع تجهیزات آتش‌نشانی هستند، به همین دلیل برندهای متنوعی از تجهیزات ایمنی از جمله کپسول آتش‌نشانی در بازار موجود است. اما اینکه کدام برند کپسول آتش‌نشانی را خریداری کنیم به یک چالش تبدیل شده است.

کشور ایران جز بزرگترین و موفق‌ترین کشورهای تولید کننده انواع تجهیزات آتش‌نشانی است‌. از جمله برندهای معتبر و باکیفیت کپسول آتش‌نشانی می‌توان به هونامیک، توچال، سعدی، روناک، تدبیر، سام و آرمان اشاره کرد. هر کدام از برندهای نامبرده توسط کمپانی‌های ایرانی در بهترین کیفیت ساخته شده و با قیمتی بسیار مناسب به بازار عرضه می‌شوند.

 

خرید کپسول آتش نشانی از ماهان گستر همگام

یکی از شرکت‌های عرضه کننده انواع تجهیزات آتش‌نشانی مانند اعلام حریق، اطفا حریق، کپسول‌های آتش‌نشانی، پتوهای نسوز و …. ماهان گستر همگام است. این مجموعه بیش از دو دهه سابقه فروش داشته و همواره با ارائه محصولات با کیفیت توانسته مشتریان خود را راضی نگه دارد.

در این مجموعه انواع کلاس‌ کپسول آتش‌نشانی اعم از کپسول آتش‌نشانی CO2، کپسول آتش‌نشانی 6ABC، کپسول آتش‌نشانی پودر و گاز، کپسول آتش‌نشانی آب و گاز، کپسول آتش‌نشانی fm200 و کپسول آتش‌نشانی بیوورسال در بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت به فروش می‌رسد.

در این مجموعه علاوه بر فروش انواع تجهیزات آتش‌نشانی شارژ کپسول آتش‌نشانی نیز انجام می‌شود. شما می‌توانید شارژ انواع مختلف کپسول آتش‌نشانی خود را با خیالی آسوده به مجموعه ماهان گستر همگام بسپارید.

ارائه ضمانت‌نامه، محصولات با کیفیت و درجه یک، قیمتی استثنایی و پایین‌تر در مقایسه با دیگر مراکز عرضه کننده، امکان خرید از طریق اینترنت در تمام روزهای هفته و ساعات شبانه روز، تحویل به درب منزل و ارائه فاکتور رسمی از مزایای خرید از مجموعه ماهان گستر همگام است.

 

سخن پایانی

آتش‌سوزی یکی از بلاهای خانمان سوز و پرخسارت بوده که در مکان‌های مختلف و به دلایل متعددی رخ می‌دهد. با توجه به اینکه چه ماده‌ای در معرض سوختن قرار گرفته است، آتش‌سوزی به کلاس‌های A، B ، C، D ، E و F تقسیم‌بندی می‌شود. برای خاموش کردن هر کدام از این حریق‌ها باید از یکی از کلاس‌های کپسول‌های آتش‌نشانی استفاده شود.

برای اطفا حریق ابتدا باید نوع آتش سوزی تشخیص داده شده و مناسب‌ترین کپسول آتش‌نشانی برای آن انتخاب شود. چیزی که موجب تمایز کپسول‌های آتش‌نشانی از یکدیگر می‌شود، نوع خاموش کننده موجود در آنهاست. با توجه به تنوع خاموش‌ کننده‌ها کپسول‌های آتش‌نشانی زیادی اعم از پودر و گاز، آب و گاز، CO2، بیوورسال، فوم و … در بازار موجود است. برای خرید هر کدام از این کپسول‌ها در کیفیت ممتاز همراه با ضمانت‌نامه و قیمت مناسب می‌توانید از خدمات وب‌سایت معتبر ماهان گستر همگام بهره‌مند شوید.

 

سوالات متداول

آیا برای اطفا همه حریق‌ها می‌توان از یک کپسول آتش‌نشانی استفاده کرد؟

خیر. هر کدام از کلاس‌های کپسول‌های آتش‌نشانی برای کاربرد خاصی طراحی شده‌اند.

آیا می‌توان حریق ناشی از تجهیزات الکتریکی را با آب خاموش کرد؟

خیر. برای خاموش کردن حریق نوع E نمی‌توان از کپسول آتش‌نشانی آبی استفاده کرد چرا که رسانای جریان برق بوده و سبب شعله‌ورتر شدن آتش می‌شود.

بهترین برندهای کپسول آتش‌نشانی کدام است؟

برند هونامیک، سعدی، روناک، سام و تدبیر از بهترین و با کیفیت‌ترین برندهای کپسول آتش‌نشانی هستند‌.

برای شارژ مجدد کپسول‌های آتش‌نشانی به کجا مراجعه کنیم؟

ماهان گستر همگام بهترین و معتبرترین مجموعه جهت ارائه انواع کلاس کپسول آتش‌نشانی و شارژ مجدد آنهاست.

2 دیدگاه در کلاس‌های کپسول‌های آتش‌نشانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *