تفاوت کپسول آتش‌نشانی پودری و co2

یکی از مهم‌ترین تجهیزات آتش‌نشانی در اطفا حریق کپسول آتش‌نشانی است. در واقع آتش‌سوزی یکی از مهم‌ترین حوادثی است که ممکن است در مکان‌های عمومی، رستوران‌ها، آشپزخانه‌ها، بیمارستان‌ها و …… رخ داده و جان انسان‌های زیادی را به خطر اندازد. از این رو نیاز است که تجهیزات اضطراری مانند کپسول آتش‌نشانی در این مکان‌ها همواره در دسترس باشند.

کپسول‌های آتش‌نشانی دارای انواع مختلفی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به کپسول آب، پودری، کف و co2 اشاره کرد. در این بین کپسول پودری و co2 از پرکاربردترین انواع این کپسول‌ها شناخته می‌شوند. در این مطلب قصد داریم به بررسی تفاوت کپسول آتش‌نشانی پودری و co2 بپردازیم. اگر شما نیز می‌خواهید بدانید که این دو کپسول چه تفاوتی دارند، لطفا تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کپسول آتش‌نشانی پودری چیست؟

یکی از پرکاربردترین انواع کپسول آتش‌نشانی نوع پودری آن است. کپسول آتش‌نشانی پودری نوعی کپسول است که برای خاموش کردن آتش و مهار آن از نوعی پودر استفاده می‌کند‌. اگر بخواهیم به نحوه عملکرد کپسول آتش‌نشانی پودری به صورت علمی نگاه کنیم باید بگوییم که آتش از سه عنصر ماده سوختنی، حرارت و اکسیژن تشکیل شده است که جهت اطفا حریق باید یکی از این سه عنصر مهار شود.

ماده پودری داخل کپسول با روی آتش ماندن از رسیدن اکسیژن به آن جلوگیری کرده و باعث خاموش کردن آن می‌شود‌. ماده‌ای که به عنوان پودر در کپسول‌های آتش‌نشانی به کار می‌رود در دو نوع پودر خشک و پودر شیمیایی است.

کپسول آتش‌نشانی پودری

پودر شیمیایی

این ماده از لحاظ خصوصیات ظاهری به صورت پودر بسیار نرمی است که از ترکیب پودر آتش‌نشانی بی‌کربنات سدیم یا همان جوش شیرین بر پایه اوره، فسفات آمونیوم، کلرید پتاسیم و مانکس ساخته می‌شود.

پودر خشک

این ماده به صورت پودری خشک و غیرقابل اشتعال است که جهت خاموش کردن حریق ناشی از مایعات اشتعال‌زایی مانند مواد نفتی و روغنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد کپسول آتش‌نشانی پودری

برای درک بهتر تفاوت کپسول آتش‌نشانی پودری و co2 لازم است که کاربرد هر یک از این کپسول‌ها مورد بررسی واقع شود. هر یک از انواع کپسول‌های آتش نشانی را با توجه به ویژگی‌هایی که دارند برای خاموش کردن آتش در موارد خاصی به کار می‌گیرند. این نکته بسیار مهم است که حتما باید به آن توجه شود.

به گونه‌ای که سهل انگاری، عدم آگاهی و استفاده نادرست از این کپسول‌ها در جای غلط می‌تواند فاجعه جبران ناپذیر را به همراه داشته باشد‌.

کپسول آتش‌نشانی پودری برای مهار آتش‌سوزی رده C، B و A به کار می‌رود. از این رو به آن کپسول آتش‌نشانی ABC نیز گفته می‌شود. در بخش زیر به توضیح این که هر یک از این رده‌ها مربوط به چه مواردی است پرداخته می‌شود.

رده A

رده A مربوط به مواد جامد قابل اشتعالی مانند پارچه، الیاف، چوب، کاغذ و سایر منسوجات است.

رده B

این رده مربوط به مواد مایع اشتعال زایی مانند نفت، بنزین، مواد روغنی و ….. است.

رده C

این رده نیز مربوط به مواد گازی اشتعال‌زایی مانند متان، بوتان، هیدروژن و ….. است.

رده D

این رده مربوط به فلزاتی است که قابلیت اشتعال داشته باشند. از جمله این فلزات می‌توات به منیزیم، آلومینیوم و پتاسیم اشاره کرد.

رده F

این رده مربوط به روغن‌های قابل اشتعال مربوط به پخت و پز است.

همان گونه که گفته شد کپسول‌های آتش‌نشانی پودری برای خاموش کردن رده A، B و C مناسب هستند. هم چنین از این کپسول‌ها برای آتش‌سوزی‌های الکتریکی با ولتاژ حداکثر ۱۰۰۰ ولت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ویژگی‌های کپسول آتش‌نشانی پودری

جهت استفاده ایمن از کپسول‌های آتش‌نشانی پودری باید ابتدا با ویژگی‌های آن به طور کامل آشنا شوید. از جمله ویژگی‌های این کپسول‌ها می‌توان موارد زیر را برشمرد:

جذب از طریق تنفس

مهم‌ترین نکته‌ای که در استفاده ایمن از این کپسول‌ها باید در نظر داشته باشید این است که این نوع کپسول‌ها حتما باید در فضای باز مورد استفاده قرار گیرند. چرا که مواد پودری داخل این کپسول‌ها شیمیایی و پودری بوده و به راحتی از طریق تنفس وارد جریان خون می‌شود. هم‌چنین استفاده از این کپسول‌ها در فضای بسته علاوه بر مشکلات تنفسی می‌تواند اثرات منفی روی اشیا و سطوح داشته باشد و به راحتی پاک نمی‌شود.

استفاده در موارد مخصوص

همان گونه که ابتدا توضیح داده شد این نوع کپسول‌ها برای خاموش کردن و مهار آتش‌سوزی‌ ناشی از مایعاتی مانند نفت، بنزین، تینر و موارد مشابه، آتش‌سوزی ناشی از گازها و جامداتی مانند منسوجات، الیاف، کاغذ و ….. مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کپسول‌ها می‌توانند آتش‌سوزی ناشی از تجهیزات الکتریکی تا ۱۰۰۰ ولت را نیز مهار کنند. توجه داشته باشید برای مهار آتش‌سوزی ناشی از تجهیزات الکتریکی بالای ۱۰۰۰ ولت به هیچ عنوان از کپسول‌های پودری استفاده نکنید.

کپسول آتش‌نشانی co2 چیست؟

گاز کربن دی اکسید (CO2) یکی از پرکاربردترین گازهای خاموش کننده است. از این رو طبیعی است که از آن جهت پر کردن کپسول‌های آتش‌نشانی استفاده شود. از جمله ویژگی‌های گاز کربن دی اکسید که آن را برای اطفا حریق و پر کردن کپسول‌های شیمیایی مناسب کرده است می‌توان موارد زیر را برشمرد:

کپسول آتش‌نشانی co2

قابلیت فشرده سازی بالا

این گاز قابلیت فشرده سازی بسیار بالایی دارد. از این رو می‌توان حجم بالایی از این گاز را به صورت فشرده داخل کپسول‌های آتش‌نشانی ذخیره کرد.

افت دما در صورت فشرده سازی

این گاز زمانی که فشرده می‌شود دمای آن به شدت افت کرده و پایین می‌آید. این کاهش دما می‌تواند در خاموش کردن آتش بسیار موثر باشد.

مقاومت الکتریکی بالا نسبت به هوا

این گاز نسبت به هوا از مقاومت الکتریکی بالاتری برخوردار است. به گونه‌ای که هدایت الکتریکی آن تقریبا یک ششم هوا است. از این رو برای خاموش کردن حریق الکتریکی ناشی از ژنراتورها، تابلوهای برق، فیوزها و ….. خیلی کارآمد است.

در این نوع کپسول‌ها برای خاموش کردن حریق از گاز co2 استفاده می‌شود. در ادامه با موارد استفاده و کاربردهای کپسول co2 آشنا خواهیم شد.

کاربرد کپسول آتش‌نشانی co2

برای مقایسه کپسول پودر و گاز علاوه بر اطلاع از کاربرد کپسول پودری لازم است که کاربردهای کپسول co2 را نیز بدانیم. در واقع این کپسول به گونه‌ای کارآمد است که تقریبا در تمام انواع آتش‌سوزی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله مواردی که این کپسول‌ها می توانند در مهار آتش مورد استفاده قرار گیرند می‌توان موارد زیر را نام برد:

حریق ناشی از وسایل الکتریکی

هنگامی که آتش‌سوزی ناشی از اختلال در سیم‌کشی ساختمان، وسایل برقی، فیوز، ژنراتور برق، اتاق سرور کامپیوتر و …… باشد بهترین گزینه برای خاموش کردن آن کپسول آتش‌نشانی گازی است. با توجه به این که گاز co2 مقاومت الکتریکی بیشتری نسبت به هوا دارد می‌تواند آتش را در کوتاه ترین زمان ممکن خاموش کند.

حریق ناشی از مایعات قابل اشتعال

این کپسول‌ها برای خاموش کردن آتش ناشی از مایعات سوختنی مانند تینر، نفت، بنزین و ….. نیز مناسب است.

حریق ناشی از مواد کربنی

یکی از بهترین گزینه‌ها برای خاموش کردن آتش ناشی از مواد کربنی کپسول‌های co2 هستند. از این رو در مراکز نگهداری اسناد و فیلم حتما کپسول‌های آتش‌نشانی co2 زیادی وجود دارند.

ویژگی‌های کپسول آتش‌نشانی co2

از جمله ویژگی‌های این کپسول‌ها و گاز داخل آن می‌توان موارد زیر را نام برد:

گاز co2 گازی غیرسمی، غیر قابل اشتعال و بدون بو است.

علاوه بر قابلیت خاموش کردن آتش بقیه انواع کپسول‌های گازی نیز از co2 برای فشرده‌سازی محتویات داخل مخزن خود استفاده می‌کنند.

وجود گاز co2 باعث تخلیه سریع محتویات داخل مخزن می‌شود. از این رو تخلیه گاز و خاموش کردن آتش در این کپسول‌ها بسیار سریع انجام می‌شود‌.

این گاز سمی نیست اما اطفا حریق در مکان بسته توسط این گاز باعث افزایش فشار هوا و کم شدن اکسیژن هوا می‌شود که این خود عاملی تهدید کننده برای تنفس کاربر است. از این رو توصیه می‌شود اطفا حریق با این گاز نیز در فضای آزاد انجام شود یا این که پس از پایان عملیات درها و پنجره‌ها سریعا باز شوند.

جهت حفظ ایمنی و سلامتی افراد باید پاشش گاز روی حریق با فاصله استانداردی انجام شود. چرا که غلظت گاز داخل کپسول بالا بوده و می‌تواند برای کاربر خطرناک باشد.

تفاوت کپسول آتش‌نشانی پودری و co2 چیست؟

با توضیحاتی که تاکنون درباره این دو نوع کپسول داده شد حتما به تفاوت کپسول آتش‌نشانی پودری و co2 پی برده‌اید. با این حال در این بخش به یک جمع بندی در این مورد خواهیم پرداخت. از جمله تفاوت‌های این دو نوع کپسول می توان موارد زیر را نام برد:

تفاوت کپسول آتش‌نشانی پودری و co2

نوع مواد داخل مخزن

یکی از آشکارترین اختلافات این دو کپسول نوع ماده ای است که داخل مخزن به کار می‌رود‌. در کپسول‌های پودری از بی‌کربنات سدیم بر پایه اوره، کلرید پتاسیم، فسفات آمونیوم و مانکس برای پر کردن مخزن استفاده می‌شود. در حالی که در کپسول‌های گازی از گاز کربن دی اکسید فشرده برای پر کردن مخزن استفاده می‌شود.

موارد استفاده

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های کپسول آتش‌نشانی co2 و پودری در موارد استفاده است. همان گونه که گفته شد کپسول های پودری برای اطفا حریق رده A، B، C و آتش‌سوزی الکتریکی تا ۱۰۰۰ ولت مناسب است. این در حالی است که کپسول‌های co2 برای اطفا انواع حریق کاربرد دارند. هم چنین در صورتی که آتش‌سوزی الکتریکی بالای ۱۰۰۰ ولت باشد حتما باید از کپسول co2 استفاده شود.

موارد منع مصرف

استفاده از کپسول‌های پودری به نسبت co2 محدودیت بیشتری دارد. به گونه‌ای که استفاده از این کپسول‌ها در فضای بسته به طور کلی ممنوع است. چرا که مواد داخل مخزن این کپسول‌ها کاملا شیمیایی بوده و می‌تواند باعث ایجاد مشکلات تنفسی برای کاربر شود.

هم‌چنین آثار این مواد روی سطوح بر جای مانده و به سختی پاک می‌شوند. با وجود این که استفاده از کپسول co2 در فضای بسته نیز با محدودیت‌هایی همراه است اما با این حال توصیه می‌شود در فضاهای بسته از این کپسول‌ها استفاده شود. افزایش فشار co2 در فضای بسته می‌تواند باعث کمبود اکسیژن شده و تنفس را سخت کند.

بنابراین توصیه می‌شود در فضای بسته از کپسول co2 استفاده شود و پس از اطفا حریق سریعا در و پنجره‌ها باز شود. هم چنین در هنگام اطفا حریق کاربر حتما از ماسک تنفسی استفاده کند.

سرعت اطفا حریق

یکی دیگر از مواردی که در مقایسه کپسول پودر و گاز باید به آن اشاره شود سرعت اطفا حریق است. گاز کربن دی اکسید به خوبی فشرده شده و به سرعت از داخل مخزن تخلیه می‌شود. بنابراین اطفا حریق با کپسول‌های گازی بسیار سریع‌تر از کپسول‌های پودری صورت می‌گیرد‌. از این رو در آتش‌سوزی‌های بسیار بزرگ که نیاز به سرعت بالا در اطفا حریق است حتما از این کاربرد کپسول‌های گازی استفاده می‌شود.

خرید کپسول آتش‌نشانی از ماهان گستر همگام

شرکت ماهان گستر همگام مجموعه اینترنتی عرضه کننده انواع تجهیزات آتش‌نشانی از جمله کپسول‌های پودری و گازی با کیفیت تضمینی و قیمتی مناسب است. برندهای معتبری از کپسول‌های آتش‌نشانی شامل پیشگامان، پیشرام، سپهر، هونامیک، توچال، آذرسیلندر، کارا، تدبیر، سام، دژ، آرمان، روناک و سعدی در فروشگاه ماهان گستر همگام عرضه می‌شود.

شما می‌توانید محصولات و تجهیزات آتش‌نشانی مختلفی شامل کپسول آتش‌نشانی co2، کپسول آتش‌نشانی آب و گاز، کپسول آتش‌نشانی بیوورسال، کپسول آتش‌نشانی پودر و گاز، کپسول آتش‌نشانی 6ABC را از سایت ما با قیمت مناسب و با کیفیت تضمینی خریداری کنید. این مجموعه در هنگام خرید به مشتریان خود فاکتور رسمی ارائه می‌دهد.

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین تجهیزاتی که در آتش‌سوزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، کپسول آتش‌نشانی است. کپسول آتش‌نشاتی دارای انواع مختلفی است که پرکاربردترین آن نوع پودری و گازی است. کپسول آتش‌نشانی پودری نوعی کپسول است که مخزن آن با استفاده از پودرخشک و موادشیمیایی پر شده در حالی که مخزن کپسول‌های گازی با استفاده از گاز co2 پر می‌شود.

از جمله تفاوت کپسول آتش‌نشانی پودری و co2 می‌توان به موارد استفاده، نوع مواد داخل مخزن، سرعت تخلیه و موارد منع مصرف آن‌ها اشاره کرد. در این مطلب به مقایسه کپسول پودر و گاز و بررسی تفاوت‌های آن‌ها پرداخته شد.

سوالات متداول و پرتکرار

تفاوت کپسول آتش‌نشانی پودری و گازی در چیست؟

این دو نوع کپسول در مواردی چون نوع ماده داخل مخزن، موارد استفاده، موارد منع مصرف و سرعت تخلیه مخزن با هم تفاوت دارند.

استفاده از کدام نوع کپسول بهتر است؟

با توجه به این که مخزن کپسول پودری با مواد شیمیایی پر شده می‌تواند خطرات بیشتری در فضاهای بسته داشته باشد اما به طور کلی هر یک از انواع کپسول در مکان‌های خاص و موارد خاص کاربردهای خود را دارند و نمی‌توان گفت که یکی بر دیگری برتری دارد.

کپسول‌های پودری و گازی باکیفیت را از کجا بخریم؟

فروشگاه‌های زیادی وجود دارند که انواع کپسول آتش‌نشانی را عرضه می‌کنند اما فروشگاه ماهان گستر همگام با توجه به ارتباط مستقیم با تولیدکنندگان و عرضه آنلاین، انواع کپسول‌های پودری و گازی را از برندهای معتبر و با قیمت زیر بازار به مشتریان عزیز عرضه می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *