اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم ایمنی، کلاه و آتش نشانی

اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم ایمنی، کلاه و آتش نشانی

اتحادیه صنف لوازم ایمنی،کلاه و آتش نشانی در سال ۱۳۳۰ با عنوان اتحادیه تولید کنندگان کلاه شروع به فعالیت نمود. با اضافه شدن آرم و علائم نیروهای مسلح، تا سال ۱۳۷۷ با عنوان اتحادیه کلاه و علائم نیروهای مسلح به فعالیت خود ادامه داد. در سال ۱۳۷۷ رسته ایمنی به رسته های این اتحادیه اضافه گردید که رونق و شکل جدیدی به فعالیت اتحادیه بخشید. از سال ۱۳۸۸ رسته شارژ کپسول آتش نشانی به این اتحادیه نیز اضافه گردید و به زودی به لطف خداوند متعال رسته تجهیزات آتش نشانی و سیستم های اعلام و اطفاء حریق نیز به این رسته ها اضافه خواهد شد.

نمودار سازمانی اتحادیه ایمنی و آتش نشانی تهران

لوازم ایمنی

امروزه در تمامی محیط های کاری، مسئله مهمی به نام حفاظت فردی مطرح می شود، که با شعار اول ایمنی بعد کار نمود پیدا می کند و شامل انواع کلاه ایمنی، ماسک، گوشی، عینک ، لباس کار، دستکش و کفش ایمنی بوده و طیف وسیعی از انواع مختلف کار را پوشش می دهد.

به منظور تامین و ارتقاء سطح ایمنی و حفاظت نیروی کار، صیانت نیروی انسانی و منابع مادی کشور، در راستای پیشرفت تکنولوژی و ایمن‌سازی محیط کارگاه ها، به منظور پیشگیری از حوادث منجر به صدمات جانبی و خسارات مالی، مقررات این آیین نامه حفاظت فردی، به استناد ماده ۸۵ قانون جمهوری اسلامی ایران تدوین گردیده است.

قوانین نظام صنفی اتحادیه صنف فروشندگان و تولیدکنندگان لوازم ایمنی ، کلاه و آتش نشانی

اتحادیه  صنف لوازم ایمنی ، کلاه و آتش نشانی  دارای یک سری قوانین نظام صنفی به شرح ذیل می باشد :

ماده ۱- نظام صنفی: قواعد و مقرراتی که امور مربوط به سازمان ،وظایف،اختیارات ،حدود و حقوق افراد و واحد های صنفی را طبق این قانون تعیین می کند.

ماده ۲- فرد صنفی : هر شخص حقیقی یا حقوقی که در یکی از فعالیت های صنفی اعم از تولید ،تبدیل ،خرید و فروش ،توزیع،خدمات و خدمات فنی سرمایه گذاری کند و به عنوان پیشه‌ور و صاحب حرفه و شغل آزاد ،خواه به شخصه یا با مباشرت دیگران محل کسبی دایر یا وسیله کسبی فراهم آورد.و تمام یا قسمتی از کالا ،محصول یا خدمات خود را به طور مستقیم یا غیر مستقیم و به صورت کلی یا جزئی به مصرف کننده عرضه دارد ،فرد صنفی شناخته می شود.

ماده ۳- واحد صنفی: هر واحد اقتصادی که فعالیت آن در محل ثابت یا سیار باشد و توسط فرد یا افراد صنفی با اخذ پروانه کسب دایر شده باشد ، واحد صنفی شناخته می شود.

ماده ۵ -پروانه کسب: مجوزی است که طبق مقررات این قانون به منظور شروع و ادامه کسب و کار یا حرفه به صورت موقت یا دائم به فرد یا افراد صنفی برای محل مشخص یا وسیله کسب معین داده می شود.

ماده ۱۲- افراد صنفی موظفند قبل از تاسیس هر نوع واحد صنفی یا اشتغال به کسب و حرفه ،نسبت به اخذ پروانه کسب اقدام کنند.

تبصره۵ ماده۱۲- در صورت عدم فعالیت بیش از ۶ ماه ،بدون اطلاع اتحادیه مربوطه یا تغییر محل کسب یا نوع فعالیت توسط صاحب پروانه کسب یا واگذاری محل صنفی دارای پروانه کسب به غیر،اتحادیه موظف است پس از اخطار پانزده روزه به واحد صنفی مزبور پروانه کسب را ابطال کند.

ماده ۱۴- افراد صنفی مکلفند در هر سال حق عضویت اتحادیه ذیربط را بپردازید.

ماده ۱۵- افراد صنفی عرضه کننده کالاها و خدمات مکلفند با الصاق برچسب روی کالا ، یا نصب تابلو در محل کسب یا حرفه ، قیمت واحد کالا یا دستمزد خدمت را به طور روشن و مکتوب و به گونه ای که برای همگان قابل روئیت باشد،اعلام کنند.

ماده ۱۷-تبصره۳: انتشار هر گونه آگهی تبلیغاتی به هر طریق توسط فرد صنفی فاقد پروانه کسب معتبر ممنوع است و متخلف به جریمه نقدی از یک میلیون ریال تا دویست و پنجاه میلیون ریال جریمه خواهد شد.

شرح وظایف کمیسیون ها

با توجه به ضرورت تشکیل کمیسیون های مرتبط در اتحادیه و بر اساس تبصره ۲ بند ط ماده ۳۰ قانون نظام صنفی شرح وظایف کمیسیون ها بدین گونه تقدیم میگردد:

۱_کمیسیون آموزش

۲-کمیسیون فنی و صلاحیت

۳_کمیسیون بازرسی

کمیسیون حل اختلاف و رسیدگی به شکایات

آدرس وب سایت اتحادیه صنف فروشندگان و تولیدکنندگان لوازم ایمنی ، کلاه وآتش نشانی http://senfimeni.com می باشد.

تجهیزات ایمنی

ایمنی یکی از مهمترین نکاتی است که باید در محیط کار و خانه رعایت کنیم تا مبادا اتفاق بدی برای کسی بیفتد. محیط های کاری دشوار، گاهی پر از خطر می باشد که در صورت نداشتن تجهیزات ایمنی امکان رخداد اتفاقات ناخوشایند وجود دارد. این اتفاقات آنقدر می تواند سخت باشد که گاهی مواقع باعث ضرر بسیار می شود. 

شارژ کپسول آتشنشانی

هدف از تدوین دستورالعمل ارائه روش مناسب و منطبق با آئین نامه های استاندارملی و بین المللی اصول تجربی، جهت شارژ و کپسول های آتش نشانی دستی موجود در بخش های مختلف مسکونی، و صنعتی به منظورایجاد یگانگی عملکرد متصدیان کارگاه های شارژ کپسول های آتش نشانی دستی می باشد.حوزه ی استفاده ی این دستورالعمل کارگاه های مرتبط با سرویس و کنترل شارژ و تست کپسول آتش نشانی که دارای پروانه صلاحیت در این زمینه از اتحادیه و نهادهای معتبردر حوزه کاری تهران میباشد که مسئولیت تهیه این دستورالعمل با اتحادیه صنف لوازم ایمنی و آتش نشانی ست.

بررسی جهت شارژ کپسول آتش نشانی

بازدید تمام کپسول های آتش نشانی بر حسب نوع کپسول با فشار دائم یا بالن دار و نوع پودر داخل آنها ، طبق دستور سازنده در فواصل زمانی معین (ماهیانه، سه‌ماهه، شش ماه  و یا سالانه) باید صورت بگیرد تا در صورت مشاهده کمترین عیب و نقص و یا سپری شدن تاریخ شارژ آنها ، برای رفع عیب و یا شارژ مجدد اقدام گردد.

هنگام تجدید از اصول شارژ کپسول های آتش نشانی ، باید فقط از همان نوع پودری که  سازنده دستگاه توصیه کرده است و مشخصات آن روی کپسول ها درج شده است استفاده نمود.استفاده از سایر پودر ها می تواند مشکلات و خطراتی را باعث شود.

نکات مربوط به شارژ کپسول آتش نشانی

  • کارگاههای شارژ خاموش کننده و کپسول های آتش نشانی حریق قبل از به‌کارگیری پرسنل باید توسط کمیسیون فنی و صلاحیت اتحادیه صلاحیت مهارت پرسنل خود طمینان حاصل فرمایند که در غیر اینصورت مجاز به فعالیت در کارگاه های شارژ نمی باشند. همچنین تعمیر و تعویض قطعات کپسول های آتش نشانی و حمل و نقل آنها عهده مالک آن می باشد.
  • کارگاه های آموزش اصول شارژ کپسول های آتش نشانی در  برابر  عملکرد صحیح خاموش کننده و کلیه متصدیان و پرسنل کارگاههای شارژبایستی ضوابطو  الزامات  این دستورالعمل را به‌طور کامل سرلوحه کار خویش قرار دهند.
  • برای تست کپسول های آتش نشانی کلیه پرسنل کارگاه شارژ می بایستی از تجهیزات و روش کاری استاندارد استفاده نمایند.
  • حداقل ارتفاع مجازسقف کارگاه شارژ باید ۳ متر باشد.
  • همچنین تمام کپسول های آتش نشانی هر چند وقت یک بار باید به صورت دائم بررسی و چک شود که این زمان میتواند به صورت (ماهیانه، سه‌ماهه، شش ماه و یا سالانه) باشد که بستگی به کپسول آتش نشانی دارد و هنگام شارژ و بررسی کپسول های آتش نشانی باید فقط از همان نوع پودری که سازنده آن کپسول توصیه کرده است استفاده شود و نکاتی که در مورد شارژ روی دستگاه نوشته شده است رعایت شود تا مشکلی برای کپسول در موقع اطفاء حریق پیش نیاید.
  • کارگاههای شارژ کپسول آتش نشانی حریق  قبل  از  به‌کارگیری پرسنل بایستی توسط کمیسیون فنی و صلاحیت اتحادیه صلاحیت  مهارت پرسنل خود طمینان حاصل کننددر غیر اینصورت مجاز به فعالیت در کارگاه شارژ نمی باشد، تعمیر و تعویض قطعات، حمل و نقل صحیح و اصول انبارداری به عهده مالک آن می باشد.
  • استفاده  از  وسایل  حفاظت  فردی  استاندارد  و  مناسب  با  توجه  به  مخاطرات  محل شامل  کفش  ایمنی،  لباس  کار،ماسک و ….ضروریست.
  • یک خاموش کننده های آتش باید از لحاظ ظاهری و کلیه قطعات خاموش کننده ، تست بدنه هیدرواستاتیک بررسی شود
  • در صورت نیاز به مراکز دارای پروانه صلاحیت ارجاع گردد
  • هر کارگاه شارژ باید دارای  پروانه صلاحیت ازاداره  استانداردتست بدنه سیلندرهای تحت فشارهیدرواستاتیک باشد.
  • کلیه  متصدیان حتما نسبت به اخذ و ارسال سیلندرهای تحت فشار که نیاز به تست بدنه دارد به مراکز مجاز و دارای پروانه صلاحیت باید مراجعه کنند.
  • فقط کارکنان صلاحیت داروآموزش دیده میتوانند سیلندرهای تحت فشارراحمل، استفاده کنند.
  • کلیه کارگاههای سرویس وکنترل و شارژو تست کپسول های آتش نشانی باید سطح زمین فعالیت نمایندوکارگاه های شارژ زیرزمینی مجاز نمی باشند.
  • حداقل ارتفاع مجازسقف کارگاه شارژسه متراست
  • محل قرار گیری کارگاه های شارژ در مجاورت اماکن تجمعی، مسکونی، بیمارستانها،مراکزتجاری،مدارس،جایگاه سوخت و… ممنوع می باشد و حداقل بایستی به شعاع۲۱۱ متراز آنها فاصله داشته باشد.

نکته : پودر های کپسول های آتش نشانی به هیچ عنوان نیاز به تعویض ندارد و فقط زمانی پودر کپسول تعویض میشود که بر اثر مرور زمان پودر داخل کپسول سفت شده باشد.

کنترل و تحویل کپسول آتش نشانی

کپسول‌های آتش نشانی که در کارگاه‌ها استفاده می‌شوند، باید از لحاظ موارد زیر بررسی و کنترل شوند:

ظرفیت:

براساس نوع کپسول آتش نشانی مصرفی و محلی که قرار است کپسول‌ها در آنجا قرار گیرد، تقسیم‌بندی می‌شود.

فشار تخلیه:

کلیه کپسول‌های آتش نشانی براساس فشار معینی به سمت آتش پرتاب می‌شود که بهترین کارایی را داشته باشد که معمولاً این فشار در حدود ۱۰۰ psi و یا ۷atm است

طول پرتاب:

در کپسول‌های آتش نشانی دستی هرچه میزان پرتاب مواد خاموش‌کننده بیشتر باشد، بهتر بوده و باعث می‌شود کمتر به آتش نزدیک شده و در واقع می‌توان گفت طول پرتاب مناسب در کپسول‌های مختلف بین ۲ تا ۷ است.

درصد تخلیه:

راندمان استفاده از مواد خاموش‌کننده از جمله مهم‌ترین مشخصه‌های هر دستگاه است که در کپسول‌های آتش نشانی پودری حداقل ۸۵% و در کپسول‌های آتش نشانی آب و کف و دی اکسید کربن حداقل ۹۵% است. در نوع پودری ۱۵% و در نوع آب و کف ۵% از مواد داخل کپسول باقی می‌ماند.

زمان تخلیه:

وقتی آتش‌سوزی شروع می‌شود، میزان آن لحظه به لحظه بیشتر می‌شود و در نتیجه برای خاموش کردن آتش، داشتن سرعت عمل بالا بسیار مهم است.

نکات ایمنی شارژ کپسول آتش نشانی

  1. شارژکننده کپسول آتش نشانی حتما باید عضو اتحادیه صنف ایمنی، کلاه و لوازم آتشنشانی باشند
  2. اگر شارژ کننده مدعی به تعویض پودر شد حتما با ید مشخصات پودر مورد استفاده در فاکتور ذکر گردد
  3. پس از شارژ کپسول آتش نشانی باید دستگاه پلمپ شده و کارت شارژ به آن الصاق گردد
  • شارژ کپسول پودر و گاز آتش نشانی
  • شارژ کپسول آتشنشانیCO2 و FM200
  • شارژ کپسول فوم آتشنشانی
  • شارژ کپسول آب و گاز آتشنشانی
  • تست هیدرواستاتیک بدنه کپسول های آتش نشانی
  • نگهداری کپسول و شارژ آنها
  • حمل و نقل با خودروی ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *