چه آتش‌هایی را نمی‌توان با آب خاموش کرد؟

خاموش کردن آتش

آتش و اهمیت مهار آن

اولین چیزی که هنگام آتش سوزی به ذهن ما می‌رسد، استفاده از آب برای خاموش کردن آتش است. اما آیا می‌دانید که در برخی از مواقع خاموش کردن انواع آتش با آب امکان‌پذیر نیست و یا می‌دانید که گاهی استفاده از آب فقط باعث شعله‌ور شدن آتش می‌شود؟ برخی از آتش سوزی‌ها را با استفاده از آب نمی‌توان خاموش کرد و باید برای خاموش کردن آن‌ها به سراغ روش‌های اطفاء حریق رفت. به عنوان مثال نمی‌توان بنزین را با آب خاموش کرد؛ چراکه بنزین سبک است و نمی‌تواند با آب حل شود. پس چگونه می‌توانیم این چنین آتش سوزی را خاموش کنیم؟ استفاده از کپسول آتش نشانی در واقع بهترین روش برای خاموش کردن آتش است. در ادامه انواع آتش و مهار آن با آب و کپسول آتش نشانی را به شما معرفی خواهیم کرد.

آتش یک پدیده انسانی و شگفت‌آور است که علاوه بر اینکه نور گرما را تامین می‌کند، بلکه یک خطر جدی برای بشر نیز به حساب می‌آید. اهمیت آتش از نظر شخصی، ایمنی، اموال و محیط زیست بسیار زیاد است. به طور معمول از گذشته تا کنون انسان‌ها آب را مایعی مناسب برای خاموش کردن آتش دانسته‌اند. آب به عنوان مایعی آسان و ساده و قابل دسترس، اکنون نیز به عنوان بهترین روش برای مهار آتش شناخته می‌شود. به طور کلی خاموش کردن انواع آتش با آب چیزی است که از دیرباز ما انسان‌ها به آن عادت کرده‌ایم.

انواع آتش‌هایی که با آب خاموش نمی‌شوند

مهار هر نوع آتش بسته به نوع آن متفاوت است. برخی از آتش‌ها وجود دارند که نمی‌توان آن‌ها را با آب خاموش کرد. در موارد زیر می‌توانید با انواع آتش‌هایی که با آب خاموش نمی‌شوند، آشنا شوید:

آتش‌های روغنی

استفاده از آب برای مهار آن دسته از آتش‌هایی که از چربی و یا روغن به وجود آمده‌اند، تأثیر کاملا معکوسی دارد؛ چراکه این مواد احتراقی وزن سبکی دارند و روی سطح آب شناور می‌شوند و آتش سوزی را گسترش می‌دهند. در چنین مواقعی بهتر است که از خاموش کننده‌هایی که دارای گاز و یا پودر هستند مانند فوم و یا کپسول آتش نشانی (co2) استفاده کنید.

انواع آتش‌هایی که با آب خاموش نمی‌شوند

آتش‌های گازی

آتش‌های گازی در استانداردهای اروپا و آمریکا همواره دارای تعریف‌های متعددی هستند. به عنوان مثال در استاندارد اروپا مرتبط با گازهای اشتغال‌زا مانند بوتان، پروپان و متان و غیره است و در استاندارد آمریکا مشمول حریق‌های الکتریکی مانند سیم کشی‌ها، آتش سوزی برق‌ها و تجهیزات الکترونیکی می‌شود. در کشور ما بیشتر استاندارد اروپایی مورد تایید است. برای خاموش کردن این نوع آتش‌ها بهتر است که عامل ایجاد کننده آتش (گاز) را از زنجیره آتش سوزی قطع کنید.

آتش‌های الکتریکی

از دیگر انواع آتش‌هایی که با آب خاموش نمی‌شوند، می‌توان به آتش‌های الکتریکی اشاره کرد. آب در مهار آتش‌های الکتریکی تاثیر چندان زیادی ندارد. طبق استانداردهای اروپایی این نوع آتش شامل آتش سوزی تجهیزات الکترونیکی، کابل‌ها و برق‌ها می‌شود که برای جلوگیری از پیشرفت آن‌ها باید جریان برق را قطع کنید.

آتش‌های فلزی

در این نوع آتش سوزی، به دلیلی احتراق فلزاتی مانند منیزیم، آلومینیوم، سدیم، پتاسیم و… به وجود می‌آید و آب در مهار آن‌ها بی‌تاثیر است. این نوع آتش سوزی‌ها معمولا در آزمایشگاه‌ها ایجاد می‌شود. برای خاموش کردن این نوع آتش‌ها نیز می‌توان از گاز co2 و یا فوم استفاده کنید.

روش‌های دیگر مهار آتش

برای مهار آن دسته از انواع آتش‌هایی که با آب خاموش نمی‌شود روش‌های جایگزینی مانند استفاده از انواع پودرهای خاموش کننده، انواع آتش نشان‌ها و سیستم‌های گازی وجود دارد.

آیا آب همیشه در خاموش کردن آتش موثر است؟

آتش‌هایی که با آب خاموش نمی‌شوند کدام‌اند؟ آیا آب همیشه و در هر صورت برای خاموش کردن آتش کارساز است؟ اگرچه آب به عنوان یک روش موثر برای مهار آتش سوزی شناخته می‌شود، اما حقیقت این است که‌ آتش نشانی فقط برای خاموش کردن آتش‌های کلاس ۱ که شامل چوب کاغذ و محصولات نساجی می‌شوند، کاربرد دارد.

این در حالی است که استاندارد ملی بریتانیا می‌گوید که در چنینی شرایطی باید علاوه بر آب آتش نشانی از کپسول‌های آتش نشانی نیز استفاده شود تا آن بتوانیم آن دسته از آتش‌هایی را که با آب مهار نمی‌شوند را نیز به خوبی پوشش دهیم. به عنوان مثال ممکن است که در آتش سوزی‌های الکتریکی محل کار خود از کپسول آتش نشانی کربن دی اکسید استفاده کنید و یا برای روغن‌های پخت و پز و یا چربی‌ها، یک نوع ماده شیمیایی مرطوب را مورد استفاده قرار دهید.

خاموش کردن آتش با کپسول

چرا آب مایع مناسبی برای خاموش کردن بنزین نیست؟

شاید شما نیز از خود بپرسید که چرا آب یک گزینه مناسب برای خاموش کردن بنزین نیست؟ در نظر داشته باشید که این موضوع دلایل خاص و قانع کننده‌ای دارد که زیر می‌توانید با علت‌های آن آشنا شوید:

ناتوانی در ترکیب با بنزین

آب در واقع یک مایع قطبی محسوب می‌شود که توانایی حل شدن کمتری با بنزین را دارد. از این رو آب نمی‌تواند به خوبی با بنزین ترکیب و مخلوط شود و آتش سوزی را خاموش کند.

افزایش خطرات

خطرات احتمالی در خاموش کردن آتش با آب یکی از موضوعاتی است که در خاموش کردن آتش باید به آن توجه داشته باشید. استفاده از آب موجب افزایش خطرات آتش سوزی می‌شود؛ چراکه این بنزین وارد آب می‌شود و روی سطح آن به صورت شناور باقی می‌ماند. در نهایت زمان آتش سوزی به شکل لایه‌هایی بر روی سطح واقع می‌شود و بدین صورت خطرات مرتبط با آتش سوزی را افزایش می‌دهد.

گسترش آتش

چرا آب نمی‌تواند بنزین را خاموش کند؟ زیرا زمانی که آب و بنزین با یکدیگر ترکیب می‌شوند، این احتمال وجود دارد که بنزین را به نقطه‌ای دور از محل آتش سپری انتقال دهد و میزان آتش سوزی نیز با افزایش احتراق گسترش یابد؛ بنابراین خاموش کردن این نوع آتش و مهار آن با آب امکان‌پذیر نیست.

در خاموش کردن برخی از انواع آتش‌ها از آب استفاده نکنید

در آتش سوزی‌های الکتریکی و یا آن دسته از آتش سوزی‌هایی که مایعات اشتعال‌پذیر در آن شرکت دارند، از آب آتش نشانی استفاده نکنید؛ چراکه در چنین شرایطی استفاده از آب موجب تشدید شرایط می‌شود. اگر روی آتش الکتریکی آب بریزید، ناخواسته موجب برق گرفتگی خودتان خواهید شد.

از دیگر انواع آتش‌هایی که با آب خاموش نمی‌شوند، می‌توان به آتش‌هایی که در آن‌ها مایع اشتغال‌زا وجود دارد اشاره کرد؛ زیرا در صورت وجود این مواد، کاری از دست آب بر نخواهد آمد، بلکه فقط موجب بیشتر شدن و گسترش آن می‌شود. آب کمک می‌کند تا مواد اشتعالی با سرعت بالایی گسترش پیدا کنند و در واقع باعث شعله‌ورتر و پراکنده شدن آن می‌شود. به همین دلیل لازم است تا علاوه بر آب آتش نشانی از کپسول‌های آتش نشانی نیز استفاده کنید.

چرا در آتش سوزی حاصل از بنزین نباید از آب استفاده کرد؟

در پاسخ به این پرسش باید بیان کنیم میزان چگالی آب از چگالی بنزین بیشتر است و بنزین به صورت شناور روی سطح آب قرار می‌گیرد. برای مهار بنزین شعله‌ور می‌توانید از آن دسته از کپسول‌های آتش نشانی که دارای گاز co2 هستند، استفاده کنید. در نظر داشته باشید که چگالی بنزین از چگالی گاز مونوکسید کربن بیشتر است و روی سطح بنزین قرار می‌گیرد و به همین دلیل می‌تواند آتش سوزی را به خوبی خاموش کند.

روی تمامی کسپول‌های آتش نشانی یک سری برچسب‌هایی درج شده است که مشخص می‌کند برای چه کاربردی مناسب هستند و چگونه استفاده می‌شوند؛ بنابراین بسیار مهم است که بدانید در شرایط آتش سوزی‌های مختلف از کدام یک از کپسول‌های آتش نشانی استفاده کنید. به همین علت است که باید کپسول‌های آتش نشانی را با علامت‌هایی خاص مشخص کنید. این کار به شما در انتخاب کپسول آتش نشانی برای انواع آتش‌هایی که با آب خاموش نمی‌شوند، کمک می‌کند.

انتخاب روش مناسب برای خاموش کردن آتش سوزی

اگرچه خاموش کردن آتش و مهار آن با آب یک روش موثر و شناخته شده است، اما بهترین روش برای خاموش کردن آتش استفاده از کپسول آتش نشانی محسوب می‌شود. آتش سوزی مواد و آتش سوزی الکتریکی دو نوع از احتراق‌هایی هستند که شما در محل کار خود ممکن است با آن‌ها سروکار داشته باشید.

از این رو مطمئنا برای خاموش کردن آتش سوزی الکتریکی از کپسول آتش نشانی و برای خاموش کردن آتش سوزی مواد از آب آتش نشانی استفاده می‌کنید. انواع کپسول‌های آتش نشانی بر اساس خطری که در محل کار شما را تهدید می‌کند، مورد نیاز هستند. این درحالی است که در محیط‌های صنعتی خطرات بیشتر و احتمال آتش سوزی‌های متفاوت‌تری وجود دارد.

به عنوان مثال در مکان‌هایی که از فلزات و لیتیم استفاده می‌کنید، بهترین گزینه برای شما کپسول آتش نشانی پودر فلزات خواهد بود؛ چراکه این نوع محصول دقیقا برای خاموش کردن این نوع از آتش‌ها طراحی شده است.

آشنایی با کپسول‌های آتش نشانی ماهان گستر

با توجه به اینکه انواع آتش‌هایی که با آب خاموش نمی‌شوند مختلف هستند، کپسول‌های آتش نشانی نیز انواع مختلفی دارند که هر یک از آن‌ها برای مهار آتش‌های مختلف طراحی شده‌اند. با این وجود ممکن است که از خود بپرسید که به کدامیک از انواع کسپول‌های آتش نشانی نیاز داریم؟ در موارد زیر انواع کپسول‌های آتش نشانی را به شما معرفی خواهیم کرد تا بتوانید بر اساس نیاز خود بهترین آن‌ها را خریداری کنید:

کپسول آتش نشانی co2

کپسول CO2 بیشتر در مکان‌های سربسته برای حریق‌های الکترونیکی و الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چراکه این نوع کپسول آتش نشانی هادی الکتریسیته نیست و روی این دسته از وسایل تاثیری نمی‌گذارد.

کپسول آتش نشانی آبی (آب و گاز)

برای تامین فشار در کپسول آتش نشانی آبی از گازهای CO2 در داخل یک کارتریج استفاده می‌شود. این نوع کپسول آتش نشانی غیر قابل کنترل است. به معنای دیگر یعنی اگر از کارتریج‌گار خارج شود، دیگر نمی‌توان به صورت مجدد از آن استفاده کرد. حداقل مدت زمان خالی شدن این کپسول آتش نشانی ۶۰ ثانیه است. از این نوع خاموش کننده برای خاموش کردن مواردی مانند فرش کارتن، مبلمان، چوب و… استفاده می‌شود. این نوع کپسول برای خاموش کردن آتش‌های کلاسA گزینه مناسبی است.

کپسول آتش نشانی پودری (پودر و گاز)

از کپسول آتش نشانی پودری (پودر و گاز) برای خاموش کردن هر نوع آتشی می‌توان استفاده کرد. اما اصلی‌ترین کاربرد این نوع خاموش کننده، اطفا حریق فلزات و مایعات است. یکی از تفاوت‌های مهم این نوع خاموش کننده با دیگر کاربران کپسول‌های آتش نشانی، نوع پودری است که در آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع کپسول آتش نشانی برای خاموش کردن آتش‌های گسترده، منشأ الکتریکی، مایعات اشتعال زا، گازهای اشتعال‌زا و… مناسب‌تر است. این نوع خاموش کننده برای اطفای حریق نوع A، B، C و D مناسب است.

کپسول آتش نشانی پودری

کپسول آتش نشانی بیوورسال

کپسول‌های آتش نشانی بیوورسال برای خاموش کردن آتش‌های مایعات اشتعال‌زا مانند پارچه، چوب، پلاستیک، کاغذ و یا خاموش کردن جامدات مناسب هستند. ویژگی‌ها این کپسول آتش نشانی به صورت زیر است:

  • توانایی زیاد در خاموش کردن آتش‌های پر حجم
  • ‌عدم بازگشت مجدد شعله
  • دوستدار محیط زیست
  • ‌عدم خورندگی
  • این نوع کپسول برای اطفاء حریق نوع A و B مناسب است.
  • غیر فعال کننده هر ۴ عامل اصلی انتشار حریق (حرارت-اکسیژن_-زنجیره آتش)

کپسول آتش نشانی 6ABC

این مورد نیز جزو یکی از انواع کپسول‌های آتش نشانی محسوب می‌شود که برای خاموش کردن انواع آتش‌ها به ویژه حریق‌های ناشی از مواد مایع، گاز قابل اشتعال و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع خاموش کننده‌ها از یک مخزن فلزی که داخل آن پر از گاز فشار و پودر آتش نشانی ABC است، تشکیل شده‌اند. گاز فشار بالا برای خالی کردن پودر آتش نشانی از مخزن و پودر آتش نشانی ABC نیز برای خاموش کردن آتش استفاده می‌شود.

کپسول‌های آتش نشانی را که در بالا ذکر کردیم و همچنین کپسول fm200 را می‌توانید در فروشگاه ماهان گستر پیدا کنید.

خرید انواع کپسول آتش نشانی از فروشگاه ماهان گستر همگام

همان طور که بیان کردیم بهترین روش برای خاموش کردن آتش‌هایی که با آب خاموش نمی‌شوند، استفاده از کپسول آتش نشانی است. اگر به دنبال یک فروشگاه مناسب و معتبر برای خرید انواع کپسول آتش نشانی هستید، ما فروشگاه ماهان گستر همگام را به عنوان برترین عرضه کننده این محصول در کشور به شما معرفی می‌کنیم. این فروشگاه آنلاین در زمینه بهترین و باکیفیت‌ترین انواع کپسول‌های آتش نشانی از برندهای مختلف فعالیت می‌کند.

در ماهان گستر کپسول‌های آتش نشانی برخی از برندهای معروف و شناخته شده مانند سپهر، سعدی، هونامیک، پیشرو، توچال، سیلندر، آذر، پیشگامان، آرمان، دژ، پیشرام، کارا، سام و تدبیر ارائه می‌شوند. کسپول‌های آتش نشانی این فروشگاه همگی دارای کیفیت بالایی هستند در قیمت مناسبی به مشتریان عرضه می‌شوند.

توجه داشته باشید که این فروشگاه اینترنتی و غیر حضوری است و شما می‌توانید محصولات مورد نیاز خود را به صورت غیر حضوری خریداری کنید. ماهان گستر همگام یکی از باسابقه‌ترین فروشگاه‌های عرضه کننده وسایل اعلام حریق در ایران محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

خاموش کردن انواع آتش با آب یکی از اقداماتی است که همه ما در طول زندگی با آن سروکار داشته‌ایم و ممکن است که در آینده نیز با آن مواجه شویم. به طور کلی لازم است تا اقدامات مناسب برای مهار آتش را به خوبی بدانیم. در نظر داشته باشید که برخی از انواع آتش‌ها را با استفاده از آب نمی‌توان خاموش کرد؛ بنابراین لازم است تا برای خاموش کردن از آتش‌ها از کپسول‌های آتش نشانی کمک بگیرید. در این مقاله در مورد انواع آتش‌هایی که با خاموش نمی‌شوند صحبت کردیم و انواع کپسول‌های آتش نشانی در فروشگاه ماهان گستر همگام را به شما معرفی کردیم، امیدواریم که این مطالب برای شما مفید بوده باشد.

سوالات متداول

آیا آب می‌تواند هر نوع آتشی را خاموش کند؟

خیر؛ آب در خاموش کردن برخی از انواع آتش‌ها بی تاثیر است.

انواع آتش‌هایی که با آب خاموش نمی‌شوند کدامند؟

 برخی از انواع آتش‌ها وجود دارند که با آب نمی‌توان آن‌ها را خاموش‌ کرد که از جمله آن‌ها آتش‌های روغنی، الکتریکی و گازی هستند.

بهترین روش برای خاموش کردن آتش چیست؟

به طور کلی، بهترین روش برای خاموش کردن انواع آتش‌ها استفاده از کپسول‌های آتش نشانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *