مواد استفاده شده در شارژ کپسول آتش‌ نشانی

مواد استفاده شده در شارژ کپسول آتش‌ نشانی

مواد تشکیل دهنده شارژ کپسول آتش نشانی

شارژ کپسول آتش‌ نشانی بسیار مهم و ضروری است چون نقش بسزایی در اطمینان و ایمنی جامعه و محیط کار دارد. این عمل به وسیله‌ تزریق مواد آتش‌ نشانی به داخل کپسول‌های آتش‌ نشانی‌ انجام می‌شود. در صورت وقوع حریق، این مواد شیمیایی‌ و مواد سوزان به طور خودکار فعال شده و به خاموش شدن آتش کمک می‌کنند. مواد استفاده شده در شارژ کپسول آتش‌ نشانی بسیار متفاوت است که در زیر درباره آن کامل توضیح خواهیم داد.

کپسول آتش نشانی، که به عنوان یکی از ابزاری مهم و متداول برای مقابله با حریق شناخته شده است، در تمام فضاهای مسکونی، تجاری، صنعتی و حتی درون خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار ساده اما قدرتمند باید در دسترس همه باشد. همچنین، آموزش‌های مقدماتی درباره نحوه انتخاب کپسول استاندارد و شارژ و دیگر موارد که در زیر به اشاره خواهیم نمود بسیار ضروری است.

انواع کپسول‌های آتش نشانی

قبلا از مواد استفاده شده در شارژ کپسول آتش‌ نشانی‌ ابتدا باید با انواع کپسول آشنا و موارد استفاده آن را بدانید.

کپسول آتش نشانی CO2

این نوع کپسول برای مبارزه با آتش‌های کلاس B (مواد قابل احتراق مانند روغن‌ها و سوخت‌های نفتی) و کلاس C (آتش‌های الکتریکی) مناسب است.

کپسول آتش نشانی آب و گاز

این کپسول‌ها برای مبارزه با آتش‌های کلاس A (مواد قابل احتراق مانند چوب، کاغذ و پارچه) طراحی شده‌اند.

کپسول آتش نشانی بیوورسال (بیوفیزیکال)

این کپسول‌ها برای مبارزه با آتش‌های کلاس A و B مناسب هستند. این نوع کپسول‌ها برای استفاده در محیط‌هایی که احتمال برخورد با مواد قابل احتراق وجود دارد، مناسب هستند.

کپسول آتش نشانی پودر و گاز

این کپسول‌ها برای مبارزه با آتش‌های کلاس A, B و C مناسب هستند. کارکرد آن بر پایه تشکیل یک پوشش بر روی آتش برای مسدود کردن ورود اکسیژن و جلوگیری از انتشار آتش است. این نوع کپسول‌ها قدرتمند هستند ولی نیاز به تهویه مناسب دارند زیرا ذرات پودری ممکن است خطر تنفس داشته باشند.

کپسول آتش نشانی 6ABC

این کپسول‌ها برای مبارزه با همه‌ کلاس‌های آتش (A, B, C, D, E و F) مناسب هستند. این نوع کپسول‌ها برای محیط‌هایی که خطرهای متفاوتی وجود دارد، مناسب هستند.

انواع کپسول‌های آتش نشانی

استاندارد رنگ های انواع کپسول آتش نشانی

  • به طور کلی، رنگ‌های مشخص شده برای کپسول‌های آتش‌نشانی به شرح زیر است:
  • کپسول‌های آتش‌نشانی با محتوای آب: قرمز
  • کپسول‌های آتش‌نشانی با محتوای فوم: زرد یا لیمویی
  • کپسول‌های آتش‌نشانی با محتوای پودر و گاز: آبی
  • کپسول‌های آتش‌نشانی با محتوای دی‌اکسید کربن (CO2): مشکی
  • کپسول‌های آتش‌نشانی با محتوای هالوژنه: سبز فسفری

انتخاب کپسول آتش نشانی استاندارد

برای انتخاب مواد استفاده شده در شارژ کپسول آتش‌ نشانی کارآمد، باید به معیارهای مختلفی مانند نوع ماده درون کپسول، مکانیزم عملکرد، دمای کاری، ضخامت و جنس بدنه، فشار تست، طول پرتاب، زمان تخلیه و رنگ کپسول توجه کرد.

کپسول آتش نشانی توچال، کپسول آتش نشانی پیشرو، کپسول آتش نشانی آذر سیلندر، دارای تاییدیه شرکت نفت ایران هستند و از بهترین برندهای ایران بشمار می‌روند.

شارژ کپسول آتش نشانی چطور انجام می شود؟

مواد استفاده شده در شارژ کپسول آتش‌ نشانی مهم است که باید انجام شود. کپسول‌های آتش نشانی در حال حاضر در  محیط‌های مختلفی مانند بیمارستان‌ها، هواپیماها، سالن‌های ورزشی، سالن‌های زیبایی، مدارس و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند تا از آسیب‌های جدی به جان و مال جلوگیری کنند. با این حال، این کپسول‌ها نمی‌توانند به طور مداوم استفاده شوند و پس از مدتی نیاز به شارژ مجدد دارند.

در دو حالت باید کپسول های آتش نشانی شارژ شود، یکی بعد از استفاده از آن حتی اگر به مقدار کم از آن استفاده شود. دیگری بعد از پایان مدت زمان تعیین شده از گذشت شارژ که می‌توانید برای شارژ کپسول آتش نشانی اقدام نمایید.

اهمیت شارژ کپسول آتش‌نشانی

شارژ کپسول آتش نشانی اهمیت بالایی دارد. اگر کپسول به درستی شارژ نشود، احتمال این را دارد، که در هنگام آتش‌سوزی عملکرد مناسبی نداشته و آتش را خاموش نکند. علاوه بر این، شارژ بیش از حد یا کم خاموش کننده می‌تواند راندمان خاموش کننده را کاهش دهد.

همچنین استفاده از مواد شیمیایی نامناسب در کپسول‌های آتش نشانی می‌تواند خطرناک باشد و به سلامت شما و دیگران آسیب برساند.

مواد استفاده شده در شارژ کپسول آتش‌ نشانی

رایج ترین انواع مواد شارژ کپسول آتش نشانی عبارتند از:

پودر خنثی‌کننده حریق (ABC):

این پودر خنثی‌ کننده حریق به صورت معمول حاوی ترکیبی از سولفات پتاسیم، سولفات آمونیوم و کربنات سدیم است. این پودر به عنوان خنثی‌کننده حریق‌های کلاس A (جامدات همچون کاغذ و چوب)، کلاس B (مایعات قابل اشتعال مثل بنزین و روغن) و کلاس C (گازهایی مانند متان و پروپان) مورد مناسبی است.

پودر کربنات سدیم (BC):

این پودر برای خنثی‌ کردن حریق‌های کلاس B و C مناسب است. این نوع پودر به خاطر خواص موجود در آن به عنوان ماده خنثی‌ کننده حریق بسیار کاربرد دارد.

پودر دی‌فلورو متان (Class D):

این پودر برای خنثی‌ کردن حریق‌های کلاس D مناسب است. این پودر مواد غیر قابل اشتعال و غیر قابل ذوب شده را محاصره و حرارت را جذب می‌کند.

خنثی کننده های فوم

این خنثی کننده که روی مواد قابل اشتعال پرتاب می‎شود تا به سرعت آتش را بپوشاند و از بلند شدن گازهای قابل اشتعال از مواد جلوگیری کند و با پوشاندن سطح مواد قابل اشتعال از رسیدن اکسیژن به آتش جلوگیری می‌کند.

گازهای خنثی‌کننده مثل CO2 یا نیتروژن:

گازی غیر قابل اشتعال، بی بو، خنثی، غیر سمی، رسانای الکتریسیته نیست، وزن آن یک و نیم برابر هوا است و به همین دلیل هنگام خاموش شدن سطح آتش را پوشانده و جایگزین اکسیژن می‏شود و در نتیجه عمل خاموش کننده انجام می‎شود.

خنثی کننده های آبی

این نوع کپسول‎های آتش نشانی دو نوع هستند: کپسول های آب تحت فشار این گروه از کپسول های آتش نشانی دستی معمولاً دارای ظرفیت 9 لیتر یا بیشتر آب خالص هستند و برای آتش سوزی های گروه A استفاده می شوند. یکی از مشکلات این نوع خاموش کننده این است که می‌توان از آن در مناطقی که دمای آن کمتر از 4 درجه سانتیگراد (40 درجه فارنهایت) است به دلیل یخ زدن آب، استفاده کرد. برای برطرف کردن این مشکل سازندگان، محلول ضد یخ ویژه­ای در این نواحی به کار می­برند که حتی در دمای ۴۰- درجه سانتیگراد هم قابلیت استفاده دارد.

خنثی کننده های آب و گاز

این نوع خاموش کننده شبیه خاموش کننده آب است یعنی حاوی سیلندر آب یا محلول ضد یخ بوده و خالی است. در هر دو نوع خاموش کننده، داخل سیلندر به طور کلی با یک لایه نازک از پلاستیک یا فولاد ضد زنگ پوشانده می شود تا از زنگ زدگی جلوگیری شود. تفاوت این دو نوع خاموش کننده در نوع ضریب فشار است. برای تامین فشار مورد نیاز در این نوع خاموش کننده ها از گاز CO2 تحت فشار در سیلندر کوچکی به نام کارتریج استفاده می شود. خاموش کننده های آب و گاز به طور کلی غیر قابل کنترل هستند، به این معنی که گاز ذخیره شده در کارتریج در صورت آزاد شدن غیر قابل برگشت است. میزان دبی هر دو نوع خاموشی 95 درصد در شارژ کامل است. نوعی خاموش کننده است که دارای در انتهای آن مانند سردوش است که آب را به صورت مه به بیرون می فرستد.

خنثی کننده های پودری

یکی دیگر از مواد استفاده شده در شارژ کپسول آتش‌ نشانی است. پودر خاموش کننده مخلوطی از برخی مواد شیمیایی است که برای خاموش کردن آتش استفاده می شود. در گذشته از پودر اطفاء حریق برای پر کردن تعدادی قوطی یا ظروف به اشکال مختلف از پودر استفاده می کردند و در مکان های مناسب قرار می دادند و زمانی که مردم آتش می زدند درب قوطی ها را باز می کردند و پودر را روی آتش می پاشیدند. با گذشت زمان، خاموش کننده های پودری برای پاشیدن پودر روی آتش طراحی و ساخته شدند.

خنثی کننده پودر شیمیایی

پودر شیمیایی خود به دو گروه تقسیم می شود:

  1.  پودر شیمیایی معمولی بر پایه بی کربنات سدیم، بی کربنات پتاسیم، کربنات اوره پتاسیم و کلرید پتاسیم و مناسب برای کلاس های اطفاء حریق B و C.
  2.  پودر شیمیایی چند منظوره که برای اطفاء حریق مناسب است. کلاس B و C و بر پایه فسفات آمونیوم است.

خنثی کننده پودر خشک

یکی از مواد استفاده شده در شارژ کپسول آتش‌ نشانی پودرخشک  است که برای اطفاء حریق فلزات قابل اشتعال مانند سدیم، منیزیم، آلومینیوم و غیره مناسب است،  بر دو نوع است:

  1. نوع S – ترکیبی از کلرید سدیم، کلرید پتاسیم و کلرید باریم است که پس از ریختن روی آتش یک پوسته غلیظی روی آتش ایجاد می کند و آتش را خاموش می کند.
  2. نوع C – ترکیبی از گل خشک شده، گرافیت، کلرید سدیم و خون خشک شده حیوان است. نوع دیگری از خاموش کننده ها بر پایه کلرید سدیم به اضافه ترموپلاستیک وجود دارد.

مقایسه ترکیبات مورد استفاده در پودر خاموش کننده

مواد استفاده شده در شارژ کپسول آتش‌ نشانی ترکیبات پتاسیم نسبت به ترکیبات سدیمی قدرت خاموش کنندگی قوی تری دارند. به عنوان مثال، بی کربنات پتاسیم نسبت به بی کربنات سدیم توانایی اطفاء حریق را دارد. اما پایداری ترکیبات پتاسیمی به دلیل تمایل به جذب رطوبت و همچنین امکان تجزیه آنها کمتر از ترکیبات سدیمی است. به همین دلیل بی کربنات پتاسیم به دلیل ناپایداری و تمایل به جمع شدن کمتر در کپسول های آتش نشانی استفاده می شود. تحقیقات نشان داده است که نمک های فلزات قلیایی، از جمله نمک های پتاسیم در ترکیب با اسید گلوکونیک، می توانند نقش مهمی در فرمولاسیون پودر شیمیایی کپسول های آتش نشانی، چه به تنهایی و چه در ترکیب با مقادیر کمی از عوامل ضد گرفتگی و ضد رطوبت، ایفا کنند. یا در ترکیب با سایر پودرهای شیمیایی خشک مانند بی کربنات سدیم، فسفات آمونیوم و سولفات آمونیوم استفاده می شود. این ترکیبات گلوکونات پایدار هستند و رطوبت را جذب نمی کنند و همچنین دارای خواص خاموش کنندگی عالی هستند.

زمان شارژ کپسول

شارژ کپسول‌های آتش نشانی بسته به نوع و کاربرد آن‌ها متفاوت است. با این حال، در اکثر موارد، توصیه می‌شود که این کپسول‌ها حداقل یک بار در سال شارژ شوند. این عملیات دوره‌ای به منظور اطمینان از آماده بودن کپسول‌ها در هر زمان و عملکرد بهینه آن‌ها در شرایط بحرانی انجام می‌شود. برای مکان‌هایی با ریسک بالا،  مانند تجاری یا مسکونی، توصیه می‌شود که هر شش ماه یا حتی کمتر کپسول شارژ شود.

زمان شارژ کپسول

کیفیت مواد استفاده شده در شارژ کپسول آتش‌ نشانی

مواد شارژ آتش نشانی،  باید با نوع و نیازهای خاص هر کپسول آتش ‌نشانی سازگار باشند تا عملکرد بهینه ارائه دهند. کیفیت مواد شارژ کپسول آتش‌ نشانی مستقیماً بر عملکرد و کارایی سیستم آتش‌ نشانی تأثیر می‌گذارد. بنابراین، انتخاب و استفاده از مواد با کیفیت و استاندارد برای شارژ کپسول‌ها امری حیاتی است.

خرید از شرکت ماهان گستر همگام

شرکت ماهان گستر همگام با بهره‌گیری از پشتیبانی تجربه، توانمندی و نیروی انسانی با سابقه، بخش قابل توجهی از نیازهای کشور در حوزه تأمین و شارژ کپسول‌های آتش‌نشانی را برآورده کرده و موفقیت‌های چشمگیری کسب کرده است. این شرکت در زمینه تخصصی فروش کپسول آتش نشانی- شارژ کپسول آتش نشانی- اطفا حریقاعلام حریقکپسول fm200  با رعایت استانداردهای مشخصی فعالیت می‌کند.

نکته پایانی

مواد استفاده شده در شارژ کپسول آتش‌ نشانی را  به افرادی مطمئن،  بسپارید باید اطمینان حاصل کنید که کار به دست افراد آموزش دیده انجام خواهد شد. هر فردی که در زمینه شارژ کپسول آتش نشانی فعالیت می‌کند، باید آموزش‌های لازم را دیده باشد.

سوالات متداول

چه عواملی بر کیفیت شارژ کپسول‌های آتش‌نشانی تأثیر می‌گذارد؟

کیفیت مواد شارژ، دقت در روش شارژ، تجربه و تخصص کارکنان شارژ، و استفاده از تجهیزات مناسب.

چقدر باید کپسول‌های آتش ‌نشانی شارژ شوند؟

توصیه می‌شود کپسول‌های آتش‌ نشانی حداقل یک بار در سال شارژ شوند، اما برای مکان‌های با ریسک بالا، ممکن است نیاز به شارژ بیشتر باشد.

چه استانداردهایی برای شارژ کپسول‌های آتش‌ نشانی رعایت می‌شود؟

استانداردهای مرتبط با مواد شارژ، روش شارژ، و تجهیزات استفاده شده در فرآیند شارژ.

آیا شرکت ماهان گستر همگام خدمات پس از فروش را ارائه می‌دهد؟

پاسخ: بله، شرکت ماهان گستر همگام خدمات پس از فروش گسترده‌ای را ارائه می‌دهد، از جمله تعمیرات و نگهداری تجهیزات، پشتیبانی فنی، و غیره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *