آیا کپسول آتش نشانی من هنوز خوب کار می‌کند؟

آیا کپسول آتش نشانی من هنوز خوب کار می‌کند؟

با توجه به اینکه اگر کپسول‌های آتش نشانی به خوبی نگهداری شوند، می‌توانند تا سال‌ها دوام داشته باشند، اما نمی‌توان تاریخ دقیقی را برای عمر مفید کپسول‌های آتش نشانی در نظر گرفت. کسی نمی‌داند کپسول‌های آتش ‌نشانی که در یک ساختمان وجود دارند، چه زمانی خریداری شده‌اند و آیا قبلاً از کپسول آتش نشانی استفاده شده است یا خیر.

از آنجایی که خوب کار کردن یک کپسول آتش نشانی زمانی مشخص می‌شود که ضامن کپسول را از آن جدا می‌کنند، باید ترفندهای دیگر برای اطلاع از عملکرد خوب کپسول آتش نشانی قبل از استفاده از آن را به کار گرفت. برای پاسخ به سوال آیا کپسول آتش ‌نشانی من هنوز خوب کار می‌کند، در ادامه برخی از نکات را یادآوری خواهیم کرد.

 

راهکارهای لازم برای اطمینان از عملکرد کپسول آتش ‌نشانی

اگر مدت زمان زیادی است که کپسول آتش ‌نشانی در ساختمان وجود دارد و از آن استفاده‌ای نشده است، برای اطمینان از اینکه در زمان حریق بتوانید از کپسول استفاده بهینه داشته باشید، چند راهکار ساده را باید پیگیری کنید.

راهکارهای لازم برای اطمینان از عملکرد کپسول آتش ‌نشانی

 

بررسی ظاهری کپسول آتش نشانی

از ساده‌ترین راهکارها برای اینکه بدانید آیا کپسول آتش ‌نشانی همچنان خوب کار می‌کند یا خیر، بررسی ظاهر کپسول آتش ‌نشانی است.

بررسی بدنه: در این بررسی شما باید سیلندر را از نظر خوردگی، زنگ زدگی، فرورفتگی و ترک خوردگی کاملاً بررسی کنید. در صورت وجود هر یک از این نواقص باید کپسول توسط کارشناس بازدید و در صورت لزوم کپسول تعویض شود.

بررسی اهرم: از دیگر قسمت‌های کپسول که از نظر ظاهری می‌توانید نسبت به سالم یا خراب بودن آن مطمئن شوید، اهرم کپسول آتش ‌نشانی است. اگر اهرم به هر دلیلی دچار ترک یا شکستگی شده باشد، امکان استفاده از کپسول وجود نخواهد داشت و باید بلافاصله نسبت به تعویض اهرم اقدام کنید.

بررسی شیلنگ: از دیگر قطعاتی که برای کپسول وجود دارد شیلنگ است که ممکن است بر اثر بی‌احتیاطی دچار سوراخ شدگی یا پارگی شده باشد که امکان تعویض آن وجود دارد.

بررسی فشارسنج: اگر بر روی کپسول فشارسنج وجود دارد، با یک بررسی ظاهری می‌توانید نسبت به سالم یا خراب بودن آن اطمینان حاصل کنید. وجود فشارسنج بر روی کپسول کمک می‌کند تا از میزان فشار داخل سیلندر مطلع شوید.

دقت داشته باشید برخی از نواقص ظاهری که بر روی کپسول‌های آتش نشانی وجود دارد، می‌توان با تعویض قطعه مشکل را به راحتی برطرف کرد. با مراجعه به مراکز ارائه خدمات کپسول‌های آتش نشانی می‌توانید قطعات معیوب را با قطعات استاندارد تعویض و کپسول را مجددا استفاده کنید.

 

بررسی فشارسنج کپسول آتش نشانی

همانطور که اشاره شد یکی از قطعاتی که بر روی کپسول‌های آتش ‌نشانی وجود دارد، فشارسنج است. اطلاعاتی که فشارسنج نشان می‌دهد به شما کمک می‌کند که آیا کپسول آتش نشانی همچنان خوب کار می‌کند یا خیر. فشارسنج عقربه‌ای دارد که اگر بر روی رنگ سبز قرار بگیرد، به معنای این است که فشار داخل سیلندر مناسب است و هیچ محدودیتی برای استفاده از کپسول وجود ندارد. اما اگر این عقربه حرکت کرده و به سمت رنگ قرمز رفته باشد، به معنی این است که کپسول فشار لازم را ندارد. در نتیجه برای استفاده نمی‌تواند عملکرد مثبتی را ارائه دهد.

کاهش فشار داخل سیلندر می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد، در برخی از موارد کاهش فشار سیلندر به دلیل سوراخ‌هایی است که بر روی سیلندر ایجاد شده است که در این صورت باید نسبت به تعویض کپسول اقدام کنید. یا کاهش فشار می‌تواند به دلیل قرار گرفتن کپسول در یک محیط مرطوب یا گرم باشد. با مراجعه به مراکز معتبر می‌توانید دلیل نشت گاز را جویا شده، نسبت به رفع مشکل اقدام و با شارژ مجدد کپسول آن را دوباره استفاده کنید.

 

بررسی برچسب کپسول آتش نشانی

از دیگر راهکارهای ساده برای اینکه بدانید آیا کپسول آتش نشانی همچنان خوب کار می‌کند یا خیر، بررسی برچسب‌هایی است که بر روی کپسول وجود دارد. هر یک از شرکت‌های تولید کننده به هنگام تولید کپسول آتش نشانی، اطلاعاتی را در خصوص کپسول با یک برچسب بر روی سیلندر در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

از جمله اطلاعاتی که بر روی این برچسب‌ها وجود دارد می‌توان به نوع کپسول آتش نشانی، ظرفیت کپسول آتش نشانی، تاریخ تولید و تاریخ انقضا اشاره کرد. همچنین اگر کپسول در سال‌های قبل شارژ شده است، تاریخ شارژ نیز بر روی این برچسب درج می‌شود تا تاریخ بعدی برای شارژ کپسول مشخص شود.

 

بررسی تاریخ تولید کپسول

یکی از اطلاعاتی که به شما کمک می‌کند که آیا کپسول آتش نشانی همچنان خوب کار می‌کند یا خیر، تاریخ تولید کپسول است. این تاریخ یا بر روی برچسب درج می‌شود یا بر روی سیلندر حک می‌شود. اگر تاریخ تولید کپسول بسیار طولانی است، باید نسبت به تعویض کپسول اقدام کنید. اما اگر مدت زمان کمی از تاریخ تولید کپسول گذشته است، با توجه به نوع کپسول حتی در صورت هیچگونه ایراد ظاهری، باید نسبت به شارژ کپسول آتش نشانی اقدام شود.

 

بررسی تاریخ انقضا کپسول

برندهای تولید کننده کپسول آتش نشانی باید بر روی کپسول تاریخ انقضا را درج کنند. کپسول‌هایی که تاریخ انقضای آن‌ها به اتمام رسیده است، نمی‌توانند عملکرد صحیحی داشته باشند. معمولاً عمر مفید کپسول‌های آتش نشانی ۱۲ سال تخمین زده می‌شود که در این سال‌ها اگر کپسول نیاز به شارژ پیدا کند، می‌توانید با هزینه کم کپسول را شارژ و از آن استفاده کنید. اما با پایان یافتن تاریخ انقضا حتی شارژ کپسول نمی‌تواند موثر واقع شود.

 

بررسی تاریخ شارژ کپسول

تاریخ درج شارژ کپسول به شما نشان می‌دهد که آیا این کپسول در حال حاضر کارایی خوبی دارد یا خیر. با توجه به نوع کپسول اگر یک سال از تاریخ شارژ گذشته است باید برای اطمینان بیشتر مجددا برای شارژ کپسول اقدام کنید.

 

دفعات استفاده از کپسول

اگر از زمان خرید کپسول آتش نشانی تا به امروز، از کپسول به دفعات استفاده کرده باشید، به مرور زمان عملکرد مفید کپسول کاهش پیدا می‌کند که در این صورت توصیه می‌شود نسبت به تعویض کپسول اقدام کنید.

 

نحوه نگهداری کپسول

اگر کپسول آتش نشانی در یک فضای بسیار گرم یا بسیار سرد و مرطوب قرار دارد، این امکان وجود خواهد داشت که کپسول عملکرد خوبی از خود ارائه ندهد. این کپسول‌ها را باید در فواصل کوتاه مدت بررسی کنید تا در صورت مشاهده هرگونه نقص و ایراد بتوانید در زمان مناسب آن‌ها را برطرف و از کپسول استفاده کنید. بنابراین توصیه می‌شود کپسول‌های آتش نشانی را در فضاهای مناسب به دور از نور خورشید و رطوبت نگهداری کنید.

 

شارژ به موقع کپسول

بیشترین کپسول‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، کپسول‌های آب و گاز، کپسول‌های پودر و گاز و کپسول‌های CO2 هستند. هر یک از کپسول‌ها باید در زمان‌های مشخصی بررسی و شارژ شوند. دقت داشته باشید اگر کپسول را حتی برای چند ثانیه هم استفاده کرده باشید، اگر محتویات کپسول به نیمه رسیده است، باید آن را مجددا شارژ کنید.

شارژ کپسول پودر و گاز: معمولاً کپسول‌های آتش نشانی پودر و گاز را هر سال باید شارژ مجدد کرد. با توجه به تاریخ تولید که بر روی کپسول درج شده است، اگر زمان شارژ کپسول فرا رسیده است، بلافاصله اقدام کنید. به دلیل اینکه برخی از کپسول‌های آتش نشانی پودر و گاز دارای پودرهای نامناسب هستند، پودر داخل کپسول می‌تواند در صورت ‌عدم استفاده سفت و کلوخه شود، در نتیجه کپسول عملکرد خوبی نخواهد داشت.

شارژ کپسول آب و گاز: اگر از کپسول‌های آتش نشانی آب و گاز نگهداری می‌کنید، این کپسول‌ها را نیز باید هر سال نسبت به شارژ آن‌ها اقدام کنید.

شارژ کپسول CO2: کپسول ‎های CO2 را معمولا پس از 2 سال شارژ می‌کنند.

 

انجام تست هیدرواستاتیک

یکی از راهکارهای مهم دیگر برای اطمینان از سالم بودن کپسول آتش نشانی انجام آزمایش هیدرواستاتیک است. زمانی که برای شارژ کپسول به مراکز معتبر مراجعه می‌کنید، با توجه به تاریخ تولید کپسول تست هیدرواستاتیک نیز انجام می‌شود. در این آزمایش محتویات کپسول تخلیه و آن را مجددا پر می‌کنند، با در نظر گرفتن فشار اویه و ثانویه نسبت به نشت کپسول اطمینان حاصل می‌شود. اگر فشار تغییری نکرد کپسول سالم و آماده استفاده است، اما اگر فشار کاهش پیدا کرد به معنای وجود نشت است که باید کپسول تعویض شود.

 

مراجعه به مراکز معتبر

اگر پس از بررسی ظاهری و خوانش اطلاعات برچسب بر روی سیلندر، همچنان نسبت به درست کار کردن کپسول در زمان اعلام حریق اطمینان ندارید، بهترین مسیر، انتخاب یک مرکز خدمات کپسول آتش نشانی است. این مراکز می‌توانند تست‌های مختلفی را بر روی کپسول اجرا کنند تا نسبت به کارایی و عملکرد کپسول اطمینان ۱۰۰ درصد حاصل شود.

 

تعویض یا شارژ کپسول آتش نشانی؟

تعویض یا شارژ کپسول آتش نشانی؟

پس از بررسی‌های ظاهری، اگر قطعات کپسول آتش نشانی سالم هستند و هیچگونه ایرادی در آن‌ها وجود ندارد، تنها با شارژ به موقع می‌توانید از کپسول تا سال‌های بعد نیز به راحتی استفاده کنید. اما اگر قطعات کپسول دچار ایراد هستند و باید آن‌ها را تعویض کنید و باید هزینه بسیاری را برای تعویض و یا تعمیر قطعات صرف کنید، توصیه می‌شود یک کپسول جدید را جایگزین کنید.

 

نحوه درست کار کردن کپسول آتش نشانی

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی بسیار آسان است. در زمان وقوع حریق باید کپسول را از جای خود برداشته، ضامنی که بر روی آن وجود دارد را کشیده، نازل را به سمت آتش نشانه گرفته و با فشار دادن اهرم محتویات داخل کپسول خارج و آتش فروکش کند. نحوه درست کار کردن کپسول آتش نشانی در اینجا مشخص می‏شود که هر یک از این مراحل به درستی انجام شوند.

اگر محتویات کپسول از کپسول خارج نشود، به معنای این است که کپسول دچار ایراد شده است و نمی‌تواند آتش را مهار کند. اگر کپسول از نوع پودر و گاز باشد، ممکن است پودر داخل کپسول سفت و کلوخه شده است و از کپسول خارج نمی‌شود، یا ممکن است به دلیل نشت که در سیلندر وجود دارد، گاز کپسول خارج شده است، در نتیجه فشار لازم برای خارج شدن محتویات داخل کپسول وجود ندارد.

اگر نمی‌خواهید در زمان آتش سوزی، عدم عملکرد کپسول شما را غافلگیر کند، توصیه می‌شود نسبت به بررسی‌های دوره‌ای کپسول آتش نشانی اقدام و در صورت نیاز کپسول را شارژ کنید. هرگونه بی‌احتیاطی و عدم توجه به نکات می‌تواند در زمان وقوع حریق، خسارات جبران ناپذیری را به جا بگذارد.

 

شارژ کپسول آتش نشانی در شرکت ماهان گستر همگام

شرکت ماهان گستر همگام به عنوان یکی از شرکت‌های مهم و معتبر در زمینه خدمات کپسول آتش نشانی، علاوه بر فروش این محصول خدمات شارژ کپسول را نیز ارائه می‌دهد. در هر یک از مناطق تهران که ساکن هستید می‌توانید از خدمات ما در مدت زمان کوتاهی بهره‌مند شوید.

اگر قصد تعویض کپسول آتش نشانی را دارید می‌توانید انواع کپسول‌های آتش نشانی پودر و گاز، کپسول آتش نشانی آب و گاز، کپسول آتش ‌نشانی بیوورسال، کپسول آتش نشانی CO2، کپسول آتش ‌نشانی ABC و کپسول FM200 را از برندهای معتبر سعدی، سپهر، سام، پیشگامان، دژ، آذر سیلندر و برندهای معتبر دیگر خریداری کنید. ارائه فاکتور رسمی، ارسال به سراسر کشور و تضمین کیفیت از جمله تعهدات شرکت ما به خریداران محترم است.

 

سخن پایانی

آتش سوزی‌ها می‌توانند در هر لحظه و در هر جایی رخ دهند، آمادگی از قبل شرایطی را فراهم می‌کند تا میزان خسارات کاهش پیدا کرده و آسیب جانی به کسی وارد نشود. خرید کپسول‌های آتش نشانی یک از راهکارهای ساده اما بسیار مهم برای ساختمان‌های مختلف است تا بتوانید در مواقع حساس از گسترش آتش جلوگیری و اطفا حریق را انجام دهید. برای اطمینان از عملکرد خوب کپسول آتش نشانی توصیه می‌شود بررسی‌های دوره‌ای را انجام داده و در صورت مشاهده هرگونه نقص به مراکز معتبر مراجعه کنید.

 

سوالات متداول

آیا کپسول آتش نشانی قابلیت شارژ دارد؟

بله، کپسول‌های آتش نشانی را می‌توانید پس از استفاده و یا در صورت کاهش فشار، مجدداً شارژ و استفاده کنید.

درج تاریخ شارژ کپسول بر روی سیلندر چه اهمیتی دارد؟

یکی از راهکارهایی که می‌توان نسبت به عملکرد کپسول آتش نشانی اطمینان حاصل کرد، اطلاع از تاریخ شارژ کپسول است. در هر بار شارژ، تاریخ شارژ باید بر روی کپسول درج شود.

آیا قطعات کپسول آتش نشانی را می‌توان تعویض کرد؟

بله، برخی از قطعات از جمله شیلنگ و اهرم را می‌توان در صورت خرابی تعویض کرد اما هرگونه ایراد در سیلندر قابلیت تعمیر ندارد و باید کپسول به طور کلی تعویض شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *