چرا کپسول Co2 مانومتر ندارد؟

چرا کپسول Co2 مانومتر ندارد؟

کپسول‌های آتش‌نشانی یکی از مهم‌ترین تجهیزات برای اطفا حریق دارای انواع مختلفی است. یکی از مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده این کپسول‌ها مانومتر است. مانومتر بخشی از کپسول است که وظیفه آن نشان دادن فشار داخل کپسول است. از این رو کاربر با خواندن مانومتر می‌تواند به عملکرد صحیح کپسول و میزان فشار ماده داخل دستگاه پی ببرد. در میان انواع کپسول‌های آتش‌نشانی کپسول co2 این قطعه را ندارد. حال این سوال ایجاد می‌شود که با وجود اهمیت بالای مانومتر چرا کپسول‌های co2 گیج فشار ندارند؟ در ادامه این مطلب به بررسی پاسخ این سوال خواهیم پرداخت. لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

منظور از مانومتر چیست؟

پیش از توضیح این که چرا کپسول‌های co2 گیج فشار ندارند، ابتدا لازم است که با گیج فشار یا همان مانومتر آشنا شوید. در واقع مانومتر دستگاهی است که فشار داخل مخزن را اندازه‌گیری می‌کند. این دستگاه نه تنها در کپسول‌های آتش‌نشانی بلکه در بسیاری دیگر از وسایل دیگر جهت اندازه‌گیری فشار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فشاری که توسط مانومتر اندازه‌گیری می‌شود می‌تواند مربوط به مایع، گاز یا حتی بخار باشد. به طور کلی از مانومتر برای اندازه‌گیری و مقایسه فشار در دو محیط مختلف استفاده می‌شود که این دو محیط در کپسول‌های آتش‌نشانی فضای بیرون و داخل مخزن است. مانومترها دارای یک نمایشگر عقربه‌ای هستند که میزان فشار داخل مخزن را با همان عقربه‌ها به کاربر نشان می‌دهند.
این دستگاه علاوه بر کپسول‌های آتش‌نشانی در صنایع آزمایشگاهی نیز کاربرد بسیار دارند. با استفاده از این ابزار شما می‌توانید از سلامت کپسول مطمئن شوید و هم‌چنین خواهید دانست که چه موقعی نیاز به شارژ کپسول آتش‌نشانی دارید.

منظور از مانومتر چیست؟

چرا کپسول‌های co2 مانومتر ندارند؟

همان گونه که گفته شد مانومترها یکی از مهم‌ترین اجزای کپسول‌های آتش‌نشانی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از سلامت دستگاه اطمینان حاصل کنید و متوجه شوید که فشار کپسول چه زمانی در حال تخلیه شدن است و نیاز به شارژ مجدد دارد. حال این سوال ایجاد می‌شود که علیرغم اهمیت بالای مانومتر چرا کپسول‌های آتش‌نشانی co2 این قطعه را ندارند؟ برای پاسخ به این سوال دلایل زیادی مطرح شده است که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

 

  • نیاز به شارژ مجدد پس از هر بار استفاده

کپسول‌های co2 پس از هر بار استفاده باید مجددا شارژ شود. چرا که ممکن است مقداری از گاز داخل مخزن باقی مانده باشد و در استفاده مجدد حادثه‌زا باشد. بنابراین نیازی به اندازه‌گیری فشار داخل مخزن پس از استفاده اول وجود ندارد چرا که در هر صورت کپسول برای استفاده بعدی باید مجددا شارژ شود.

  • امکان خطا

یکی دیگر از دلایل عدم وجود گیج فشار در کپسول‌های co2 امکان ایجاد خطا در اندازه‌گیری است. چرا که ممکن است مانومتر نتواند مقادیر دقیق گاز کربن دی اکسید را نشان دهد و این عامل با به اشتباه انداختن کاربر می‌تواند حادثه‌ای بزرگ ایجاد کند.

  • ثابت ماندن فشار داخل مخزن

هنگامی که داخل مخزن کپسول با فشار co2 پر می‌شود فشار گاز ثابت است. یعنی حتی اگر کاربر از کپسول استفاده کند و مقدار کمی از گاز داخل کپسول بماند، گیج همچنان عدد قبلی را نمایش می‌دهد. چون فشار گاز ثابت است و ربطی به مقدار آن ندارد. از این رو تفاوتی نمی‌کند که میزان مایع داخل مخزن چه اندازه باشد در نهایت مانومتر همان فشار اولیه را نمایش می‌دهد که کاری کاملا بی فایده است و هیچ کمکی به کاربر نمی‌کند. دی اکسید کربن مایع یا همان یخ خشک همیشه فشاری برابر با ۸۳۰ بار دارد، چه داخل کپسول کاملا پر باشد چه خالی.

  • ظرفیت کم کپسول co2

با وجود این که گاز کربنیک قابلیت فشرده‌سازی بالایی دارد و حتی در مخزن‌های کوچک نیز با تراکم بالا ذخیره‌سازی می‌شود اما یکی از دلایل عدم وجود درجه یا مانومتر کپسول آتش‌نشانی co2 می‌تواند گنجایش کم مخزن باشد. کپسول‌های co2 ظرفیت کمی دارند و دارای بدنه‌ای باریک هستند. از این رو پس از هر بار استفاده کاملا تخلیه می‌شوند و نیاز است که مخزن دوباره پر شود. از این رو حتی اگر مانومتر فشار داخل مخزن را به درستی نشان دهد نیازی به نصب آن وجود نخواهد داشت.

  • طراحی ساده کپسول co2

کپسول‌های co2 در میان انواع دیگر کپسول‌های آتش‌نشانی دارای طراحی بسیار ساده‌ای هستند و نیازی به ابزار پیچیده‌ای مانند مانومتر ندارند.

  • سنجش بر اساس وزن

گاز کربنیکی که داخل مخزن این کپسول‌ها ریخته می‌شود به صورت کاملا فشرده و مایع است. این کپسول‌های جهت خروج گاز هیچ نیازی به اعمال فشار مضاعف ندارند. چرا که گاز برای خروج دارای فشار کافی بوده و خودش خارج می‌شود. از این رو در این خاموش کننده‌ها معیار میزان کم شدن گاز داخل مخزن سنجش بر اساس وزن است نه فشار. در ادامه مطلب به توضیح بیشتر این مورد خواهیم پرداخت.

 

روش تشخیص میزان گاز موجود در کپسول‌های co2

روش تشخیص میزان گاز موجود در کپسول‌های co2

بسیاری از افراد این سوال را می‌پرسند که اگر مانومتر نمی‌تواند میزان گاز موجود در مخزن کپسول‌های co2 را نشان دهد پس چگونه می‌توان مقدار گاز موجود داخل این کپسول‌ها را اندازه‌گیری کرد. همان گونه که پیش از این مختصرا به آن اشاره شد معیار سنجش میزان گاز موجود در این نوع کپسول‌ها بر اساس وزن است.

یعنی جهت اطلاع از میزان گاز باقیمانده در مخزن باید کپسول وزن شود. در صورتی که مخزن و محتویات آن ۷۵ درصد از میزان وزن اولیه خود را داشته باشد بهتر است دوباره آن را شارژ کنید. البته لازم به ذکر است که این مخازن معمولا پس از یک بار استفاده نیاز به شارژ مجدد دارند اما سنجش وزن در واقع راهی برای اندازه‌گیری گاز داخل مخازن کپسول‌های co2 است.

  • شاخص‌های فشارسنج

اغلب کپسول‌های آتش‌نشانی دارای مانومتر هستند. تا به حال باید دریافته باشید که مانومتر چیست و چه کاربردی در کپسول‌های آتش‌نشانی دارد. این دستگاه قادر است که فشار داخل مخزن را در محدوده psi مناسب به کاربر نشان دهد که با مشاهده آن می‌فهمید که این کپسول استفاده شده یا نشده است و تا چه اندازه دیگر قبل از شارژ می‌توانید از آن استفاده کنید. در واقع فشارسنج یا گیج یکی از شاخص‌های‌ وضعیت کپسول آتش‌نشانی است که با کمک سه عامل زیر وضعیت کپسول را مورد بررسی قرار می‌دهد:

  • ناحیه شارژ

در صورتی که جهت فلش مانومتر در محدوده قرمز رنگ یعنی به سمت چپ باشد، نشان دهنده این است که فشار داخل مخزن کم شده است. این بدین معنا است که از کپسول استفاده شده و نیاز به شارژ مجدد دارد. در صورتی که این کپسول مورد استفاده واقع نشده باشد این وضعیت می‌تواند نمایانگر نشتی کپسول باشد.

  • منطقه سبز

در صورتی که فلش دستگاه روی مکان سبز باشد به این معنا است که میزان فشار داخل مخزن کپسول بسیار ایده‌آل است و در واقع کپسول آماده استفاده است.

  • شارژ بیش از حد

در صورتی که فلش دستگاه به سمت راست باشد نشان دهنده این است که کپسول بیش از حد استاندارد شارژ شده و فشار داخل مخزن بالا است که در این صورت نیز امکان استفاده ایمن از کپسول وجود ندارد و باید سریعا سرویس شود. چرا که میزان کم و زیاد بودن فشار مخزن می‌تواند حادثه ساز باشد. از این رو تنها در صورتی وضعیت عملکرد کپسول استاندارد و ایمن است که فلش مانومتر روی مکان سبز یعنی در وسط قرار گرفته باشد.

 

کدام خاموش کننده‌ها مانومتر ندارند؟

همان گونه که گفته شد مانومتر یکی از اجزای مهم و ضروری در کپسول‌های آتش‌نشانی است که میزان فشار داخل مخزن را نمایش می‌دهد. با این حال برخی از انواع کپسول‌ها مانومتر ندارند. اگر شما نیز می‌خواهید بدانید که کدام خاموش‌ کننده‌ها مانومتر ندارند و چرا ندارند تا انتها با ما همراه باشید.

در واقع مانومتر دستگاهی است که می‌تواند میزان فشار داخل مخزن را نشان دهد. از این طریق کاربر به سلامت مخزن پی میبرد و حتی می‌تواند بفهمد چه زمانی باید برای شارژ مجدد کپسول اقدام کند. در این میان برخی از انواع کپسول‌های آتش‌نشانی گیج فشار ندارند. اما کدام خاموش کننده‌ها مانومتر ندارند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم خاموش کننده‌هایی مانومتر ندارند که با استفاده از گازهای پر فشار پر شده باشند. یکی از این خاموش کننده‌ها کپسول آتش نشانی co2 است. در واقع در صورتی که فشار گاز بسیار بالا باشد مانومتر قادر نخواهد بود مقدار دقیق آن را نشان دهد و چه میزان کم و چه زیاد گاز را با یک عدد نمایش می‌دهد. بنابراین نصب مانومتر روی چنین کپسول‌هایی که با استفاده از گازهای پرفشار پر می‌شوند عملا بی معنی است.

 

تست فشار در کپسول‌های آتش‌نشانی co2

پیش از این که از کپسول‌های co2 برای اطفا حریق استفاده کنید باید مانند سایر کپسول‌ها ابتدا از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. حال که می‌دانید چرا کپسول‌‌های co2 گیج فشار ندارند پس باید از روش‌های دیگری برای تایید عملکرد ایمن و استاندارد این کپسول‌ها استفاده کنید. از جمله روش‌هایی که می‌توانید از آن‌ها برای اطمینان از وجود فشار کافی در کپسول‌های co2 استفاده کنید. می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • تست وزن کپسول

جهت انجام این تست باید ابتدا کارتریج را از کپسول جدا کرده و سپس اقدام به وزن کردن آن کنید. در صورتی که کپسول بیش از ده درصد وزن اولیه خود را از دست داده باشد باید برای استفاده مجدد از آن اقدام به شارژ دوباره آن کنیم.

  • تست محلول

جهت انجام این تست باید مقداری از مواد شیمیایی داخل مخزن را با هم ترکیب کرده و از روی اندازه گیری میزان گاز تولید شده وضعیت آن را مورد بررسی قرار دهیم. در صورتی که میزان این گاز تولید شده مطابق با استانداردهای تعیین شده باشد کپسول آماده استفاده است و در غیر این صورت باید اقدام به شارژ کپسول کنید.

  • تست فشارسنج

در این روش با استفاده از فشارسنج میزان گاز داخل سیلندر را اندازه می‌گیرند که این روش با توجه به ثابت بودن فشار گاز در کپسول‌های co2 بی فایده است و درصد خطای بالایی دارد.

 

برندهای معتبر تولیدکننده کپسول آتش‌نشانی co2

کپسول‌های co2 یکی از مهم ترین و پرکاربردترین ابزار برای خاموش کردن آتش هستند. با توجه به فشار بالایی که این کپسول‌ها دارند قدرت خاموش کنندگی بسیار بالایی داشته و برای خاموش کردن آتش در اغلب مکان‌ها مناسب هستند. از این رو طبیعی است که این کپسول‌ها نسبت به انواع دیگر کپسول‌‌های آتش‌نشانی مورد استفاده قرار گیرند. از این برندهای‌ مختلفی اقدام به تولید این محصول کرده‌اند که از جمله معتبرترین آن‌ها می‌توان به برند توچال، دژ، آذرسیلندر، آرمان، پیشگامان، هونامیک، روناک، سعدی، سپهر، سام، کارا، پیشرام و …… اشاره کرد.

 

خرید تجهیزات آتش‌نشانی از ماهان گستر همگام

ماهان گستر همگام یکی از فروشگاه‌های اینترنتی عرضه کننده انواع تجهیزات آتش‌نشانی و اعلام حریق با کیفیت استاندارد و قیمت مناسب است. این مجموعه انواع مختلفی از کپسول‌های آتش‌نشانی از جمله کپسول آتش‌نشانی co2، کپسول آتش‌نشانی پودر و گاز، کپسول آتش‌نشانی آب و گاز، کپسول آتش‌نشانی بیوورسال، کپسول آتش‌نشانی 6ABC، کپسول fm200 و ….. را با کیفیت تضمینی به فروش می‌رساند.

از جمله مزایای خرید از این فروشگاه می‌توان به ارائه فاکتور رسمی به مشتریان اشاره کرد. بنابراین با خیال آسوده محصول دلخواه خود را با کیفیت بالا، قیمت مناسب و با فاکتور از فروشگاه ما خریداری کنید. فروش کلیه تجهیزات و لوازم از فروشگاه ماهان گستر همگام به صورت آنلاین است و شما می‌توانید محصول مورد نظر را درب منزل تحویل بگیرید.

 

سخن پایانی

کپسول آتش‌نشانی یکی از مهم‌ترین تجهیزات اطفا حریق است. کپسول‌های co2 یکی از پرکاربردترین انواع کپسول‌های آتش‌نشانی هستند که مانومتر ندارند. از جمله دلایل این که چرا کپسول‌های co2 گیج فشار ندارند می‌توان به مواردی چون بدنه باریک و ظرفیت کم کپسول، نیاز حتمی به شارژ مجدد پر از هر بار استفاده از کپسول، فشار ثابت گاز کربنیک داخل مخزن (830 بار)، طراحی ساده کپسول، امکان خطا و امکان سنجش و تست گاز با وزن اشاره کرد.

 

سوالات متداول و پرتکرار

1- چرا از میان تمام کپسول‌های آتش‌نشانی کپسول‌های co2 مانومتر ندارند؟
از جمله دلایلی که می‌توان برای عدم وجود فشارسنج در کپسول‌های co2 ارائه داد می‌توان به مواردی چون ثابت بودن فشار گاز کربنیک، باریک و کوچک بودن مخزن کپسول‌های co2، درصد خطای بالای اندازه‌گیری با مانومتر، طراحی ساده کپسول و ….. اشاره کرد.

2- با چه روشی می‌توان میزان گاز داخل مخزن کپسول‌های co2 را اندازه‌گیری کرد؟
برای اندازه گیری گاز داخل مخزن کپسول‌های آتش‌نشانی می‌توان از روش‌هایی مانند تست وزن و تست محلول استفاده کرد.

3- چه خاموش‌کننده‌هایی مانومتر ندارند؟
در واقع خاموش کننده هایی مانومتر ندارند که مخزن آن‌ها با استفاده از گازهای فشار بالا پر شده باشد که یکی از آن‌ها کپسول co2 است.

1 دیدگاه در چرا کپسول Co2 مانومتر ندارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *