مقایسه کپسول‌ آتش نشانی دست دوم و نو

تفاوت کپسول‌ آتش‌نشانی دست دوم و جدید

اطلاعاتی جامع در مورد کپسول‌ آتش نشانی

وجود کپسول آتش نشانی برای اطفا حریق بسیار ضروری است. این وسیله می‌تواند از بروز حوادث ناگوار و جبران‌ناپذیر جلوگیری کرده و جان بسیاری را نجات دهد. از این رو کیفیت، سرعت عمل، مقاومت و عملکرد آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

ما در این محتوای ارزشمند قصد داریم تفاوت کپسول‌ آتش‌نشانی دست دوم و جدید را به طور جامع توضیح دهیم؛ تا اهمیت جدید و نو بودن کپسول آتش نشانی را کاملا متوجه شوید. به همین دلیل اگر به کسب اطلاعات کامل در این زمینه علاقه‌مند هستید و می‌خواهید بیشتر با کپسول آتش نشانی آشنا شوید با ما تا انتها همراه باشید.

قبل از اینکه در مورد مقایسه کپسول‌ آتش نشانی دست دوم و نو توضیح دهیم، ابتدا یک تعریف کلی در مورد کپسول آتش نشانی در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم. کپسول آتش نشانی شامل یک محفظه استوانه‌ای بوده که قابل حمل است. جنس کپسول از فولاد بوده و آن را با انواع مختلفی از مواد خاموش‌کننده مانند فوم، دی‌اکسید کربن، پودر بی‌کربنات سدیم و غیره پر می‌کنند.

در مواردی که ماده خاموش‌کننده از جنس گاز مانند CO2 نیست، نیاز به یک عامل جهت ایجاد فشار برای خروج مواد، دارد. این عامل، گاز نیتروژن است. به این صورت که گاز نیتروژن نیز همراه با ماده خاموش‌کننده وارد محفظه فولادی شده و به هنگام فشار بر روی اهرم، مواد می‌توانند با استفاده از فشار نیتروژن، از محفظه خارج شوند.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که برای استفاده از کپسول آتش نشانی ابتدا باید ضامن را خارج کنید؛ زیرا این وسیله مانع خروج مواد سرکوب‌کننده آتش می‌شود. بعد از خروج ضامن، با فشار دادن بر روی اهرم، فنر به‌کار رفته در مسیر خروجی، پایین‌ می‌آید و امکان خروج مواد فراهم می‌شود.

کپسول آتش نشانی دست دوم از چه معایبی برخوردار است؟

کپسول آتش نشانی یک گزینه بسیار حیاتی برای اطفا حریق در محل زندگی، دفتر کار، فروشگاه‌ها و غیره است. این وسیله می‌تواند از بروز مشکلات جبران‌ناپذیر بعدی جلوگیری کند. به همین دلیل باید از ایمنی و کیفیت بالای آن اطمینان پیدا کرد.

با این وجود بعضی از افراد به دلایل مختلفی (مانند هزینه کمتر) تصمیم به خرید کپسول آتش نشانی دست دوم می‌گیرند. این کپسول دارای یک سری معایب بوده که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

امکان نداشتن عملکر

یکی از معایبی که این نوع کپسول دارد و نشان‌دهنده تفاوت کپسول‌ آتش‌نشانی دست دوم و جدید است، عدم تضمین کارایی کپسول است. به عبارت دیگر شما وقتی اقدام به خرید کپسول دست دوم می‌کنید، این امکا‌ن وجود دارد که کپسول شما کارایی نداشته باشد.

نکته دیگری که باید در مورد عدم اطمینان از کارایی کپسول آتش نشانی دست دوم گفت، این است که امکان دارد در شرایطی که نیاز به این کپسول است، کارایی نداشته باشد و پیامدهای ناگواری را به بار آورد. علاوه بر موراد گفته شده حتی اگر کار کند نیز بعد از چند بار استفاده به سرعت از کار می‌افتد.

عدم امکان به‌روز رسانی برای کپسول دست دوم

از دیگر معایبی که برای کپسول آتش نشانی دست دوم می‌توان اشاره کرد این است که امکان به‌روز کردن آن با تجهیزات جدید وجود ندارد. به عبارت دیگر با پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه اطفا حریق، به‌روزرسانی‌هایی ابداع می‌شوند که می‌توانند فرایند خاموش کردن توسط کپسول را بهبود بخشند. اما اگر کپسول دست دوم باشد چنین امکانی وجود ندارد.

برخوردار نبودن از شارژ مجدد

یکی دیگر از معایب موجود عدم شارژ کپسول آتش نشانی است. به عبارت دیگر بعد از آنکه از محصول آتش نشانی استفاده کردید، این امکان وجود دارد که دیگر نتوانید آن را شارژ کنید. به این دلیل که کپسول‌های آتش نشانی بعد از چند بار استفاده یا اینکه گذشتن 5 سال از تاریخ تولیدشان دیگر قابل شارژ نبوده و باید تعویض شوند. پس اگر قصد خرید کپسول دست دوم را دارید حتما به این نکته دقت کنید.

برخوردار نبودن از شارژ مجدد

کپسول آتش نشانی جدید از چه ویژگی‌هایی برخوردار است؟

ویژگی و مزایایی که در این قسمت محتوا به آن‌ها اشاره می‌شود، عاملی برای مقایسه کپسول‌ آتش نشانی دست دوم و نو به شمار می‌روند. ویژگی‌های کپسول جدید بسیار زیاد است که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

برخورداری از عمر بیشتر

یکی از تفاوت‌هایی کپسول آتش نشانی جدید و نو با دست دوم دارد این است که بیشتر عمر می‌کند. علت طول عمر بالا کپسول نو این است که زمان تاریخ انقضای آن نسبت به دست دوم بیشتر است. نکته دیگری که باید در مورد کپسول نو گفت این است که شرایط نگهداری آسانی دارد و از حساسیت بالایی نیز برخوردار نیست.

برخورداری از کارایی بالا و سرعت متناسب

کپسول آتش نشانی جدید نسبت به دست دوم از کارایی بسیار بالاتری برخوردار بوده، به علاوه در مدت زمان اندکی می‌تواند آتش را خاموش کند. به همین منظور آتش نشان یا خود شما با سرعت می‌توانید باعث اطفا حریق شده و از بروز حوادت ناگوار جلوگیری کنید.

در این قسمت از محتوا به مقایسه کپسول‌ آتش نشانی دست دوم و نو پرداخته شد، به همین ترتیب به هنگام خرید کپسول آتش نشانی به تمامی مواد ذکر شده در بالا دقت لازم را داشته باشید.

کپسول‌های آتش نشانی چه رنگ‌هایی دارند؟

در قسمت قبل تفاوت کپسول‌ آتش‌نشانی دست دوم و جدید را مورد بررسی قرار دادیم. در این قسمت از محتوا، انواع رنگ‌های کپسول آتش نشانی را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در گذشته کپسول‌های آتش نشانی با توجه به نوع مواد خاموش‌کننده‌ای که داشتند، در رنگ‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شدند.

به عنوان مثال، کپسول‌هایی که حاوی آب بودند، رنگ قرمز داشتند یا کپسول‌های حاوی پودر، آبی رنگ بودند همچنین کپسول‌های دارای CO2 و بیوورسال به ترتیب رنگ‌های سیاه و سبز داشتند. اما امروزه تمامی کپسول‌ها قرمز بوده و با توجه به نوار رنگی موجود بر روی بدنه خود، تقسیم‌بندی می‌شوند.

کپسول آتش نشانی چه کاربردهایی دارد؟

کپسول‌های آتش نشانی در خانه، ادارات، فروشگاه‌ها و بسیاری از مکان‌های دیگر به محض اعلام حریق مورد استفاده قرار گرفته و باعث خاموش شدن آتش می‌شوند. وجود کپسول آتش نشانی برای آشپزخانه که احتمال آتش‌سوزی در آن بالا است، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. لازم به ذکر است از بین تمام کپسول‌های موجود در بازار انواع پودری و CO2 بهترین گزینه برای منازل مسکونی به شمار می‌روند.

نکته دیگری باید در مورد وجود کپسول آتش نشانی گفت، این است که وجود این وسیله در مکان‌های شلوغ که افراد زیاد حضور دارند مانند بیمارستان‌ها، ایستگاه‌های مترو، مراکز تجاری و غیره از اهمیت بسیار زیاد برخوردار است. چرا که در صورت بروز سانحه، می‌تواند از پیامدهای بعدی جلوگیری کرد.

خودروها، اتوبوس‌ها، قطارها و غیره نیز نیاز به کپسول آتش نشانی دارند. علت استفاده از کپسول در وسایل حمل‌ونقل این است، سوخت آن‌ها قابل اشتعال بوده، به علاوه وسایل الکتریکی زیادی در آن استفاده شده است. به همین دلیل تفاوت کپسول‌ آتش‌نشانی دست دوم و جدید را باید در نظر گرفت؛ زیرا وجود این وسیله برای کنترل آتش بسیار اهمیت داشته، در نتیجه انتخاب یک کپسول نو بهتر است.

ویژگی‌های مهم کپسول‌های پودر و گاز

ما از اهمیت کپسول‌های پودر و گاز در اطفا حریق منازل، بیمارستان‌ها، وسایل حمل‌و نقل و غیره صحبت کردیم. در این قسمت قصد داریم ویژگی‌های آن را مورد بررسی قرار دهیم. این نوع از کپسول‌ها از پودر یا گاز برای خاموش کردن آتش استفاده می‌کنند و برای حریق‌هایی با وسعت زیاد کاربرد دارند. همچنین برای اطفا حریق وسایل الکتریکی، مایعات و گازهای قابل اشتعال مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ویژگی‌های مهم کپسول‌های پودر و گاز

سنجش هیدرواستاتیک کپسول آتش نشانی چیست؟

به طور کلی کپسول‌های آتش نشانی باید هر چند وقت یک بار کاملا مورد بررسی قرار بگیرند تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل شود. برای این کار از سنجش هیدرواستاتیک استفاده می‌شود که برای تمامی کپسول‌ها ضروری است.

اگر شما اقدام به خرید کپسول دست دوم نمودید باید این ارزیابی روی آن انجام بگیرد. در صورتی که کپسول کارایی خوبی داشت و نتیجه تست، مثبت بود می‌توانید کپسول مورد نظر را به مدت شش ماه تا یک سال مورد استفاده قرار دهید. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که عمر مفید کپسول آتش نشانی پنج سال است و بعد از آن دیگر قابل استفاده نیست.

خدمات شرکت ماهان گستر

شرکت ماهان گستر ارائه دهنده انواع کپسول‌های آب و گاز، CO2، پودر و گاز، fm200، بیوورسال و 6ABC بوده که همگی از بهترین کیفیت برخودار هستند. برندهایی که این شرکت با آن‌ها کار می‌کند مانند هونامیک، سعدی، توچال، روناک و غیره همگی جزو بهترین و تخصصی‌ترین سازندگان کپسول آتش نشانی در ایران به شمار می‌روند.

این شرکت خدمات بسیار زیادی مانند ارائه فاکتور رسمی به خریدار را در اختیار مشتریان خود قرار داده و همیشه در تلاش بوده تا این اطمینان دوطرفه را حفظ کند. در صورتی داشتن هر گونه سوال در رابطه با قیمت و نوع محصول مورد نظرتان، مشاوران ما در خدمت شما خواهند بود.

کلام آخر

طبق مطالب بالا تفاوت کپسول‌ آتش‌نشانی دست دوم و جدید را متوجه شدیم. کپسول کهنه از معایب بسیار زیادی برخودار بوده و حتی اگر کارایی داشته باشد، به سرعت از کار می‌افتد. به همین دلیل هزینه کردن برای این محصول اشتباه است.

برای اطفا حریق سریع نیاز به یک کپسول آتش‌ نشانی باکیفیت و سرعت و عمل بالا است که بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، آتش را خاموش کند. به همین دلیل تحت هر شرایطی خریدن یک کپسول آتش نشانی نو و جدید می‌تواند، نفع بیشتری برای شما داشته باشد.

سوالات متداول

عمر مفید هر کپسول آتش نشانی چه قدر است؟

عمر مفید کپسول آتش نشانی پنج سال است و بعد از آن کارایی ندارد.

اهمیت سنجش هیدرواستاتیک کپسول آتش نشانی چیست؟

سالم بودن آن را مورد بررسی قرار می‌دهد و بعد از بررسی اگر نتیجه مثبت بود می‌توان از آن به مدت 6 ماه تا یک سال استفاده کرد.

برای منازل مسکونی چه نوع کپسول آتش نشانی کاربرد بهتری دارد؟

برای خانه کپسول‌های پودری یا CO2 گزینه بهتری به شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *