وظایف سازمان آتش‌نشانی چیست؟

آتش‌سوزی، تصادفات، گیر کردن در کوهستان، ماندن در زیر آوار، حیوانات وحشی، سقوط آسانسور و … از جمله حوادثی است که سالانه جان بسیاری از افراد را می‌گیرد. وجود مجموعه‌ای که بتواند در چنین مواقعی از جان و مال افراد محافظت کند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

آتش‌نشانی یکی از مهمترین سازمان‌های فعال در کشور بوده که وظیفه آن حفاظت از مال و جان افراد در برابر حوادث طبیعی و غیرطبیعی است.
این مجموعه با کمک تجهیزات ایمنی آتش‌نشانی و کارکنان سخت‌کوش و پرتلاش تاکنون توانسته جان بسیاری از افراد را از حوادث بسیار ناگوار نجات دهد. از این رو شغل آتش‌نشان به یکی از شغل‌های شرافتمند و با ارزش در ایران و سایر کشورها تبدیل شده است. برای آشنایی با وظایف سازمان آتش‌نشانی و درجه های آتش‌نشان خواندن متن زیر را از دست ندهید.

 

منظور از سازمان آتش‌نشانی چیست؟

سازمان آتش‌نشانی یکی از سازمان‌های دولتی مهمی بوده که در راستای ایمنی و حفاظت از جان و مال مردم به وجود آمده است‌. وظایف این سازمان گسترده بوده و فقط به کنترل و مبارزه با آتش‌سوزی محدود نمی‌شود. پرسنل فعال در این مجموعه همگی کاربلد و آموزش دیده بوده و می‌توانند حریق‌های وسیع و سایر حوادث را به خوبی کنترل کنند. از وظایف سازمان آتش‌نشانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به افرادی که بر اثر ریزش ساختمان و یا کوه در زیر آوار مانده‌اند.
  • نجات افرادی که در تصادفات جاده‌ای آسیب دیده‌اند.
  • محافظت از افراد در برابر حیوانات وحشی و موذی که برای انسان خطرناک هستند.
  • نجات افرادی که در حین کار کردن با وسایلی همچون چرخ گوشت، دستگاه‌های برش، حلقه‌‌های فلزی و … آسیب دیده‌اند.
  • افرادی که در اثر سقوط آسانسور دچار سانحه شده‌اند.

 

انواع ایستگاه‌های آتش‌نشانی

انواع ایستگاه‌های آتش‌نشانی

هر سازمان آتش‌نشانی در کشور سه ایستگاه دارد که هر کدام از این ایستگاه‌ها وظیفه خاص خود را دارند. بدیهی است که در ایستگاه‌های آتش‌نشانی متناسب با نوع فعالیت، تجهیزات ایمنی آتش‌نشانی متفاوتی نیز وجود دارد. انواع ایستگاه آتش‌نشانی به صورت زیر است:

  •  ایستگاه‌های آتش‌نشانی (تک منظوره)

وظیفه اصلی ایستگاه‌های آتش‌نشانی اطفا انواع حریق بوده و برای این امر مجهز به تمامی تجهیزات پیشرفته اطفا حریق شده‌اند. به این ایستگاه‌ها، تک منظوره نیز می‌گویند چرا که یک وظیفه اصلی دارند اما در عین حال می‌توانند حوادث دیگر را به خوبی کنترل و مدیریت کنند. خودروهای پیشرو و پسرو، لوله کشی و تانکر آب از جمله تجهیزات موجود در ایستگاه آتش‌نشانی است. در این مجموعه افراد زیادی به عنوان آتش‌نشان به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به شهروندان هستند.

  • ایستگاه‌های آتش‌نشانی و نجات (دو منظوره)

این ایستگاه‌ها دو منظوره بوده یعنی علاوه بر اطفا حریق قادرند جان افراد را از حوادثی همچون سیل، زلزله، ماندن در زیر آوار، افتادن در چاه و … نجات دهند. از جمله تجهیزات موجود در ایستگاه آتش‌نشانی و نجات علاوه بر خودروهای پیشرو و پسرو، لوله‌کشی و تانکر آب می‌توان به ماشین‌های نجات اشاره کرد.

شهروندان عزیز اگر در هر ساعتی از شبانه روز دچار حوادث نامبرده شدید می‌توانید با سازمان آتش‌نشانی تماس بگیرید تا مامورین آتش‌نشان برای نجات جان شما در محل حاضر شوند.

  •  ایستگاه‌های پشتیبانی

وجود ایستگاه پشتیبانی در هر منطقه عملیاتی ضروری است چرا که این این ایستگاه، دو ایستگاه فوق را پشتیبانی کرده و بدون وجود آن ممکن است عملیات ایستگاه تک منظوره و دومنظوره با مشکل روبرو شود. در ایستگاه پشتیبانی تجهیزات و وسایلی همچون خودروهای بالابر، جرثقیل، خودروهای نورافکن، لودر، بیل مکانیکی، تانکرهای سوخت‌رسان و … وجود دارد. اگر در محل حادثه به یکی از وسایل فوق نیاز شود، از طریق ایستگاه پشتیبانی سریعا به محل منتقل شده تا عملیات بهتر انجام ‌شود.

 

اهمیت شغل آتش‌نشان در کشور

یکی از مسائل بسیار مهم در تمام کشورها برقراری امنیت جانی و مالی است. حوادثی که منجر به خسارت جانی و مالی افراد پیش آمده کاملا ناخواسته بوده و بدون اطلاع افراد پیش می‌آید. در اغلب موارد افرادی که درگیر حادثه شده‌اند قادر به مدیریت صحیح و نجات جان خود نیستند.

گاهی نیز عملیات از عهده افراد عادی برنیامده و باید توسط افراد آموزش دیده و با استفاده از تجهیزات خاصی انجام شود.

یکی از وظایف سازمان آتش‌نشانی برقراری امنیت و حفاظت از جان و مال افراد در برابر سایر سوانح و حوادث است‌‌. با وجود سازمان آتش‌نشانی دیگر هیچ فردی نگران آسیب‌ها و حوادث پیش آمده نبوده چرا که این سازمان همراه با نیروهای قدرتمندش می‌تواند حافظ جان و مال شما در برابر سیل، زلزله، حریق و … باشد. وجود شغل آتش‌نشان امنیت را به صورت ۲۴ ساعته در منطقه تضمین میکند.

از طرفی پیشرفت در علم و تکنولوژی و روی کار آمدن تجهیزات ایمنی آتش‌نشانی پیشرفته و مجهز سبب شده تا آتش‌نشانان در انجام وظیفه خود بسیار بهتر و قدرتمندتر از قبل عمل کنند. با روی کار آمدن تجهیزات پیشرفته نحوه استفاده درست و به موقع از این وسایل به پرسنل سازمان آتش‌نشانی آموزش داده می‌شود تا بتوانند حادثه را به بهترین شکل ممکن کنترل و مدیریت کنند.

 

شرایط شغل آتش‌نشانی

شغل آتش‌نشان یکی از شغل‌های پرخطر بوده و این افراد همواره در معرض خطر و آسیب‌های روحی و جسمی قرار دارند. شخصی که وارد سازمان آتش ‌نشانی می‌شود باید به آتشنشانی علاقه‌مند بوده و با سختی‌های این کار آشنایی کامل داشته باشد. اعتماد به نفس بالا، علاقه به کار، شجاع بودن، قدرت و توان جسمی بالا، خونسرد بودن، داشتن مهارت‌های ارتباطی و داشتن روحیه برای انجام کار تیمی از ویژگی‌های یک آتش‌نشان نمونه است.

آتش‌نشانان در هنگام اعزام به محل حادثه خود را برای هر خطری آماده می‌کند، به طوری که نقص عضو، شکستگی، قطع نخاع و حتی مرگ آتش‌نشانان در حین انجام عملیات دیده شده است.آتش‌نشانان عزیز در هر شرایطی وظیفه دارند مصدومین و حتی جنازه‌ها را از محل حادثه بیرون آورده و به مراکز درمانی منتقل کنند.

هر آتش‌نشان موظف است ۲۴ ساعت به صورت پیوسته آماده خدمت‌رسانی بوده و پس از آن ۴۸ ساعت استراحت می‌کند. بنابراین اگر در هر ساعت از شبانه‌ روز دچار سانحه شدید و یا در جایی گیر افتادید، با سازمان آتشنشانی تماس بگیرید؛ نیروهای سازمان آتش‌نشانی موظفند به شما کمک کنند.

 

آشنایی با درجه‌های آتش‌نشانی

آشنایی با درجه‌های آتش‌نشانی

شاید از خود بپرسید که آیا همه آتش‌نشانان از شرایط شغلی و درجه یکسانی برخوردار هستند؟

خیر. آتش‌نشانی نیز همانند دیگر شغل‌ها رده‌بندی و درجه‌بندی‌های مختلفی دارد که با توجه به سابقه، مهارت و تجربه به هر فرد اعطا می‌شود. درجه آتش‌نشانان بر روی لباس آنها درج شده و هر درجه بیانگر جایگاه و مسئولیتی است که آتش‌نشانان موظف به انجام آن هستند. برای آشنایی با وظایف و درجه‌های آتش‌نشانان ادامه مطلب را مطالعه فرمایید:

درجات و رده‌بندی شغل آتش‌نشان با توجه به قوانین و استانداردهای هر کشور تدوین می‌شود. این درجات در کشور ایران به صورت زیر است:

  • نیروهای فرآتش

از مهمترین نیروهای موجود در سازمان آتش‌نشانی فرآتش بوده که به ترتیب شامل رده‌بندی فرآتش پاد، فرآتش دوم و فرآتش سوم است. دو خوشه گندم آتشین همراه با یک شعله آتش که در میان این دو خوشه قرار گرفته، نشان درجه فرآتش است.

  • آتش‌یار

از دیگر نیروهای فعال موجود در سازمان‌ آتش‌نشانی نیروهای آتش‌یار بوده که نماد آن شعله‌های آتش است. نماد آتش‌یار سوم یک شعله آتش و نشانی سرآتش‌یار چهار شعله آتش بوده که بر روی لباس این افراد درج می‌شود.

  • آتش‌نشانان

نماد نیروهای آتش‌نشان در این سازمان یک شعله بوده که خطوط موازی در اطراف آن قرار دارد. از رده‌بندی‌های آتش‌نشانان می‌توان به سرآتش‌نشان اول به شش خط طلایی، سرآتش‌نشان دوم با چهار خط طلایی و سرآتش‌نشان سوم که با یک شعله و دو خط موازی اشاره کرد.

  • نیروهای داوطلب

در سازمان آتش‌نشانی نیروهای داوطلبی وجود دارد که نشانی آن وجود خط‌هایی طلایی در زمینه خاکستری رنگ است. در این درجه‌بندی داوطلب اول با سه خط طلایی، داوطلب دوم با دو خط طلایی و داوطلب سوم با یک خط طلایی وجود دارد.

  • نیروهای بی‌نشان

در سازمان آتش‌نشانی نیروهایی وجود دارد که فاقد هر گونه درجه بر روی سردوشی لباس خود هستند. اپراتورهایی که به تماس شهروندان پاسخ می‌دهند و رانندگان ماشین‌ها فاقد درجه هستند. در برخی سازمانها به رانندگان فعال و با تجربه درجه اعطا میشود.

 

آتش‌نشانان در چه حالتی ترفیع درجه می‌گیرند؟

آتش‌نشانان پس از فعالیت در سازمان آتش‌نشانی و به دست آوردن تجربه، آموزش و مهارت ترفیع درجه می‌گیرند. توجه داشته باشید که درجه‌های بالاتر آتش‌نشانی به افراد توانمند، موفق و متخصص داده می‌شود چرا که این گونه افراد قادرند شرایط اضطراری را به خوبی مدیریت کنند. اما معیارهای لازم برای اعطای ترفیع درجه به افراد آتش‌نشان چیست؟

  • تحصیلات

یکی از راه‌های ترفیع درجه آتش‌نشانی کسب مدارک و دوره‌های پیشرفته از طریق آموزش دیدن است. افرادی که قصد دارند به درجه‌های بالا دست پیدا کنند، باید کلیه آموزش‌های مرتبط با آتش‌نشانی را یاد بگیرند و مدرک لازم را کسب کنند.

  • تجربه

افرادی که سابقه فعالیت بیشتری در سازمان آتش‌نشانی داشته جز نیروهای خوب و قدرتمند به شمار می‌روند‌. ترفیع درجه به این افراد راحت‌تر از افراد کم سابقه تعلق می‌گیرد.

  • مهارت

داشتن مهارت استفاده از تجهیزات اطفا حریق، اعلام حریق و سایر تجهیزات آتش‌نشانی از مواردیست که هر آتش‌نشان باید بلد باشد. اگر آتش‌نشان مهارت بیشتری در استفاده از این وسایل و کنترل شرایط بحرانی پیش آمده داشته باشد، ترفیع درجه خواهد گرفت.

  • آموزش پیوسته

با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی همواره وسایل و تجهیزات آتش‌نشانی جدیدی ساخته و مورد استفاده قرار می‌گیرد. آتش‌نشانان برای یادگیری کار با تجهیزات جدید باید آموزش بینند. شرکت در دوره‌های آموزشی مداوم و به روز نگه داشتن مهارت یکی از شرط‌های ترفیع درجه است.

  • عملکرد عالی

آتش‌نشان باید بتواند شرایط بحرانی را به خوبی مدیریت کند چرا که فرد صدمه دیده خود مضطرب بوده و در اغلب موارد قادر به کنترل وضع پیش آمده نیست. آتش‌نشانی که بتواند در شرایط اضطراری و بحرانی خونسردی خود را حفظ کرده و بهترین تصمیمات مدیریتی را بگیرد، لایق ترفیع درجه خواهد بود.

 

خرید تجهیزات ایمنی آتش‌نشانی از ماهان گستر همگام

یکی از بزرگترین و موفق‌ترین شرکت‌های عرضه کننده انواع تجهیزات ایمنی آتش‌نشانی اعم از اعلام حریق، اطفا حریق، خاموش کننده‌ها و … ماهان گستر همگام است. این مجموعه سابقه موفقی در فروش انواع تجهیرات آتش‌نشانی با کیفیت داشته و توانسته حداکثر رضایت مشتریان را به خود جلب کند. در ماهان گستر همگام برندهای معتبری از این تجهیزات از جمله برند سعدی، هونامیک، سام، تدبیر و پیشگام در بهترین کیفیت و همراه با ضمانت‌نامه عرضه می‌شود.

ماهان گستر همگام یکی از بزرگترین ارائه دهندگان انواع کپسول آتش‌نشانی از جمله کپسول fm200، کپسول آتش‌نشانی پودر و گاز، کپسول آب و گاز، کپسول آتش‌نشانی بیوورسال، کپسول CO2 و کپسول 6ABC به تمام نقاط کشور است. این مجموعه علاوه بر فروش تجهیزات آتش‌نشانی شارژ انواع خاموش کننده‌ها از جمله شارژ کپسول آتش‌نشانی را نیز انجام می‌دهد.

ثبت سفارش غیرحضوری از طریق سایت، درگاه پرداخت اینترنتی ایمن، ارسال به درب منزل، ارائه فاکتور رسمی، ارائه ضمانت‌نامه و قیمت مناسب از مزایای خرید از وب‌سایت معتبر ماهان گستر همگام است.

 

سخن پایانی

سازمان آتش‌نشانی از مهم‌ترین سازمان‌های دولتی در هر کشور بوده که وظیفه آن امدادرسانی به افراد در شرایط سخت و بحرانی است. از وظایف سازمان آتش‌نشانی می‌توان به اطفا انواع حریق، نجات افراد سیل زده، زیر آوار مانده، گیر افتاده در کوه، چاه و … است. عملیات آتش‌نشانی به صورت تیمی انجام شده و تمام اعضای تیم باید آموزش کافی جهت مدیریت بحران و استفاده از تجهیزات را داشته باشند.

آتش‌نشانی درجات و رتبه‌های مختلف داشته که آشنایی با وظایف و درجه‌های آتش‌نشان کمک می‌کند تا از وظایف، مسئولیت، تجربه و مهارت آتش‌نشان مطلع شوید. علاوه بر سازمان آتش‌نشانی وجود تجهیزات اعلام حریق و اطفا حریق در مکان‌های مختلف جهت جلوگیری از رخداد فاجعه بسیار ضروری است. بهترین مجموعه برای خرید هر کدام از وسایل و تجهیزات آتش‌نشانی در کیفیت اعلا و تضمینی با قیمتی استثنایی ماهان گستر همگام است.

 

سوالات متداول

وظایف سازمان آتش‌نشانی چیست؟

اطفا حریق، نجات افراد مانده در زیر آوار، سیل، زلزله، چاه، کوهستان، نجات افراد از حیوانات موذی و … از وظایف سازمان آتش‌نشانی است.

سازمان آتش‌نشانی چند ایستگاه دارد؟

ایستگاه‌های آتش‌نشانی (تک منظوره)، ایستگاه‌های آتش‌نشانی و نجات (دو منظوره) و ایستگاه‌های پشتیبانی از ایستگاه‌های آتش‌نشانی در هر منطقه است.

اهمیت درجه‌های آتش‌نشانی جیست؟

هر درجه آتش‌نشانی درج شده روی لباس آتش‌نشانان نشان دهنده رتبه، جایگاه، مسئولیت، مهارت و تجربه فرد در شغل خویش است.

ساعت کاری سازمان آتش‌نشانی چگونه است؟

این سازمان به صورت شبانه روزی آماده خدمت‌رسانی به شهروندان عزیز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *