راه های جلوگیری از یخ زدگی اسپرینکلر

یخ زدگی اسپرینکلر

اسپرینکلر را می‌توانیم یکی اصلی‌ترین تجهیزات اطفاء حریق معرفی کنیم که در صورت آتش سوزی قادر است با سرعت بالا آتش را خاموش کند. اما یکی از جدی‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای این تجهیزات در فصول سرد به وجود بیاید، یخ زدگی است.

در صورتی که اسپرینکلرها یخ بزنند این کار می‌تواند باعث شود که سیستم‌های اطفاء حریق به درستی کار نکنند و در صورت بروز آتش سوزی آسیب‌های مختلفی برای ساختمان و افراد به وجود بیاید. در حال حاضر راه‌های مختلفی برای جلوگیری از یخ زدگی اسپرینکلر وجود دارد که در ادامه در مورد آنها صحبت می‌کنیم.

 

استفاده از ضدیخ

 

یکی از بهترین روش ‌های جلوگیری از یخ زدگی اسپرینکلر و لوله‌ های آب مربوط به آن، استفاده از ضد یخ است. ضد یخ یکی از شناخته شده‌ترین مواد است که سبب کاهش نقطه انجماد آب شده و باعث می‌شود آب و برخی مایعات حتی در دماهای پایین یخ نزنند. ضد یخ‌ها را معمولاً از ترکیب پروپیلن گلیکول و گلیسیرین تولید می‌کنند که استفاده از آن هیچگونه مشکلی برای تجهیزات اطفاء حریق نداشته و شما می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

جالب است بدانید ضد یخ‌ها سبب کاهش کیفیت کپسول آتش نشانی و مواد داخل آنها نمی‌شوند و برای کارکرد صحیح و حفظ کیفیت اسپرینکلر می‌توانید از آنها استفاده نمایید. موضوعی که باید در نظر داشته باشید این است که ضد یخ‌ها جزء مقرون به صرفه‌ترین و ساده‌ترین راه‌ها جهت جلوگیری از یخ زدگی تجهیزات اسپرینکلر هستند. همچنین به دلیل اینکه جزء محصولات محلول در آب به حساب می‌آیند، در نتیجه برای استفاده باید آنها را با حجم مشخصی از آب مخلوط کنید.

 

گرم کردن مخزن آب سیستم اسپرینکلر

 

یکی دیگر از روش‌های مناسب و مفید برای جلوگیری از یخ زدگی سیستم اسپرینکلر گرم نگه داشتن مخزن آب است. برای اینکه تجهیزات اطفاء حریق موجود در ساختمان در فصول سرد سال به خوبی کار کنند می‌توانید اسپرینکلر را گرم نگه داشته تا از یخ زدگی آن جلوگیری کنید. به این منظور شما می‌توانید از یکسری سیستم‌های حرارت دهنده مخصوص و تجهیزات تولید کننده استفاده کنید.

همچنین بهره‌مندی از تجهیزات تولید کننده گرمای الکتریکی و بخاری‌های عمومی نیز می‌تواند گزینه خوبی باشد. در حال حاضر استفاده از سیستم‌ها و تجهیزات گرمایی جهت رفع یخ‌زدایی اسپرینکلر و پیشگیری از یخ زدگی آن یکی از راحت‌ترین و آسان‌ترین کارها است که می‌تواند از ایجاد مشکلات مختلف برای این تجهیزات اطفاء حریق جلوگیری کند. شما می‌توانید برای حفظ دمای اسپرینکلر و دیگر تجهیزات اطفاء یا اعلام حریق از وسایل سرمایشی و گرمایشی تخصصی یا عمومی استفاده کنید.

 

عایق بندی لوله‌های اسپرینکلر

عایق بندی لوله‌های اسپرینکلر

سومین راه برای جلوگیری از یخ‌زدگی سیستم اسپرینکلر عایق بندی لوله‌های این تجهیزات و لوازم است. هنگامی که شما اقدام به عایق بندی لوله‌های اسپرینکلر کنید این کار از هدر رفتن گرما و نفوذ سرما به داخل آنها جلوگیری کرده و در نتیجه از یخ زدگی آن‌ها پیشگیری می‌کند.

به این منظور شما می‌توانید از انواع عایق‌ها مثل فوم پلی اورتان، پشم شیشه و فرم پلی استایرین استفاده کنید. توجه داشته باشید قبل از اینکه لوله‌ های اسپرینکلر را عایق‌بندی کنید بهتر است به خوبی در مورد انواع آن‌ها تحقیق کرده و بهترین و با کیفیت‌ترین آنها را انتخاب کنید. زیرا این کار می‌تواند نقش مهمی در رفع یخ‌زدایی اسپرینکلر داشته باشد و از آسیب رسیدن به این تجهیزات نیز جلوگیری می‌کند.

 

بررسی دقیق زاویه لوله‌ها

 

یکی دیگر از کارهایی که می‌توان برای جلوگیری از یخ زدگی در سیستم‌های اسپرینکلر انجام داد، بررسی گام به گام زاویه لوله‌ها است. در طی عملیات بازرسی های سالیانه و هنگام سر رسیدن فصل سرما، به صورت معمول، تکنسینها اقدام به بررسی سیستم‌های اسپرینکلر می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که همه زاویه‌های لوله به گونه‌ای قرار گرفته اند که از جمع شدن آب در لوله ها و یخ زدن آن جلوگیری می‌شود.

این موضوع سبب جلوگیری از به دام افتادن آب شده و از انبساط و یخ زدگی آن نیز جلوگیری می‌کند. البته هنگام نصب و اجرای لوله‌های اسپرینکلر نیز باید به زاویه قرارگیری و نحوه نصب آنها توجه شود تا مشکلاتی مانند جمع شدگی آب در آنها به وجود نیاید.

 

تخلیه نقاط پایین دستی از آب

 

بهتر است بدانید در سیستم‌های اسپرینکلر خشک یکسری نقاط پایین دستی جهت جمع آوری آب میعان قرار داده شده‌اند که در طول عملیات سالانه متخصصین به منظور حفاظت از آتش و بررسی این لوله‌ها اقدام به تخلیه نقاط پایین دستی از آب می‌کنند.

هنگامی که آب موجود در لوله‌ها به طور کامل تخلیه شود این موضوع از یخ زدگی و ترکیدگی لوله‌ها جلوگیری کرده و باعث می‌شود این سیستم اطفاء حریق به طور کامل و درست وظایف خود را انجام دهد. پس یکی دیگر از بهترین روش‌ های جلوگیری از یخ زدگی اسپرینکلر و لوله ‌های آب را می‌توانیم تخلیه نقاط پایین دستی در لوله‌ها معرفی کنیم.

 

خرید انواع تجهیزات آتش نشانی از شرکت ماهان گستر همگام

 

یکی از موضوعات مهمی که در مورد خرید انواع تجهیزات آتش نشانی یا خرید اسپرینکلر باید در نظر داشته باشید این است که اگر این تجهیزات با بالاترین استانداردهای ملی تولید شده باشند می‌توانند در مقابل سرمای شدید مقاومت کنند و هنگام شرایط بحرانی مانند سرما و یخبندان تنها با انجام یکسری کارها شما می‌توانید اقدام به جلوگیری از یخ زدگی سیستم اسپرینکلر کنید.

به این منظور توصیه ما به شما خرید انواع لوازم و تجهیزات مربوط به اطفاء حریق و آتش نشانی از شرکت ماهان گستر همگام است. شما می‌توانید از طریق مجموعه ما اقدام به شارژ کپسول آتش نشانی و خرید انواع سیستم‌های خاموش کننده کنید. در حال حاضر شرکت ما اقدام به ارائه انواع تجهیزات، لوازم ایمنی و کپسول‌های آتش‌نشانی در دسته‌بندی‌های مختلف از جمله

  • کپسول آتش‌نشانی آب و گاز
  • کپسول آتش نشانی co2
  • کپسول آتش نشانی بیوورسال
  • کپسول آتش نشانی 6ABC
  • کپسول آتش نشانی پودر و گاز

به شما می‌کند. علاوه بر این، مجموعه ما اقدام به ارائه فاکتور رسمی نیز می‌کند و شما می‌توانید با خیال راحت انواع کپسول آتش نشانی مانند کپسول fm200 و دیگر تجهیزات مثل اسپرینکلر را سفارش دهید.

 

سیستم‌های اسپرینکلر به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

سیستم‌های اسپرینکلر به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

پس از اینکه روش‌ های جلوگیری از یخ زدگی اسپرینکلر و لوله ‌های آب را دانستید بهتر است بدانید این تجهیزات به چند دسته تقسیم می‌شوند. به طور کلی سیستم‌های اسپرینکلر به دو دسته تر و خشک تقسیم بندی می‌شوند که در ادامه آنها را برای شما توضیح می‌دهیم:

اسپرینکلر تر

این تجهیزات به لوله آب شهری وصل هستند و به دلیل هزینه پایینی که در نصب و اجرا دارند، در چند سال اخیر بسیار مورد استقبال قرار گرفتند.

اسپرینکلر خشک

در این نوع سیستم‌ها هیچگونه آبی وجود ندارد؛ به عبارتی مخزن تامین کننده آب این دستگاه‌ها به طور جداگانه داخل ساختمان نصب شده و آب مورد نیاز جهت خاموش کردن آتش به صورت جداگانه از طریق لوله‌ها تامین می‌شود.

 

در صورت یخ زدگی و ترکیدن لوله‌های اسپرینکلر چه مشکلاتی ایجاد می‌شود؟

 

در صورتی که دمای محیط داخلی ساختمان را تنظیم نکنید و اقدام به جلوگیری از یخ زدگی سیستم اسپرینکلر نکنید، این کار ممکن است مشکلات و خطرات مختلفی از جمله ترکیدگی لوله‌ها و آبگرفتگی

  • زیر زمین
  • راه پله‌ها
  • طبقات زیرین
  • نورگیرها
  • ورودی‌ها

به وجود بیاورد. علاوه بر این، در صورتی که در ساختمان‌های بزرگ و برج‌ها اقدام به نصب اسپرینکلر کرده‌اید در صورتی که لوله‌های این تجهیزات یخ بزند ممکن است هنگام آتش سوزی کارکرد درستی نداشته باشد و این موضوع باعث افزایش خطرات جانی و مالی شود. پس برای پیشگیری از مشکلات ذکر شده و همچنین رفع یخ‌زدایی اسپرینکلر، پیشنهاد ما به شما استفاده از راه‌های ذکر شده در این مقاله است و سعی کنید از یخ زدن این لوله‌ها جلوگیری کنید.

 

سخن پایانی

 

در این قسمت برای شما در مورد راه‌های جلوگیری از یخ زدگی اسپرینکلر صحبت کردیم و مهمترین راه‌هایی که شما می‌توانستید به وسیله آنها از این اتفاق جلوگیری کنید را بیان کردیم. توجه داشته باشید همواره استفاده از بهترین تجهیزات و وسایل آتش نشانی و خرید آنها از یک فروشنده معتبر و شناخته شده مانند شرکت ماهان گستر همگام می‌تواند به شما کمک کند تا در هر شرایط آب و هوایی بتوانید از آنها استفاده کنید و دیگر نگران عدم کارکرد آنها در برخی شرایط بحرانی نباشید.

 

سوالات متداول

 

1. آیا امکان جلوگیری از یخ زدگی اسپرینکلر وجود دارد؟

بله با یکسری راهکارهای بسیار ساده می‌توان در کمترین زمان جلوی یخ زدگی اسپرینکلر را گرفته و کیفیت آن را حفظ کرد.

2. آیا برای پیشگیری از یخ زدگی اسپرینکلر باید هزینه زیادی صرف کنیم؟

خیر؛ راهکارهایی که برای پیشگیری از یخ زدگی اسپرینکلر استفاده می‌شوند بسیار آسان و کم هزینه بوده و شما نیاز به صرف هزینه‌های زیاد ندارید.

3. معایب یخ زدگی سیستم اسپرینکلر چیست؟

در صورتی که این سیستم یخ بزند می‌تواند معایب مختلفی داشته باشد مثلاً سیستم اطفا حریق دیگر به خوبی کار نمی‌کند و در مواقع آتش سوزی یا خطر ممکن است صدمات و آسیب‌های مالی و جانی فراوانی به وجود بیاورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *