انواع خاموش کننده یا کپسول آتش نشانی قابل حمل

انواع خاموش کننده ها

اطلاعاتی در مورد کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی وسیله‌ای کاربردی برای اطفا حریق به شمار می‌رود؛ از این رو باید هر مکانی حداقل یکی از آن‌ها را داشته باشد. درست است که ماموران آتش نشانی به سرعت خود را به محل آتش‌سوزی می‌رسانند اما وجود کپسول در محل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چراکه می‌تواند از بروز حوادث بسیار ناگوار جلوگیری کند.

ما در این مقاله قصد داریم، انواع کپسول آتش نشانی قابل حمل را به طور جامع بررسی کنیم همچنین کاربردهای و مزایایی که دارد را توضیح دهیم. به همین دلیل اگر به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه علاقه دارید و می‌خواهید کاملا با این محصول و اهمیتی که دارد آشنا شوید با ما تا انتها همراه باشید. باور کنید که کپسول آتش نشانی می‌تواند نقش فرشته نجات را برای شما ایفا کند.

کپسول آتش نشانی در واقع یکی از انواع خاموش کننده قابل حمل به شمار می‌رود که برای خاموش کردن آتش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول در اندازه‌های مختلف با ظرفیت‌های متفاوت از 2 تا 21 لیتر به بازار عرضه می‌شود.

اکثر کپسول‌های آتش نشانی را یک فرد می‌تواند به راحتی حمل کند اما در صورتی که بزرگ باشد بر روی ارابه یا چرخ‌های خودرو قرار می‌گیرد. نوع بسیار بزرگ آن نیز در مکان مورد نظر با زنجیر ثابت می‌شود اما باز قابلیت حمل را دارد.

اطلاعاتی در مورد کپسول آتش نشانی

کپسول‌های آتش نشانی از چه مولفه‌هایی تشکیل شده‌اند؟

این محصولات از قسمت‌های مختلفی تشکیل می‌شوند؛ این قسمت‌ها عبارت‌اند از:

  • بدنه کپسول که حالت استوانه‌ای دارد و محتوای آن می‌تواند آب، گاز co2 یا پودر تحت فشار باشد.
  • کپسول از یک دسته نگه‌دارنده برخوردار است که می‌توان به وسیله آن، کپسول را برای اطفا حریق حمل نمود.
  • پین کپسول آتش نشانی که شبیه به یک سوزن است و مابین دسته و اهرم گرفته، این قطعه تا از پلمپ خود جدا نشود نمی‌گذارد محتویات کپسول آتش نشانی به بیرون بریزند.
  • قسمت اهرم که به آن ضامن نیز می‌گویند با فشار دادن محتویات خارج می‌شوند.
  • شیلنگ هدایت‌ کننده از دیگر قطعات است که برای هدایت دقیق و تخلیه پرفشار محصولات به محل آتش‌سوزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کپسول آتش نشانی چه کاربردهایی دارد؟

کپسول‌های آتش نشانی به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند، در ادامه انواع آن‌ها و کاربردهایی که دارند را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کپسول آتش نشانی با محتویات co2

این کپسول یکی از انواع کپسول‌های آتش نشانی قابل حمل به حساب می‌آید که در صورت اعلام حریق در مکان‌های سربسته یا حریق‌هایی که ناشی از لوازم الکتریکی هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کپسول به دلیل اینکه رسانای الکتریکی نیست به لوازم برقی آسیبی وارد نمی‌کند.

تا جایی که امکان دارد از این نوع کپسول در مکان‌های باز استفاده نکنید؛ زیرا در چنین شرایطی، گاز در محیط بخش شده و کارایی خود را از دست می‌دهد. قدرت پرتاب و هدایت محتویات توسط این کپسول 2 تا حداکثر 4 متر است؛ در نتیجه تا جایی که می‌توانید به محل آتش‌سوزی نزدیک شوید.

محتویات کپسول حداقل در 16 ثانیه به طور کامل خارج می‌شوند. در صورتی که به هنگام استفاده حدود 10 درصد یا کمتر مصرف شده باشد، امکان استفاده مجدد آن وجود دارد.

کپسول آتش نشانی آب و گاز

این کپسول از دیگر انواع کپسول آتش نشانی قابل حمل به شمار می‌رود که برای خارج شدن محتویات خود به یک منبع فشار نیاز دارد؛ این منبع از طریق وجود گاز co2 در داخل یک کارتریج تامین می‌شود. این مدل از کپسول را نمی‌توان کنترل کرد و به محض استفاده تمام محتویات خارج شده و دیگر کاربردی ندارد.

محتویات کپسول حداقل در شصت ثانیه خارج می‌شوند. باید گفت این نوع از کپسول زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که لوازم چوبی مانند مبلمان همچنین کارتن، فرش و غیره آتش گرفته باشند. به علاوه لازم به ذکر است کپسول آتش نشانی آب و گازی برای اطفا حریق نوع A کاربرد دارد.

کپسول آتش نشانی از نوع فوم

این محصول نوعی از انواع خاموش کننده قابل حمل است که برای خاموش کردن آتش در مایعات مورد استفاده قرار می‌گیرد و دور آن یک نوار خردلی تعبیه شده است. این کپسول به دلیل محتویاتی که دارد بر روی کاغذ یا تجهیزات برقی اثرات نامطلوبی می‌گذارد؛ به همین دلیل برای خاموش کردن این موارد مناسب نیست.

با این وجود برای اطفا حریق مایعات یک گزینه عالی است، زیرا فوم داخل آن سطح مایع را پوشانده و نمی‌گذارد اکسیژن کافی به آن برسد؛ به همین دلیل باعث خاموش شدن مایع می‌شود. کپسول آتش نشانی فوم برای خاموش کردن حریق نوع B کاربرد دارد.

کپسول آتش نشانی از نوع پودر و گاز

این نوع کپسول آتش نشانی را می‌توان برای همه انواع حریق به کار برد اما بیشتر برای آتش‌سوزی فلزات همچنین مایعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌علاوه باید اشاره کرد این نوع کپسول برای اطفا حریق در مساحت‌های زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از دیگر کاربردهایی که دارد خاموش‌سازی مایعات قابل اشتعال، گازهای آتش‌زا همچنین آتش‌سوزی با منشا الکتریکی است. همچنین می‌تواند انواع حریق A، B، C و D را خاموش کند. به همین دلیل بیشتر از این کپسول در خانه‌ها استفاده می‌شود.

کپسول آتش نشانی از نوع بیوورسال

این نوع کپسول آتش نشانی برای خاموش ‌کردن مواد جامد یا مایع قابل اشتعال مانند چوب، روغن، پارچه، پلاستیک، گازوئیل، تینر و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدل کپسول ویژگی‌های متفاوتی دارد که عبارت‌اند از:

  • متناسب با محیط زیست
  • فاقد خورندگی
  • دارای قدرت بالا برای خاموش کردن آتش‌های پرحجم
  • عدم شعله‌ور شدن مجدد شعله
  • می‌تواند هر چهار عامل ایجاد و انتشار حریق را یعنی اکسیژن، حرارت، سوخت و زنجیره آتش را خاموش کند

 

کپسول آتش نشانی از نوع 6ABC 

این نوع از کپسول‌ها کارایی و ایمنی بسیار بالایی برخوردار هستند. همچنین این توانایی را دارند که انواع حریقی که از مواد مایع، گاز و جامد قابل اشتعال ایجاد می‌شوند را خاموش کنند. علاوه بر موارد ذکر شده برای محیط‌های وسیع و صنعتی کاربرد بسیار بالایی دارند.

نکته‌ای که باید در مورد کپسول آتش نشانی مورد نظر گفت این است که نباید از آن در مکان‌های سربسته استفاده کنید. به علاوه نباید آن را در نزدیکی افراد یا حیوانات مورد استفاده قرار دهید. همچنین پودر آتش نشانی را مستقیما به محل آتش‌سوزی بپاشید.

کپسول آتش نشانی فوم به چند دسته تقسیم می‌شود؟

این کپسول به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شود که عبارت‌اند از:

  • فوم‌هایی با قابلیت انتشار کم مانند AFFF که برای مکان‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • فوم‌هایی با قابلیت انتشار متوسط که نسبت گسترش آن‌ها 20 تا 100 برابر در نظر گرفته شده است.
  • فوم‌های با نرخ انتشار بسیار زیاد که برای مکان‌های سربسته و محصور مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ زیرا باید به سرعت آتش موجود در این مکان‌ها خاموش شود.
  • فوم با قابلیت مقاوم بودن در برابر الکل که دارای یک لایه محافظ است و نمی‌گذارد الکل، فوم را تجزیه کرده و مانع خاموش شدن آتش شود.

کپسول آتش نشانی فوم

کارتریج کپسول آتش نشانی پودر و گاز به چند دسته تقسیم می‌شود؟

کارتریج این نوع کپشول آتش نشانی به دو دسته تقسیم می‌شود که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کارتریج از نوع داخلی

عامل فشار در این مدل کپسول، CO2 است که در داخل یک سیلندر کوچک، وارد شده است. این سیلندر در زیر درپوش قرار گرفته و زمانی که به اهرم فشار وارد می‌شود، گاز موجود در سیلندر با فشار به بیرون انتقال پیدا می‌کند؛ در نتیجه فشار لازم برای خروج محتویات کپسول فراهم می‌شود.

کارتریج از نوع بیرونی

این نوع کارتریج در بیرون از استوانه کپسول قرار گرفته و دارای سوپاپ عملکرد است. این کارتریج به سه صورت ضربه‌ای، اهرمی و فلکه‌ای کار می‌کند. نکته دیگری که باید در مورد کارتریج بیرونی گفت این است که وقتی مورد استفاده قرار گرفت، باید بررسی شود.

علت بررسی این است که امکان دارد هنوز داخل کپسول مواد برای اطفا حریق وجود داشته باشد اما تمام گاز موجود در کارتریج مصرف شده؛ در نتیجه باید دوباره آن را پر نمود. اگر می‌خواهید گاز داخل کارتریج را خارج کنید باید کپسول را سروته نموده و اهرم را فشار دهید؛ در این شرایط گاز به طور کامل خارج می‌شود.

خدمات ماهان گستر چیست؟

شرکت ماهان گستر یکی از شرکت‌های معتبر در زمینه فروش کپسول‌های آتش نشانی از جمله کپسول fm200  به شمار می‌رود که همیشه سعی داشته بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهد. نکته دیگری که باید در مورد شرکت ماهان گستر اشاره کرد این است که فاکتور رسمی ارائه می‌دهد؛ در نتیجه می‌توان بدون هیچ گونه نگرانی از آن خرید کرد.

این شرکت ارائه دهنده برندهای انواع کپسول آتش نشانی قابل حمل مانند روناک، توچال، پیشرو، سپهر، آرمان، پیشگامان و غیره است که همگی تولید‌کنندگان حرفه‌ای هستند و محصولاتی باکیفیت، با دوام و ایمن را به بازار عرضه می‌کنند.

کلام پایانی

متوجه شدید که انواع کپسول آتش نشانی قابل حمل زیادی وجود دارند که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند و برای یک نوع خاص آتش‌سوزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است کپسول بعد از هر بار مصرف، تخلیه می‌شود؛ در نتیجه باید برای شارژ کپسول آتش نشانی اقدام نمود.

بدنه کپسول‌های به گونه‌ای ساخته شده که ایمنی لازم را داشته باشد اما با این وجود سعی کنید آن را در مکان‌هایی نگه ‌دارید که امکان وارد شدن ضربه به آن به حداقل‌ترین حالت ممکن برسد. به علاوه گرمای زیاد نیز می‌تواند روی کپسول تاثیر بگذارد.

 

سوالات پرتکرار

آیا کپسول‌های آتش نشانی قابل شارژ هستند؟

بله. شما می‌توانید بعد از هر بار مصرف، کپسول را به مکان مورد نظر برده و آن را شارژ کنید.

چه کپسول‌هایی بیشتر در خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

کپسول‌های پودری یک گزینه مناسب برای مصارف خانگی به شمار می‌روند و می‌توانند انواع مختلفی از حریق را خاموش کنند.

به هنگام استفاده از کپسول باید پین را خارج کرد؟

بله. حتما باید پین را خارج کرد وگرنه اهرم کار نمی‌کند. باید گفت پین نقش ایمنی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *