مشاوره آتش‌نشانی

مشاوره آتش‌نشانی

آتش‌سوزی یکی از وقایع بسیار پرخطر است که سالانه جان هزاران انسان را به خطر می‌اندازد. در اغلب ساختمان‌ها احتمال بروز آتش‌سوزی وجود دارد. یکی از نکات مهم در این مواقع مقابله با آتش سوزی و رعایت نکات ایمنی است که تاثیر مهمی در تعیین درصد خسارات وارده دارد.

یکی از رایج‌ترین خدماتی که توسط شرکت‌های آتش‌نشانی عرضه می‌شود، مشاوره آتش‌نشانی است. در این نوع مشاوره‌ها معمولا به ارائه پیشنهاداتی در مورد خرید محصولات آتش‌تشانی مطابق با لیست قیمت مصوب و بر اساس لیست سازمان آتش‌نشانی تهران است. در این مطلب با بررسی مشاوره آتش‌نشانی با شما همراه خواهیم بود.

 

منظور از مشاوره آتش‌نشانی چیست؟

به طور معمول برخی از ساختمان‌ها ملزم به نصب تجهیزات اطفا و اعلام حریق هستند. چرا که این ساختمان‌ها از وسایلی استفاده می‌کنند که خطر آتش‌سوزی را به همراه دارند. این سازمان‌ها جهت نصب این تجهیزات ابتدا باید اقدام به اخذ تاییدیه آتش‌نشانی کنند. این تاییدیه توسط شرکت‌هایی که توسط سازمان آتش‌نشانی تایید شده‌اند قابل دریافت است. این شرکت‌ها جهت دادن تاییدیه استفاده از این تجهیزات اقدام به دادن مشاوره می‌کنند.

مشاور آتش‌نشانی کیست؟

مشاوران و مهندسین مرکز مشاوره آتش‌نشانی از جمله پرسنل شرکت‎های آتش‌نشانی هستند که وظیفه حفاظت از جان و مال هم‌وطنان خود را در برابر وقایع آتش‌سوزی بر عهده دارند. مشاورین علاوه بر در نظر گرفتن قیمت و برند محصولات باید محصولی را به کاربر معرفی کنند که درصد ریسک را در هنگام بروز حریق کاهش دهد.

مشاور آتش‌نشانی استان تهران در واقع یکی از اعضای متخصص و باسابقه در زمینه طراحی، نصب و راه‌اندازی پروژه‌ها و تجهیزات آتش‌نشانی است. این مشاور باید دارای تخصص و مهارت کافی در زمینه ایمنی و معماری انواع ساختمان‌ها‌، نظارت بر نصب صحیح تجهیزات آتش‌نشانی و سیستم‌های ایمنی در ساختمان باشد. به عبارت بهتر این مشاور باید به خوبی به سیستم‌های اعلام و اطفا حریق آشنایی داشته باشد و نحوه اجرا و نصب کاربردی و صحیح آن‌ها را بداند.

 

منظور از شرکت مشاور آتش‌نشانی چیست؟

منظور از شرکت مشاور آتش‌نشانی چیست؟

شرکت مشاوره آتش نشانی به شرکت‌هایی گفته می‌شود که دارای پرسنل باسابقه و حرفه‌ای در زمینه سیستم‌های ایمنی و آتش‌نشانی بوده و مهم‌تر از همه اطلاعات و سطح آگاهی پرسنل آن از این سیستم‌ها کاملا به روز باشد. این پرسنل باید دارای سابقه و تجربه کافی در اجرای مناسب و صحیح سیستم‌های آتش‌نشانی باشند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که شرکت‌های آتش‌نشانی دارند این است که این شرکت‌ها مورد تایید مستقیم سازمان آتش‌نشانی بوده و نام آن‌ها حتما در لیست ارائه شده توسط سازمان آتش نشانی ذکر می‌شود. از این رو افرادی که قصد نصب تجهیزات آتش‌نشانی در ساختمان یا مکانی را دارند جهت دریافت تاییدیه و مجوز باید به این شرکت‌ها که مورد تایید سازمان آتش‌نشانی است مراجعه کنند.

 

خدمات مشاوره آتش‌نشانی

ممکن است تا کنون درک صحیحی از مشاوره آتش‌نشانی نداشته باشید‌‌. از این رو در این قسمت مطلب به بررسی خدمات انجام شده توسط این شرکت‌ها و پرسنل‌ آن خواهیم پرداخت. از جمله مهم‌ترین و کلیدی ترین وظایف مشاوره آتش‌نشانی می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • ارائه خدمات فنی ومهندسی

این مشاورین باید در ابتدا دارای مهارت و تجربه کافی جهت ارائه خدمات فنی و مهندسی را داشته باشند. ارائه این خدمات می‌تواند باعث افزایش ایمنی در ساخت و ساز انواع پروژه‌ها و ساختمان‌ها شده و حتی کارفرمایان پیش از ساخت و ساز می‌توانند با این مشاوره‌ها باعث افزایش ایمنی ساختمان شوند.

  • نصب تجهیزات آتش‌نشانی

نصب تجهیزات آتش‌نشانی در ساختمان‌ها نیاز به رعایت اصول و قواعد حرفه‌ای دارد تا در مرحله اجرا دچار مشکل نشود‌. از این رو مشاوره آتش‌نشانی باید حتما در این باره به کاربران کمک کند تا بتوانند این تجهیزات را به درستی نصب کرده و اجرا کنند.

  • مشاوره استفاده از تجهیزات

علاوه بر نصب و اجرای صحیح تجهیزات ایمنی نحوه استفاده درست از آن‌ها نیز دارای اهمیت است. بسیاری از افراد کار کردن درست با تجهیزات آتش‌نشانی را نمی‌دانند و این بسیار طبیعی است چرا که ممکن است شما نیز کار کردن با کپسول آتش‌نشانی یا اسپرینکلرها یا شیرهای هیدرانت آتش‌نشانی را ندانید. در این موارد مشاوره آتش‌نشانی علاوه بر نصب و اجرای اصولی این تجهیزات به شما نحوه استفاده صحیح از آن‌ها را نیز آموزش می‌دهد.

  • ذکر نکات ایمنی

مشاوره آتش‌نشانی تمامی توصیه‌ها و نکات ایمنی را در مورد تجهیزات آتش‌نشانی به شما می‌گوید تا از بروز حوادث احتمالی و حریق پیشگیری شود. ذکر این نکات و رعایت کردن آن باعث می‌شود که بدون وجود هیچ مشکل و وارد شدن هر خسارتی به ساختمان تاییدیه آتش‌نشانی نیز دریافت شود.

  • بررسی مجدد طراحی و تجهیزات

یکی دیگر از وظایف مشاوره آتشنشانی بررسی مجدد طراحی و تجهیزات آتش‌نشانی است. به عنوان مثال ممکن است برخی از انواع تجهیزات آتش‌نشانی در ساختمانی از قبل نصب شده باشند و دارای استاندارد و ایمنی مورد تایید سازمان آتش‌نشانی نباشند‌. در این صورت مشاور آتش‌نشانی استان تهران مجددا این طراحی و تجهیزات را مورد بررسی قرار داده تا آن را به استاندارد مورد تایید سازمان آتش‌نشانی برساند.

  • انجام محاسبات

یکی دیگر از خدماتی که توسط این مشاوران انجام می‌شود محاسبه هد، دبی و فشار در برخی از تجهیزات آتش‌نشانی است. این مشاورین افت فشار را در برخی از این تجهیزات مانند کپسول‌ها مورد بررسی قرار می‌دهند. به عنوان مثال اگر افت فشار باشد نیاز به شارژ کپسول آتش‌نشانی است و در صورت نشتی کپسول باید مجددا تعویض شود.

  • انتخاب لوازم و قطعات کاربردی

مشاوره آتش‌نشانی با مهارت و تخصصی که در این زمینه دارد به معرفی لوازم و قطعات کاربردی در ساختمان می‌پردازد‌. این مشاور علاوه بر در نظر گرفتن کیفیت، برند و قیمت محصول باید به نوع کاربرد آن در ساختمان نیز توجه داشته باشند.

  • مزایای حضور مشاور آتش‌نشانی

افرادی که تجربه دارند می‌دانند که حضور مشاوره آتش‌نشانی در کنار سایر مشاورین معماری و تاسیسات تا چه اندازه می‌تواند مفید و کارآمد باشد. از جمله مزایای حضور این مشاور در معماری و طراحی ساختمان‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • صرفه جویی در زمان

با توجه به تجربه و مهارت بالایی که مشاور آتش‌نشانی دارد حضور آن می‌‌تواند زمان اجرای پروژه را سرعت ببخشد و آن را کوتاه تر کند.

  • کاهش هزینه‌ها

ممکن است بسیاری از افراد هزینه‌های هنگفتی را صرف ایمنی بالای ساختمان و خرید تجهیزات ناکارآمد کنند. در این مواقع با توجه به تجربه کمی که این افراد دارند این هزینه‌ها هیچ کمکی به آن‌ها نخواهد کرد. مشاوره آتش‌نشانی در ابتدا به کاربردی بودن تجهیزات خریداری شده توجه می‌کند و سپس تلاش می‌کند که آن را از برندی معتبر و با قیمتی مناسب به مشتری معرفی کند. از این رو با گرفتن مشاوره شما کاربردی ترین تجهیزات را برندی معتبر و کیفیت بالا خریداری خواهید کرد و هزینه‌های سنگین از روی دوش شما برداشته خواهد شد.

 

اجرای استاندارد سیستم ایمنی، اعلام و اطفا حریق

با گرفتن مشاوره کلیه سیستم‌های مربوط به ایمنی ساختمان، اعلام و اطفا حریق با رعایت استانداردهای مورد تایید سازمان آتش‌نشانی نصب می‌شوند و هیچ‌گونه خطری در هنگام استفاده جان افراد را تهدید نخواهد کرد.

  • طراحی زیرساخت‌های فرار

تحت نظر مشاورین زیرساخت‌های فرار جهت پناه گرفتن افراد در هنگام بروز حریق طراحی شده و با این کار از خسارات جانی ناشی از بروز آتش‌سوزی جلوگیری می‌شود.

  • آگاهی بخشی در فرهنگ ایمنی

مشاورین آتش‌نشانی به افراد مشاوره‌ای در زمینه نحوه عملکرد در هنگام بروز آتش‌سوزی می‌دهند و با این کار به رواج فرهنگ ایمنی در میان مردم کمک خواهند کرد. از این رو افراد در هنگام حریق می‌توانند بهترین عملکرد را از خود نشان دهند.

  • انجام مراحل اخذ تاییدیه آتش‌نشانی

با مراجعه به شرکت‌های آتش‌نشانی و گرفتن مشاوره از پرسنل آن شما می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با صرف کمترین هزینه موفق به اخذ تاییدیه آتش‌نشانی مورد تایید سازمان آتش‌نشانی شوید.

 

چه شرکت‌هایی مورد تایید سازمان آتش‌نشانی هستند؟

چه شرکت‌هایی مورد تایید سازمان آتش‌نشانی هستند؟

پس از دریافت مجوز از سازمان آتش‌نشانی یعنی شرکت شما مورد تایید این سازمان بوده و موظف هستید کلیه ضوابط و نکات ایمنی را در قالب مشاوره به افراد منتقل کنید. لازم به ذکر است که نام شرکت‌های مورد تایید سازمان آتش‌نشانی در اندورلیست این سازمان ثبت شده و قابل مشاهده است. حال ممکن است برای شما نیز این سوال ایجاد شود که چه شرکت‌هایی مورد تایید سازمان آتش‌نشانی هستند و یا به عبارت دیگر این مجوز به کدام شرکت‌ها داده می‌شود؟ برای اخذ این مجوز شرکت آتش‌نشانی باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

 

  • تخصص کافی در زمینه مشاوره

این مجموعه باید دارای پرسنلی باشد که در زمینه مشاوره، طراحی، نظارت و اجرای صحیح سیستم‌های آتش‌نشانی دارای تبحر و تخصص کافی باشند.

  • داشتن قدرت بیان مشاورین

علاوه بر داشتن تخصص کافی مشاورین باید بتوانند اطلاعات صحیح و مورد تایید سازمان آتش‌نشانی را با شیوه‌ای رسا و بیانی عالی به افراد منتقل کنند. به گونه‌ای که هنگام صحبت با آن‌ها شما به طور کامل متوجه منظور آن‌ها شوید.

  • افزایش سطح آگاهی ایمنی کاربر

این شرکت‌ها باید بتوانند کلیه ضوابط و نکات ایمنی استاندارد را جهت افزایش ایمنی در هنگام بروز حریق طی جلساتی به کاربران آموزش دهند.

  • داشتن صلاحیت علمی و حرفه‌ای

کارشناسان و مشاورین شرکت آتش‌نشانی باید دارای صلاحیت علمی و حرفه‌ای در کار خود باشند. به عبارت بهتر علاوه بر داشتن مدرک تخصص مشاوره بتوانند در کار خود حرفه‌ای بوده و حتی الامکان دارای سابقه و تجربه در انجام این کار باشند.

 

مشکلات ناشی از عدم حضور مشاور آتش‌نشانی

برخی از افراد به دلیل عدم آگاهی و آشنایی با ضوابط سازمان آتش‌نشانی تهران، این مسئولیت سنگین را به افراد غیرکارشناس واگذار می‌کنند. افراد غیرکارشناس هیچ گونه آگاهی نسبت به ضوابط مورد تایید سازمان آتش‌نشانی ندارند و در این مسیر علاوه بر اتلاف زمان و انرژی شما باعث تحمیل هزینه‌های اضافه برای شما خواهند شد.

در نتیجه نا آگاهی این افراد، سیستم‌های اجرا شده منطبق با ضوابط مورد تایید سازمان آتش‌نشانی نخواهند بود و شما موفق به دریافت تاییدیه نخواهید شد و برای اخذ آن ناچار می‌شوید دوباره زمان، انرژی و پول اضافه خرج کنید.

 

مشاوره آتش‌نشانی از شرکت ماهان گستر همگام

مجموعه ماهان گستر همگام یکی از معتبرترین مراکز عرضه آنلاین انواع تجهیزات آتش‌نشانی شامل کپسول آتش‌نشانی پودر و گاز، کپسول آتش‌نشانی. آب و گاز، کپسول آتش‌نشانی بیوورسال، کپسول آتش‌نشانی 6ABC، کپسول fm200 با کیفیت عالی، قیمت مناسب و ارائه فاکتور رسمی است. این مجموعه برای انجام خدمات مشاوره آتش‌نشانی مورد تایید سازمان آتش‌نشانی است. شما می‌توانید با شماره‌گیری شماره تماس‌های موجود در سایت از مشاوره آتش‌نشانی رایگان تلفنی این مجموعه نیز بهره‌مند شوید.

 

سخن پایانی

آتش‌سوزی یکی از وقایع خطرناکی است که در اثر بی دقتی و عدم آگاهی نسبت به نصب ایمنی و استاندارد تجهیزات رخ داده و سالانه جان هزاران انسان را به خطر می‌اندازد. یکی از مهم‌ترین خدمات شرکت‌های آتش‌نشانی دادن مشاوره به کاربران جهت طراحی، نصب و اجرای صحیح و استاندارد تجهیزات ایمنی است. با دریافت مشاوره آتش‌نشانی خطرات ناشی از بروز آتش‌سوزی به حداقل رسیده و حتی در هنگام مواجهه با آن اپراتور می‌داند که از خود چه رفتاری بروز دهد.

انجام مشاوره آتشنشانی می‌تواند با مزایای بسیار زیادی شامل به حداقل رساندن زمان و هزینه کار همراه باشد. هم‌چنین علاوه بر این طراحی و نصب تجهیزات با حفظ نکات ایمنی و استاندارد انجام شده و در کوتاه ترین زمان ممکن موفق به اخذ تاییدیه سازمان آتش‌نشانی خواهید شد.

 

سوالات متداول

مزایای استفاده از مشاور آتش‌نشانی چیست؟

کاهش هزینه‌ها، صرفه جویی در زمان و انرژی، اخذ تاییدیه در کوتاه‌ترین زمان، اجرای استاندارد سیستم ایمنی، اعلام و اطفا حریق و …..

چه شرکت‌هایی مورد تایید سازمان آتش‌نشانی هستند؟

شرکت‌هایی که مورد تایید این سازمان هستند در اندورلیست سازمان آتش‌نشانی نام برده شده‌اند.

مشکلات ناشی از عدم حضور مشاور آتش‌نشانی چیست؟

عدم حضور مشاور می‌تواند علاوه بر مشکلاتی چون نصب غیر استاندارد تجهیزات، هزینه‌های اضافی را بر شما تحمیل کرده و منجر به عدم اخذ تاییدیه نیز شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *