کپسول آتش نشانی مناسب منزل

کپسول آتش نشانی مناسب منزل

طبق قوانین و استانداردهایی که برای ایمنی افراد و اموال آن‌ها در نظر گرفته شده است، ساختمان‌های بسیاری ملزم به نصب تجهیزات آتش نشانی هستند. یکی از ساختمان‌های مهم مجتمع‌های مسکونی هستند که باید سیستم اعلام و اطفا حریق را نصب کنند. برخی از ساختمان‌های مسکونی که تعداد واحد کمتری دارند، نسبت به نصب تجهیزات آتش نشانی اقدام نمی‎کنند، در این صورت توصیه می‌شود برای جلوگیری از هرگونه حادثه ناگوار، نسبت به خرید کپسول آتش نشانی برای منزل اقدام کنید. در ادامه کپسول آتش ‌نشانی مناسب منزل را معرفی خواهیم کرد.

 

انتخاب کپسول آتش نشانی بر اساس موقعیت مکانی

  • اتاق خواب، نشیمن، پذیرایی

با توجه به اجسام و لوازمی که در فضا وجود دارد، می‌توانید کپسول آتش نشانی مناسب را انتخاب کنید. به طور مثال در فضای اتاق خواب یا نشیمن و پذیرایی، بیشترین لوازمی که وجود دارند فرش، موکت، پرده و لوازمی از جنس چوب هستند. بنابراین بیشترین حریقی که در این فضاها رخ می‎دهد در کلاس A قرار می‏گیرند.

با توجه به اینکه این لوازم پس از سوختن از خود خاکستر به جا می‌گذارند، بهترین نوع کپسول آتش نشانی برای مهار حریق فضای اتاق خواب، نشیمن و پذیرایی، کپسول‌های آتش ‌نشانی آب و گاز هستند. این کپسول‌ها با وجود آب می‌توانند آتش را در زمان کوتاهی خاموش کرده و از گسترش آتش جلوگیری کنند. اگر در فضای موجود شومینه وجود دارد، بهتر است کپسول در نزدیکی شومینه قرار گیرد.

دقت داشته باشید اگر در این فضاها منشا آتش برق یا مایعات قابل اشتعال هستند، نباید از کپسول آتش نشانی آب و گاز استفاده کرد، چرا که آب رسانا است و می‌تواند منجر به برق گرفتگی اطفا کننده آتش شود، همچنین منجر به شعله ور تر شدن آتش مایعات قابل اشتعال می‎شود.

  • آشپزخانه

از دیگر فضاهای منزل که امکان وقوع حریق وجود دارد، آشپزخانه است. طبق گزارشات آتش نشانی، بیشترین آتش‌سوزی‌هایی که در منزل رخ می‌دهد، در فضای آشپزخانه است که پخت و پز انجام می‌شود. با توجه به اینکه در این فضا پخت و پز با گاز و روغن در ارتباط است، باید کپسولی را انتخاب کنید که بتواند حریق ناشی از روغن‌ها و گاز را به راحتی مهار کند. علاوه بر این از لوازم برقی در آشپزخانه استفاده بسیاری می‎شود که برای مهار این نوع از حریق‏ ها نیز باید کپسول مناسب را انتخاب کنید.

با توجه به اینکه حریق مایعات قابل اشتعال از جمله روغن در کلاس B قرار دارند باید کپسول آتش نشانی پودر و گاز و برای حریق ناشی از برق که در کلاس E قرار دارد، باید کپسول‌ آتش نشانی CO2 را برای آشپزخانه انتخاب کنید. توجه داشته باشید در فضای آشپزخانه که می‌تواند آتش سوزی ناشی از روغن یا برق باشد هرگز نباید از کپسول‌های آتش نشانی آب و گاز استفاده کرد چرا که می‌تواند منجر به شعله ورتر شدن آتش شود.

  • پارکینگ

از دیگر فضاهای منزل می‌توان به پارکینگ اشاره کرد. در پارکینگ‌ها معمولاً آتش‌ سوزی‌هایی که صورت می‌گیرد ناشی از مایعات قابل احتراق و برق هستند. نه تنها کپسول‌های پودر و گاز، برای مهار این آتش‌ها اثرگذار هستند بلکه می‌توانید کپسول‌های آتش نشانی CO2 را نیز انتخاب کنید.

 

انتخاب کپسول آتش نشانی بر اساس نوع حریق

انتخاب کپسول آتش نشانی بر اساس نوع حریق

انتخاب نوع کپسول آتش نشانی برای منزل بسیار مهم است. شما باید با توجه به لوازمی که در هر فضایی در منزل وجود دارد، کپسول را خریداری کنید. می‌توانید برای اطمینان خاطر بیشتر، چند نوع کپسول آتش نشانی را خریداری و نگهداری کنید تا در صورت نیاز بهترین عملکرد را برای اطفا حریق داشته باشید.

کپسول‌های آتش نشانی در انواع مختلفی از جمله پودر و گاز، آب و گاز و فوم تولید می‌شوند که هر یک برای مهار حریق به خصوصی کاربرد دارند. اینکه کدام کپسول آتش نشانی برای منزل مناسب است، باید تجهیزات موجود در فضا را در نظر بگیرید.

 

کپسول‌های آتش‌ نشانی پودر و گاز برای منزل

با توجه به انواع کپسول‌ها و انواع حریق‌ها می‌توان گفت بهترین کپسول آتش ‌نشانی برای منزل کپسول‌های آتش‌ نشانی پودر و گاز هستند. محتویات این کپسول‌ها پودرهایی هستند که می‌توانند با ایجاد یک لایه بین اکسیژن و ماده سوختنی از گسترش حریق جلوگیری و آتش را خفه کنند.

از معایب کپسول‌های آتش ‌نشانی پودر و گاز می‌توان به آسیب رساندن به برخی از لوازم اشاره کرد. همچنین اگر فضای منزل کوچک است می‌تواند منجر به کاهش دید شود. اگر در فضای آشپزخانه از این کپسول استفاده شود، اگر مواد خوراکی وجود داشته باشد، آن‌ها دیگر قابل استفاده نخواهند بود.

 

کپسول‌های آتش ‌نشانی CO2 برای منزل

اما گزینه بهتر برای خرید کپسول آتش نشانی مناسب آپارتمان، کپسول‌های آتش نشانی CO2 هستند. این کپسول‌ها هیچ گونه باقیمانده‌ای از خود به جا نمی‌گذارند و آسیبی به لوازم برقی وارد نمی‌کنند. تنها نکته ای که برای استفاده از کپسول‌های آتش ‌نشانی CO2 وجود دارد این است که با توجه به اینکه محتویات این کپسول دی اکسید کربن است، اکسیژن محیط به سرعت کاهش پیدا می‌کند، بنابراین نسبت به تهویه فضای مورد نظر باید اطمینان حاصل کنید.

کپسول CO2 برای خاموش کردن حریق ناشی از برق در منزل می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

 

انتخاب کپسول‌ آتش ‌نشانی فوم برای منزل

هرگز نباید از کپسول‌های آتش ‌نشانی فوم برای خاموش کردن حریق در آشپزخانه استفاده کرد. کپسول‌های آتش نشانی فوم نمی‌توانند آتش ‌سوزی‌های ناشی از روغن و مایعات قابل اشتعال را مهار کنند. همچنین آن‌ها توانایی خاموش کردن آتش سوزی‌های ناشی از برق و جریان الکترونیک را نیز ندارند، آن‌ها پسماند دارند و می‌توانند تجهیزاتی که در فضا وجود دارند را خراب کنند.

از کپسول‌های آتش نشانی فوم می‌توانید برای مهار حریق کلاس A استفاده کنید، این کپسول‌ها با آزاد کردن فوم یا کف می‌توانند شعله‌ها را مهار کنند.

 

بهترین کپسول آتش نشانی منزل

برای منزل کدام نوع کپسول آتش نشانی مناسب است؟ با توجه به اینکه در منزل می‌تواند آتش‌ سوزی‌های مختلفی رخ دهد، بهترین کپسول آتش ‌نشانی، کپسول آتش نشانی با برچسب ABC است. این کپسول‌های پودری می‌توانند آتش سوزی‌های کلاس A ،B ،C را به خوبی مهار کنند.

کپسول‌های آتش نشانی ABC قابل اعتماد هستند و می‌توانند حریق کلاس A ناشی از چوب، کاغذ و پارچه، حریق کلاس B ناشی از مایعات قابل اشتعال و حریق کلاس C ناشی از گازهای قابل اشتعال را به خوبی مهار کنند.

تنها نقطه ضعف در کپسول‏های آتش‌ نشانی پودر و گاز ABC این است که پس از اطفا حریق محتویات داخل کپسول در محیط باقی می‌مانند و باید ساعت‌ها به نظافت محل مورد نظر بپردازید.

نکات مهم خرید کپسول آتش ‌نشانی برای منزل

نکات مهم خرید کپسول آتش ‌نشانی برای منزل

  • ظرفیت کپسول آتش ‌نشانی

برندهای تولید کننده کپسول آتش نشانی این محصولات را در ظرفیت‌های مختلف تولید می‌کنند. برای فضاهای کوچک کپسول را با ظرفیت کم و برای فضاهای بزرگتر بهتر است کپسول‌ها در ظرفیت بالا انتخاب کنید. بین ظرفیت کپسول و تعداد آن یک رابطه مستقیم وجود دارد. شما می‌توانید کپسول آتش‌ نشانی را با ظرفیت بالا اما تعداد کم خریداری کنید یا بالعکس، ظرفیت کپسول آتش نشانی را کمتر در نظر گرفته و آن را در تعداد بالا خریداری کنید.

دقت داشته باشید اگر فضای مسکونی شما چند طبقه است برای هر طبقه باید کپسول جداگانه تهیه کنید تا سرعت مهار آتش بالا برود.

نکته‌ای که وجود دارد این است که در هنگام بررسی دوره ای کپسول‌های آتش نشانی باید هزینه شارژ بیشتری را برای کپسول‌ها پرداخت کنید. علاوه بر این هرچه تعداد کپسول‌های آتش ‌نشانی بیشتر باشند، فضای بیشتری برای نگهداری از آن‌ها نیاز است. اگر ظرفیت کپسول را بالا در نظر بگیرید، باید به نحوه حمل آن نیز دقت داشته باشید. شما باید کپسولی را خریداری کنید که حمل آن آسان باشد تا بتوانید در مدت زمان کوتاهی کپسول را به آتش برسانید.

 

  • میزان پرتاب محتویات کپسول آتش ‌نشانی

نکته دیگری که برای انتخاب کپسول آتش نشانی مناسب برای منزل باید به آن توجه کنید، میزان پرتاب محتویات داخل کپسول است. کپسول‌های آتش نشانی می‌توانند بین ۲ تا ۷ متر پرتاب محتویات داشته باشند.

 

  • زمان تخلیه کپسول آتش ‌نشانی

زمان تخلیه کپسول را نیز باید در نظر بگیرید، با توجه به ظرفیت و نوع مواد داخل کپسول تا ۶۰ ثانیه یک کپسول می‌تواند تخلیه شود.

 

نکات مهم پس از خرید کپسول آتش‌ نشانی برای منزل

انتخاب محل مناسب جهت نصب کپسول آتش ‌نشانی

پس از خرید کپسول آتش نشانی برای منزل آن را باید در یک مکان مناسب نصب کنید تا در صورت وقوع آتش سوزی به سرعت به کپسول دسترسی پیدا کنید. محلی که برای نگهداری کپسول‌های آتش نشانی انتخاب می‌کنید، باید به گونه‌ای باشد که دسترسی آسان به کپسول برای همه افراد فراهم شود. از قرار دادن کپسول در محفظه‏های قفل دار و قرار دادن در طبقات بالای کابینت و کمد خودداری کنید.

اگر کپسول کوچک است می‌توانید آن را به دیوار نصب کنید و اگر بزرگ و چرخدار است می‌توانید آن را در گوشه‌ای از منزل نگهداری کنید.

 

بررسی دوره ای کپسول آتش ‌نشانی

پس از خرید کپسول آتش نشانی باید نسبت به برخی از علامت‌هایی که بر روی کپسول ایجاد می‌شود توجه ویژه‌ای داشته باشید. ممکن است بر اثر بی‌احتیاطی بر روی کپسول فرورفتگی یا زنگ زدگی ایجاد شود که در این صورت باید کپسول را تعویض کنید، چرا که امکان نشت آن وجود دارد.

بنابراین با بررسی‌های دوره‌ای می‌توانید نسبت به ‌عدم نشت کپسول اطمینان حاصل کنید. همچنین اگر هر یک از قطعات کپسول از جمله شلنگ یا دسته دچار ایراد یا مشکل شوند، باید نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کنید.

 

بررسی فشار سنج کپسول آتش ‌نشانی

بر روی برخی از کپسول‌ها فشارسنج نصب شده است که میزان فشار داخل کپسول را نشان می‌دهند. این فشارسنج کمک می‌کند تا بتوانید تا از فشار داخل کپسول اطلاع پیدا کنید و در صورت کم شدن فشار نسبت به شارژ آن اقدام کنید. خوانش فشارسنج به این صورت است که اگر عقربه بر روی رنگ سبز باشد، یعنی فشار کپسول استاندارد و مناسب است، اگر عقربه بر روی محدوده قرمز باشد، به این معنا است که فشار کپسول کاهش پیدا کرده است و نمی‌تواند کارایی موثری داشته باشد.

 

شارژ کپسول آتش نشانی

پس از خرید کپسول آتش نشانی نسبت به شارژ آن در زمان مناسب نیز توجه داشته باشید. شارژ کپسول آتش نشانی باید هر سال حتی در صورت عدم استفاده از کپسول انجام شود.

 

خرید کپسول آتش نشانی برای منزل از شرکت ماهان گستر همگام

شرکت ماهان گستر همگام، کپسول‌های آتش نشانی را از برندهای معتبر از جمله سپهر، سعدی، سام، پیشرام، پیشگامان، پیشرو، تدبیر، توچال، آرمان، آذر سیلندر، کارا، دژ، روناک و هونامیک به فروش می‌رساند. برای خرید هر یک از کپسول‌های آتش نشانی آب و گاز، کپسول آتش ‌نشانی پودر و گاز، کپسول آتش نشانی بیوورسال، کپسول آتش نشانی ABC، کپسول آتش ‌نشانی CO2 به خریداران خود فاکتور رسمی ارائه می‌دهیم تا کیفیت محصولاتی که به فروش می‌رسانیم را تضمین کنیم.

از دیگر تجهیزاتی که می‌توانید از ماهان گستر همگام خریداری کنید، می‌توان به کپسول FM200، لوازمی همچون کفش، کلاه، لباس، دستکش، عینک و سایر لوازم آتش نشانی اشاره کرد. علاوه بر این، نصب سیستم اعلام حریق در انواع ساختمان‌ها توسط افراد متخصص، از دیگر خدماتی است که کاملا اصولی و با رعایت استانداردها انجام می‌دهیم.

 

سخن پایانی

حریق‌هایی که در منزل رخ می‌دهند، می‌توانند به دلایل مختلفی ایجاد شوند. آتش سیگار، روغن پخت و پز و نوسانات جریان برق هر یک می‌توانند عامل آتش‌ سوزی در منزل باشند. برای اطفا حریق هر یک از آتش‌ها، نیاز به کپسول‌های مخصوصی است تا بتوان آتش را در مدت زمان کوتاهی مهار کرد. متاسفانه همه خاموش کننده‌ها نمی‌توانند تمام آتش‌سوزی‌ها را پوشش دهند، بنابراین شما باید متناسب با نوع حریق، کپسول آتش‌نشانی را انتخاب کنید.

می‌توان گفت بهترین نوع کپسول آتش ‌نشانی برای منزل که می‌تواند برای انواع حریق‌ها مناسب باشد، کپسول آتش نشانی پودر و گاز است. گرچه این کپسول‌ها می‌توانند به تجهیزات و سایر لوازم آسیب وارد کنند، اما به طور کلی می‌توانند برای تمام حریق‌ها موثر واقع شوند. برای مهار حریق ناشی از جریان برق در منزل باید از کپسول آتش نشانی CO2 استفاده شود.

 

سوالات متداول

بهترین کپسول آتش نشانی برای منزل کدام است؟

کپسول آتش ‌نشانی پودر و گاز ABC می‌تواند انواع حریق‌ها را مهار کند.

آیا می‌توان از کپسول آتش نشانی آب و گاز یا فوم برای مهار حریق در آشپزخانه استفاده کرد؟

از آنجایی که حریق در آشپزخانه بیشتر ناشی از مایعات قابل اشتعال از جمله روغن است، نباید از کپسول آب و گاز یا فوم استفاده کرد، چرا که آن‌ها می‌توانند آتش را شعله ورتر کنند.

آیا در اتاق خواب نیاز به کپسول آتش نشانی است؟

بله، در اتاق خواب می‌تواند حریق به دلیل آتش سیگار رخ دهد که با توجه به لوازمی که در اتاق خواب وجود دارد، کپسول آتش نشانی آب و گاز می‌تواند موثر واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *