مزایای سیستم مانیتورینگ اعلام حریق

مزایای سیستم مانیتورینگ اعلام حریق

سیستم‌ اعلام حریق از مهمترین و ضروری‌ترین تجهیزات ایمنی آتش نشانی بوده که جهت تشخیص به موقع حریق و جلوگیری از خسارات جانی و مالی افراد طراحی شده است. جهت برقراری ارتباط بین سیستم اعلام حریق محل مورد نظر با واحدهای آتش نشانی از سیستم‌ مانیتورینگ اعلام حریق استفاده می‌شود.

هشدار به ساکنین و ارسال کردن پیام به واحدهای آتش نشانی از وظایف این سیستم است. با استفاده از سیستم اعلام حریق نظارت بر اماکن مختلف به بهترین شکل ممکن انجام شده و ایمنی افزایش می‌یاید. هر آنچه باید از سیستم مانیتورینگ بدانید در مقاله زیر آمده است. برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این سیستم و مزایای آن تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

 

سیستم اعلام حریق چیست؟

سیستمی که بتواند آتش‌سوزی را در لحظات ابتدایی تشخیص داده و به افراد ساکن در محل هشدار دهد، سیستم اعلام حریق نام دارد. دتکتور دود، دتکتور گاز، دتکتور حرارت و دتکتور شعله نمونه‌های از سیستم اعلام حریق هستند که به وسیله آژیر و یا فلاشر افراد را از وقوع حریق مطلع می‌کنند. این سیستم در دو نوع زیر وجود دارد:

  • سیستم اعلام حریق دستی

عملکرد و کارایی سیستم اعلام حریق دستی به حضور اپراتور وابسته است. پس از اینکه آژیر خطر آتش‌سوزی توسط این سیستم به صدا درآمد، افراد می‌توانند محل مورد نظر را به سرعت تخلیه کنند. عدم تشخیص دقیق محل آتش‌سوزی از معایب سیستم اعلام حریق دستی است.

  • سیستم اعلام حریق هوشمند

دتکتورهای حساس به حرارت، شعله، دود و گاز جزو سیستم اعلام حریق هوشمند هستند. در صورت وجود هر کدام از موارد نامبرده در محیط این دتکتورها به صورت خودکار و بدون نیاز به نیروی انسانی فعال می‌شوند. توجه داشته باشید که این سیستم‌ها محل دقیق آتش‌سوزی را مشخص کرده که کمک زیادی به کنترل و اطفا حریق می‌کنند.

 

سیستم مانیتورینگ اعلام حریق چیست؟

پس از تشخیص آتش‌سوزی توسط سیستم اعلام حریق هوشمند، سیستم‌های مانیتورینگ پیامی به ایستگاه آتش نشانی ارسال کرده تا تیم آتش‌نشانی به سرعت در محل حاضر شود. نرم‌افزار مانیتورینگ اعلام حریق قابلیت نصب و اجرا بر روی کامپیوتر، لپ‌تاپ و تبلت را دارد. این نرم‌افزار قادر است آتش‌سوزی و هر گونه خرابی در عملکرد پنل و دتکتورها را در نقشه معماری ساختمان به ترتیب با رنگ قرمز و زرد نمایش دهد.

دود ناشی از آتش‌سوزی در همان ثانیه‌های ابتدایی توسط دتکتور دود تشخیص داده می‌شود. این سیگنال به سرعت به واحدهای آتش نشانی ارسال شده و تیم مورد نظر به سرعت در محل حریق حاضر می‌شوند. کنترل آتش‌سوزی در مراحل اولیه تاثیر چشمگیری در کاهش خسارات جانی و مالی افراد دارد. توجه داشته باشید که افراد حاضر در محل پس از آلارم سیستم اعلام حریق به سرعت محل را تخلیه کرده و جان خود را از آتش‌سوزی نجات می‌دهند.

سیستم مانیتورینگ اعلام حریق چیست؟

نحوه عملکرد سیستم ملنیتورینگ اعلام

در برخی موارد شمع روشن، اجاق گاز و دیگر تجهیزات حرارتی پس از خروج شما از منزل سبب وقوع آتش‌سوزی شده است. یکی از مزایای سیستم مانیتورینگ، اطلاع آتش‌سوزی به واحدهای آتش‌نشانی حتی در نبود شما در منزل است.

سیستم‌های مانیتورینگ اعلام حریق به صورت پیوسته در حال فعالیت هستند و بر محل نظارت می‌کنند‌. به طوری که با احساس کمترین مقدار دود در محیط ابتدا ایستگاه‌های آتش نشانی و سپس ساکنین را از وجود حریق با خبر می‌کند.

اهمیت استفاده از سیستم‌ مانیتورینگ اعلام حریق

مکان‌های مختلف از جمله کارخانجات، ادارات، ساختمان‌های تجاری، منازل و … همواره در معرض خطر آتش‌سوزی قرار دارند. یکی از بهترین تجهیزاتی که می‌تواند حافظ جان و مال شما در هنگام حریق باشد، سیستم‌های اعلام حریق است. این سیستم‌ها توسط شرکت‌های مختلف به دو صورت نظارت شده و بدون نظارت وجود دارند.

سیستم‌های بدون نظارت نیز می‌توانند حریق را به موقع تشخیص می‌دهند و حتی زمان زیادی برای تخلیه افراد از محل حریق را فراهم می‌کنند اما عدم ارسال پیام به واحدهای آتش‌سوزی از معایب آنهاست. در صورت وقوع آتش‌سوزی و شرایطی از جمله عدم حضور در خانه، وجود حیوان خانگی در منزل، سنگین بودن خواب و اختلال در عملکرد آشکارساز سیستم‌های بدون نظارت نمی‌توانند کارایی خوبی داشته باشند.

 

سیستم‌ مانیتورینگ اعلام حریق چه مزایایی دارد؟

آتش‌سوزی یکی از سانحه‌های خسارت زا و مرگبار در کل جهان بوده، لذا وجود سیستمی که بتواند شما را وقوع حریق در ثانیه‌های ابتدایی مطلع کند بسیار حائز اهمیت است. با استفاده از سیستم اعلام حریق هوشمند خسارات ناشی از آتش‌سوزی در کل جهان به طور قابل توجهی کاهش یافته است. از مزایای سیستم مانیتورینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آتش‌سوزی در شب‌ها و هنگامی که شما خواب هستید، می‌تواند خسارات زیادی به دنبال داشته باشد. سیستم مانیتورینگ بدون وقفه و به صورت پیوسته به صورت شبانه‌روزی شما را در برابر آتش‌سوزی محافظت می‌کند.

اگر شما خواب باشید سیستم‌های اعلام حریق به تنهایی نمی‌توانند شما را در برابر آتش‌سوزی حفظ کند. در چنین مواقعی سیستم‌های مانیتورینگ با ارسال به موقع پیام به واحدهای آتش نشانی بسیار کمک کننده هستند.

سیستم‌های مانیتورینگ در صورت وقوع آتش‌سوزی سریع‌ترین واکنش را از خود نشان می‌دهند. مطلع کردن تیم آتش‌نشانی توسط این سیستم‌ها سبب می‌شود آتش‌نشانان تجهیزات لازم را برای اطفا حریق آماده کرده و به سرعت در محل حاضر شوند.

پس از دریافت پیام توسط سیستم مانیتورینگ به واحدهای آتش‌نشانی، آدرس دقیق محل حریق به آتش‌نشانان نمایش داده می‌شود. لذا با استفاده از این سیستم آتش‌سوزی در کوتاه ترین زمان ممکن کنترل می‌شود.

 

چرا باید از سیستم مانیتورینگ استفاده کنیم؟

برخی افراد استفاده از سیستم مانیتورینگ را بیهوده می‌دانند. این افراد عقیده دارند که تنها وجود سیستم اعلام حریق برای هشدار به موقع آتش می‌تواند به کاهش خسارات ناشی از حریق کمک کند. اما بسیار اتفاق افتاده که آتش‌سوزی در زمان عدم حضور فرد در خانه اتفاق میفتد. در چنین شرایطی آژیر و یا فلاشر سیستم اعلام حریق هوشمند عملا بیهوده و بدون کاربرد خواهد بود.

عدم اطلاع تیم آتش‌سوزی از محل حریق می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. سیستم مانیتورینگ محل دقیق آتش‌سوزی را به صورت یک پیام به واحدهای آتش نشانی ارسال می‌کند. تیم آتش‌نشانی در هر ساعت از شبانه روز و حتی در زمان عدم حضور شما در منزل در محل مورد نظر اعزام شده و به عملیات اطفا حریق می‌پردازند.

 

ویژگی‌های سیستم مانیتورینگ اعلام حریق

سیستم‌ مانیتورینگ اعلام حریق نرم‌افزارهای مختلفی داشته که هر کدام توسط یک کمپانی طراحی شده‌اند. اساس کار و ویژگی‌های همه این نرم‌افزارها مشابه است. از جمله ویژگی‌های مانیتورینگ اعلام حریق به صورت زیر است:

  • این نرم‌افزار از زبان فارسی پشتیبانی کرده و می‌توان از طریق آن رویدادهای اتفاق افتاده را مشاهده و در صورت لزوم ذخیره کرد.
  • این نرم‌افزار قابلیت نصب بر روی کامپیوتر، لپ‌تاپ، تبلت و انواع گوشی‌های هوشمند را دارد.
  • می‌توان نرم‌افزار مانیتورینگ اعلام حریق را به صورت همزمان به تعداد زیادی پنل متصل کرد.
  • در صورت اتصال به پنل‌های مختلف می‌توانید اتفاقات و رویدادهای هر پنل را به صورت جداگانه مشاهده و ذخیره کنید.
  • این نرم‌افزار تمامی طبقات و نقشه‌ ساختمان را به صورت دو بعدی و سه بعدی نمایش می‌دهد و می‌توان محل آتش‌سوزی را از روی نقشه به راحتی تشخیص داد.
  • با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید صدای آژیر و بوق سیستم اعلام حریق را خاموش و یا روشن کنید.
  • محل قرارگیری سیستم اعلام حریق هوشمند یا همان دتکتورها در جاهای مختلف ساختمان از طریق این نرم‌افزار قابل مشاهده است.
  • سیستم مانیتورینگ هوشمند قادر است افراد را به صورت دیداری و یا شنیداری از هشدار خود مطلع سازد.
  • محل آتش‌سوزی در نقشه سیستم مانیتورینگ با استفاده از رنگ قرمز نمایش داده می‌شود. در صورت وجود هر گونه خطا در پنل‌ها و دتکتورها به جای رنگ قرمز از رنگ زرد استفاده می‌شود.
  • پیام محتوی هشدار آتش‌سوزی با محل دقیق آن روی نقشه معماری ساختمان نمایش داده شده و به واحدهای آتش نشانی ارسال می‌شود.
  • مشاهده وضیعت دتکتورها در شرایط مختلف از جمله وضعیت هشدار، نرمال و خطا از طریق سیستم مانیتورینگ امکان‌پذیر است.

ویژگی‌های سیستم مانیتورینگ اعلام حریق

خرید تجهیزات ایمنی آتشنشانی از ماهان گستر همگام

ماهان گستر همگام یکی از بزرگترین و مجهزترین شرکت‌های عرضه کننده انواع تجهیزات ایمنی آتش‌نشانی بوده که مشتریان زیادی از نقاط مختلف کشور دارد. در این مجموعه تجهیزات مختلفی اعم از سیستم اعلام حریق هوشمند، انواع خاموش کننده‌ها، کپسول‌های آتش نشانی و … با قیمتی مناسب عرضه می‌شود.

وجود برندهای معتبر و باکیفیتی همچون تدبیر، سام، پیشگام، روناک، هونامیک و سعدی این مجموعه‌ را به یکی از معتمدترین مجموعه‌ها در بین خریداران خود تبدیل کرده است. در مجموعه ماهان گستر همگام علاوه بر عرضه تجهیزات آتش‌نشانی متنوع شارژ کپسول آتش نشانی و انواع خاموش کننده‌ها با استفاده از بهترین مواد انجام می‌شود.

ماهان گستر همگام یکی از بزرگترین و موفق‌ترین عرضه کننده‌های انواع کپسول آتش نشانی از جمله کپسول fm200، کپسول آتش نشانی CO2، کپسول آتش نشانی پودر و گاز، کپسول آب و گاز، کپسول بیوورسال و کپسول آتش نشانی ABC در ایران است.

در صفحه رسمی ماهان گستر همگام انواع تجهیزات ایمنی آتش‌نشانی با جزئیات کامل و قیمت قابل مشاهده است. با افزودن محصول مورد نظر خود به سبد خرید سفارش خود را نهایی کنید. می‌توانید انواع تجهیزات آتش نشانی را با ارائه فاکتور رسمی مهر و امضا شده توسط فروشنده از شرکت ماهان گستر همگام خریداری کنید.

 

سخن پایانی

سیستم مانیتورینگ اعلام حریق نرم‌افزاری بوده که جهت نظارت بر مکان‌های مجهز به سیستم اعلام حریق طراحی شده است. با استفاده از سیستم مانیتورینگ اعلام حریق ارتباط کاملی بین محل مورد نظر و واحدهای آتش نشانی برقرار می‌شود. در این سیستم در صورت وقوع آتش‌سوزی محل دقیق سانحه با رنگ قرمز بر روی نقشه ساختمان مشخص شده و بلافاصله پیامی به واحدهای آتش نشانی ارسال می‌شود.

امکان خاموش و روشن کردن آژیر سیستم اعلام حریق، نمایش دو و یا سه بعدی نقشه ساختمان، واکنش سریع در شرایط اضطراری، امکان اتصال چندین پنل به صورت همزمان، امکان مشاهده و ذخیره‌سازی رویدادها و … از ویژگی‌های نرم افرار مانیتورینگ اعلام حریق است. در این مطلب سعی کردیم هر آنچه باید در مورد سیستم مانیتورینگ بدانید را در اختیار شما قرار دهیم. اگر قصد خرید هر کدام از تجهیزات ایمنی آتش نشانی از جمله سیستم مانیتورینگ اعلام حریق را دارید، ماهان گستر همگام بهترین انتخاب پیش روی شماست.

 

سوالات متداول

سیستم مانیتورینگ اعلام حریق چگونه عمل می‌کند؟

این سیستم با تشخیص هر گونه دود و یا آتش به ایستگاه‌های آتش‌نشانی سیگنالی ارسال کرده تا به سرعت در محل حادثه اعزام شوند.

مزایای سیستم مانیتورینگ اعلام حریق چیست؟

ارسال به موقع سیگنال به واحدهای آتش‌نشانی، مطلع ساختن ساکنین از آتش‌سوزی و تعیین محل دقیق حریق از مزایای مهم سیستم مانیتورینگ اعلام حریق است.

قیمت سیستم مانیتورینگ اعلام حریق چقدر است؟

می‌توانید سیستم مانیتورینگ اعلام حریق را در کیفیتی تضمینی و با قیمتی نازل‌تر از همه جا از ماهان گستر همگام خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *