نکات ایمنی آتش نشانی برای فصول گرم

در تابستان بارندگی زیاد و رطوبت زیاد هوا وجود ندارد  که به راحتی می تواند باعث خشک بودن قسمت های مربوطه لوازم خانگی و نشتی، اتصال کوتاه و آتش سوزی شود. با استفاده مکرر از لوازم خانگی در تابستان مانند کولر، پنکه، یخچال و غیره، آتش سوزی های بیشتری در اثر وسایل برقی مانند اتصال کوتاه در خطوط برق، مدارهای اضافه بار، نشتی لوازم و مدارهای برقی ایجاد می شود. استفاده بیش از حد از وسایل برقی، نفوذ آب به وسایل برقی و غیره. این پدیده ها جرقه هایی با دمای بالا تولید می کنند و باعث آتش سوزی می شوند. به همین علت در این مقاله قصد داریم تا نکات ایمنی آتش نشانی برای فصول گرم را توضیح دهیم.

توجه داشته باشید یکی از مهم ترین نکات مواجه با این آتش سوزی های های غافگیرانه در دسترس بودن کپسول آتش نشانی مناسب است. قبل از استفاده از شارژ کپسول آتش نشانی مذکور مطمئن باشید.

نکات ایمنی آتش نشانی برای فصول گرم کدام است؟

نکات ایمنی آتش نشانی برای فصول گرم

  1. دریچه های وسایل برقی باید روشن نگه داشته شوند تا اطمینان حاصل شود که وسایل خانگی می توانند گرما را به خوبی دفع کنند. در عین حال، لوازم خانگی مانند یخچال نباید به طور مکرر دوشاخه برق را وصل کرده و از پریز جدا کنند. هنگامی که دستگاه محافظ برق از کار افتاد، یخچال به راحتی می سوزد
  1. به بازرسی و نگهداری منظم لوازم خانگی توجه کنید، در صورت مشاهده هر گونه قطعات عایق آسیب دیده یا سیم های برق کهنه شده، باید به موقع تعویض شوند. بهترین کار این است که برق را قطع کنید و وقتی از وسایل برقی استفاده نمی کنید آن را از برق بکشید.
  1. هنگام تمیز کردن لوازم خانگی، بهتر است از پارچه های خیس استفاده نکنید. هنگامی که یک وسیله برقی آتش گرفت، روی آن آب نریزید، بلکه آن را با لحاف محکم بپیچید تا آتش خاموش شود.

هنگام استفاده از گاز مراقب باشید

نکات ایمنی آتش نشانی برای فصول گرم

یکی از مهم ترین نکات ایمنی آتش نشانی برای فصول گرم توجه به استفاده در گاز است.  افزایش دما، گاز در اثر گرما منبسط می شود و فشار هوا در خط لوله گاز افزایش می یابد و احتمال نشت ایجاد می شود. از آنجایی که وزن مخصوص گاز بیشتر از هوا است، پس از نشت، به مناطق پایین تر مانند آب جریان می یابد و در مناطق کم ارتفاع تجمع می یابد، که به راحتی می توانند به غلظت های انفجاری برسند.

وقتی نسبت گاز موجود در هوا به مقدار معینی می رسد، به راحتی می توان انفجار ایجاد کرد، در عین حال، با مکش قوی در جهت مخالف موج ضربه، “فشار و کشیدن” درجه آسیب را افزایش می دهد. ایجاد آسیب جدی به ساختمان، تلفات سنگین و صحنه های آتش سوزی پیچیده‌تر.

هشدار ایمنی در نکات ایمنی آتش نشانی برای فصول گرم

  1. در حین استفاده از اجاق گاز، کثیفی که روی سطح سوراخ گاز می ریزد باید به موقع تمیز شود تا از گرفتگی اجاق گاز جلوگیری شود و در نتیجه بر گردش طبیعی گاز تأثیر بگذارد و باعث بروز حوادث آتش سوزی خانگی شود.
  1. اقدامات مؤثر پیشگیری از آتش سوزی و عایق حرارتی باید بین اجاق گاز و دیوار قابل احتراق یا نسوز انجام شود؛ فاصله واضح بین لبه اجاق گاز و مبلمان چوبی نباید کمتر از 20 میلی‌متر باشد.
  1. هنگام آشپزی با آتش در آشپزخانه، هرگز برای مدت طولانی از اجاق گاز دور نشوید. در این زمان که شعله به طور تصادفی خاموش می شود، اگر شیر اجاق گاز به موقع بسته نشود، ایجاد حادثه آتش سوزی بسیار آسان است. بنابراین زمانی که از اجاق گاز برای گرم کردن غذا استفاده می کنیم باید مراقب و محتاط باشیم.

مراقب وسایل دفع پشه باشید

استفاده درست از وسایل دفع حشرات یکی از نکات ایمنی آتش نشانی برای فصول گرم است. پشه ها در تابستان بیداد می کنند و بسیاری از خانواده ها از محصولات دافع پشه استفاده می کنند.انواع کویل پشه و دافع پشه دوباره در بازار به فروش می رسند.البته کیفیت انواع دافع پشه ها متفاوت است.

هشدار ایمنی نکات ایمنی آتش نشانی برای فصول گرم

  1. مطمئن شوید که تجهیزات دفع پشه تولید شده توسط تولید کنندگان معمولی را خریداری کرده و مطابق با دستورالعمل های موجود در دستورالعمل از آن استفاده کنید. پس از استفاده سریعا برق را از برق بکشید و برای مدت طولانی از آن استفاده نکنید.
  1. خانوارهایی که از کلاف پشه برای دفع پشه استفاده می کنند باید کلاف پشه را روی براکت های فلزی قرار دهند و براکت ها را در سینی های غیرقابل اشتعال قرار دهند.برای جلوگیری از آتش سوزی مواد قابل احتراق را در اطراف انباشته نکنید.

 

ویژگی های آتش سوزی در تابستان

نکات ایمنی آتش نشانی برای فصول گرم یکی از مهم ترین نکات ایمنی آتش نشانی برای فصول گرم توجه به استفاده در گاز است. افزایش دما، گاز در اثر گرما منبسط می شود و فشار هوا در خط لوله گاز افزایش می یابد و احتمال نشت ایجاد می شود. از آنجایی که وزن مخصوص گاز بیشتر از هوا است، پس از نشت، به مناطق پایین تر مانند آب جریان می یابد و در مناطق کم ارتفاع تجمع می یابد، که به راحتی می توانند به غلظت های انفجاری برسند. وقتی نسبت گاز موجود در هوا به مقدار معینی می رسد، به راحتی می توان انفجار ایجاد کرد، در عین حال، با مکش قوی در جهت مخالف موج ضربه، "فشار و کشیدن" درجه آسیب را افزایش می دهد. ایجاد آسیب جدی به ساختمان، تلفات سنگین و صحنه های آتش سوزی پیچیده تر. هشدار ایمنی در نکات ایمنی آتش نشانی برای فصول گرم 1. در حین استفاده از اجاق گاز، کثیفی که روی سطح سوراخ گاز می ریزد باید به موقع تمیز شود تا از گرفتگی اجاق گاز جلوگیری شود و در نتیجه بر گردش طبیعی گاز تأثیر بگذارد و باعث بروز حوادث آتش سوزی خانگی شود. 2. اقدامات موثر پیشگیری از آتش سوزی و عایق حرارتی باید بین اجاق گاز و دیوار قابل احتراق یا نسوز انجام شود؛ فاصله واضح بین لبه اجاق گاز و مبلمان چوبی نباید کمتر از 20 میلی متر باشد. 3. هنگام آشپزی با آتش در آشپزخانه، هرگز برای مدت طولانی از اجاق گاز دور نشوید. در این زمان که شعله به طور تصادفی خاموش می شود، اگر شیر اجاق گاز به موقع بسته نشود، ایجاد حادثه آتش سوزی بسیار آسان است. بنابراین زمانی که از اجاق گاز برای گرم کردن غذا استفاده می کنیم باید مراقب و محتاط باشیم. مراقب وسایل دفع پشه باشید استفاده درست از وسایل دفع حشرات یکی از نکات ایمنی آتش نشانی برای فصول گرم است. پشه ها در تابستان بیداد می کنند و بسیاری از خانواده ها از محصولات دافع پشه استفاده می کنند.انواع کویل پشه و دافع پشه دوباره در بازار به فروش می رسند.البته کیفیت انواع دافع پشه ها متفاوت است. هشدار ایمنی نکات ایمنی آتش نشانی برای فصول گرم 1. مطمئن شوید که تجهیزات دفع پشه تولید شده توسط تولید کنندگان معمولی را خریداری کرده و مطابق با دستورالعمل های موجود در دستورالعمل از آن استفاده کنید. پس از استفاده سریعا برق را از برق بکشید و برای مدت طولانی از آن استفاده نکنید. 2. خانوارهایی که از کلاف پشه برای دفع پشه استفاده می کنند باید کلاف پشه را روی براکت های فلزی قرار دهند و براکت ها را در سینی های غیر قابل اشتعال قرار دهند.برای جلوگیری از آتش سوزی مواد قابل احتراق را در اطراف انباشته نکنید.

  1. دمای بالا و هوای گرم به راحتی می تواند باعث آتش سوزی شود. دمای بالا در تابستان منجر به افزایش زیاد تجهیزات الکتریکی مانند کولر و فن های برقی می شود.خطوط تجهیزات الکتریکی بیش از حد بار می شوند و عایق منبع تغذیه آسیب می بیند و باعث اتصال کوتاه و احتراق می شود. تابستان نیز دوره ای است که خودروها آتش می گیرند. علاوه بر این، در شرایط دمایی گرم، مواد شیمیایی خطرناک، سهل انگاری جزئی در طول تولید، حمل و نقل و ذخیره سازی می تواند منجر به آتش سوزی شود.
  1. درجه حرارت بالا است، به سرعت پخش می شود و به راحتی احتراق سه بعدی یا بزرگ را تشکیل می دهد. هوای گرم می تواند به راحتی آب و هوای همرفتی قوی را ایجاد کند و سرعت توسعه و گسترش آتش را افزایش دهد. تابستان دارای ساعات آفتابی طولانی و دماهای بالا است که باعث می شود در هنگام قرار گرفتن در معرض آتش باز به راحتی بسوزد. تحت تأثیر گرمای تابشی، آتش به ساختمان های مجاور سرایت می کند و آتشی سه بعدی یا بزرگ ایجاد می کند.

سخن پایانی

در این نقاله شما عزیزان را با نکات ایمنی آتش نشانی برای فصول گرم آشنا کردیم. تابستان دوره‌ای است که آتش‌سوزی‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد و عوامل ایجاد آتش‌سوزی نیز افزایش می‌یابد، اغلب خطرات آتش‌سوزی نادیده گرفته می‌شوند، بازرسی‌های منظم و رفع خطرات آتش‌سوزی برای تشخیص زودهنگام و درمان زودهنگام لازم است تا بتوانیم این هزینه را صرف کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *