انواع سیستم های اعلام و اطفاء حریق

فروش انواع سیستم اعلام حریق هوشمند خانگی و صنعتی
امروزه از سیستم های اعلام حریق به طور گسترده در ساختمان ها و اماکن مسكونی و صنعتی استفاده می شود ،تا خسارتهای ناشی از حریق را به حداقل برسانند.  همچنین برای اطلاع رسانی به ساكنین ساختمان در مواقع بروز حریق از این سیستم ها استفاده می شود تا حد امکان از تلفات و خسارات جانی و مالی، جلوگیری شود.

سیستم اعلام حریق چیست؟

سیستم اعلام حریق همانطور که از نام آن مشخص است سیستمی است که در صورت بروز آتش‌سوزی افراد را توسط آلارم باخبر می کند. در واقع کارکرد این سیستم به گونه ای است که در برابر دود و منوکسید کربن موجود در محیط واکنش نشان داده و آلارم آن فعال می شود.

برخی از انواع سیستم اعلام حریق که پیشرفته‌تر هستند، مکان آتش گرفته را نیز نشان می دهند که بیشتر در ساختمان های اداری و تجاری بزرگ و کارخانه ها از این نوع استفاده می شود.

داشتن سیستم اعلام حریق از الزامات یک ساختمان است که وجود و سالم بودن آن باید توسط آتش نشانی تایید شود و امروزه طبق دستور این سازمان باید در تمام ساختمان ها اعم از مسکونی و غیر مسکونی وجود داشته باشد.

سیستم اعلام حریق در واقع به مجموعه ای از تجهیزات اطلاق می شود که عملکرد آن ها به صورت هماهنگ و بهم پیوسته به منظور هشدار دادن و آشکارسازی حادثه آتش‌سوزی در محیط های مسکونی، اداری، تجاری و غیره می باشد. طراحی و اجرای درست و استفاده صحیح از این تجهیزات تاثیر بسیار زیادی در کاهش صدمات جانی و مالی خواهد داشت.

به طور کلی سیستم های کشف و اعلام حریق یا به اختصار سیستم اعلام حریق، به مجموعه‌ای از تجهیزات الکترونیکی گفته می‌شود که وظیفه آشکارسازی حریق و محل یا زون حریق را در اماکن مختلف بر عهده دارد.

این سیستم، زمانی که آتش (حریق)، دود، حرارت و … به‌وجود می آید شروع به کار می کند و آژیر یا چراغ چشمک زن خطر را به کار می اندازد. بدین ترتیب به ساکنین محل هشدار می دهد تا بر این اساس مقدمات عملیات اطفاء و در شرایط بحرانی تخلیه افراد و ساکنین انجام پذیرد و همزمان با آن سناریوهای کنترلی نیز انجام شود.

سیستم اعلام حریق به 3 گروه آدرس پذیر، متعارف و بدون سیم (وایرلس) تقسیم می‌شوند که هر یک از این سامانه‌ها خود به دو گروه خودکار و دستی تقسیم می‌شوند. در سیستم‌های دستی، شستی اعلام حریق، تنها منبع تشخیص حریق است. درواقع کار تشخیص حریق در اینگونه سیستم‌ها فقط به انسان سپرده شده‌است و در مکان‌هایی که انسان حضور ندارد، کاربردی ندارند.

بر خلاف اینگونه سیستم‌ها، سیستم‌های اعلام حریق خودکار، وابستگی کمتری به تشخیص انسان دارند. سیستم‌های خودکار، به دو گروه آدرس‌پذیر، و غیر آدرس‌پذیر تفکیک می‌شوند. در سیستم آدرس‌پذیر، علاوه بر اعلام حریق، محل دقیق وقوع آن نیز مشخص می‌شود. در سیستم های متعارف چندین حسگر که یک منطقه از ساختمان را بوشش می دهند در قالب یک مدار به هم پیوسته و به تابلو کنترل مرکزی وصل می شوند پس هر مدار نماینده یک منطقه است.

 

تجهیزات اعلام حریق
اجرای سیستم اعلام حریق

انواع سیستم های اعلام حریق

اعلام حریق | یک سیستم اعلام حریق دارای چند دستگاه است که با یکدیگر کار می کنند و در صورت وجود دود، آتش، منوکسید کربن و سایر شرایط اضطراری آن ها را تشخیص داده و از طریق تجهیزات صوتی و بصری به مردم هشدار می دهند.

این هشدار ها می توانند به صورت اتوماتیک توسط دتکتور های دودی و دتکتور های حرارتی فعال شوند و یا با کمک شستی اعلام حریق، در نقاط مخصوص فعال سازی اعلام حریق، به صورت دستی فعال شوند. هشدار ها می توانند زنگ های موتوردار و یا بوق های قابل نصب بر روی دیوار باشند. آن ها همچنین می توانند بلندگوهایی باشند که از طریق آن ها، هشدار و در ادامه پیام صوتی به منظور تخلیه محل و هشدار دادن به افراد داخل ساختمان به منظور عدم استفاده از آسانسورها پخش شود.

سیستم اعلام حریق چگونه عمل می کند

بلندگوهای مربوط به اعلام حریق می توانند بسته به کشور محل استفاده و همچنین تولید کننده آن ها، با فرکانس های خاص و درجات صدای متفاوت شامل کم، متوسط و زیاد تنظیم شوند. بیشتر سیستم های اعلام حریق در اروپا، صدایی شبیه صدای آژیر با فرکانس های متناوب دارند.این دستگاه ها در آمریکا و کانادا می توانند صدایی پیوسته داشته باشند و یا از کد های مختلف مانند کد ۳ استفاده کنند. همچنین دستگاه های اعلام حریق می توانند برای حجم های مختلف صدا تنظیم شوند. ساختمان ها کوچک‌تر، دستگاه ها را با حجم صدای کم و ساختمان های بزرگ‌تر دستگاه ها را با حجم صدای بیشتر تنظیم می کنند.

به طور کلی سيستم هاي اعلام حريق به 2 نوع  سيستم اعلام حريق متعارف Conventional  و سيستم اعلام حريق آدرس  پذير Addressable  تقسیم می شود.

کنترل پنل اعلام حریق وظیفه پردازش مرکزی و پایش و کنترل سیستم را بر عهده دارد. کنترل پنل های سیستم های اعلان حریق را میتوان به طور کلی به ۵ دستۀ زیر تقسیم کرد:

کنترل پنل متعارف

کنترل پنل آدرس پذیر:

که میتواند از نوع معمولی و یا آنالوگ باشد.

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

در سیستم آدرس پذیر همان‌طور که از نامش پیداست، به هر یک از آشکارسازها یا دتکتورها و شاسی‌ها آدرس های نرم افزاری یا سخت افزای مشخص و منحصر به فردی اختصاص پیدا می‌کند. به همین دلیل هنگامی که حریق اتفاق می‌افتد پنل مرکزی به طور دقیق می‌تواند تشخیص دهد که حریق در کدام نقطه اتفاق افتاده است. همین شناسایی و تعیین دقیق محل وقوع حریق نقش تعیین ‌کننده‌ای در سرعت رسیدگی و کنترل آن دارد.سیستم های ادرس پذیر با توجه به قابلیت نرم افزاری و دسته بندی فرمانهای خروجی و ورودی سیستم می تواند به صورت گسترده در سطح انواع سازه ها با وسعت نامحدود پیاده‌سازی شده و حتی امکان پیاده‌سازی شبکه هایی از این سیستم در کنار هم و سازگاری چند مجموعه اعلام حریق تعریف نمود.

در سیستم اعلام حریق متعارف، اجزای مختلف شامل شاسی‌ها و دتکتورها همگی به طور موازی با يك جفت سيم و تجهیز مشخص کننده انتهای خط متصل مي‌شوند. در صورتی که وضعیت یکی از اجزا به حالت آلارم تغییر کند جریان در سیستم افزایش پیدا کرده و پنل مرکزی با توجه به این افزایش جریان تشخیص وضعیت آلارم  می دهد. در صورت بروز حریق نیز، علاوه بر روشن شدن چراغ های منطقه آتش‌سوزی، آژیرها – فلاشر های کنترل پنل مرکزی نیز به صدا رد امده و فرمان اعلام حریق توسط ارتباطات سخت افزاری و یا نرم افزاری به اشخاص و یا دستگاه های مورد نیاز صادر می شود.

کنترل پنل اطفای حریق

برای کنترل سیستم های اطفای حریق مورد استفاده قرار می گیرد.که سیستم آشکارسازی آن میتواند از نوع متعارف و یا آدرس پذیر باشد.

کنترل پنل وایرلس (بیسیم):

کنترل پنل ترکیبی:

که می تواند ترکیبی از قابلیتهای کنترل پنل های یادشده باشد.

محل نصب دستگاه مرکز اعلام حریق باید کاملا روشن باشد، بنابراین لازم است مکانی که در آن تابلو کنترل مرکزی نصب شده است.مجهز به سیستم روشنایی اضطراری باشد.

کنترل پنل های اعلام حریق معمولا در اتاق های نگهبانی یا حراست، مرکز اطلاعات هتل ها.و در پروژه های صنعتی یا تجاری بزرگ معمولا در اتاق کنترل و به‌طور کلی در جایی که معمولا افراد مسئول دائما در آنجا حضور دارند.و دسترسی به پنل برای آنها به راحتی امکان‌پذیر باشد، نصب می شود.

تابلو های کنترل مرکزی باید در محل هایی نصب شوند که احتمال وقوع آتش‌سوزی در آنها کمتر است.و در عین حال رفت و آمد پرسنل تعمی و نگهداری ساختمان در آنجا بیشتر است. به گونه ای که کارکنان حاضر در محل به محض فعال شدن سیستم اعلان حریق و آژیرهای مربوطه، خود را به ناحیۀ مورد نظر رسانده.و اقدامات لازم را در خصوص اطفای حریق انجام دهند.

همچنین نقشه های پلان ساختمان و سیستم اعلام حریق در محل نصب مرکز اعلام حریق بایگانی و نگهداری شوند.تا نیرو های آتش نشانی که از خارج ساختمان در محل حاضر می شوند با دسترسی به این نقشه ها و مستندات فنی، بتوانند عملیات امداد را بهتر و سریعتر راهبری کنند.

با توجه به تنوع برندها و مدل های مختلف تابلوهای کنترل مرکزی، اکیدا توصیه میشود.که در زمان استفاده از کنترل پانل های اعلام حریق (در زمان طراحی، نصب و راه‌اندازی و سرویس های دوره های آن) حتما از کاتولوگ ها و دستورالعمل های ارائه شده توسط سازندۀ آن پیروی شود.

مراکز مجاز شارژ کپسول آتش نشانی شارژ کپسول آتش نشانی تهران تجهیزات اعلام حریق
شارژ خاموش کننده آتش نشانی
مراکز شارژ کپسول آتش نشانی در تهران
سیستم اعلام حریق

اطلاع رسانی در سیستم های اعلام حریق با چه روش هایی انجام میشود؟

  • به صورت اتوماتیک توسط یک تلفن کننده خودکار بر روی شماره تلفن های پیش فرض پیام صوتی یا نوشتاری ارسال میگردد
  • توسط انواع آژیر و یا چراغ های چشمک زن نصب شده در محیط اخطار های صوتی یا دیداری به افراد داده میشود
  • توسط سیستم صوتی هشدار مرکزی یا سیستم های صوتی نصب شده بر روی سیستم اعلام حریق پیام های صوتی از پیش ضبط شده پخش میشوند

هدف از ارسال این پیام ها و هشدار ها تخلیه محل و هشدار دادن به افراد داخل ساختمان به منظور عدم استفاده از آسانسورها و همچنیط اقدام برای اطفا حریق است. آژیر های اعلام حریق می توانند بسته به توانایی های کارخانه تولید کننده دارای فرکانس های مختلف و کلید تغییر حجم صدای آژیر باشند. آژیر های اعلام حریق تولید شده در کم‍پانی گلوبال فایر دارای سه تن صدای مختلف و کلید ولوم برای افزایش یا کاهش میزان صدا هستند و در رنگ های سفید و قرمز تولید میشوند.

راهنمای خرید سیستم اعلام حریق

در زمان خرید این لوازم باید به داشتن استاندارد، گواهینامه ISO و همچنین تاییدیه آتش نشانی در آنها دقت داشت. همچنین دارای تنوع در کارایی مانند دتکتور دودی، حرارتی و آژیر باشند. در کنار اینها باید دارای پنل مرکزی و شاسی نیز باشد.

در صورتی که قصد دارید تا سیستم اعلام حریق را با بالاترین سطح استاندارد و کیفیت و همچنین ملزومات جانبی تهیه و نصب نمایید، می توانید از سایت ما کمک بگیرید. سایت ما به طور کاملا تخصصی در این زمینه می تواند به شما کمک کند.

یادمان باشد که استفاده از سیستمی استاندارد و با کیفیت و همچنین استفاده از تیم خبره و با تجربه می تواند از هر اتفاق و حادثه ای جلوگیری نماید. بر همین اساس شرکت ماهان گستر همگام ارائه دهنده برترین خدمات ایمنی، آتش نشانی در تهران در این زمینه در کنار شما خواهیم بود.

شارژ کپسول آتش نشانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *