وزن کپسول آتش‌ نشانی

وزن کپسول آتش‌ نشانی

به‌ طور معمول برای مقابله با حریق در مکان‌‌هایی مانند کارخانه‌ها، منزل، صنایع مختلف، ادارات و … از کپسول آتش نشانی استفاده می‌شود. این محصول از جمله اساسی‌ترین تجهیزات اطفا حریق است و ظرفیت و وزن کپسول آتش‌ نشانی برای هر یک از این محل‌ها تفاوت دارد. کپسول‌‌های آتش‌ نشانی از نظر نوع، حجم، ظرفیت و وزن و… در انواع گوناگونی تولید و عرضه می شوند. در ادامه به بررسی و معرفی وزن‌های استاندارد کپسول‌های آتش نشانی می پردازیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

انواع کپسول‌های آتش‌ نشانی

پیش از آشنایی با ظرفیت و وزن کپسول آتش نشانی باید با انواع مختلف آن آشنا شوید؛ زیرا امروزه این محصول در انواع متعددی تولید و عرضه می‌شود و همچنین کلاس‌های گوناگونی دارد. از جمله انواع مختلف کپسول آتش نشانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کپسول‌ آتش نشانی آب و گاز

این کپسول دارای محلول ضد یخ است و سیلندر آبی دارد و داخل سیلندر برای جلوگیری از زنگ زدگی یک لایه نازک مایع ضد زنگ و پلاستیک پوشیده شده است. در حالت کلی کپسول‌های آتش نشانی آب و گاز را نمی توان کنترل کرد و گاز ذخیره شده در مخزن آن‌ها پس از آزاد شدن غیر قابل بازگشت است.

  • کپسول‌ آتش نشانی پودر خشک

کپسول‌های پودر و گاز در دو دسته کارتریج بیرون و کارتریج داخل طبقه‌بندی می‌شوند. هنگام اعلام حریق در منزل یا مکان‌هایی با وسعت زیاد استفاده از کپسول آتش نشانی پودر و گاز بهترین گزینه است.

  • کپسول آتش نشانی بیوورسال

این نوع از کپسول‌ها برای اطفاء حریق انواع جامدات و مایعات قابل اشتعال مانند کاغذ، پارچه، چوب پلاستیک، روغن‌ها، تینر و گازوئیل مطلوب هستند.

  • کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن

کپسول‌های آتش نشانی Co2 به عنوان یک گاز اطفاء حریق در سیستم‌های ثابت خودکار مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله ویژگی‌های گاز Co2 می‌توان به غیر قابل اشتعال بودن، نارسانا بودن و… اشاره کرد.

 

انواع ظرفیت کپسول آتش‌ نشانی

خاموش‌کننده‌ها در وزن‌هایی بین 1 تا 12 کیلوگرم تولید و عرضه می‌شوند به‌طوری که فرد بتواند به آسانی آن را حمل و جابجا کند. کپسول‌‌های چرخدار و ثابت که وزن بالایی دارند، توسط چرخ‌ها حمل می‌شوند.

 

انواع کپسول آتش نشانی از نظر وزن

در لوازم و سیستم‌های اطفاء حریق کپسول‌ها نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند و برای انواع گوناگون حریق، کپسول‌های متعددی تولید می‌شوند. وزن کپسول آتش‌ نشانی امکان دارد با توجه به نوع و کاربرد آن‌ها متغیر باشد. در این بخش وزن و ظرفیت برخی از کپسول‌های آتش‌نشانی را مورد بررسی قرار می دهیم:

انواع کپسول آتش نشانی از نظر وزن

مشخصات وزن کپسول آتش‌ نشانی پودر و گاز

ظرفیت (kg) 50 25 12 6 4 3 2 1
وزن سیلندر خالی 21.5 16 4.3 3 1.7 1.5 1.5 0.62

 

مشخصات وزن کپسول‌های آتش نشانی دی اکسید کربن

ظرفیت (لیتر) 50 25 10 6
وزن سیلندر خالی 21.5

 

مشخصات وزن کپسول آتش‌ نشانی پودر و گاز

ظرفیت (kg) 30 12 10 6 4 3 2
وزن سیلندر خالی 40 19 17.5 12.5 8.5 7.5 6.5

 

نکته قابل توجه این است که این اطلاعات به صورت تقریبی محاسبه شده‌اند و وزن این کپسول امکان دارد با توجه به تولید کننده و مشخصات فنی کپسول متغیر باشد. در ضمن ممکن است که مقررات و استانداردهای ملی یا بین‌المللی ویژه‌ برای کپسول‌های آتش‌نشانی مشخص کنند.

 

ویژگی‌‌های کپسول آتش‌ نشانی استاندارد

از جمله خصوصیات و ویژگی های این کپسول ها می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  1. طول پاشش مواد خاموش ‌کننده باید بین 2 تا 7 متر باشد.
  2. طول پرتاب مواد در کپسول‌های آتش نشانی، دارای کف در حدود 7 متر است.
  3. طول پرتاب مواد خاموش ‌کننده در کپسول‌های حاوی پودر چیزی حدود 5 متر است.
  4. کپسول‌های آتش نشانی CO2 بایستی طول پرتابشان در حدود 2 تا 4 متر باشد.
  5. کمترین مقدار استاندارد برای تخلیه کپسول‌های پودری 85% است.
  6. مقدار تخلیه کپسول‌های آتش نشانی حاوی آب، کربن دی اکسید و کف باید حداقل 95% باشد.
  7. با توجه به نوع کاربرد و مواد اطفا کننده داخل اجزای کپسول‌های آتش‌نشانی، باید از لحاظ مقاومت در برابر زنگ‌زدگی، خوردگی، فشار و … استحکام و قابلیت لازم را داشته باشند.
  8. تمامی کپسول‌های آتش‌نشانی با ظرفیت 3 کیلوگرم و بیشتر از آن باید مجهز با شیلنگ و سر نازل باشند.
  9. شیلنگ‌های این محصول نباید از 80% ارتفاع آن کمتر باشد.
  10. براساس ظرفیت کپسول آتش‌نشانی، طول مدت زمان تخلیه خامو‌ش‌کننده‌های حاوی کف شیمیایی بایستی بین 20 تا 90 ثانیه و کپسول‌های حاوی کف مکانیکی 60 تا 129 ثانیه باشد.
  11. شیلنگ و سر لوله کپسول نباید به‌طور دائم تحت فشار دستگاه قرار بگیرد. به‌علاوه نباید به ماده اطفا کننده نیز واکنش نشان دهد.
  12. فشار مجاز برای کپسول‌های آتش نشانی کربن دی اکسید، پودر و گاز، کف حدود psi 150 است.
  13. فشار مجاز برای خاموش‌ کننده‌های آب و گاز باید بین 60 تا 150 psi است.
  14. هنگامی که عقربه نشانگر روی کپسول آتش نشانی اندکی از ساعت 12 بگذرد، مناسب‌ترین فشار برای یک کپسول به دست خواهد آمد‌.

 

عوامل تاثیر‌گذار در زمان تخلیه کپسول

عوامل مختلفی بر زمان تخلیه کپسول آتش نشانی تاثیرگذار هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به نوع مواد خاموش‌ کننده، وزن، قدرت پرتاب، فشار کاری و… اشاره کرد. وزن کپسول آتش‌ نشانی از جمله مهم‌ترین معیارهای موثر بر زمان تخلیه کپسول است. به طوری که امکان دارد این زمان تا یک دقیقه هم به طول بیانجامد.

برای آزمایش و بررسی سلامت کپسول آتش نشانی باید وزن آن را اندازه‌ گیری کنید. برای انجام این کار نخست باید با احتیاط کارتریج کپسول را جدا کرده و سپس وزن آن را محاسبه کنید. اگر وزن کپسول بیش از 10% کم شده باشد، بایستی آن را پر کنید.

 

نکات مهم نصب کپسول آتش‌ نشانی

نصب کپسول آتش نشانی باید به گونه‌ای انجام شود که در دسترس افراد با قدهای متوسط نیز قرار داشته باشد. کپسول‌هایی با وزن کمتر از 18 کیلوگرم باید در ارتفاع 1 متری نصب شوند. نصب خاموش‌کننده‌هایی با وزن بیشتر از 18 کیلوگرم باید در ارتفاع 1.5 متری صورت بگیرد. براساس استانداردهای موجود، کپسول‌های متحرک و چرخدار نیز باید در فاصله 10 سانتی‌متری از سطح زمین نصب شوند‌.

 

ماهیت کپسول‌های آتش نشانی

در حقیقت مخزن خاموش‌کننده‌ها به شکل استوانه است که با موادی ویژه و تحت شرایط پر فشار انباشته شده‌اند و برای مقابله با آتش‌ به کار می‌روند‌.

کپسول‌های آتش نشانی با توجه به حجم و نوع مواد اشتعال‌زا در دسته‌‌های وزنی گوناگونی قرار می‌گیرند‌.

به‌طور معمول کپسول‌های دستی وزنی معادل با 12 تا 14 کیلو‌گرم دارند. کپسول‌های چرخ‌دار نیز بسته به ابعاد در انواع متعددی تولید می‌شوند که وزن هر کدام از آن‌ها بیشتر از کپسول‌های دستی است‌.

 

نکات خرید کپسول آتش نشانی

با توجه به اینکه کپسول آتش‌نشانی یکی از تجهیزات مهم و کلیدی اطفا حریق است، باید در خرید آن حساسیت بسیاری به خرج داد. از این‌رو لازم است هنگام خرید نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:

  • ابعاد و حجم

شما باید پیش از خرید ابعاد و حجم خاموش‌کننده مورد نظر خود را مشخص کنید. به‌ طوری که ظرفیت کپسول بایستی متناسب با نوع آتش‌ و نیازهای شما باشد. به‌علاوه ابعاد فیزیکی این محصول باید با محل‌های نگهداری و نصب مورد نظر شما همخوانی داشته باشد.

  • استانداردها و گواهینامه‌ها

هنگام خرید حتما مطمئن شوید که کپسول آتش نشانی مورد نظر شما مورد تایید و دارای استانداردها و گواهینامه‌های معتبری است. این استانداردها به شما این اطمینان را می‌دهند که کپسول آتش‌نشانی براساس مقررات و الزامات ایمنی تولید شده است.

  • کیفیت ساخت

هنگام کیفیت ساخت کپسول آتش‌نشانی را از نظر قطعات، جنس و… را به‌طور دقیق بررسی کنید.

 

نوع کپسول آتش‌نشانی

نوع کپسول آتش‌نشانی

نوع کپسولی که برای اطفا حریق مورد استفاده قرار می‌گیرد اهمیت بسیار زیادی دارد. بعضی از انواع رایج خاموش‌کننده‌ها می‌توان به کپسول‌های پودر و گاز، بیوورسال، کربن دی‌اکسید و… اشاره کرد. هر یک از این کپسول‌ها برای نوع خاصی از آتش به کار می‌روند. به همین دلیل شما باید با توجه به نیاز خاص خود و احتمال نوع حریق در مکان مورد نظر، نوع مناسب را انتخاب و خریداری کنید.

 

برچسب کپسول آتش‌نشانی

پیش از خرید حتما برچسب کپسول آتش نشانی را بررسی کنید تا در آن اطلاعاتی مانند نوع کلاس حریق، تاریخ تولید، مشخصات مواد، کاربرد، محتویات مخزن و… وجود داشته باشد. علاوه‌براین هنگام شارژ کپسول آتش نشانی اطلاعاتی مانند تاریخ شارژ و شرکت شارژ کننده نیز در آن ثبت می‌شود.

با وجود تمامی این موارد یکی از مهم‌ترین نکات خرید این محصول مرکز ارائه‌ دهنده آن است. شرکت ماهان گستر همگام با داشتن مجوز رسمی از اتحادیه صنف فروشندگان تجهیزات آتش نشانی این محصولات را با بهترین کیفیت عرضه می‌کند.

 

خرید کپسول‌ آتش نشانی از شرکت ماهان گستر همگام

شرکت ماهان گستر همگام یک مرکز معتبر و باسابقه در زمینه‌ فروش تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی، سیستم اطفاء حریق فوم، شارژ کپسول آتش نشانی، سرویس و کنترل شارژ خاموش‌کننده‌های دستی حریق است‌.

ماهان گستر محصولات برندهایی مانند سپهر، هونامیک، سعدی، روناک، توچال، پیشرو، آذر سیلندر، دژ، آرمان، پیشگامان، کارا، پیشرام، تدبیر، سام، و… را با بهترین کیفیت و اصالت به فروش می‌رساند.

از ویژگی‌های شرکت ماهان گستر همگام می‌توان به ارائه فاکتور رسمی، پشتیبانی سریع، ضمانت کیفیت، ضمانت قیمت و… اشاره کرد. از جمله کپسول‌های آتش نشانی که این شرکت عرضه می‌کند می‌توان به کپسول‌های آتش نشانی پودر و گاز، کپسول fm200، آب و گاز و کپسول آتش نشانی 6ABC اشاره کرد.

برای سفارش خاموش‌کننده‌ مورد نظر خود فقط باید از طریق سایت، ظرفیت و نوع مورد نظر خود را پس از بررسی انتخاب کنید و آن را به سبد خرید خود بیفزایید تا در مدت زمان کوتاهی به دست شما برسد. همچنین شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد وزن‌های مختلف کپسول آتش نشانی و قیمت به‌روز آن‌ها به سایت شرکت ماهان گستر همگام مراجعه کنید.

 

سخن پایانی

به‌ طور معمول برای مقابله با حریق در مکان‌‌هایی مانند کارخانه‌ها، منزل، صنایع مختلف، ادارات و … از کپسول آتش نشانی استفاده می‌شود. این محصول از جمله اساسی‌ترین تجهیزات اطفا حریق است و ظرفیت وزن کپسول آتش‌ نشانی برای هر یک از این محل‌ها با یکدیگر تفاوت دارد. امروزه برند‌ها و شرکت‌های زیادی در تولید این محصول فعالیت دارند که از جمله بهترین برند کپسول آتش نشانی می‌توان به برند‌های سام، کارا، تدبیر، روناک، آذر و… اشاره کرد.

کپسول‌های آتش نشانی در انواع مختلفی مانند پودر و گاز، گاز CO2، آب و گاز، بیوورسال و… موجود هستند. شما برای خرید این محصول یا سرویس و کنترل شارژ کپسول آتش‌ نشانی می‌توانید به شرکت ماهان گستر همگام مراجعه کنید و از خدمات و محصولات آن‌ها بهرمند شوید‌. از جمله کپسول‌های آتش نشانی که این شرکت عرضه می‌کند می‌توان به کپسول‌های آتش نشانی 6ABC، fm200 و… اشاره کرد.

 

سوالات متداول

وزن خاموش‌کننده‌های آتش نشانی به چه عواملی وابسته است؟

موارد مختلفی مانند کاربرد، نوع، مشخصات فنی کپسول، مقررات و استانداردهای ملی یا بین‌المللی و تولید کننده وزن کپسول آتش‌ نشانی را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

آیا وزن کپسول آتش نشانی در زمان تخلیه آن تاثیر دارد؟

وزن کپسول آتش‌ نشانی از جمله مهم‌ترین معیارهای موثر بر زمان تخلیه کپسول است. به طوری که امکان دارد این زمان تا یک دقیقه هم به طول بیانجامد.

مناسب‌ترین کپسول آتش نشانی برای خودرو کدام است؟

شما می‌توانید از ظرفیت‌های 1 یا 2 کیلویی برای خودروی خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *