آشنایی با فناوری‌های جدید در آتش نشانی

فناوری‌های جدید در آتش نشانی

هوشمند سازی در آتش نشانی و ایمنی یکی از هدف‌های بسیار مهم در برنامه‌ریزی شهری است؛ زیرا فناوری‌های جدید و هوشمندسازی‌های ایمنی در محیط شهری و آتش نشانی، برای مقابله با انواع سوانح در جهت کاهش خطرات اهمیت بسیار زیادی دارد. در چند سال گذشته با توجه به وجود فناوری‌ها و هوشمندسازی‌های ایمنی در طرح شهرها، اقدامات اساسی صورت گرفته است. برای آشنایی بیشتر با این فناوری‌های جدید و مدرن در حوزه آتش نشانی، تا پایان مطلب ما را همراهی کنید تا به معرفی فناوری‌های نوین آتش نشانی بپردازیم.

 

عدم استفاده از هوشمندسازی در آتش نشانی موجب چه می‌شود؟

عدم استفاده از هوشمندسازی در آتش نشانی و ایمنی ممکن است که صدمات جبران ناپذیری را برای افراد جامعه به همراه داشته باشد. زمانی که در محیطی آتش سوزی رخ می‌دهد، گذر چند ثانیه هم بسیار مهم است و فاصله بین مرگ و زندگی را مشخص می‌کند. یکی از اصول بسیار مهمی که در زمینه ارتقا ایمنی شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در سازمان شهرداری به ویژه سازمان آتش نشانی است.

 

انواع فناوری‌های جدید در آتش نشانی

امروزه در کشورهای مختلف محققان تلاش کرده‌اند که از تجهیزات و فناوری‌های به روزی در زمینه کاهش نقش انسان در فعالیت‌های پرخطر استفاده کنند. استفاده از تجهیزاتی که قابلیت کنترل از راه دور را دارند، می‌تواند تا حد زیادی تلفات جانی و مالی را کمتر کند و در اثر آن روند فعالیت با کیفیت بهتر و در زمان کمتر صورت می‌گیرد.

یکی از کاربردی‌ترین فناوری‌های جدیدی که می‌تواند انواع ماموریت‌های سخت و ناممکن را به جای انسان انجام دهد و از خطرات پیشگیری کند، مربوط به حوزه آتش نشانی می‌شود. امروزه جدیدترین تجهیزات و تکنولوژی‌ها برای آتش‌نشانان مورد استفاده قرار می‌گیرد که برخی از مهمترین آن‌ها عبارت است از:

  • جت پروازی

این جت قادر است که تا ارتفاع ۳۰۰۰ پا در آسمان پرواز کند و بیشتر از ۴۵ دقیقه در آسمان بماند. با استفاده از این تجهیزات می‌توان جان افراد گرفتار در آتش سوزی را نجات داد.

  • دستکش پیشرفته

هنگامی که آتش‌نشانان قصد داشته باشند با آتش‌نشانان دیگر در شرایطی که امکان مکالمه وجود ندارد ارتباط برقرار کنند، استفاده از دستکش‌های پیشرفته بهترین گزینه محسوب می‌شود. همچنین درون دستکش‌ها سنسورهایی قرار داده شده است که می‌تواند به آتش‌نشانان کمک کند. هنگامی که دود زیادی در محیط قرار دارد و امکان شناسایی مسیر درست فراهم نیست، این دستکش‌ها راه درست را تشخیص می‌دهند و مسیر ایمن را برای آن‌ها پیدا می‌کند.

  • کوله پشتی جدید

امروزه به جای کپسول‌های سنگین، فناوری‌های جدیدی ایجاد شده است که یک کوله صاف با تمام امکانات و سبک‌تر از کپسول‌های سخت و سنگین طراحی شده است. این کوله پشتی‌ها به گونه طراحی شده‌اند که حتی در درجه حرارت بسیار بالا هم نمی‌سوزند و بافت آن‌ها دچار آسیب نمی‌شود. کوله پشتی‌های جدید به حالتی صاف و سبک طراحی می‌شوند؛ به گونه‌ای که به سیستم بدن آتش‌نشانان آسیب وارد نمی‌کند و پیشرفته‌تر از مدل‌های قبلی طراحی شده اند.

  • تکنولوژی مکان‌یاب و سنجش علائم بدن

امروزه انواع دستگاه‌های ردیابی جدید ایجاد شده‌اند که جزو تجهیزات هوشمندسازی در آتش نشانی و ایمنی هستند و به آتش‌نشانان کمک می‌کنند به سرعت محل حادثه را ردیابی کنند. همچنین در عین حال با استفاده از این فناوری می‌توان علائم حیاتی بدن را نیز زیر نظر گرفت و در موقع نیاز فوراً وارد عمل شد.

  • گلنزر

یکی از دستگاه‌های پیشرفته است که هنگام از کار افتادگی سیستم‌های جی پی اس معمولی باز هم امکان شناسایی محل آتش‌نشانان را فراهم می‌کند. معمولا اکثر آتش‌نشانان از سیگنال‌های رادیویی آنالوگ برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند که هنگام ورود به تونل‌ها، جنگل‌ها و ساختمان‌ها ممکن است از کار بیفتد. اما استفاده از این سیستم پیشرفته این گونه نیست و دچار اختلال نمی‌شود و در هر محلی به درستی مکان مورد نظر را نشان می‌دهد.

 

استفاده از واقعیت مجازی در آتش نشانی

استفاده از واقعیت مجازی در آتش نشانی

استفاده از واقعیت مجازی در زمینه آتش نشانی امکانات جدیدی را برای آموزش، برنامه‌ریزی و ارتباطات به وجود می‌آورد. با استفاده از این فناوری می‌توان آینده ایمن‌تری را برای شهر در نظر گرفت. این فناوری چندین کاربرد مختلف دارد که عبارت است از:

  • آموزش و تمرین

با استفاده از واقعیت مجازی می‌توان آموزش‌های لازم را به آتش نشانان ارائه داد که در نتیجه می‌توان برای مدیریت بهتر بحران‌ها و عملیات نجات اقدامات لازم و ضروری را انجام داد.

  • مدیریت بحران

از واقعیت مجازی برای نقشه‌برداری‌های دقیق در محیط شهری و مکان‌یابی حادثه‌ها استفاده می‌شود. در نتیجه می‌توان نیروهای انسانی را در مدت زمان کمتر پیدا کرد و تلفات جانی را کاهش داد.

  • ارتباطات

با استفاده از واقعیت افزوده می‌توان سامانه‌های هوشمندی را برای اطلاع‌رسانی و ارتباطات به وجود آورد که می‌تواند در شرایط اضطراری و بحرانی به افراد کمک کند.

 

استفاده از مواد ضد حریق

استفاده از انواع مواد ضد حریق نقش مهمی در برقراری ایمنی شهری و آتش نشانی دارد. با استفاده از هوشمندسازی در آتش نشانی و ایمنی امروزه به راحتی می‌توان از انواع مواد ضد حریق استفاده کرد. برخی از تکنولوژی‌های لازم در این زمینه عبارت است از:

  • مواد ضد حریق نوین

امروز انواع مواد و محصولات جدیدی طراحی شده‌اند که در برابر حرارت و آتش مقاومت بسیار زیادی را از خود نشان می‌دهند. در نتیجه با استفاده از آن‌ها می‌توان ایمنی ساختمان‌ها و جامعه را افزایش داد.

  • سیستم سرعت بخش و هشداردهی

با استفاده از سیستم‌ها و فناوری‌های هوشمندی که طراحی شده‌اند، می‌توان برای تشخیص و هشداردهی در مدت زمان کوتاه در مورد حرارت و دود استفاده کرد. در نتیجه در مدت زمان مناسب آتش‌نشانان مداخله می‌کنند و خسارت ناشی از آتش سوزی را کاهش می‌دهند.

  • فناوری خودکار

آتش نشانان با استفاده از انواع ربات‌ها و دستگاه‌هایی که به صورت خودکار کار می‌کنند، می‌توانند اطفا حریق را انجام دهند. استفاده از این فناوری در محیط‌های پرخطر باعث می‌شود که وضعیت ایمن‌تری در محیط به وجود آید.

 

سامانه ارتباطی پیشرفته

با وجود انواع سامانه‌های ارتباطی، امروزه شاهد بهبود هماهنگی و عملکرد در برقراری ایمنی شهر و پیشگیری از حوادث آتش نشانی هستیم. در این زمینه انواع سامانه‌های ارتباطی پیشرفته وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارت است از:

سامانه مدیریت حوادث: این سامانه مبتنی بر اینترنت است و برای تشخیص و اطلاع‌رسانی حوادث در سریع‌ترین زمان ممکن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شبکه اطلاع‌رسانی هوشمند: با استفاده از انواع شبکه‌های ارتباطی هوشمند می‌توان ارتباط موثر و سازنده‌ای را با تیم امداد و نجات در صحنه حوادث برقرار کرد و از فرصت‌های کوچک بزرگترین استفاده را برد.

سامانه هشداردهی پیشرفته: امروزه از انواع سامانه‌های هوش مصنوعی برای تشخیص زود هنگام حوادث و انتقال اطلاعات استفاده می‌شود؛ در نتیجه اطلاع‌رسانی و اقدامات در کمترین زمان ممکن صورت می‌گیرد.

ارتباط زمین به فضا: با استفاده از فناوری‌هایی که در حوزه مخابرات فضایی وجود دارد، می‌توان بین تیم امداد زمینی و مدیریت ارتباط در شرایط بحران ارتباط برقرار کرد و مانع گسترش حوادث شد.

 

استفاده از پهپاد

استفاده از پهپاد

امروزه انواع پهپاد و هواپیمای بدون سرنشین طراحی شده‌اند که در حوزه هوشمندسازی در آتش نشانی و ایمنی مزیت و کاربردهای بسیار زیادی دارد. برخی از کاربردهای مهم استفاده از پهپاد، عبارت است از:

آگاهی از وضعیت: پهپادها اطلاعات دقیقی را درباره وضعیت آتش‌سوزی، حوادث و بحران نشان می‌دهند و به آتش‌نشانان کمک می‌کنند تا تصمیم بهتری را برای اطفا حریق بگیرند.

عملیات نجات امداد: با استفاده از انواع ابزارهای کمکی که به وسیله پهپادها برای تیم نجات امداد ارسال می‌شود، می‌توان به عملیات نجات کمک فراوانی کرد.

برقراری امنیت عمومی: پهپادها برای نظارت بر مرزها، شناسایی مناطق مشکوک و پشتیبانی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا بتوانند در مواقع ضروری امنیت لازم را برقرار کنند.

 

کپسول آتش نشانی

برای شناسایی نحوه استفاده و شارژ کپسول آتش نشانی توصیه می‌شود که با انواع مدل‌های آن آشنا شوید؛ زیرا این کپسول‌ها هر کدام بر اساس کاربردی که دارند متفاوت هستند و هر کدام برای اطفا یک نوع آتش مورد استفاده قرار می‌گیرند. شرکت ماهان گستر امروزه انواع کپسول آتش نشانی مختلف را به بازار وارد می‌کند که برخی از پرکاربردترین آن‌ها عبارت است از:

  • کپسول آتش نشانی co2

معمولا در محیط‌های سربسته و آتش‌سوزی‌های الکتریکی، استفاده از کپسول آتش نشانی co۲ بسیار مناسب است؛ زیرا هادی الکتریسیته نیست و تاثیرات منفی و مخربی روی وسایل و تجهیزات ندارد. تا حد امکان از این کپسول‌ها در فضای باز استفاده کنید؛ زیرا باعث پراکندگی گاز می‌شود و اثربخشی آن را کاهش می‌دهد. قدرت پرتاب کپسول آتش نشانی co2 از 2 تا ۴ متر است و باید تا این فاصله به آتش نزدیک شوید.

  • کپسول آتش نشانی آب و گاز

این کپسول برای تامین فشار مورد نیاز در کپسول آتش نشانی آب و گاز از یک کارتریج استفاده می‌شود. معمولاً این مدل کپسول‌های آتش‌نشانی غیر قابل کنترل است و در صورتی که گاز آن‌ها خارج شود، امکان استفاده مجدد برای شما فراهم نخواهد شد. حداقل زمانی که برای تخلیه این کپسول در نظر گرفته شده است، ۶۰ ثانیه است. یکی از بهترین کپسول‌ها برای اطفا حریق، کپسول آتش نشانی آب و گاز است که برای خاموش کردن آتش چوب، کارتن، مبلمان، فرش و غیره از آن استفاده می‌شود.

  • کپسول آتش نشانی پودر و گاز

برای اطفا هر نوع آتش سوزی از این مدل کپسول‌ها استفاده می‌شود و معمولاً کاربردی‌ترین مورد استفاده از آن مربوط به آتش سوزی مایعات و فلزات است که به راحتی می‌توان با استفاده از آن آتش را خاموش کرد. تنها تفاوتی که کپسول آتش نشانی پودر و گاز با سایر کپسول‌های دیگر دارد، مربوط به نوع پودری است که در ساختار آن به کار برده شده است.

معمولاً زمانی که آتش سوزی با وسعت بالا رخ می‌دهد، مایعات اشتعال‌زا در محیط وجود دارد و آتش سوزی منشا الکتریکی دارد، استفاده از کپسول آتش نشانی پودر و گاز بهترین گزینه محسوب می‌شود.

  • کپسول آتش نشانی بیوورسال

کپسول‌های آتش نشانی بیوورسال ویژگی‌های مناسبی دارند که برای اطفا حریق جامدات و مایعات اشتغال‌زا گزینه بسیار مناسب محسوب می‌شوند. معمولا کپسول آتش نشانی بیوورسال توانایی بسیار زیادی در خاموش کردن آتش در حجم بالا دارد و همچنین دچار خورندگی نمی‌شود.

  • کپسول fm200

یکی از تکنولوژی‌های پیشرفته در زمینه آتش نشانی و مقابله با آتش سوزی، استفاده از کپسول‌های fm200 هستند. از این کپسول بیشتر در بیمارستان، بانک و محیط‌های حساس استفاده می‌شود.

  • کپسول 6ABC

هنگامی که آتش سوزی در محیط‌هایی مانند خانه، محل کار یا مراکز صنعتی و تجاری رخ می‌دهد، ممکن است خطرات بسیار زیادی به همراه داشته باشد و علاوه بر خسارت‌های مالی با خسارت‌های جانی نیز همراه باشد. اما یکی از اقدامات اولیه ایمنی که در این زمینه می‌توان مورد استفاده قرار داد و از گسترش آتش جلوگیری کرد، استفاده از کپسول آتش نشانی 6ABC است.

معمولاً برای مهار آتش‌سوزی‌های کلاس A از کپسول آتش نشانی آب استفاده می‌شود. همچنین برای آتش سوزی‌های کلاس B کپسول آتش نشانی فوم کاربرد دارد. در نهایت برای جلوگیری از نفوذ اکسیژن به آتش از کپسول‌های آتش‌نشانی پودری استفاده می‌شود.

 

خرید از شرکت ماهان گستر همگام

توصیه می‌کنیم برای شارژ کپسول آتش نشانی، خرید سیستم اطفا و اعلام حریق، تست هیدرواستاتیک انواع خاموش کننده‌ها، بازسازی خاموش کننده‌ها و غیره با شرکت ماهان گستر همگام در ارتباط باشید. این شرکت مرکز فروش انواع کپسول آتش نشانی در تهران است و فعالیت خود را در زمینه واردات، فروش تجهیزات ایمنی و کپسول آتش نشانی، کنترل و شارژ خاموش کننده‌های مختلف آغاز کرده است.

این شرکت معتبر برای گسترش فعالیت‌های خود از مدیران و کارشناسان مجرب و حرفه‌ای در زمینه ارائه خدمات استفاده کرده است. امروزه این مجموعه با ارائه تمامی مجوزهای رسمی توانسته است در ارائه خدمات فروش و شارژ کپسول‌های آتش‌نشانی و هوشمندسازی در آتش نشانی و ایمنی در تمامی پروژه‌های عمرانی کشور مطرح و صاحب نظر باشد.

 

سخن پایانی

یکی از خدمات بسیار مهم شرکت ماهان گستر همگام، ارائه فاکتور رسمی است. این شرکت تمامی محصولات خود را از بهترین برندهای جهان عرضه می‌کند. شما عزیزان برای برقراری ایمنی در جامعه و ساختمان خود می‌توانید از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها و امکاناتی که این شرکت ارائه می‌دهد استفاده کنید و انواع خطرات و تلفات جانی و مالی را کاهش دهید. برای آشنایی با فناوری‌های مدرن آتش نشانی، توصیه می‌کنیم که با متخصصان شرکت ماهان گستر همگام در ارتباط باشید تا بتوانید با تهیه بهترین و جدیدترین فناوری‌ها از گسترش آتش سوزی و ایجاد سوانح و خسارت پیشگیری کنید.

 

سوالات متداول

یکی از ابزارهای مهم جهت افزایش ایمنی شهری چیست؟

سامانه اطفای هوشمند یکی از این ابزارها است و در بهبود عملکرد آتش‌نشانی نقش دارد.

دوربین‌های حرارتی چگونه می‌توانند به افزایش ایمنی در آتش‌نشانی کمک کنند؟

این دوربین‌ها دارای تکنولوژی تشخیص امواج حرارتی هستند و دماهای مختلف اشیا را تشخیص می‌دهند.

بهترین وسیله برای مهار آتش در مکان‌های صعب‌العبور چیست؟

با استفاده از پهپادها می‌توان محل آتش‌سوزی را رصد کرد و توپ‌های پینگ‌پنگی را درون آتش انداخت تا آتش مهار شود.

1 دیدگاه در آشنایی با فناوری‌های جدید در آتش نشانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *