خطرات گاز کپسول‌های آتش ‌نشانی

خطرات گاز کپسول‌های آتش ‌نشانی

کپسول‌های آتش ‌نشانی چه خطراتی دارند؟

بدون شک همه شما با کپسول‌ آتش ‌نشانی و اهمیت آن در اطفا حریق آشنا هستید. کپسول‌های آتش ‌‌نشانی انواع مختلفی داشته و این اختلاف به دلیل تفاوت در ماده درون محفظه آنهاست. از طرفی در همه کپسول‌های آتش ‌نشانی از گازهای مختلف به عنوان محرکی برای خروج مواد داخل کپسول استفاده می‌شود. اما آیا کپسول‌های آتش ‌نشانی می‌توانند خطرناک باشند؟

برندهای معتبر کپسول‌های آتش ‌نشانی بر اساس استاندارد ایمنی طراحی و تولید شده‌اند لذا خطر انفجار در این نوع کپسول‌ها به حداقل رسیده است. در ادامه این محتوا قصد داریم شما را با خطرات گاز کپسول‌های آتش ‌نشانی، دلایل انفجار و بهترین برندهای کپسول آتش ‌نشانی آشنا کنیم.

خطرات گاز کپسول‌های آتش ‌نشانی

درست است که همه کپسول‌های آتش ‌نشانی در زمان اطفا حریق نقش بسیار مهمی دارند اما با این حال ممکن است با خطرات زیر همراه باشند:

  1.  یکی از مهم‌ترین خطرات کپسول آتش ‌نشانی پوسیده شدن بدنه محفظه کپسول است که سبب نشت گاز دورن آن می‌شود. کپسول‌هایی که بدنه پوسیده دارند نمی‌توانند در اطفا حریق عملکرد خوبی داشته باشند.
  2. خرابی واشرها نیز می‌تواند سبب نشت گاز درون محفظه کپسول شده که در کاهش عملکرد کپسول تاثیرگذار خواهد بود.
  3. کپسول‌های آتش ‌نشانی با توجه به توصیه‌های شرکت سازنده باید در دمای خاصی نگهداری شوند. هر گونه کاهش و یا افزایش دمای محل نگهداری کپسول‌های آتش ‌نشانی فشار داخل کپسول را تغییر داده و تاثیر منفی در عملکرد آنها دارد. دمای بهینه برای نگهداری کپسول‌های آتش‌ نشانی با توجه به نوع آنها از 4 تا 49 درجه سانتیگراد متغیر است. دمای پایین تر از کمینه دما سبب یخ‌زدگی و بالاتر از بیشینه دما سبب انفجار کپسول آتش‌ نشانی خواهد شد.  همچنین کپسول‌های آتش ‌نشانی نباید در محیط­های خیلی خشک و خیلی مرطوب نگهداری شوند.
  4. 3ـ اختلال در فرایند تخلیه کپسول‌های آتش‌ نشانی سبب می‌شود تا مکانسیم تخلیه در حین عملیات اطفا حریق به درستی انجام نگیرد. در چنین مواقعی مقابله با آتش بسیار مشکل بوده و احتمال منفجر شدن کپسول آتش ‌نشانی نیز افزایش خواهد یافت.
  5.   از دیگر مواردی که ایمنی کپسول‌های آتش ‌نشانی را کاهش می‌دهد، عدم شارژ کردن به موقع کپسول است. سعی کنید قبل از استفاده از کپسول­های آتش ­نشانی شارژ آنها را مورد بررسی قرار دهید.
  6. همه کپسول‌های آتش ‌نشانی تاریخ انقضا دارند که بر روی بدنه آنها درج شده است. استفاده از کپسول‌های آتش ‌نشانی پس از اتمام تاریخ انقضا تاثیر منفی در عملکرد کپسول داشته و ایمنی آن را کاهش می‌دهد.

گاز کپسول‌های آتش‌نشانی چه خطراتی دارد؟

کمپانی‌های تولید کننده کپسول آتش ‌نشانی جهت سهولت خروج مواد درون محفظه کپسول از گاز فشار بالا استفاده می‌کنند. این گاز کمک می‌کند محتویات داخل کپسول با فشار و سرعت بالایی به بیرون تخلیه شود که نقش موثری در اطفا حریق دارد. اما گاز درون این کپسول‌ها همیشه بی‌خطر نبوده و ممکن است با خطرات زیادی همراه باشد. از مهم‌ترین خطرات گاز کپسول‌های آتش ‌نشانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1.  یکی از خطرات گاز کپسول‌های آتش‌ نشانی انفجار است. انفجار کپسول‌های آتش ‌نشانی ممکن است در اثر استفاده نادرست و یا برخورد آنها با آتش صورت گیرد.  انفجار  منجر به حریق‌های بسیار گسترده، آسیب جانی و مالی و تخریب محیط زیست می‌شود.
  2.  در تمام کپسول‌های آتش ‌نشانی از گازهای فشرده استفاده شده است. این گازها قابل اشتعال بوده و در صورت تماس با آتش و یا دیگر منابع حرارتی آتش می‌گیرند.
  3.  در صورتی که گاز کپسول‌های آتش‌ نشانی سبب ایجاد حریق و یا انفجار شود، تاثیرات مخربی بر محیط زیست بر جای می‌گذارد.

یکی از خطرات گاز کپسول‌های آتش ‌نشانی به وجود آوردن محیطی آلوده برای تنفس است. این گازها در اثر احتراق و انفجار گازهایی تولید می­کنند که برای افراد بسیار خطرناک است‌. همچنین این گازها می‌تواند آسیب جانی به افراد دارای بیماری‌های تنفسی و ریه برساند.

با توجه به اینکه گاز فشرده بخشی جدانشدنی در کپسول‌های آتش‌ نشانی بوده باید جهت کاهش خطرات ناشی از آنها  اقداماتی انجام داد. اولین قدم برای کاهش این خطرات خرید کپسول‌ آتش ‌نشانی از مراکز معتبر و دومین مورد آن شارژ، تعویض و نگهداری کپسول‌های آتش ‌نشانی توسط افراد باتجربه و متخصص در این زمینه است.

دلایل انفجار کپسول آتش ‌نشانی چیست؟

یکی از خطرات کپسول آتش ‌نشانی انفجار آنهاست که به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. از دلایل انفجار کپسول آتش ‌نشانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تنظیم نبودن فشار داخل کپسول

یکی از مهم‌ترین دلایل انفجار کپسول‌های آتش ‌نشانی تنظیم نبودن فشار داخل محفظه کپسول‌های آتش ‌نشانی است. برای اطمینان از تنظیم بودن مقدار فشار قبل از استفاده کپسول باید فشار آن را مورد بررسی قرار داد. اعداد نمایش داده شده بر روی فشارسنج کپسول به صورت زیر است:

    • نمایش فشار از ۰ تا ۱۱ بار نشان دهنده این است که کپسول مورد نظر باید مجددا شارژ شود.
    • در صورتی که عدد نمایش داده شده از 5/18 تا ۲۸ بار باشد یعنی احتمال انفجار و تخلیه گاز کپسول وجود دارد.
    • نمایش عدد ۱۱ و 5/18 یعنی فشار کپسول شما بهینه بوده و بهترین عملکرد را خواهد داشت.
  1. پوسیدگی و خوردگی بدنه

وجود هر گونه پوسیدگی و خوردگی روی بدنه کپسول آتش ‌نشانی باعث نشت گاز شده که در نهایت انفجار را به همراه خواهد داشت.

  1. نگهداری مناسب

جهت کاهش خطر انفجار کپسول‌های آتش ‌نشانی باید به شرایط نگهداری آنها توجه ویژه‌ای داشت.  دمای پایین سبب یخ‌زدگی و خرابی بدنه و دمای بالا موجب آسیب به بدنه و دیگر اجزای داخل آن شده که انفجار کپسول را به همراه دارد. همچنین دقت داشته باشید که هیچ‌گاه کپسول‌های آتش‌نشانی را در معرض تابش نور مستقیم خورشید قرار ندهید چرا که نور خورشید با افزایش دما سبب تغییر فشار کپسول‌های آتش ‌نشانی خواهد شد.

پیشگیری از انفجار کپسول‌های آتش ‌نشانی

برای به حداقل رساندن خطرات گاز کپسول های آتش‌نشانی و جلوگیری از انفجار اقدامات زیر را حتما انجام دهید:

  • آموزش کافی به کاربران

افرادی که قصد استفاده از کپسول‌های آتش ‌نشانی را دارند ابتدا باید آموزش‌های لازم برای استفاده از آن را به خوبی فراگیرند. این افراد باید در کلاس‌های ویژه شرکت کرده و آموزش‌های ایمنی را به طور کامل یاد بگیرند. اگر کاربران بدانند چطور و در چه فاصله ‌ای از حریق از کپسول آتش‌ نشانی استفاده کنند، خطرات کپسول آتش ‌نشانی بسیار کاهش می‌یابد.

  • نگهداری صحیح کپسول

قبل از استفاده از کپسول آتش‌ نشانی اطمینان حاصل کنید که کپسول در شرایط بهینه و پایداری نگهداری شده است. اگر کپسول آتش ‌نشانی به هر دلیلی دچار نشتی گاز شده است، نسبت به تعمیر آن اقدام کنید.

  • منقضی نبودن کپسول

قبل از استفاده از کپسول آتش ‌نشانی تاریخ انقضای آن را از روی بدنه بخوانید و در صورت منقضی بودن هیچ‌گاه از آن استفاده نکنید و سریعا آن را با کپسول‌های جدید جایگزین کنید.

  • بررسی دوره‌ای

بهتر است کپسول‌های آتش ‌نشانی به صورت دوره‌ای مورد بازدید و بررسی قرار گیرند. مواردی همچون پوسیدگی بدنه، تنظیم نبودن فشار، خرابی واشرها و اختلال در تخلیه کپسول باید به صورت دوره‌ای چک شود. بهتر است کلیه این مراحل توسط مراکز معتبر تعمیر، سرویس و  شارژ کپسول آتش ‌نشانی انجام گیرد‌.

پیشگیری از انفجار کپسول‌های آتش ‌نشانی

بهترین برندهای کپسول آتش‌نشانی

خطرات گاز کپسول‌های آتش‌نشانی می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. از این رو همه مردم به دنبال خرید کپسولی هستند که احتمال وقوع احتراق و انفجار آن کم باشد. در بازار برندهای خارجی و داخلی بسیاری از کپسول‌های آتش‌نشانی موجود است. اما کدام کپسول بهتر است؟

کپسول‌های آتش ‌نشانی تولید ملی از بهترین و معتبرترین کپسول‌های آتش ‌نشانی بوده که در ساخت آنها استانداردها و نکات ایمنی زیادی به کار گرفته شده است. چون این کپسول‌ها در داخل کشور خودمان ساخته می‌شوند، نسبت به برندهای خارجی قیمت مناسب‌تری دارند. سپهر، هونامیک، سعدی، دژ، آرمان، پیشگامان، کارا و سام نمونه‌های پرفروش کپسول‌ آتش‌ نشانی هستند.

خرید کپسول آتش ‌نشانی از ماهان گستر همگام

یکی از بهترین، آسان‌ترین و ایمن‌ترین روش‌ها برای خرید انوع تجهیزات ایمنی آتش‌نشانی، اعلام حریق، اطفا حریق و کپسول‌های آتش‌نشانی ماهان گستر پیشگام است. این مجموعه معتبرترین برندهای تجهیزات آتش‌نشانی را با قیمت استثنایی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

شرکت پخش و توزیع تجهیزات آتش‌ نشانی ماهان گستر بزرگ‌ترین عرضه کننده انواع کپسول آتش ‌نشانی  از جمله کپسول CO2، کپسول fm200، کپسول پودر و گاز، کپسول آب و گاز، کپسول بیوورسال و کپسول 6ABC است. فروش محصولات همراه با ضمانت نامه، ارائه فاکتور رسمی، قیمت مناسب به دلیل فروش مستقیم و بدون واسطه و شارژ کپسول آتش‌نشانی از خدمات این مجموعه است. کلیه مراحل خرید از سایت معتبر ماهان گستر همگام غیرحضوری بوده و پرداخت نیز از درگاه‌های ایمن و معتبر صورت می‌گیرد. اگر قصد خرید انواع کپسول آتش ‌نشانی با کمترین خطر انفجار را دارید، ماهان گستر همگام بهترین انتخاب است.

کلام آخر

در همه کپسول‌های آتش ‌نشانی به منظور تخلیه بهتر و سریع­تر محتویات به بیرون از گاز فشرده و فشار بالا استفاده شده است. این گاز اگرچه به تخلیه سریع مواد کپسول آتش ‌نشانی کمک می‌کند با خطراتی نیز همراه است. از خطرات گاز کپسول‌های آتش ‌نشانی می‌توان به احتراق و انفجار آنها اشاره کرد. نگهداری نادرست، خوردگی و پوسیدگی بدنه و تنظیم نبودن فشار از جمله عواملی است که این خطرات را افزایش می‌دهد. اگر قصد خرید کپسول آتش ‌نشانی را دارید و به دنبال راهی مطمئن برای تهیه آن هستید، ماهان گستر همگام به صورت شبانه‌روزی در اختیار شما عزیزان در سراسر کشور است‌.

سوالات متداول

فشار بهینه و مجاز در کپسول‌های آتش ‌نشانی چقدر است؟

فشار بین ۱۱ تا 5/18بهینه‌ترین فشار برای کپسول آتش ‌نشانی است.

برای رفع عیوبی همچون تنظیم نبودن فشار، خوردگی بدنه و خرابی واشر به کجا مراجعه کنیم؟

مراکز تعمیر و شارژ مجدد کپسول‌های آتش ‌نشانی همراه با تیم مجرب و حرفه‌ای خود می‌توانند هر گونه عیب کپسول شما را برطرف کند.

برای جلوگیری از انفجار کپسول‌های آتش ‌نشانی چکار کنیم؟

نگهداری درست، بررسی و سرویس دوره‌ای کپسول آتش‌ نشانی احتمال انفجار را کاهش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *