تجهیزات حفاظت فردی آتش نشانی

تجهیزات حفاظت فردی آتش نشانی

آتش ‌نشان‌ها زمانی که برای اطفاء حریق اقدام می‌کنند، در معرض خطرات بسیاری قرار می‌گیرند. دمای بالا، آوار شدن ساختمان‌ها، انتشار گازهای سمی و انفجارهای ناگهانی، هر یک می‌توانند سلامت آتش نشان را به خطر بیندازند. اما برای جلوگیری از هرگونه حادثه، استفاده از تجهیزات حفاظت فردی آتش نشانی کمک می‌کند تا آتش ‌نشان‌ها بتوانند با تسلط بیشتری نسبت به اطفاء حریق اقدام و البته از آسیب‌ها در امان باشند.

تجهیزات حفاظت فردی نه تنها برای آتش ‌نشان‌ها بلکه برای بسیاری از افراد که در شرایط نا ایمن فعالیت می‌کنند، می‌توانند موثر واقع شوند.

 

انواع تجهیزات حفاظت فردی

تجهیزات حفاظت فردی در انواع مختلف برای جلوگیری از آسیب‌ها طراحی و تولید می‌شوند. در ادامه به برخی از این تجهیزات اشاره خواهیم کرد.

 

  • کلاه آتش نشانی

یکی از تجهیزات حفاظت فردی کلاه‌های ایمنی هستند. این کلاه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند و از متریالی ساخته شده‌اند که می‌توانند به خوبی از سر حفاظت کرده و از هرگونه آسیب جلوگیری کنند. در بسیاری از شرایط که آتش ‌نشان‌ها باید به فضاهای داخلی ورود پیدا کنند، به دلیل نبود شرایط ایمن، استفاده از کلاه ایمنی برای آن‌ها ضرورت خواهد داشت.

کلاه‌های ایمنی از دو لایه تشکیل شده‌اند که لایه داخلی کلاه از جنس پارچه و نرم است، اما لایه رویی کلاه از جنس پلی کربنات یا پلی پروپلین است. در برخی از مواقع برخی از شرکت‌های تولید کننده از فلز آلومینیوم نیز برای جنس رویی کلاه استفاده می‌کنند.

کلاه‌های آتش نشانی با طراحی‌های متفاوتی تولید می‌شوند. برخی دارای محافظ صورت هستند تا علاوه بر اینکه از سر محافظت کنند از صورت نیز محافظت شود. بیشتر کلاه‌ها دارای سیستم تغییر سایز هستند و می‌توانید آن‌ها را بر روی سر خود محکم کنید. از مهمترین ویژگی‌های کلاه‌های ایمنی آتش ‌نشانی می‌توان به نوارهای شبرنگ اشاره کرد که بر روی کلاه وجود دارد تا در فضاهایی که نور کافی وجود ندارد آتش نشان قابل تشخیص باشد.

 

  • محافظ صورت آتش نشانی

حفاظت از صورت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و برای سالم ماندن صورت در برابر حوادث باید از محافظ صورت استفاده شود. طراحی محافظ‌ها به گونه‌ای است که به طور کامل سطح جلوی صورت را می‌پوشانند و مانع از آسیب صورت می‌شوند.

این محافظ‌ها می‌توانند طلقی و از جنس پلی استات یا پلی کربنات باشند. این طلق شفاف است و هیچگونه اختلالی را برای دید آتش ‌نشان ایجاد نمی‌کند. جنس طلق به کار رفته در این محافظ‌ها در برابر گرما و ضربه نیز بسیار مقاوم است. برخی دیگر از محافظ‌ها توری هستند که آن‌ها هم می‌توانند در شرایط خاص از آسیب صورت با اجسام جلوگیری کنند.

 

  • عینک آتش نشانی

عینک آتش نشانی

در بسیاری از مواقع در آتش ‌سوزی‌هایی که رخ می‌دهند، امکان پرتاب اجسام به سمت صورت وجود دارد. عینک محافظ می‌تواند علاوه بر اینکه از چشم‌ها محافظت کند، آرامشی را به آتش نشان می‎دهد تا بتواند به راحتی آتش‌های بزرگ را نیز مهار کند. نه تنها در برابر پرتاب قطعات بلکه در برابر مواد شیمیایی که ممکن است در محیط وجود داشته باشد، از چشم‌ها محافظت می‌کند.

عینک‌های آتش نشانی باید دارای لنز بزرگی داشته باشند، تا بتوانند اطراف چشم را کاملاً پوشش دهند. عینک‌ها با فریم‌های مختلفی تولید می‌شوند که باید متناسب با چهره، عینک را انتخاب کنید. دقت داشته باشید که عینک‌ها نباید نقطه کوری را در برابر چشم‌ها ایجاد کنند. شفافیت لنز کمک می‌کند تا در فضاهایی که دود و بخار زیادی وجود دارد، دید آتش ‌نشان مختل نشود.

معمولاً عینک‌های آتش ‌نشانی را از جنس پلی کربنات، اکریلیک، پلی اورتان و اپتیکال تولید می‌کنند که هر یک با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، می‌توانند در برابر خط و خش، ضربه و نور از چشمان آتش ‌نشان محافظت کنند. علاوه بر این عینک‌های آتش ‌نشانی باید ویژگی‌هایی همچون ضد خش، ضد مه و ضد نور فرابنفش داشته باشند.

 

  • دستکش آتش نشانی

اگر دست‌های آتش ‌نشان‌ها در برابر حریق آسیب ببینند، امکان کمک‌رسانی دیگر وجود نخواهد داشت. از آنجایی که دست‌ها اصلی‌ترین کار را برای مهار آتش انجام می‌دهند، برای حفاظت از آن‌ها باید دستکش‌های مخصوص استفاده شود. دستکش‌های آتش نشانی در برابر حرارت بالا بسیار مقاوم هستند و این امکان را به آتش ‌نشان می‌دهند تا در هنگام وقوع حریق به راحتی به اجسام داغی که در محیط وجود دارند، دست بزنند.

پس از اطفای حریق برای پاکسازی محیط، اگر مواد شیمیایی در محیط وجود داشته باشد، آتش نشان باید از دستکش‌های استفاده کند که در برابر مواد شیمیایی مقاومت بالایی داشته باشد. به طور کلی می‌توان گفت دستکش‌ها در انواع مقاوم در برابر مواد شیمیایی، دستکش عملیاتی، دستکش‌های آلومینیومی، دستکش‌های ضد ارتعاش، دستکش‌های عایق برق و دستکش‌های کف ساده طبقه‌بندی می‌شوند. یک آتش ‌نشان حرفه‌ای باید انواع دستکش‌ها را در اختیار داشته باشد تا با توجه به شرایط محیط از دستکش مناسب استفاده کند.

دستکش‌های آتش نشانی باید در برابر سایش و پارگی نیز مقاومت خوبی داشته باشند. بهترین دستکش‌های آتش ‌نشانی از سه لایه ضد حرارت، ضد رطوبت و لایه خارجی تشکیل می‌شوند. لایه خارجی بیشتر از چرم انتخاب می‌شود. چرم در برابر سوراخ شدگی، سایش، پارگی، حرارت و نفوذ آب بسیار مقاوم است. اما بسیاری از شرکت‌های تولید کننده از پارچه‌های مصنوعی برای لایه خارجی استفاده می‌کنند. علاوه بر اینکه، وزن سبک‌تری دارند از قیمت مناسب‌تر نیز برخوردار هستند.

لایه میانی که لایه ضد رطوبت نام دارد، از نفوذ هرگونه مایعات و مواد شیمیایی به سطح داخل جلوگیری می‌کند. لایه ضد حرارت نیز این امکان را فراهم می‌کند تا آتش‌ نشان کمترین گرما و حرارت را احساس کند.

 

  • لباس آتش نشانی

آتش نشان‌ها هرگز با لباس‌های معمولی به سمت مهار آتش نمی‌روند. آن‌ها باید ابتدا از خود محافظت کنند تا امکان مهار آتش را داشته باشند. لباس‌های آتش نشانی کمک می‌کنند تا آتش نشان‌ها بتوانند در فاصله نزدیک‌تر از حریق نسبت به اطفاء آتش اقدام کنند. پارچه‌ای که در لباس آتش ‌نشانی به کار رفته است از سطح حفاظت بالایی برخوردار است و از پارچه‌های با کیفیت تهیه می‌شوند.

بیشترین پارچه‌ای که برای لباس‌های آتش ‌نشانی استفاده می‌شوند، الیاف آرامید هستند. این الیاف در برابر کشش، شعله و مقاومت مکانیکی استحکام بالایی دارند. پارچه‌ای که برای لباس به کار می‌رود نباید لباس را سنگین کند، باید لباس سبک و قابل حمل باشد تا خللی در فعالیت آتش‌ نشان ایجاد نشود.

 

  • ماسک تنفس آتش نشانی

علاوه بر مهارت و شجاعت، این لوازم و تجهیزات حفاظت فردی آتش نشانی هستند که این اجازه را می‌دهند تا یک آتش ‌نشان در ساختمان‌هایی که حریق‌های گسترده وجود دارد، بدون هیچ نگرانی وارد شده و جان افراد را نجات دهد.

همه آتش‌ سوزی‌ها در فضای باز رخ نمی‌دهند. برخی از آتش سوزی‌ها در ساختمان‌ها و فضای بسته ایجاد می‌شوند که مهار این آتش‌ها برای آتش ‌نشان‌ها بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد بود. فضایی که از دود آتش پر شده است، می‌تواند برای آتش ‌نشان خطراتی را به دنبال داشته باشد. در برخی از مواقع اجسامی که در فضا وجود دارند، پس از سوختن گازهای سمی تولید می‌کنند که برای آتش نشان‌ها بسیار خطرناک است. استنشاق مواد شیمیایی می‌تواند بر ریه آتش نشان‌ها تاثیر مستقیم بگذارد، بنابراین استفاده از ماسک‌های اکسیژن در این مواقع الزامی خواهد بود.

اگر در فضاهای سربسته که آتش سوزی رخ می‌دهد، تهویه وجود داشته باشد، امکان نجات اطفا کننده آتش وجود دارد. اما در صورت ‌عدم وجود تهویه آتش نشان باید از دستگاه‌های تنفسی استفاده کند، تا بتواند علاوه بر اینکه کمبود اکسیژن را جبران کند، ریه خود را از گازهای سمی و مواد شیمیایی که در فضا وجود دارند، دور نگه دارد.

 

  • چکمه آتش نشانی

آتش نشان‌ها باید با کفش‌های مخصوص به محل حریق ورود پیدا کنند. قطعاً کفش‌های معمولی نمی‌توانند در برابر حرارت بالا مقاومت بالایی داشته باشند. از این رو، یکی از تجهیزات حفاظت فردی و ایمنی آتش نشانی چکمه‌ها هستند که می‌توانند از پاها در برابر مواد شیمیایی، دمای بالا و بریدگی، حفاظت خوبی انجام دهند. زمانی که حریق رخ می‌دهد، آتش و خاکستر در همه جا وجود دارد بنابراین در طراحی چکمه‌های آتش ‌نشانی استانداردهایی باید رعایت شود. کف چکمه باید نسبت به کف پا حدود ۸ اینچ فاصله داشته باشد، لایه خارجی بیشتر از جنس چرم باشد و لایه کف باید از جنس ضد ذوب باشد.

در خرید چکمه باید دقت داشته باشید، چکمه باید متناسب با سایز پا باشد، از خرید چکمه‌های کوچک یا بزرگ باید خودداری کنید. جنس چکمه‌ها باید به گونه‌ای باشد که خرده شیشه‌ها و اجسام برنده و تیز لایه خارجی را پاره نکنند و در صورت سقوط اجسام سنگین نیز پا دچار آسیب نشود.

بهترین چکمه آتش نشانی باید عایق حرارت، ضد آب، ضد لغزش، همراه با قابلیت تنفس باشد. ممکن است ساعت‌های طولانی آتش‌ نشان‌ها نسبت به اطفا حریق در حال فعالیت باشند و پا عرق کند، اگر کفش قابلیت تنفس داشته باشد، هیچگونه خللی در فعالیت آتش ‌نشان ایجاد نخواهد شد. با توجه به اینکه از موادهای مختلف برای مهار آتش استفاده می‌کنند، این امکان وجود دارد که سطح مورد نظر خیس و لغزنده باشد، کف چکمه باید ضد لغزش باشد تا مانع سر خوردن آتش ‌نشان شود.

 

  • جلیقه نجات آتش نشانی

جلیقه نجات آتش نشانی

از تجهیزات حفاظت فردی می‌توان به جلیقه نجات اشاره کرد. این جلیقه به آتش نشان کمک می‌کند تا در فضاهایی همچون دریا و رودخانه که نسبت به نجات افراد اقدام می‌کنند، دچار غرق شدگی نشوند. جلیقه نجات در انواع بادی و فومی طراحی و تولید می‌شود که جلیقه‌های فومی دچار سوراخ شدگی نمی‌شوند.

 

نکات مهم برای انتخاب تجهیزات حفاظت فردی

  • برای انتخاب تجهیزات حفاظت فردی آتش نشانان باید برخی از نکات را در نظر بگیرند.
  • لوازم باید از استانداردهای لازم برخوردار باشند تا در برابر ضربه مقاومت بالایی داشته باشند.
  • طراحی تجهیزات باید به گونه‌ای باشد که استفاده از آن‌ها برای آتش ‌نشان آسان باشد.
  • البسه‌هایی را باید انتخاب کنید که قابلیت شستشو دارند و می‌توان آن‌ها را ضدعفونی کرد.
  • هرگز اقدام به خرید تجهیزات حفاظت فردی با جنس‌های نامرغوب نکنید، چرا که نمی‌توانند در شرایط اضطراری حفاظت خوبی را از شما به عمل آورند.
  • شما باید تمام تجهیزات مورد نیاز خود را متناسب با سایز خود تهیه کنید. اگر از دستکش‌های بزرگ و یا عینک یا کلاه بزرگ استفاده کنید، مانع از عملکرد مثبت شما در اطفاء حریق خواهد شد.

 

خرید تجهیزات حفاظت فردی از شرکت ماهان گستر همگام

برای حفظ ایمنی ساختمان‌ها در برابر حریق از تجهیزات اعلام حریق و اطفا حریق استفاده می‌شود. این تجهیزات در تنوع بسیاری تولید می‌شوند که شما باید متناسب با فضای خود آن‌ها را خریداری کنید. اما برای حفاظت جان آتش نشان‌ها نیز تجهیزاتی طراحی و تولید شده‌اند که سلامت آتش ‌نشان‌ها را حفظ می‌کنند.

ماهان گستر همگام در کنار شارژ کپسول آتش نشانی و فروش کپسول آتش نشانی آب و گاز، کپسول آتش نشانی پودر و گاز، کپسول آتش نشانی بیوورسال، کپسول آتش نشانی ABC، کپسول آتش نشانی CO2 و کپسول FM200، بسیاری از تجهیزات حفاظت فردی را نیز به فروش می‌رساند.

می‌توانید برای خرید انواع لباس آتش نشانی، عینک، کلاه، چکمه و سایر تجهیزات، خرید خود را از برندهای معتبر انجام دهید. ماهان گستر همگام برای فروش محصولات خود فاکتور رسمی ارائه می‌دهد و تجهیزات را به سراسر کشور ارسال می‌کند.

 

سخن پایانی

آتش سوزی‌ها ممکن است از یک جرقه کوچک آغاز شوند، اما به سرعت گسترش پیدا می‌کنند و آتش ‌نشان‌ها باید هرچه سریعتر آتش را خاموش کنند. تنها در صورتی یک آتش نشان می‌تواند در نزدیکی آتش قرار گرفته و نسبت به مهار آتش اقدام کند که تجهیزات حفاظتی فردی خوبی استفاده کرده باشد. استفاده از کلاه ایمنی، شیلد صورت، دستکش، چکمه و لباس هر یک می‌توانند از جان آتش نشان در برابر حرارت، ضربه و هر اتفاق ناخوشایند دیگر در فضای موجود محافظت کنند. با استفاده از هر یک از این تجهیزات آتش ‌نشان می‌تواند مهار آتش را با سرعت بالاتر و به خوبی مهار کند.

 

سوالات متداول

آیا خرید تجهیزات حفاظت فردی الزامی است؟

بله، برای آتش نشانان که برای اطفا حریق اقدام می‌کنند، استفاده از تجهیزات حفاظت فردی الزامی خواهد بود.

انواع تجهیزات حفاظت فردی کدامند؟

لباس، کلاه، عینک، دستکش، چکمه، جلیقه و ماسک اکسیژن

آیا تجهیزات حفاظت فردی آتش نشانی را سایر مشاغل نیز می‌توانند استفاده کنند؟

بله، برخی از مشاغل که با خطراتی روبرو هستند، می‌توانند از این تجهیزات استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *