انواع کپسول آتش‌ نشانی در بیمارستان

انواع کپسول آتش‌ نشانی در بیمارستان

یکی از مهم‌ترین مکان‌های عمومی مربوط به هر شهری بیمارستان است. بیمارستان‌ها در عین این که در حفظ سلامت افراد بسیار مهم هستند، در معرض آسیب‌پذیری بسیار بالایی هستند. به عبارت بهتر یک بیمارستان دارای تجهیزات و وسایلی است که همواره در معرض خطر نوسان برق، جرقه و آتش‌سوزی است. از این رو وجود تجهیزات آتش‌ نشانی مانند کپسول آتش‌ نشانی در بیمارستان ضروری است.

در این مطلب قصد داریم به معرفی انواع کپسول آتش‌ نشانی در بیمارستان ها بپردازیم و توضیح دهیم چه نوع کپسولی برای خاموش کردن آتش در بیمارستان کارآمدتر است. لطفا برای دریافت پاسخ این سوالات تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

معرفی انواع رده‌های حریق در بیمارستان

 

آتش‌سوزی در بیمارستان می‌تواند در اثر عوامل مختلفی مانند سوختن کاغذ، چوب، جرقه الکتریکی و …… صورت ‌گیرد. انواع مختلف آتش‌سوزی در بیمارستان در گروه‌های مختلفی رده بندی می‌شود که هر یک از این رده‌ها با استفاده از خاموش کننده مخصوص خود مهار می‌شوند. به طور کلی کلاس‌های آتش‌سوزی در بیمارستان به صورت زیر است:

 

  • گروه اول یا A

این گروه شامل مواد سوختنی مانند چوب، کاغذ و امثال آن است که با استفاده از آب به تنهایی مهار خواهد شد. از این رو کپسول آبی برای این نوع آتش‌سوزی مناسب است.

 

  • گروه دوم یا B

این گروه شامل مایعات قابل اشتعالی مانند روغن، بنزین، نفت و دیگر مواد سوختنی است.

 

  • گروه سوم یا C

این گروه شامل گازهای سوختنی مانند متان و بوتان است.

 

  • گروه چهارم یا D

این گروه شامل حریق ناشی از فلزات قابل اشتعالی چون سدیم، پتاسیم، منیزیم و ….. است.

 

  • گروه پنجم یا E

این گروه شامل آتش‌سوزی ناشی از قطعات الکتریکی مانند کامپیوترها و سرور است.

 

  • گروه ششم یا F

این گروه نیز شامل روغن‌ها و چربی‌های موجود در آشپزخانه مانند روغن‌های گیاهی و حیوانی است.

با توجه به این که در بیمارستان‌ها آتش‌سوزی ناشی از مواد چوبی، کاغذ، روغن‌های آشپزخانه، قطعات الکتریکی و مواد و گازهای شیمیایی رخ می‌دهد، از انواع کپسول‌های آتش‌نشانی جهت مهار آتش‌ استفاده می‌شود که باید توجه شود هر یک مناسب نوع آتش‌سوزی باشد. لازم به ذکر است که جهت آتش‌سوزی‌ گروه B و E به هیچ عنوان از کپسول‌های الکتریکی استفاده نشود.

 

انواع کپسول آتش‌ نشانی در بیمارستان

انواع کپسول آتش‌ نشانی در بیمارستان

پیش از آن که به توضیح و معرفی انواع کپسول آتش‌ نشانی در بیمارستان بپردازیم لازم است بگوییم که هر یک از انواع این کپسول‌ها در مکان خاصی از بیمارستان و برای نوع خاصی از آتش‌سوزی مناسب هستند. از این رو پیش از استفاده از کپسول آتش‌نشانی لازم است که راهنمای استفاده از آن را به طور کامل مطالعه کنید. از جمله انواع کپسول آتش‌ نشانی در بیمارستان می‌توان موارد زیر را نام برد:

 

  • کپسول آتش‌نشانی آبی

 

همان گونه که از نامش پیداست این مخزن این کپسول با استفاده از آب تحت فشار پر شده است. در واقع در این نوع کپسول‌ها، آب ماده خاموش کننده است. از این نوع کپسول در بیمارستان‌ها برای خاموش کردن آتش‌سوزی نوع A استفاده می‌شود که بسیار پرکاربرد است.

 

  • کپسول آتش‌نشانی شیمیایی خشک

 

مخزن این کپسول با استفاده از مواد شیمیایی خشک خاموش کننده پر شده است. این نوع کپسول به عنوان یکی از پرکاربردترین انواع کپسول‌های آتش‌نشانی در بیمارستان شناخته شده است. چرا که قادر است انواع گسترده‌ای از آتش‌سوزی‌‌ها را مهار کند. از این رو به آن کپسول آتش‌نشانی چندمنظوره نیز گفته می‌شود. آتش‌سوزی گروه A، B و C توسط این کپسول مهار می‌شود. از این رو علاوه بر استفاده در بیمارستان‌ها این کپسول‌ها در مکان‌های دیگری مانند ادارات، خانه‌های مسکونی، رستوران‌ها و ….. نیز کاربرد دارد.

 

  • کپسول آتش‌نشانی کربن دی اکسید

 

مخزن این کپسول با خاموش کننده‌ای به نام گاز کربن دی اکسید پر می‌شود. کربن دی اکسید یا همان co2 گازی بدون رنگ، بو و غیر سمی است که هنگام اطفا حریق هیچ گونه آثاری از خود بر جای نمی‌گذارد. از این رو برای خاموش کردن آتش در مکان‌های بسته مناسب بوده و به علاوه بهترین نوع کپسول آتش‌نشانی در اتاق سرور بیمارستان است. به طور کلی این نوع کپسول برای مهار آتش‌سوزی گروه A و B مناسب است.

 

  • کپسول آتش‌نشانی فوم یا کف

 

این نوع کپسول نیز برای خاموش کردن آتش‌سوزی گروه A و B مناسب بوده و مخزن آن با فوم یا همان کف پر می‌شود. نحوه مهار آتش توسط این کپسول‌ها به این گونه است که با ممانعت از رسیدن اکسیژن به آتش سبب خفه کردن می‌شوند. شاید یکی از معایب بزرگ این نوع کپسول‌ها این باشد ‌که پس از اطفا حریق روی سطح رد سفید رنگی برجای می‌گذارند که نیاز به پاکسازی دارد. یا این که ممکن است باعث آسیب رساندن به سطح شود.

 

  • کپسول آتش‌نشانی شیمیایی تر

 

مخزن این کپسول‌ها با استفاده از مواد شیمیایی خیس پر شده است. این کپسول‌ها با ایجاد دود یا غباری مانند مه روی آتش را فرا گرفته و منجر به مهار آن می‌شوند. از این نوع کپسول‌ها بیشتر در مکان‌هایی مانند آشپزخانه استفاده می‌شود. از این رو این کپسول بهترین نوع کپسول آتش‌نشانی برای آشپزخانه بیمارستان است.

 

بهترین نوع کپسول آتش‌ نشانی در بیمارستان‌ها چیست؟

حال که با گرو‌های مختلف آتش‌سوزی آشنا شدید و به معرفی انواع کپسول آتش‌ نشانی در بیمارستان پرداخته شد ممکن است از خود بپرسید که بهترین نوع کپسول آتش‌نشانی در بیمارستان چیست؟ با نگاهی به مطالب ذکر شده در قسمت‌های پیشین می‌توان دریافت که انتخاب نوع کپسول و تعریف بهترین نوع کپسول برای بیمارستان به مولفه‌های متعددی وابسته است. از جمله این مولفه‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

 

ویژگی‌های فضای مورد نظر

 

یکی از نکات تاثیرگذار در انتخاب بهترین نوع کپسول آتش‌نشانی در بیمارستان نوع فضایی است که آتش‌سوزی در آن اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال آتش‌سوزی ممکن است در فضای باز یا بسته رخ دهد. استفاده از کپسول‌هایی که حاوی مواد سمی و شیمیایی بوده و استشمام آن می‌تواند مشکلات تنفسی ایجاد کند برای فضاهای بسته اصلا مناسب نیست. جهت اطفا حریق در فضاهای بسته می‌توان از کپسول co2 استفاده کرد که بدون بو و غیرسمی بوده و آثاری از خود بر جای نخواهد گذاشت.

 

وجود مواد اشتعال‌زا و بررسی دما

 

یکی دیگر از نکات قابل توجه در انتخاب نوع کپسول توجه به دمای محیط و وجود سایر مواد اشتعال‌زا در محیط است. به عنوان مثال ممکن است مواد اشتعال‌زای شیمیایی داخل محیط موجود باشد که در اثر واکنش با محتویات رها شده از مخزن کپسول واکنش نشان داده و منجر به انفجار شود.

 

نوع آتش‌سوزی

 

همان گونه که گفته شد آتش‌سوزی در ۶ رده تقسیم بندی می‌شود‌. با توجه به این که آتش‌سوزی از چه نوعی باشد می‌توان نوع کپسول را انتخاب کرد. توجه به این نکته بسیار ضروری است چرا که اگر برای آتش‌سوزی کپسول مناسب انتخاب نشود ممکن است وضعیت بدتر شده و آتش‌سوزی گسترده‌تر شود.

 

کاربری آسان

 

از دیگر نکات قابل توجه در انتخاب کپسول می‌توان به کاربری آسان آن اشاره کرد. کپسول باید دارای کاربری آسان و مناسب برای خاموش کردن آتش باشد تا امکان دسترسی بهتر را فراهم کند.

 

عوامل ایجاد آتش‌سوزی در بیمارستان‌ها کدامند؟

 

عوامل مختلفی ممکن است باعث ایجاد آتش‌سوزی در بیمارستان‌ها شود. بیمارستان به عنوان یکی از حیاتی‌ترین و ضروری ترین مکان‌های هر شهر به شمار می‌رود که به اندازه اهمیت بالایی که دارد همواره در معرض خطر آتش‌سوزی قرار دارد.

عوامل گوناگونی چون اختلال و نوسان در سیستم برق بیمارستان، مصرف دخانیات و خاموش نکردن آن در بیمارستان، گرم شدن و اصطکاک دستگاه‌های پزشکی در بیمارستان، نوسان برق در لوازم الکتریکی بیمارستان، روغن سوزی یا گسترده شدن آتش اجاق گاز آشپزخانه بیمارستان، دیگ‌های بخار و ….. می‌تواند باعث آتش‌سوزی در بیمارستان شود.

ارائه راهکارهای مختلف برای پیشگیری از آتش‌سوزی به هیچ عنوان احتمال وقوع آن را به صفر نخواهد رساند اما درصد وقوع آن را کاهش می‌دهد. در ادامه با راه ‎های پیشگیری از آتش‌سوزی در بیمارستان با شما همراه خواهیم بود.

 

راه‌های پیشگیری از آتش‌سوزی در بیمارستان‌ها

راه‌های پیشگیری از آتش‌سوزی در بیمارستان‌ها

با وجود این که اعمال راهکارهای پیشگیرانه نمی‌تواند احتمال آتش‌سوزی را به صفر برساند اما می‌تواند در کاهش احتمال بروز آن تاثیرگذار باشد. جهت پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی در بیمارستان توصیه می‌شود که کمیته ایمنی آتشران تشکیل شود. اعضای این کمیته باید شامل رئیس بیمارستان یا نماینده تام الاختیار، کارشناس بهداشت حرفه‌ای و سایر اعضای مرتبط باشد. از جمله وظایفی که کمیته ایمنی برای پیشگیری از آتش‌سوزی باید انجام دهند می‌توان موارد زیر را نام برد:

 

  • تشکیل تیم عملیاتی

 

این کمیته باید یک تیم عملیاتی از پرسنل بیمارستان تشکیل دهند تا بتوانند در مواقع خطر با یکدیگر همکاری داشته باشند.

 

شناسایی نقاط بحرانی

 

این تیم باید نقاط حساس و بحرانی بیمارستان را که در معرض خطر آتش‌سوزی است شناسایی و مشخص کرده و احتمال ریسک آتش‌سوزی را در نقاط مختلف بیمارستان ارزیابی کنند.

 

  • تدوین دستوالعمل‌های ایمنی

 

این کمیته باید سایر دستورالعمل‌های ایمنی و آیین‌نامه‌های مربوط به کار را تدوین کنند.

 

  • بازرسی دوره‌ای جهت ایمنی بیشتر

 

اعضای این تیم باید به صورت دوره‌ای وسایل و مکان‌هایی را که در معرض خطر آتش‌سوزی هستند چک کنند تا از ایمنی و سلامت آن‌ها مطمئن شوند. در صورتی که هر یک از این قطعات و وسایل سالم نباشند باید سریعا گزارش شده تا اقدامات لازم جهت تعمیر یا تعویض به عمل آید.

 

  • ایجاد کانال‌های ارتباطی

 

کمیته بیمارستان می‌تواند کانال‌های ارتباطی با سازمان‌های ایمنی شهر ایجاد کند تا اخبار مهم بین آن‌ها مبادله شود‌.

 

  • ایجاد سیستم ثبت و ضبط حوادث

 

یکی دیگر از وظایف این کمیته ایجاد سیستمی جهت ثبت و ضبط وقایع و گزارشات حریق با سایر بیمارستان‌ها است.

 

رنگ‌های روی کپسول آتش‌ نشانی در بیمارستان نشانه چیست؟

 

به صورت کلی ۶ رنگ روی کپسول آتش‌نشانی مناسب بیمارستان وجود دارد که هر یک معنی خودش را دارد. این رنگ‌ها به صورت زیر است:

 

  • آبی

 

اگر نوار آبی رنگی روی کپسول باشد نشان دهنده آن است که مخزن کپسول با پودر خاموش کننده پر شده است.

 

  • قرمز

 

وجود نوار قرمز روی کپسول نشان دهنده وجود آب در مخزن کپسول است. از این رو این کپسول برای آتش‌سوزی مواد خشکی مانند چوب یا کاغذ مناسب و برای حریق الکتریکی و روغن نامناسب است.

 

  • سبز

 

کپسول دارای نوار سبز کپسولی است که با هالوژن پر شده است. این کپسول‌ها برای آتش‌سوزی ناشی از مایعات مشتعلی چون بنزین مناسب است.

 

  • سیاه

 

وجود نوار مشکی رنگ روی کپسول نشان ‌دهنده وجود گاز کربن دی اکسید در مخزن آن است. این نوع کپسول برای مهار آتش ناشی از مایعات و خاموش کردن آتش در فضاهای بسته کاربرد دارد.

 

  • لیمویی

 

نوار زرد کمرنگ یا لیمویی روی کپسول نشان دهنده وجود فوم در کپسول است که برای آتش‌سوزی مایعات کاربرد دارد.

 

  • زرد

 

نوار زرد رنگ مختص کپسول‌هایی است که با استفاده از مواد شیمیایی خیس پر شده‌اند. این مواد در معرض دمای بالا به co2 تبدیل می‌شوند. از این کپسول برای اطفا حریق ناشی از مواد روغنی استفاده می‌شود‌‌.

 

بهترین برند کپسول آتش‌ نشانی بیمارستان کدام است؟

 

برندهای مختلفی اقدام به تولید انواع کپسول آتش‌ نشانی مناسب بیمارستان کرده‌اند. در این میان برخی از این برندها شناخته شده تر بوده و محصولات با کیفیت تری عرضه می‌کنند. از جمله این برندها می‌توان به دژ، توچال، پیشرام، آذر سیلندر، سام، روناک، سپهر، هونامیک، سعدی و ….. اشاره کرد.

 

خرید کپسول آتش‌نشانی بیمارستان از ماهان گستر همگام

 

مجموعه ماهان گستر همگام یکی از مراکز آنلاین بسیار معتبر عرضه کننده انواع تجهیزات آتش نشانی شامل کپسول آتش‌نشانی co2، کپسول آتش‌نشانی آب و گاز، کپسول آتش‌نشانی بیوورسال، کپسول آتش‌نشانی 6ABC، کپسول آتش‌نشانی پودر و گاز و کپسول fm200 با قیمت مناسب و کیفیت تضمینی است.

شما با خرید از این مجموعه اجناس باکیفیت را همراه با فاکتور رسمی، درب منزل دریافت خواهید کرد. این مجموعه خدماتی از جمله اعلام حریق، اطفا حریق، شارژ کپسول آتشنشانی و …… را ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره می‌توانید با یکی از شماره تماس‌های موجود در سایت با ما ارتباط داشته باشید.

 

سخن پایانی

بیمارستان یکی از حیاتی‌ترین و مهم‌ترین مکان‌های موجود در هر شهر است که سلامت انسان را تامین می‌کند. در این مکان تجهیزات مختلفی شامل انواع مواد شیمیایی و قطعات الکتریکی وجود دارد. از این رو بیمارستان‌ها همواره در معرض خطر آتش‌سوزی قرار دارند. وجود تجهیزات آتش‌نشانی جهت مقابله با آتش‌سوزی احتمالی در این مکان ضروری است.

یکی از مهم‌ترین تجهیزات مورد استفاده در بیمارستان کپسول آتش‌نشانی است. انواع مختلفی از کپسول آتش‌ نشانی در بیمارستان مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله آن می‌توان به آبی، پودر شیمیایی خشک و تر، فوم و co2 اشاره کرد. انتخاب بهترین کپسول آتش‌نشانی مناسب بیمارستان بسته به شرایط و نوع فضا، نوع آتش‌سوزی، نوع کاربری و استفاده، دما و مواد موجود در محیط دارد.

 

سوالات متداول

بهترین نوع کپسول آتش‌ نشانی برای بیمارستان کدام است؟

بهترین نوع کپسول آتش‌نشانی برای بیمارستان با توجه به شرایط و نوع محیط، دمای محیط، مواد موجود در محیط و نوع آتش‌سوزی متفاوت است.

بهترین برند خرید کپسول آتش‌نشانی چیست؟

برندهای معتبر زیادی وجود دارند که کپسول آتش‌نشانی تولید می‌کنند. از جمله این برندها می‌توان به سام، دژ، آرمان، پیشگامان، کارا، تدبیر، روناک و ….. اشاره کرد.

بهترین مرکز برای خرید کپسول آتش‌نشانی کجاست؟

مجموعه ماهان گستر همگام یکی از معتبرترین مراکز عرضه انواع تجهیزات آتش‌نشانی با قیمت مناسب، کیفیت تضمینی و ارائه فاکتور رسمی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *