کاربرد سیستم‌های خاموش کننده گاز co2 و مزایا و معایب

کاربرد سیستم‌های خاموش کننده گاز co2 و مزایا و معایب

یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی که در هنگام آتش‌سوزی به مهار آن کمک می‌کند کپسول آتش‌نشانی است. کپسول‌های آتش‌ نشانی دارای انواع مختلفی هستند که یکی از پرکاربردترین آن‌ها خاموش کننده گاز co2 است. با توجه به این که در میان انواع مختلف کپسول آتش نشانی خاموش کننده co2 از بقیه پرکاربردتر و مهم‌تر است در این مطلب قصد داریم به بررسی کاربرد کپسول co2، مزایا و معایب آن بپردازیم. لطفا تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

 

خاموش کننده گاز co2 چیست؟

یکی از بهترین و پرکاربردترین انواع خاموش ‌کننده‌ها کپسول co2 است. همان گونه که از نامش پیداست مخزن این کپسول‌ها با استفاده از گاز دی اکسید کربن (co2) پر می‌شود. این گاز اثربخشی بسیار بالایی در خاموش کردن آتش داشته و به علاوه گازی بدون بو، غیرقابل اشتعال و غیر سمی است.

طبق تحقیقات علمی این گاز چگالی کمتری نسبت به هوا دارد. از این رو مقاومت بالایی نسبت به الکتریسیته نیز دارد. این کپسول‌ها برای خاموش کردن انواع حریق گروه A، B و C مناسب است. در ادامه به صورت کامل با کاربرد و خطرات خاموش کننده co2 آشنا خواهید شد.

 

کاربرد کپسول خاموش کننده گاز co2 چیست؟

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده است کپسول‌های co2 به عنوان پرکاربردترین خاموش کننده شناخته شوند این است که این کپسول‌ها اغلب آتش‌سوزی‌ها را مهار می‌کنند. مهار آتش‌سوزی‌های زیر با استفاده از خاموش‌ کننده co2 ممکن است:

 

کاربرد کپسول خاموش کننده گاز co2 چیست؟

  • مایعات قابل اشتعال

کپسول‌های co2 در مهار آتش‌سوزی‌های ناشی از مایعات سوختنی مانند تینر، روغن، بنزین، نفت و …… مؤثر است.

  • اتصالات الکتریکی

یکی از پرخطرترین انواع حریق آتش‌سوزی‌ ناشی از اتصالات الکتریکی است. مهار این نوع آتش‌سوزی‌ها بسیار مشکل است چرا که هر نوع خاموش کننده‌ای برای آن مؤثر نیست و برخی از خاموش‌ کننده‌ها علاوه بر اینکه این نوع حریق را مهار نمی‌کنند باعث گسترش آن می‌شوند. به عنوان مثال اگر این نوع حریق را با استفاده از کپسول‌های آبی خاموش کنید اوضاع بدتر می‌شود.

یکی از مناسب‌ترین خاموش‌ کننده‌ها برای اطفا حریق ناشی از الکتریسیته خاموش کننده گاز co2 است. در واقع کلیه حریق‌های ناشی از اتصالات سیم‌کشی، فیوز، ژنراتور و تمام وسایل برقی با استفاده از خاموش‌ کننده co2 مهار می‌شود. این آتش‌سوزی‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن توسط co2 مهار می‌شوند. چرا که مولکول‌های گاز کربن دی اکسید نسبت به مولکول‌های هوا مقاومت الکتریکی بیشتری دارند.

هدایت الکتریکی co2 نسبت به هوا حدود یک ششم است. در واقع co2 مانع از رسیدن اکسیژن به آتش و الکتریسیته شده و سبب خفه شدن آتش می‌شود. یکی دیگر از دلایلی که باعث مهار آتش ناشی از الکتریسیته می‌شود این است که این گاز بسیار سرد بوده و با کاهش حرارت آتش سبب مهار آن می‌شود.

  • مواد کربنی

ممکن است شما نیز دیده باشید که در مراکز نگهداری از فیلم، نوار و سایر مواد کربن‌دار تعداد زیادی از خاموش کننده گاز co2 وجود دارند. در واقع کپسول co2 یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای خاموش کردن حریق ناشی از مواد کربن‌دار است. کربن دی اکسید در سریع‌ترین زمان ممکن مانع از رسیدن اکسیژن به آتش شده و آن را مهار می‌کند.

 

مزایا و معایب سیستم‌های خاموش کننده co2

پس از آشنایی با خاموش کننده co2 و موارد کاربرد آن اکنون نوبت به آن رسیده که با مزایا و معایب کپسول‌های آتش نشانی co2 آشنا شویم. تمام تجهیزات آتش‌نشانی دارای مزایا و معایب مربوط به خود هستند که با قیاس آن‌ها متوجه خواهید شد که استفاده از آن محصول به صرفه است یا خیر. در ادامه با مزایا و معایب این خاموش‌ کننده‌ها با ما همراه باشید.

مزایای کپسول‌های co2

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در بررسی مزایا و معایب کپسول‌های آتش نشانی co2 باید در نظر داشته باشید این است که این خاموش کننده‌ها دارای مزایای بسیار زیادی هستند که در مقایسه با معایب آن بیشتر است. از این رو این کپسول‌ها به یکی از مهم‌ترین و بهترین انواع کپسول‌های آتش نشانی تبدیل شده‌اند. از جمله مزایای کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • دارا بودن ویژگی‌های مثبت برای اطفا حریق

گاز کربن دی اکسید یا همان co2 گازی بدون بو، غیرقابل احتراق و غیرسمی است. از این رو برای خاموش کردن آتش کاملا مناسب است. غیرسمی بودن این گاز باعث می‌شود که اپراتور بدون نگرانی و بدون این که مشکل تنفسی خاصی برایش ایجاد اقدام به خاموش کردن آتش کند. این گاز هیچ بوی خاصی هم ندارد و هیچ گونه ردی روی سطح بر جای نمی‌گذارد، بنابراین برای خاموش کردن آتش در فضاهای بسته نیز مناسب است. این گاز غیرقابل احتراق بوده و به هیچ عنوان باعث گسترش آتش‌سوزی نخواهد شد.

  • قیمت مناسب

استفاده از گاز کربن دی اکسید برای اطفا حریق به صرفه‌تر از مواد دشیمیایی دیگر است. از این رو این گاز به عنوان ارزان‌ترین و به صرفه‌ترین انواع کپسول‌های آتش نشانی شناخته شده است.

  • عدم هر گونه آسیب به سطح

این گاز هیچ گونه ردی از خود روی سطوح بر جای نخواهد گذاشت. از این رو هیچ آسیبی به سطوح مختلف فلزی، چوبی، پلاستیکی و ….. نمی‌رساند. با استفاده از کپسول آتش نشانی گاز دی اکسید کربن (co2) هیچ نوع رسوبات، پسماند و آشغالی پس از خاموش کردن آتش بر جای نخواهد ماند.

  • مناسب برای خاموش کردن انواع آتش‌سوزی

یکی از مهم‌ترین مزایای خاموش کننده co2 مهار کردن انواع مختلف حریق است. این نوع کپسول‌ها برای مهار انواع حریق ناشی از گروه A، B و C مناسب بوده و به عبارت بهتر تنها خاموش کننده گازی شکل برای آتش‌سوزی‌های گسترده است. این گاز در تمام ترک‌ها، درزها و شکاف‌های وسایل نفوذ کرده و آتش را مهار می کند. در حالی که دیگر خاموش‌ کننده‌هایی مانند آب یا کف قادر به این میزان نفوذ نیستند.

  • صرفه جویی هزینه

با توجه به این که گاز کربن دی اکسید یکی از در دسترس ترین و ارزان‌ترین انواع گازهای خاموش کننده است، استفاده از آن باعث صرفه جویی هزینه نیز خواهد شد.

  • تلرانس نشتی بالا

یکی دیگر از مزایای مهم گاز کربن دی اکسید این است که مقاومت نشتی آن نسبت به گازهای هالوژنی بیشتر است. از این رو امکان نشتی و نیاز به تعمیر در کپسول‌های co2 نسبت به کپسول‌های هالوژنه کمتر است.

  • دارای کاربرد موضعی و جارویی

گاز co2 به عنوان تنها عامل خاموش کننده‌ای شناخته می‌شود که اثر موضعی دارد.

  • سرعت بالای تخلیه و اطفا حریق

این گاز با سرعت بسیار بالایی از مخزن تخلیه شده و آتش را مهار می‌کند. از این رو سرعت مهار آتش با این کپسول‌ها از سایر خاموش کننده‌ها بیشتر است. به گونه ای که این کپسو‌ل‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانند آتش‌سوزی‌های زنجیره‌ای را خاموش کنند.

  • بدون خطر برای وسایل برقی

همان گونه که گفته شد این گاز دارای هدایت الکتریکی بسیار کمی است که نسبت به هوا حدود یک ششم است. بنابراین با این مقاومت الکتریکی بالا می‌توان آن را بدون هیچ خطری در مجاورت برق و وسایل برقی استفاده کرد.

  • پتانسیل فشرده سازی بالا

این گاز قابلیت فشرده سازی بسیار بالایی دارد. به گونه‌ای که حجم بالایی از این گاز در یک مخزن کوچک جای می‌گیرد. پتانسیل فشرده سازی این گاز به حدی بالا است که از آن در دیگر کپسول‌ها برای فشرده سازی محتویات مخزن استفاده می‌شود.

معایب کپسول آتش‌نشانی co2

کپسول آتش نشانی co2 نیز مانند دیگر تجهیزات در کنار مزایای بسیار زیادی که دارد معایب خاص خود را نیز دارد. از جمله معایب این کپسول می‌توان موارد زیر را نام برد:

معایب کپسول آتش‌نشانی co2

  • غلظت بسیار بالا

علیرغم این که گاز کربن دی اکسید گازی غیر سمی است و خطری برای تنفس ندارد اما غلظت این گاز بسیار بالا است. از این رو می‌تواند خطراتی برای سلامتی افراد ایجاد کند. محیط‌هایی که در آن از گاز co2 استفاده می‌شود حتما باید کاملا ایزوله شوند.

  • خطر میعان هوا

همان گونه که گفته شد این گاز بسیار سرد بوده و به سرعت باعث کاهش دما می‌شود. از این رو ممکن است باعث افت شدید دما و میعان هوا شود.

  • افزایش فشار هوا

علیرغم این که گفته می‌شود این گاز برای محیط‌های بسته مناسب است اما باید توجه داشته باشید که اگر محیط کاملا بسته باشد ممکن است پخش گاز co2 در آن سبب افزایش فشار هوا شده که برای اپراتور خاموش کننده بسیار خطرناک است. بنابراین در هنگام اطفا حریق در فضاهای بسته با گاز co2 حتی المقدور تمام پنجره‌ها و راه‌های خروجی هوا را باز کنید.

  • کاهش دید فرد خاموش کننده

با توجه به این که غلظت گاز co2 بسیار بالا است بهتر است هنگام اطفا حریق با آن حتما مقدار کمی از گاز را روی آتش بپاشید. چرا که این گاز با سرعت و غلظت بالایی تخلیه می‌شود و در سریع‌ترین زمان ممکن دید اپراتور خاموش کننده را کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید با توجه به این که گاز دی اکسید کربن بدون بو است می‌تواند در مدت زمان کمی کل فضا را پر کرده و منجر به خفگی شود. این عوامل استفاده از آن را در فضاهای بسته محدود می‌کند.

  • پاشش با محدودیت فاصله

با توجه به غلظت بالای گاز co2 حتما باید پاشش این گاز روی آتش با فاصله معینی صورت گیرد.

  • نیاز به شارژ مجدد

این کپسول در مدت زمان کمی کاملا تخلیه می‌شود. از این رو پس از هر بار استفاده باید مجددا اقدام به شارژ کپسول آتش نشانی کنید.

 

خرید خاموش کننده گاز co2 از ماهان گستر همگام

مجموعه ماهان گستر همگام عرضه کننده انواع تجهیزات آتش‌نشانی با کیفیت تضمینی و قیمت مناسب است. شما می‌توانید انواع مختلف کپسول‌های آتش نشانی شامل کپسول آتش نشانی co2، کپسول آتش نشانی آب و گاز، کپسول آتش نشانی پودر و گاز، کپسول آتش نشانی بیوورسال، کپسول آتش نشانی 6ABC، کپسول fm200 و سایر تجهیزات اعلام حریق را با کیفیت تضمینی و در ازای دریافت فاکتور رسمی از این سایت خریداری کنید.

انواع کپسول‌های آتش نشانی co2 از برند‌های معتبری چون سام، تدبیر، توچال و ….. در سایت ماهان گستر همگام موجود است. جهت دریافت راهنمایی های بیشتر می‌توانید از طریق شماره تماس‌های موجود در سایت با مشاورین ما در تماس باشید.

 

سخن پایانی

آتش‌سوزی یکی از پرخطرترین وقایعی است که برای مهار آن از تجهیزات مختلفی استفاده می‌شود. یکی از پرکاربردترین این تجهیزات کپسول آتش نشانی گاز دی اکسید کربن (co2) است. این کپسول‌ها انواع مختلفی از آتش‌سوزی‌های گروه A، B و C را مهار می‌کنند. عوامل دیگری چون قیمت مناسب، غیرسمی بودن، هدایت الکتریکی پایین، نداشتن بقایا و ….. باعث شده است که این گاز به عنوان یکی از پرمصرف ترین خاموش‌ کننده‌ها به شمار رود.

در کنار این همه مزایا این خاموش کننده دارای معایبی چون احتمال میعان هوا، غلظت بالا، کاهش میدان دید، احتمال خفگی، محدودیت میزان و فاصله پاشش و نیاز به شارژ مجدد است. در این مطلب به بررسی مزایا و معایب سیستم اطفا حریق co2 و کاربردهای آن پرداخته شد.

 

سوالات متداول

کاربرد کپسول آتش نشانی co2 چیست؟

در اطفا حریق ناشی از مایعات سوختنی، مواد کربن‌دار و آتش‌سوزی الکتریکی مؤثر است.

چرا کپسول co2 به عنوان پرکاربردترین خاموش کننده شناخته شده است؟

با توجه به خصوصیاتی چون قیمت مناسب، مهار گروه‌های مختلفی از آتش‌سوزی شامل گروه A، B و C، مقاومت الکتریکی پایین و بی خطر بودن برای وسایل برقی، غیرسمی بودن، نداشتن بو، غیرقابل احتراق بودن، سرعت بالای اطفا حریق و …. گاز co2 به عنوان پرکاربردترین خاموش کننده شناخته می‌شود.

خاموش کننده گاز co2 با کیفیت را از کجا بخریم؟

مرکز ماهان گستر همگام یکی از معتبرترین عرضه کننده‌های انواع تجهیزات آتش نشانی از جمله کپسول‌های co2 با کیفیت تضمینی درجه یک و قیمت مناسب است.

2 دیدگاه در کاربرد سیستم‌های خاموش کننده گاز co2 و مزایا و معایب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *