مفهوم نرخ تخلیه اسپرینکلر چیست؟

نرخ تخلیه اسپرینکلر

مایع داخل اسپرینکلر چیست؟

سیستم اسپرینکلر مانند یک آتش‌نشان ۲۴ ساعته است که از ساختمان و افراد و تجهیزات در برابر آتش محافظت می کند. بسیاری از افراد با این کلمه ناآشنا هستند که در واقع باید بگوییم یک حباب شیشه‌ای حساس به حرارت است که در سقف‌ها قرار می‌گیرد. وقتی حرارت افزایش یابد حباب‌ها کم کم از بین می‌رود و فشار آب واشر فنری را از مسیر خارج می‌کند و آب به سمت دفلکتور جاری می‌شود. آب هدایت شده از دفلکتور آتش را هدف قرار می‌دهد و با تمام نیرو آن را خاموش می‌کند. ما در این مقاله می‌خواهیم شما را با نرخ تخلیه اسپرینکلر آشنا کنیم و به برند و محصولاتی که شرکت ماهان گستر همگام ارائه می‌دهد بپردازیم.

در داخل حباب شیشه‌ای این محصول دو فاز مایع و بخار مایع به کار رفته است که بیشتر مواد در فاز مایع الکل می‌باشد. اساس کار این محصول انبساط مایعی است که داخل حباب مخصوص اسپرینکلر وجود که باعث می‌شود فاز گازی داخل حباب شیشه‌ای نسبت به فاز مایع کوچکتر باشد.

مایع درون اسپرینکلر

لوله کشی تخلیه اسپرینکلر چیست؟

سیستم لوله کشی این محصول با سه روش اجرا می‌شود که هر کدام از آنها بر اساس وضعیت ساختمانی، شرایط منابع آب و محل ورود آن ساختمان بستگی دارد ولی متداول‌ترین روش، درختی و حلقه‌ای است.

با اجزای تخلیه اسپر ینکلر آشنا شوید:

قاب اسپرینکلر

این اجزا نقش بسیار موثری دارد چون به عنوان ساختار و بدنه اصلی به شمار می‌رود.

اتصال حرارتی

اتصال حرارتی معمولاً از دو نوع حباب شیشه‌ای و یا اتصال زودگداز ساخته می‌شود و وظیفه اصلی آن تشخیص حریق و کنترل جریان آب است.

دفلکتور

یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده مهم در این محصول است که به عنوان صفحه منحرف کننده جریان آب به شمار می‌رود. وقتی جریان آب به دفلکتور برخورد می‌کند به قطرات کوچکی تقسیم می‌شود که بر اساس میزان آتش فشار آب را کم و یا زیاد می‌کند.

درپوش

مقدار آب خروجی از اسپرینکلر توسط روزنه‌ای به نام اوریفیس کنترل می‌شود، گاهی اوقات ممکن است آب از این روزنه نشست پیدا کند پس درپوشی بین روزنه و سنسور حرارتی قرار گرفته است. وقتی آتش سوزی اتفاق می‌افتد با افزایش دما سنسور از بین می‌رود و در اثر فشار آب در پوش جدا شده و آب با فشار خارج می‌شود.

با انواع تخلیه اسپر ینکلر آشنا شوید:

سیستم اسپرینکلر خشک

زمانی که اسپرینکلر فعال می‌شود هوای فشرده تخلیه شده و افت فشار درون لوله باعث باز شدن شیر سیستم و ورود آب به شبکه لوله کشی می‌شود و در نتیجه ما تخلیه شدن اسپرینکلر را مشاهده می‌کنیم. این سیستم نسبت به سیستم‌های تر سرعت عمل پایینی دارد و از این رو شما این سیستم را در مکان‌های کمی مشاهده می‌کنید.

اسپرینکلر سیلابی

در این سیستم همه اسپرینکلر های نصب شده از نوع باز هستند و آب در پشت شیر کنترل اتوماتیک ذخیره می‌شود و در زمان وقوع حریق، سیستم اعلام با ارسال سیگنال باعث باز شدن شیر کنترل شده می‌شود.

اسپرینکلر پیش عملگر

در این سیستم ارسال سیگنال مستقیماً از دفکتور صورت نمی‌گیرد بلکه تجهیزات سیستم اعلام حریق از طریق دستگاه کنترل مرکزی به شیر کنترل سیستم فرمان می دهد. مکان‌هایی که تاثیر منفی آب بر روی تجهیزات وجود دارد بیشتر از این سیستم استفاده می‌کنند.

به چه علت ما باید از تخلیه اسپرینکلر استفاده کنیم؟

در هنگام مواجه با آتش‌سوزی اولین اقدام ما تماس با مرکز آتش نشانی است که این عزیزان بنا بر وجود داشتن شرایطی ممکن است دیرتر به محل آتش سوزی بیایند. ولی تخلیه اسپرینکلر در عرض ۱ تا ۴ دقیقه از شروع آتش شروع به پاشیدن آب می‌کند. وسیله نه تنها می‌تواند آتش را در عرض چند ثانیه خاموش کند بلکه آسیب‌های جبران ناپذیر دیگر را از بین می‌برد.

رنگ مایع اسپرینکلر چه تفاوتی با همدیگر دارند؟

  1. حباب شیشه‌ای دارای مایع رنگ نارنجی نشان دهنده دمای ۵۷ درجه سانتیگراد است.
  2. رنگ قرمز برای دمای ۶۸ درجه سانتیگراد طراحی شده و مایع رنگ زرد برای دمای ۷۹ درجه سانتیگراد است.
  3. حباب شیشه‌ای دارای مایع رنگ سبز برای دمای ۹۳ درجه سانتیگراد و مایع رنگ آبی برای دمای ۱۴۱ درجه سانتیگراد و مایع رنگ بنفش برای دمای ۱۸۲ درجه سانتیگراد طراحی شده است.

استفاده از نرخ تخلیه اسپرینکلر چه مزایایی دارد؟

  • هزینه بیمه اماکن را کاهش می‌دهد:
    وقتی شما این محصول را نصب کنید هزینه آسیب‌های ناشی از حریق را کاهش می‌دهید و می‌توانید از بیمه مبلغی را دریافت کنید.
  • کمک به آتش‌نشان‌ها:
    وقتی شما این سیستم را نصب کنید می‌توانید به آتش‌نشان‌ها در مهار حریق کمک کنید که باعث بالا رفتن سرعت در کار می‌شود که نتیجه آن کاهش آسیب‎ها است.
  • به صرفه از لحاظ مالی:
    این سیستم در کنار کارایی بالا دارای کیفیت و قیمت مقرون به صرفه ای است که تمام افراد با صرف کردن یک هزینه متعارف می‌توانند آن را داشته باشند.
  • انواع و کیفیت:
    تولید کنندگان سعی بر این دارند تا این سیستم را در انواع مختلف و با کیفیت فوق العاده طراحی کنند تا افراد بنابر نیاز خود آنها را تهیه کنند.

اسپرینکلر

چه عواملی در انتخاب نرخ  تخلیه اسپرینکلر تاثیر دارد؟

عوامل مختلفی در انتخاب نرخ تخلیه اسپرینکلر تاثیر دارد که ما تمام این عوامل را در زیر بیان می‌کنیم.

  • نوع سازه
  • مقدار منابع آب مورد نیاز برای سازه
  • توجه به سایز لوله‌های آب
  • توجه به محاسبه‌های هیدرولیکی
  • برند این سیستم از نکات مهم در زمان خرید است. برند این سیستم اهمیت بالایی دارد چون اگر در زمان انتخاب آن توجه نکنید با استانداردهای نامناسب مواجه می‌شوید.
  • نوع لوله کشی سازه در هر مکانی می‌تواند متفاوت باشد. اگر به نوع لوله کشی توجه نداشته باشید به راحتی نمی‌توانید سیستم مورد نظر خود را انتخاب کنید، چون بعدها شما با زنگ زدگی و عدم تعامل فشار آب مواجه می‌شوید.
  • قیمت از دیگر عوامل مهم در انتخاب این سیستم است که در کنار تمام موارد به صورت ویژه باید به این عامل توجه داشته باشید.

خرید از شرکت ماهان گستر همگام

شرکت ماهان گستر همگام یک مرکز فروش محصولات اطفاء حریق است که توانسته برای گسترش فعالیت‌های خود از مجموعه‌ای از مدیران و کارشناسان مجرب و خبره کمک بگیرد تا در زمینه ایمنی و محیط زیست خدمات ویژه و چشمگیری را ارائه دهد. این شرکت توانسته با داشتن تمامی مجوزهای رسمی از مراجع ذی‌صلاح کشور به عنوان یک مرکز فروش عالی در ارائه محصولاتی از جمله: کپسول آتش نشانی آب و گاز، کپسول آتش نشانی بیوورسال، کپسول آتش نشانی پودر و گاز کمی از مشکلات متقاضیان را کاهش دهد.

شرکت ماهان  گستر همگام مجهزترین محصولات را در برندهای سپهر ،سعدی، روناک، و توچال را وارد بازار کرده و شما با استفاده از این برندها می‌توانید از خدمات آنها بهره ببرید.

این شرکت چه خدماتی به شما ارائه می‌دهد:

  1. انجام خدمات راهبردی و تعمیر و نگهداری و سرویس کلیه سیستم‌های اطفاء حریق
  2. انجام خدمات طراحی و مهندسی خرید
  3. نصب رایگان و راه‌اندازی کلیه سیستم‌های اطفاء حریق
  4. خدمات پس از فروش و انجام خدمات مشاوره‌ای در زمینه این محصول

این شرکت سعی بر این دارد تا تمام محصولات خود را در برندهای با کیفیت به شما ارائه دهد و اگر شما به خدمات این شرکت توجه داشته باشید قطعاً متوجه می‌شوید که هدفشان رضایت مشتری است از این رو خرید از این شرکت امروزه مورد توجه بسیاری از مصرف کنندگان قرار گرفته است. اگر به دنبال یک خرید سودآور هستید به شما این شرکت را پیشنهاد می‌ کنیم.

چه عواملی بر نرخ تخلیه اسپرینکلر تاثیر می‌گذارد؟

نرخ تخلیه اسپرینکلر  به عوامل متعددی بستگی دارد که در زیر به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم. تمام این عوامل به صورت مستقیم و غیرمستقیم تاثیرگذار هستند و بهتر است با آنها آشنا شوید.

  • جنس متریال به کار رفته در هنگام تولید
  • نحوه خرید که به صورت حضوری و یا اینترنتی است.
  • سایز و رنگ محصول
  • مدل و آپشن‌های مدنظر
  • یکی دیگر از عوامل موثر بر نرخ تخلیه اسپرینکلر برند مورد نظر است .چون هر چقدر این برند معروف‌تر و شناخته‌تر باشد شما باید پول بیشتری برای خرید آن پرداخت کنید.
  • خرید به صورت تکی و عمده از جمله موارد دیگر در تعیین قیمت این محصول ایمنی می‌باشد. توصیه می‌کنیم این محصول را به صورت عمده تهیه کنید که برای شما به صرفه‌تر خواهد بود.

جمع بندی

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با یک سیستم پرکاربرد آشنا کنیم و به انواع و نرخ تخلیه اسپرینکلر پرداختیم. از آنجایی که امروزه حریق باعث جان دادن بسیاری از افراد شده وجود این سیستم از الزامات می‌باشد. این محصول هم دارای مزایا و معایبی است ولی شما بنابر نیاز و هدف خود می‌توانید آن را تهیه کنید و حتماً به نکات مهم در قبل و حین خرید توجه کنید.

سوالات متداول

مهمترین مزایای این سیستم چیست؟

کمک به حفظ جان انسان‌ها و کاهش خسارت مالی و همچنین هزینه تعمیرات و نگهداری پایین.

انواع سیستم اسپرینکلر کدامند؟

به چهار دسته تر، خشک، پیش عملگر و سیلابی تقسیم می‌شوند. هر کدام از این سیستم‌ها بر اساس نیاز شما انتخاب می‌شود.

چگونه می‌توانیم این سیستم را تهیه و نصب کنیم؟

در مراکز فروش متعددی که در سراسر کشور است می‌توانید این سیستم را تهیه و به صورت رایگان آن را برای شما نصب می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *