باورهای غلط در مورد سیستم اسپرینکلر

باورهای غلط در مورد سیستم اسپرینکلر اطفای حریق

همه سرهای اسپرینکلر به طور همزمان فعال می شوند

سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی برای محافظت از جان و مال در صورت آتش سوزی بسیار مهم هستند. با این حال، چندین باور غلط در مورد سیستم اسپرینکلر اطفای حریق  وجود دارد. بیایید باورهای غلط در مورد سیستم اسپرینکلر اطفای حریق  را از بین ببریم تا به اهمیت و اثربخشی آنها کمک کنیم.

یکی از رایج ترین تصورات غلط این است که وقتی سیستم آبپاش آتش نشانی فعال می شود، تمام سرهای آبپاش در یک ساختمان به یک باره از بین می روند. این از واقعیت دور است. در واقع، سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی به صورت فردی عمل می‌کنند. به لطف عناصر حساس به حرارت، فقط سرهای آبپاش که نزدیک به آتش هستند، فعال می شوند. این پاسخ هدفمند آسیب را به حداقل می رساند و تضمین می کند که آب (یا سایر عوامل خاموش کننده) دقیقاً به جایی که بیشتر مورد نیاز است هدایت می‌شود.

همه سرهای اسپرینکلر به طور همزمان فعال می شوند

آبپاش های آتش نشانی به راحتی با دود یا تماس تصادفی فعال می شوند

برخلاف باورهای غلط در مورد سیستم اسپرینکلر اطفای حریق  توسط دود یا تماس اتفاقی فعال نمی شوند. آنها به طور خاص طراحی شده اند تا فقط زمانی فعال شوند که در معرض افزایش قابل توجه دما ناشی از آتش سوزی قرار گیرند. این سیستم ها دارای یک عنصر حساس به حرارت در هر سر آبپاش هستند و اطمینان حاصل می کنند که فقط در حضور گرمای شدید فعال می شوند.

آبپاش های آتش نشانی را می توان با چیزهای جزئی خاموش کرد

باورهای نادرست در مورد سیستم های اسپرینکلر این است که ممکن است به طور تصادفی با فعالیت های روزمره  فعال شوند. همانطور که قبلا ذکر شد، سرهای آبپاش با افزایش قابل توجه دما، معمولا در حدود 135-165 درجه فارنهایت (57-74 درجه سانتیگراد) فعال می شوند. فعالیت‌های معمولی که در خانه‌ها یا فضاهای تجاری انجام می‌شود، گرمای کافی برای فعال کردن اسپرینکلرها تولید نمی‌کند. حتی برای تأسیساتی که به طور منظم گرمای شدید را تجربه می‌کنند، مانند کارخانه‌ها، اسپرینکلرهای ویژه ای وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که آنها می توانند عملکرد عادی خود را بدون نیاز به نگرانی در مورد خاموش شدن تصادفی سیستم های اسپرینکلر خود حفظ کنند. بنابراین چیزهایی مانند سوزاندن شمع و حتی سیگار کشیدن نمی توانند سیستم اسپرینکلر را فعال کنند.

سیستم های اسپرینکلر گران هستند و به هزینه های نگهداری بالایی نیاز دارند

در حالی که هزینه نصب اولیه یک سیستم آبپاش آتش نشانی ممکن است بسته به اندازه و پیچیدگی ساختمان متفاوت باشد، ضروری است که مزایای بلند مدت آن را در نظر بگیرید. سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی می‌توانند به میزان قابل توجهی احتمال آسیب به اموال را کاهش دهند و جان افراد را در هنگام آتش سوزی نجات دهند. علاوه بر این، سیستم‌های آبپاش مدرن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تعمیر و نگهداری پایینی داشته باشند و برای اطمینان از عملکرد بهینه، فقط به بازرسی‌های دوره‌ای و تعمیر و نگهداری معمول نیاز دارند.

آبپاش‌های آتش نشانی اضافی هستند

آشکارسازهای دود نقش مهمی در هشدار دادن به سرنشینان در مورد آتش سوزی ایفا می‌کنند و به آنها زمان برای تخلیه می‌دهند. با این حال، آنها نمی‌توانند آتش را کنترل یا سرکوب کنند. از سوی دیگر، سیستم‌های اسپرینکلر آتش‌نشانی، اطفاء حریق فعال را فراهم می‌کنند و امکان واکنش فوری و مهار آتش را فراهم می‌کنند. با ترکیب هر دو آشکارساز دود و سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی، یک استراتژی جامع ایمنی در برابر آتش ایجاد می کنید که حفاظت را به حداکثر می رساند.

خسارت ناشی از آب جاری شده توسط اسپرینکلر بسیار بیشتر از از خسارت ناشی از آتش سوزی است

یکی از باورهای نادرست در مورد سیستم های اسپرینکلر این است که آنها باعث آسیب بیش از حد آب می‌شوند. حتی برخی معتقدند که می‌توانند خسارت بیشتری نسبت به خود آتش ایجاد کنند. حقیقت این است که آتش‌سوزی می‌تواند خیلی سریع از کنترل خارج شود و به یک خطر جدی ایمنی تبدیل شود. دود و گرما ایجاد می‌شود و ساکنان را به خطر می‌اندازد. آبپاش ها به سرعت پاسخ می‌دهند و به مردم اجازه می‌دهند تا با خیال راحت از آنجا خارج شوند. برای اکثر آتش سوزی ها، فقط یک آبپاش تخلیه می‌شود و این معمولاً برای کنترل یا خاموش کردن آتش کافی است. این امر از خسارت مالی قابل توجهی جلوگیری می‌کند. بدون سیستم اسپرینکلر، آتش می‌تواند گسترش یابد و به نقطه ای برسد که آسیب آتش، دود و آب (از شیلنگ های آتش نشانی با جریان بالا که برای خاموش کردن آتش استفاده می شود) بسیار شدیدتر از تخلیه یک اسپرینکلر باشد. هر گونه آسیب ناشی از سیستم اسپرینکلر در مقایسه با آن ناچیز خواهد بود.

سیستم‌های آبپاش آتش‌نشانی مقرون به صرفه نیستند

بسیاری از صاحبان ساختمان فکر می کنند نصب اسپرینکلرهای آتش نشانی به دلیل هزینه زیاد دور از دسترس است. با این حال، سیستم های اسپرینکلر مقرون به صرفه تر از آن چیزی هستند که فکر می کنید. تکنولوژی و روش‌های نصب در طول سال‌ها پیشرفت کرده و با این پیشرفت‌ها، هزینه آن کاهش یافته است.

نصب یک سیستم آبپاش معمولاً شامل کارهای ساختمانی سنگین یا طراحی مجدد معماری نیست، همانطور که اکثر صاحبان املاک تجاری فکر می کنند. علاوه بر این، برخی از شرکت های بیمه حتی برای املاکی که سیستم های اسپرینکلر نصب کرده اند، تخفیف هایی در حق بیمه قائل می شوند.

وقتی آتشی رخ می دهد، تمام سرهای آبپاش خاموش می‌شوند

از باورهای غلط در سیستم اسپرینکلر اطفای حریق است که اگر شعله ای تشخیص داده شود، کل سیستم آبپاش ها خاموش می شود و کل ساختمان را خیس می کند. این هرج و مرج به سادگی نحوه عملکرد یک سیستم آبپاش نیست. سیستم های اسپرینکلر به گونه ای طراحی شده اند که هدفمند باشند، بنابراین هر سر آبپاش به طور مستقل به اتاقی که در آن قرار دارد واکنش نشان می دهد.

اگر آتش سوزی کوچکی در یک اتاق دارید، لازم نیست نگران آسیب آب در بقیه ساختمان خود باشید

سیستم های آبپاش حجیم و بد فرم هستند

با گذشت سال ها، سرهای آبپاش کوچک تر شده و با محیط اطراف خود ترکیب می شوند. حتی در مدرن ترین و زیباترین ساختمان ها، اکثریت قریب به اتفاق بازدیدکنندگان حتی متوجه سرهای آبپاش نمی شوند. سیستم های اسپرینکلر یکی از ویژگی های رایج در ساختمان های تجاری هستند و در هر طرحی ترکیب می شوند.

  1.  آیا سیستم تشخیص حریق حفاظت کافی را ارائه می دهد؟

سیستم‌های تشخیص حریق (از جمله هشدارهای دود خانگی) با هشدار آتش‌سوزی جان انسان‌ها را نجات می‌دهند، اما هیچ کاری برای کنترل یا خاموش کردن آتش در حال رشد انجام نمی‌دهند.

  1.  آسیب آب ناشی از سیستم اسپرینکلر آتش سوزی گسترده تر از آسیب آتش سوزی خواهد بود

آسیب آب ناشی از سیستم اسپرینکلر آتش نشانی بسیار کمتر از آسیب ناشی از آب ناشی از شیلنگ آتش نشانان خواهد بود. آبپاش های مدرن بسیار سریع عمل می کنند و بین 45 تا 200 لیتر آب در دقیقه آزاد می کنند، در حالی که این میزان آب توسط شیلنگ ها و جت های آتش نشانی 700 تا 4000 لیتر در دقیقه تخلیه می شود.

  1.  وقتی یک آبپاش خاموش می‌شود، آیا همه چیز خاموش نمی شود؟

فقط سرهای آبپاش نزدیک آتش کار می‌کنند. تحقیقات انجام شده در طول 20 سال نشان می دهد که 80 درصد آتش سوزی ها با استفاده از کمتر از 6 سر آبپاش کنترل یا خاموش می شوند.

  1.  سیستم های اسپرینکلر در آب و هوای سرد عمل نمی‌کنند. لوله ها یخ می زنند و باعث آسیب آب می شوند

استانداردهای نصب اسپرینکلر شامل طیف وسیعی از اقدامات است که می تواند در سیستم ها گنجانده شود تا در صورت بروز آتش سوزی از تأثیر دماهای پایین بر عملکرد اسپرینکلرها جلوگیری شود.

  1.  نگهداری سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی گران است

سیستم های اسپرینکلر باید بازرسی، آزمایش و نگهداری شوند تا از قابلیت اطمینان بالا اطمینان حاصل شود. با این حال، سیستم های اسپرینکلر تنها به دو بازدید در سال توسط پیمانکار نیاز دارند. سیستم های کوچک تنها به بازدید سالانه نیاز دارند

  1.  آیا سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی مانند سیستم های مه آب است؟

سیستم مه آب و سیستم‌های سنتی آبپاش آتش نشانی می‌توانند در زمان فعال‌سازی در هنگام آتش‌سوزی به همان شیوه کار کنند. با این حال، قطرات آب تولید شده توسط سیستم مه آب به طور کلی کوچکتر از آبپاش است.

آنها در حجم زیاد ساختمان های صنعتی منحصر به فرد هستند. استفاده از آنها در تنظیمات صنعتی بیشتر به برنامه های خاص برای محافظت از ماشین آلات، تجهیزات یا حجم های محصور انتخاب شده است. طراحی سیستم های مه آب مخصوص سازنده سیستم مه آب، آزمایش سازنده و متناسب با کاربرد است.

سیستم های اسپرینکلر معمولاً برای محافظت از یک منطقه یا محفظه طراحی می شوند و می توانند در حجم‌های بزرگتر معمولی ساختمان‌های صنعتی استفاده شوند. طراحی سیستم‌های اسپرینکلر بر اساس اجزای استاندارد و طرح هایی است که خطر محافظت شده را منعکس می کند.

سیستم مه آب یک سیستم حفاظت آتش ثابت است که از آب برای سرکوب یا خاموش کردن آتش استفاده می کند. این سیستم شامل نازل های اتوماتیک است که به یک سیستم لوله کشی حاوی آب متصل شده و به منبع آب متصل است. هنگام کار، سیستم مه آب یک اسپری حاوی قطرات کوچک آب را تخلیه می کند که منطقه محافظت شده را با غبار آب پر می کند.

نحوه کار سیستم اسپرینکلر اطفای حریق 

نحوه کار اسپرینکلرها به شرح زیر است:

تقریباً هر آبپاش توسط یک پیوند فلزی قابل ذوب یا یک حباب شیشه ای کوچک پر از مایع حساس به گرما بسته می شود. هنگامی که مکانی مشتعل می شود و هوا تا دمای معینی گرم می شود – بین 135 درجه فارنهایت تا 650 درجه فارنهایت (57 درجه سانتیگراد تا 343 درجه سانتیگراد)، بسته به دمای آبپاش، پیوند ذوب شده ذوب می شود یا مایع داخل لامپ منبسط می شود با شکستن شیشه، سر آبپاش باز می شود و اجازه می دهد آب به سمت آتش هدایت شود.

نحوه کار سیستم اسپرینکلر اطفای حریق 

اهمیت سیستم اسپرینکلر اطفای حریق

امروزه باورهای غلط در سیستم اسپرینکلر اطفای حریق به صورت محدودی وجود دارد که از طریق رسانه­ها منتشر می شود. در واقع، شبکه­های اجتماعی گاهی اوقات دروغ­های زیانباری را در مورد نحوه عملکرد سیستم های اسپرینکلر انتشار می­دهند. متأسفانه، این باورهای غلط می تواند بسیاری از افراد را به این فکر بیندازد که این ابزارهای ایمنی غیرقابل اعتماد هستند.

طراحی ساده اما متفکرانه اسپرینکلرهای آتش نشانی تضمین می کند که فقط نزدیک ترین اسپرینکلرها به آتش پاشیده می شوند و بقیه قسمت قبل از رسیدن گرمای آتش به آبپاش ها در آن مکان خشک می ماند.

خرید از شرکت ماهان گستر همگام

آتش سوزی یکی از بزرگترین خطرات برای املاک تجاری است و گزینه های اطفاء حریق و واکنش شما بسیار مهم هستند.

سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی مدرن یکی از موثرترین راه ها برای جلوگیری از آسیب اموال و تلفات جانی در هنگام آتش سوزی است. سیستم های اسپرینکلر بدون مداخله فعال می شوند و از نظر دقت و کارایی آزمایش شده اند.

متأسفانه، هنوز برخی از افسانه های رایج وجود دارد که با جایگزین کپسول آتش نشانی مرتبط است. شرکت ماهان گستر ارائه کننده کپسول آتش نشانی co2 – کپسول آتش نشانی آب و گاز  -کپسول آتش نشانی  بیوورسال -کپسول آتش نشانی پودر و گازکپسول آتش نشانی 6ABC  می‌باشد.

برندهای کپسول آتش نشانی زیر در شرکت ماهان گستر عرضه می شود سپهر، هونامیک، سعدی، روناک، توچال، پیشرو، آذر سیلندر، دژ، آرمان، پیشگامان، کارا، پیشرام، تدبیر، سام که معتبرترین برندها در ایران هستند.

نکته پایانی

آبپاش ها به دلیل باورهای غلط در سیستم اسپرینکلر اطفای حریق کمی شهرت بدی دارند. در واقع، برخی فکر می‌کنند که سیستم‌های اسپرینکلر بیش از ارزش مشکل دارند، که درست نیست. در واقع سیستم های اسپرینکلر موثرترین سیستم های ایمنی هستند. آنها جان ها را نجات می دهند. حتی اگر برخی تصورات غلط رایج در مورد نحوه عملکرد آنها وجود دارد، حقایق را بخوانید. نصب سیستم اسپرینکلر برای ساختمان شما می تواند یک سرمایه گذاری بلند مدت عالی باشد. با دانستن اینکه دارایی شما در صورت آتش سوزی محافظت می شود، آرامش کاملی خواهید داشت.

سوالات متداول

آیا سیستم‌های اسپرینکلر برای انواع حریق مناسب هستند؟

سیستم‌های اسپرینکلر برای اطفاء در بسیاری از موارد بسیار موثر هستند، اما برای همه حریق ها مناسب نیستند.

چه چیزی باعث می‌شود سیستم اسپرینکلر شما بیش از حد آب مصرف کند؟

این می‌تواند ناشی از مشکلات مختلفی باشد، از جمله نشتی در لوله‌ها یا سرهای اسپرینکلر، تنظیمات نادرست فشار آب

چگونه می‌توانم مطمئن شوم که سیستم اسپرینکلر به درستی کار می‌کند؟

برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم اسپرینکلر، باید آن را به طور منظم بررسی کنید، از جمله چک کردن سرهای اسپرینکلر برای نشتی، تست کردن فشار آب و اطمینان از اینکه تمام قسمت‌های سیستم به درستی کار می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *