سیستم اطفا حریق دستی و اتوماتیک چگونه عمل می کنند؟

سیستم اطفا حریق دستی و اتوماتیک

سیستم اطفا حریق دستی

سیستم اطفا حریق به وسایل و دستگاه‌هایی گفته می‌شود که در مجموع و در کنار یکدیگر مهار آتش سوزی را در پی دارد. با استفاده از این وسایل و تجهیزات آسیب‌های جانی و مالی ناشی از آتش سوزی به حداقل میزان خود می رسد. نحوه عملکرد انواع وسایل سیستم اطفا حریق با یکدیگر فرق می کند. برخی از تجهیزات دستی هستند و بعضی دیگر به صورت اتوماتیک فعال می شوند. هر کدام از این تجهیزات مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد و شیوه عملکرد هر کدام از آن‌ها نیز متفاوت است. در صورتی که مایل هستید با صفر تا صد انواع سیستم اطفا حریق دستی و اتوماتیک آشنا شوید و اطلاعات خود را در این خصوص تکمیل کنید با ما در ادامه همراه شوید.

سیستم اطفای حریق دستی همانطور که از اسم آن مشخص است برای عملکرد خود نیاز به نیروی انسانی دارد. انواع گوناگون تجهیزات برای اطفای حریق دستی وجود دارد که با در نظر گرفتن فاکتورهای متعددی همچون میزان آتش سوزی، نوع آتش سوزی، محل آتش سوزی و… مدل آن را مشخص می‌کنند. به هنگام برخورد با آتش سوزی وسایل و تجهیزات که در اطفا حریق دستی به کار می‌رود رایج ترین وسایل مورد استفاده است.

استفاده از سیستم اطفا حریق دستی به مراتب بسیار راحت‌تر از سیستم اتوماتیک می‌باشد. در کنار سادگی میزان هزینه‌های تجهیزات مختلف نیز بسیار کم تر است. میزان وزن و اندازه وسایل و تجهیزات مختلفی که در این روش به کار می رود کمتر می باشد به همین دلیل جابجایی آن‌ها به سادگی مقدور می شود. در ادامه رایج ترین وسایل اطفا حریق دستی و نحوه عملکرد سیستم اطفا حریق دستی به اختصار ذکر می شود.

  • کپسول آتش نشانی

از جمله مهم‌ترین تجهیزات موجود در اطفا حریق دستی همان کپسول آتش نشانی است. انواع مختلف کپسول آتش نشانی در سایز و وزن های گوناگون وجود دارد که ترکیبات به کار رفته در هر کدام از آن‌ها با دیگری فرق می کند. ‌در مجموع با توجه به میزان آتش سوزی، محل آتش سوزی و وسعت آن کپسول آتش نشانی مناسب را بر می گزینند.

کپسول آتش نشانی

  • کپسول آتش نشانی پودری

در مواقعی که میزان آتش سوزی گسترده باشد از این نوع کپسول استفاده می‌کنند. ‌در مکان‌های متعددی همچون ساختمان‌های تجاری و مسکونی، کارگاه و انباری، کارخانه و… قابل نصب است. کپسول‌های پودری نیز خود به دو دسته کلی خشک و تر تقسیم بندی می‌شود. ‌کپسول‌های خشک برای خاموش کردن فلزات که در دسته کلاس D قرار می گیرد به کار می‌رود. کپسول‌های تر نیز برای اطفا حریق غیر فلزات که در دسته کلاس A، B و C قرار می‌گیرد کارایی دارد.

  • کپسول آتش نشانی co2

برای خاموش کردن مایعات گوناگونی همچون روغن و همچنین تجهیزات الکتریکی کپسول آتش نشانی co2 مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه وجود co2 در این روش اطفا حریق نقش اصلی و اساسی داشته تخمین میزان دی اکسید کربن مورد نیاز با توجه به وسعت حریق اهمیت فوق العاده ای دارد. به ازای هر مترمکعب به 0.7 الی 1.5 کیلوگرم ماده خاموش کننده نیاز است. قرار دادن مواد خاموش کننده در فاصله ای کمتر از سی متر مهم‌ترین نکته ای است که باید به آن توجه شود.

  • کپسول آتش نشانی مبتنی بر کف

با استفاده از این کپسول آتش نشانی از رسیدن اکسیژن به مایعات در حال سوختن جلوگیری شده و از این طریق آتش سوزی را مهار می‌کنند. تنها در صورتی که کف به خوبی بر روی تمامی مایعات در حال اشتعال قرار گیرد موجب خاموش شدن آن می شود. برای بدست آوردن میزان حجم کف بر حسب لیتر، مساحت حریق، نسبت توسعه کف و ضریب ثابت تاثیر کف که عددی بین یک تا یک و نیم قرار دارد را در یکدیگر ضرب می‌کنند.

کپسول آتش نشانی مبتنی بر کف

  • کپسول آتش نشانی آبی

در صورتی که وسعت آتش سوزی کم باشد از این نوع کپسول آتش نشانی که یکی از انواع سیستم اتوماتیک و دستی اطفا محسوب می شود استفاده می‌کنند. استفاده از کپسول آبی مخصوصا در مواردی که تجهیزات الکتریکی آتش گرفته است ممنوعیت دارد چون باعث گستردگی آتش می‌شود. در صورتی که کپسول آبی را در مکانی که دمای آن از چهار درجه سانتی گراد کمتر است قرار دهید محتوای داخل آن یخ زده و از کار میفتد.

  • کپسول‌های آتش نشانی بیوورسال

این نوع کپسول آتش نشانی قدرت فوق العاده بالایی در خاموش کردن آتش دارد. حتی آتش بسیار وسیع را نیز می‌توان به راحتی با استفاده از این وسیله خاموش کرد. ترکیبات به کار رفته در آن به گونه ای است که در صورت استفاده هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی شود.

همانطور که می‌دانید برای ایجاد آتش سوزی چهار عامل اکسیژن، ماده سوختنی، حرارت و واکنش ضروری است که این کپسول تمامی این عوامل را از بین می‌برد. با استفاده از این کپسول جلوی شعله ور شدن آتش گرفته می‌شود و روند آتش سوزی به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

  • کپسول آتش نشانی هالوژنه

در زمان‌های قدیم به هنگام آتش سوزی تجهیزات الکتریکی این کپسول نقش داشته است. با توجه به تاثیرات جبران ناپذیر آن بر روی محیط زیست و لایه اوزون استفاده از آن را محدود کرده اند. هالوترون جایگزین هالوژن موجود در این کپسول شده است.

رنگ‌بندی مختلف کپسول آتش نشانی

یکی از مهم‌ترین مواردی که به هنگام آشنایی با انواع سیستم اطفای حریق دستی باید بدانید رنگ‌بندی انواع کپسول آتش نشانی است. ترکیبات به کار رفته و همچنین عملکرد هر کدام از رنگ‌های کپسول فرق می‌کند.

درون کپسول‌های قرمز رنگ آب وجود دارد که برای خاموش کردن کاغذ، چوب و… استفاده می شود. کپسول‌های پودری را با رنگ آبی مشخص کرده اند که در میان بسیاری از افراد به کپسول ABC نیز شهرت دارد. کپسول‌های مشکی رنگ محتوای گاز Co2 هستند. درون کپسول‌های لیمویی فوم وجود دارد. کپسول هالوژنه نیز به رنگ سبز و همچنین کپسول پودری تر نیز به رنگ زرد است.

سیستم اطفا حریق اتوماتیک

انواع سیستم اتوماتیک و دستی اطفا وجود دارد که بسیاری از افراد به دلیل راحت بودن و همچنین عملکرد سریع اتوماتیک را انتخاب می‌کنند. مزیت بسیار خوبی که این سیستم دارد این است که به محض آتش سوزی به صورت خودکار عمل کرد و از این طریق مانع از پیشروی آتش می‌شود. سیستم اتوماتیک نیز خود شامل موارد متعددی است که در ادامه هر کدام را به صورت جداگانه شرح می‌دهیم.

  • سیستم مه آب اتوماتیک

سیستم مه آب قطرات بسیار ریز آب را درون فضا منتشر می‌کند. با انجام این اقدام موادی که در حال اشتعال هستند خنک می‌شود. استفاده از سیستم مه آب اتوماتیک در تمامی مکان‌ها جایز نیست. برای مثال در محیط‌هایی که وسایل الکتریکی وجود دارد استفاده از سیستم آبی خطرات جبران ناپذیری را وارد می کند.

سیستم مه آب اتوماتیک

  • سیستم اطفا حریق ورتکس

یکی از انواع سیستم اتوماتیک و دستی اطفا که کاربرد گسترده ای دارد سیستم اطفا حریق ورتکس است. درون این سیستم آب و همچنین گاز به صورت همزمان با یکدیگر وجود دارد که در کنار یکدیگر موجب خاموشی آتش می‌شوند. ترکیب آب و گاز در کنار یکدیگر با سرعت بسیار زیادی آتش را خاموش می کند.

نحوه عملکرد این سیستم بدین صورت است که به هنگام آتش سوزی مه آب و همچنین نیتروژنی که درون آن وجود دارد با یکدیگر ترکیب می شود. مه آب از طریق خنک کردن و کاهش دما و همچنین نیتروژن نیز به واسطه عدم رساندن اکسیژن نقش خود را اطفا حریق ایفا می کنند.

  • سیستم اطفا حریق هالون

در این سیستم گازهای بسیار زیادی نقش دارند. از جمله رایج ترین گازها می‌توان به دی اکسید کربن، FM200، Novec 1230 اشاره کرد. از این سیستم اطفا حریق در مکان‌های خاصی استفاده می‌شود. در دیتاسنترها برای اطفا حریق این سیستم را نصب می‌کنند.

  • سیستم اطفا حریق اتوماتیک آبی اسپرینکلر

در صورتی که می‌خواهید در میان انواع سیستم اتوماتیک و دستی اطفا گزینه ای را انتخاب کنید که قابلیت اتصال به سقف را داشته باشد بهترین گزینه برای شما سیستم اطفا حریق اسپرینکلر است. هر چند که نصب این سیستم اطفا حریق کمی پیچیده تر از سایرین می باشد اما در مهار آتش سوزی به خوبی عمل می‌کند. برای انجام مراحل نصب لوله کشی در سقف و یا دیوار لازم است.

سیستم اطفا حریق اتوماتیک آبی اسپرینکلر

خرید سیستم اطفا حریق دستی و اتوماتیک از ماهان گستر

در صورتی که سیستم اطفا حریق دستی و اتوماتیک در زمان مناسب و به بهترین صورت عمل کند میزان خسارت‌های ناشی از آتش سوزی بسیار کم می‌شود. با توجه به این امر بررسی میزان کیفیت سیستم اطفا حریق از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

در صورتی که می‌خواهید بهترین سیستم اطفا حریق دستی و اتوماتیک را که کیفیت بالایی دارند را تهیه کنید یکی از بهترین فروشگاه‌های پیش روی شما ماهان گستر می‌باشد. در این فروشگاه انواع مختلف کپسول آتش نشانی co2، آبی و سیستم اطفا حریق اتوماتیک وجود دارد که می‌توانید آن را خریداری کنید.‌ یکی از بهترین خدمات این شرکت این است که برای تمامی محصولات خود فاکتور رسمی را نیز به مشتری ارائه می‌دهد.

 

سوالات پرتکرار

آیا سیستم اعلام و اطفا حریق به دود سیگار نیز حساس است؟

همانطور که می‌دانید دود ناشی از سیگار بسیار کم و ناچیز است. در صورتی که وسعت دود به اندازه ای باشد که تمامی اتاق را فرا گیرد سیستم اعلام و اطفا حریق فعال می‌شود.

آیا سیستم اعلام و اطفا حریق نیاز به بررسی دوره ای دارد؟

مخصوصا سیستم اطفا حریق اتوماتیک که در صورت وجود بخار، دود، آتش و… به صورت خودکار فعال می‌شود را باید به صورت دوره ای بررسی کنید. بر طبق استانداردهای BS-5839 Part 1 سیستم اطفا حریق در هر سال باید دو مرتبه توسط متخصصین و کارشناسان خبره بررسی شود. در این بررسی سیستم را ریست کرده و قطعاتی که نیاز به تعویض دارند را جایگزین می نمایند.

سیستم اطفا حریق هر چند وقت یکبار نیاز به تست دارد؟

برای اطمینان از سالم بودن سیستم اطفا حریق لازم است هر هفته آن را تست کنید. همانطور که می‌دانید به هنگام تست سیستم اطفا حریق صدای بلندی از آن منتشر می‌شود. در هنگام تست مطلع کردن افرادی که در آن محیط هستند لازم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *